פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
ברכת התורה שבקריאת התורה
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:הגבהת התורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי מברך על התורה]] [[קובץ:ברכת התורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בימה עתיקה בבית המדרש של [[חסידות דעש]] בהונגריה, עליה קבוע שלט עם ברכות התורה]] כאשר קוראים בתורה, מברך העולה '''שני ברכות''', אחת לפניה ואחת לאחריה. למרות שמברכים על [[לימוד התורה]] בבוקר לפני ה[[תפילה]], שלושה ברכות, "לעסוק בדברי תורה", "והערב נא", ו"אשר בחר בנו", חוזרים ומברכים על התורה לפני הקריאה בספר התורה.{{הערה|הסיבה לכך היא מפני שבחינת [[לימוד התורה]] שבקריאת התורה בנגינות וטעמים, היא בחינה אחרת מהבחינה שבלימוד הרגיל המכונה בבחינת "מזון". ראה בערך [[קריאת התורה]].}} בראש אומר העולה "ברכו את ה' המבורך", ולאחר שהקהל עונה "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", הוא מברך את הברכה שלפני קריאת התורה. הברכה הראשונה היא "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את התורה", והברכה שלאחרי הקריאה היא "אשר נתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכינו". == הלכות שונות == מי שלא בירך על התורה בבוקר, ובירך על התורה בקריאת התורה, אין לו לברך את ברכת "אשר בחר בנו" שוב{{הערה|שו"ע [[או"ח]] סימן קלט סעיף ט.}}. מי שברכת על התורה, ברכה אחרונה במקום ראשונה, יברך בסיום הקריאה את הברכה הראשונה, מי שהראה לו הבעל קורא את מקום הקריאה, ואינו באותו עמוד שצריך לקרא, צריך לברך שוב, אך אין אומר שום "ברכו". == עניית אמן על ידי הקהל == ישנה חשיבות מיוחדת לברכות אלו, מכיון שהם נכללים בגדר של "דבר שבקדושה" שאין אומרים אותם בפחות מעשרה, ולכן מותר להפסיק כדי לענות על ה"ברכו" של העולה באמירת "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", גם אם העונה הינו באמצע תפילתו, במקומות שאסור להפסיק בעניית אמן, כמו בקריאת שמע וברכותיה שאין מפסיקים אפילו בין הפרקים. כך גם מותר להפסיק לצורך עניית אמן על ברכות התורה עצמם של הקורא.{{הערה|[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] סימן ס"ו סעיף ה', [[פסקי הסידור]].}}. == הברכות בתורת החסידות == שני ברכות אלו רומזים על שני מדרגות שונות. קודם קריאת התורה אומר '''אשר בחר בנו מכל העמים ונתן''' כו'. ברכה זו מברכים על הענין של [[קבלת התורה]] שהוא מצד המשפיע, שבחר ב[[כנסת ישראל]], ורצה ליתן להם [[תורה|התורה]] הקדומה שב[[עצמותו]] ממש, ואז דוקא יכולה כל [[נשמה]] פרטית לקרוא ב [[אותיות]] [[תורה שבכתב]] ו[[תורה שבעל פה|שבעל פה]], לידבק [[נפש אלקית|נפשו]] באות המיוחד, לשרש נשמתו למעלה בעצמות. ואחר קריאתו, שקבל שפע [[חיות]] נשמתו מאותיות התורה, מברך '''אשר נתן לנו''' כו', שכבר נתן לנו ונתקבל בתוכנו, והוא מה שאומרים '''וחיי עולם כבר נטע בתוכנו''', שזהו ענין קבלת התורה שנתקבל בהם להיות בחינת [[כלי]], בית קיבול ממש לתורה, שזהו מצד שרש בחינת המקבל - שיכול להיות כלי קבול. ועל אף שגם זה שנעשה בחינת כלי בית קבול הוא בא מכח ה[[משפיע]] שנטע בתוכנו כו', ועל כן מברך שנית נותן התורה - שהוא זה שעושה זאת שיוכל לבא במקבלים, מכל מקום שונה נתינה זו שהיא במקבל, מאשר נתינה ראשונה הוא עצם השפע ד[[תורה]].{{הערה|1=[[אדמו"ר האמצעי]], [[שערי אורה]], [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/orah/1/2b&search=%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA+%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94 הקדמה]}} {{תפילה}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:קריאת התורה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:קח
(
עריכה
)
תבנית:תפילה
(
עריכה
)
תבנית:תת קבוצה
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)