פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
דבר מלכות כי תצא
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{ציטוט צף|שגם העבודה דמלחמה ("כי תצא למלחמה על אויבך") צריכה להיות באופן של מנוחה והתיישבות ("כי תבוא אל הארץ גו' וירשתה וישבת בה"), ויתירה מזה, שבכללות העבודה ("כי תצא") ישנו כבר מעין ודוגמא ועד להתחלת המעמד ומצב דשכר ("כי תבוא")|שיחת שבת פרשת תצא תנש"א. אות ד.}} '''דבר מלכות תצא''' הינה [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] ב[[שבת קודש]] [[י"ד אלול]] [[תנש"א]]{{הערה|השיחה כוללת גם ענינים אחדים משיחות שאמר הרבי בי"א, י"ג וט"ו אלול. השיחה הוגהה על ידי הרבי ב[[לשון הקודש]].}}. השיחה עוסקת בביאור האופן הנכון של עבודת ה' של יהודי בזמננו, ערב הגאולה, בה מתחילה תקופת קבלת השכר אותו נקבל בשלימות בגאולה. שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]]. ==תוכן השיחה== ;חלק ראשון. תמיהות בפרשה והתשובה בקצרה. השיחה נפתחת ב'''שאלה''', כיצד מתאים החיבור של הפרשות [[תצא]] ו[[תבוא]] בשבת אחת, כאשר תכנן הפוך. מאריך לבאר את הניגודים שבין ב' הפרשות (ס"א-ב). עד שמגיע לעיקר השאלה, כאשר מציג את ב' הפרשות כעבודה בזמן הגלות (כמרומז בפ' תצא) מול השכר בזמן הגאולה (כמרומז בפ' תבוא). וכיצד מתאחדים שניהם בשבת אחת{{הערה|כך גם בפרקי אבות שקוראים השבת, בפרק א' מדובר על עבודת בני ישראל ואילו בפרק ב' מדובר על שכרן של צדיקים לעתיד לבוא.}}. ו'''התשובה''': אכן, שני הפרשות משלימות ומבארות זו את זו. העבודה בעולם בזמן הגלות (אודותיה מדובר בפרשת תצא), צריכה להיעשות באופן המתאים לתקופה של קבלת השכר בגאולה השלימה (אודותיה מדובר בפרשת תבוא) (ס"ד). ;הקדמה א. בני ישראל עצמות ומהות. בכדי להבין זאת מקדים (בס"ה) שתי שאלות כלליות על מושג העבודה: א. כיצד עבודת האדם מוגדרת ברש"י בפרשתנו כ'מלחמת הרשות', הרי זו חובתו של כל יהודי לשמש את קונו. ב. ואם זו אכן מלחמת חובה, מדוע מגיע על כך שכר? והמענה על כך (בס"ו) שמקומה האמיתי של הנשמה היא היותה דבר אחד עם עצמות ומהות, וכל בריאת העולם לצורך העבודה בו היתה בבחירתנו ורשותנו, ולכן זוהי אכן מלחמת רשות שמגיע תמורתה שכר הוגן. ;הקדמה ב. מטרת העבודה – גילוי עצמות ומהות בעולם. כעת ממשיך ומבאר מהו בעצם השכר אותו מקבלים על העבודה: גם כשהנשמה יורדת למטה לעולם הגשמי, ניכר בה מוצאה האמיתי בעצמותו ית', ולכן יש לה הכח לעשות את העולם כולו משכן ודירה לעצמותו ית' (ס"ז) [כמרומז כל זה גם בפרשת תבוא (ס"ח)]. וזהו השכר אותו מקבלים על העבודה, גילוי עצמותו ית' לעתיד לבוא, [[דירה בתחתונים]] (תחילת ס"ט). ;מסקנה, השכר ישנו כבר כעת. מכך מובן (המשך ס"ט) כיצד עם כל קיום מצוה מגיע מיד שכר, גילוי אור א"ס המתבטא בגאולה פרטית, ובכל רגע יכול גם להיות הגילוי האמיתי של הגאולה השלימה. ומכך מובן בעומק יותר (וכאן חוזר למבואר בקצרה בס"ד) שעוד לפני קבלת השכר על העבודה, גם העבודה עצמה יכולה להיות באופן של שכר. כאשר תוך כדי עבודה אנו חדורים בהרגשה שתשרור לעתיד, שהכל זהו עצמות ומהות (ס"י). כעת גם יובן היטב משמעותו של צימוד הפרשיות תצא- תבוא. עבודת המלחמה בזמן הזה (תצא) צריכה להיות מתוך מנוחה והתיישבות (תבוא), מעין לעתיד לבוא (סי"א). ;הקשר לזמן והוראות למעשה. {{ציטוט צף|לפרסם בכל מקום ומקום שעומדים בסיום וחותם דמעשינו ועבודתינו ("כי תצא למלחמה על אויבך"), ובהתחלת התקופה דתשלום השכר, "מתן שכרן של צדיקים" ("כי תבוא אל הארץ גו' וירשתה וישבת בה"), ובהתאם לכך צריכה להיות העבודה גם בענינים השייכים לימות המשיח, החל מלימוד התורה בעניני משיח וגאולה וביהמ"ק, ועוד ועיקר – מתוך מנוחה והתיישבות, שמחה וטוב לבב .. מעין ודוגמא והכנה לקיום היעוד "אז (לעתיד לבוא) ימלא שחוק פינו", אשר, בדורנו זה, שנשיא הדור, כ"ק מו"ח אדמו"ר, ששמו השני "יצחק", ע"ש הצחוק והשמחה, הוא נשיא השמיני ("אז" בגימטריא שמונה) להבעש"ט, נעשה הענין ד"ימלא שחוק פינו" (לא בלשון עתיד, "אז", אלא) בלשון הוה|שיחת שבת פרשת תצא תנש"א. אות טו.}} [[חודש אלול]] באופן כללי מתקשר אף הוא לחיבור העבודה והשכר ולגאולה השלימה. והדגשה מיוחדת בחודש אלול בשנה זו [[תנש"א]], בה מסתיימת העבודה כל זמן משך הגלות, ותיכף מקבלים את השכר של ימות המשיח מיד ממש (סי"ב). בהמשך הגאולה מתקשרת באופן פרטי לתאריך [[י"ד אלול]] בו חלה שבת פרשת תצא (סי"ג), ולתאריכים [[י"ג אלול|י"ג]] ו[[י"א אלול]] (נישואי [[אדמו"ר הריי"צ]] ו[[הרש"ב]]), ו[[ט"ו אלול]] (התייסדות ישיבת [[תומכי תמימים]]) (סי"ד). ==קישורים חיצוניים== * השיחה: '''[https://drive.google.com/file/d/0B3l9Zc9qGowpeXNLcmYzb1lYQkk/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-yQX53P-L5t1FuOH4oQYW5Q מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1XuIbwFNevEhp8DLCpoQj009oN-JwHYoVla26qLrOJAs/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAaHRHUG1Sb0t5RWM/edit?usp=drivesdk&ouid=114462190290367402824&resourcekey=0-hP4RHwhdZ5tK5UmHFv9I9g&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן]''' *'''[https://drive.google.com/file/d/0B2k04CfIOmXweXl4bzJuWmJId1E/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-VkptfZEbbLppo6JFKBOUTA עבודת ה' באווירת ימות המשיח]''' - דף עזר ללימוד הדבר מלכות {{PDF}} *הרב [[חיים יוסף גינזבורג]], '''[https://chabad.info/video/beis-medrash-video/שיעורי-הרב-גינזבורג/84313/ דבר מלכות לש"פ כי תצא: מלחמת הנשמה בעולם הזה]''' {{וידפו}} {{שיחות הדבר מלכות}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|כי תצא]] [[קטגוריה:חומש דברים|כי תצא]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:PDF
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:וידפו
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:יישור טקסט
(
עריכה
)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:צבע גופן
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט-צף
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט צף
(
עריכה
)
תבנית:קיים
(
עריכה
)
תבנית:שיחות הדבר מלכות
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)