פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
בית סוהר
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:שפאלערקע.jpg|ממוזער|'''שפאלערקע'''. בית הסוהר שהטיל אימים על כל אזרחי ברית המועצות בשנים שטרם פירוק [[מסך הברזל]]]] '''בית סוהר''' (מכונה גם '''בית כלא''', '''בית אסורים / האסירים''', '''משמר''', חצר המטרה{{הערה|ספר ירמיהו, פרק ל"ז, פסוק כ"א}}, פילקי{{הערה|שמו"ר פט"ו, טז}}) הוא מבנה שמור, שבו אנשים מוחזקים בכפיה ונשללות מהם חירויות שונות. כיום, מקובל להבדיל בין '''בית סוהר''' שבו מוחזקים אנשים שהורשעו בביצוע עבירה ונגזר עליהם עונש מאסר, ל'''בית מעצר''' שבו מוחזקים חשודים שטרם הורשעו. כמו כן קיימים '''מחנות שבויים''', שבהם מוחזקים שבויי מלחמה. בתורה לא קיים מאסר, כעונש שתכליתו שלילת חירויות כשלעצמה. כפי שיפורט להלן. ==בתורה שבכתב ובהלכה== כעונש מאסר, מספרת התורה בשני מקומות בלבד שהניחו אדם במעצר עד שיתברר מה דינו: א. בפרשת המקלל: " וַיִּקֹּב בֶּן-הָאִשָּׁה הַיִּשְׂרְאֵלִית אֶת-הַשֵּׁם, וַיְקַלֵּל . . וַיַּנִּיחֻהוּ, בַּמִּשְׁמָר, לִפְרֹשׁ לָהֶם, עַל-פִּי ה'"{{הערה|ויקרא כד, פסוקים י"א - י"ב.}}. ב. בפרשת מקושש העצים: ""וַיִּמְצְאוּ אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת...וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ בַּמִּשְׁמָר כִּי לֹא פֹרַשׁ מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ, וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מוֹת יוּמַת הָאִישׁ רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים כָּל הָעֵדָה מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל הָעֵדָה אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ בָּאֲבָנִים וַיָּמֹת כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה"{{הערה|במדבר טו, פסוקים ל"ב, ל"ד.}}. בהקשרים אחרים, ושלא כחלק ממערכת המשפט והענישה על פי תורה, מסופר על יוסף הצדיק שהושם ב'''בית הסוהר''' במצרים, וכן על ירמיהו הנביא שהושם ב'''חצר המטרה'''. בנוסף מוזכרת בקשת יהושע ממשה רבינו שיכלא את אלדד ומידד שהתנבאו במחנה (אך משה סירב לכך). גם בדורות מאוחרים יותר ניתן למצוא עדויות לעונשי מאסר שהוטלו על ידי בתי דינים של ישראל לתקופה מוגבלת, למטרת אכיפת עונש, אך לא כמטרה בפני עצמה, כגון לכפות את האדם לגרש את אשתו, או לשלם ממון שהוא חייב{{הערה|רש"י על פסחים צא ע"א.}}. בהלכה, התחדשה אפשרות נוספת שבה אוסרים אדם, 'לכנוס אדם לכיפה'. עונש זה מופעל כ'הוראת שעה' במקרים שלדעת בית דין מגיע לאדם דין מוות או קרוב לזה, אך אין אפשרות לדון אותו מכיון שאין עדים למעשיו וכיוצא בזה{{הערה|1= משנה תורה להרמב"ם, הלכות רוצח ושמירת הנפש ד, ז; סנהדרין יד, ז. וראו [https://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=233 אלישי בן יצחק, המרכז להוראת המשפט העברי ולימודו, מכללת "שערי משפט"].}}. ===ארבעה צריכים להודות=== בהלכה, נמנה היוצא מבית האסורים בין הארבעה הצריכים להודות ולברך בשם ומלכות [[ברכת הגומל]], כיון שעונש המאסר בימיהם היה חמור מאוד וכרוך בשכנת חיים ואנשים רבים לא היו יוצאים מהמאסר בחיים. בנוגע לעונש המאסר בימינו, שהוא קל מאוד ביחס לעבר, נחלקו הפוסקים האם היוצא מבית האסורים צריך לברך בשם ומלכות, כאשר ההכרעה המקובלת לפי מנהג ספרד היא לברך, ולפי מנהג אשכנז שלא לברך{{הערה|משנה ברורה בסימן רי"ט סעיף ב'.}}. אדמו"ר הזקן פוסק{{הערה|סדר ברכות הנהנין פרק י'.}} שגם בזמננו אם היה כבול באזיקים וכדומה למשך זמן צריך לברך, כי עינוי נחשב לפגיעה. במקרה שבו אדם ישב בכלא עם רוצחים וכדומה, לכל הדיעות עליו לברך לאחר יציאתו. ==בתורת החסידות== הרבי התבטא שיהודי ובית כלא - הם מושגים הופכיים שאינם הולמים זה את זה{{הערה|1=ראו רשימתו של הרב מרדכי מנשה לאופר '''[https://chabad-il.org/hit/hit401.htm זמן חירותינו]''', שבועון התקשרות גליון ת"א.}}, ועמד על כך שבכל חוקי התורה אין עונש מאסר, דבר שניתן ללמוד ממנו על גודל הערך של מעשה בפועל וניצול הזמן, וכן שעל פי תורה אין מציאות של עונש ונקמה, וכל ה'עונשים' של התורה ענינם הוא רק להביא לתיקון (ומי שאינו ראוי למילוי תפקידו - העונש שלו הוא מיתה){{הערה1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/9/2817.htm מכתב לגד פרומקין, אגרות קודש חלק ט' אגרת ב'תתיז]. וראו ראה לקו"ש חכ"ה ע' 215 הערה 17, ובהנסמן שם. הערות התמימים ואנ"ש לוד גליון פג עמוד 38.}}. תכלית הכלא אינה לשם עונש אלא להביא את האדם להתבונן במעשיו ולהגיע לחרטה על העבר ולשוב למסלול חיים תקין ומוסרי{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=11846&CategoryID=2002 אגרת למר יצחק רבין ראש ממשלת ישראל], ועוד.}}, וכן שלאסירים יש כוחות מיוחדים ושליחות מיוחדת, כפי שניתן להסיק מכך שהקב"ה סובב את המאורעות בצורה כזו שדווקא הם יעמדו בנסיונות ובתנאים קשים כאלו, גלות בתוך גלות, ועליהם לנצל את ההזדמנות ולמלא את השליחות המיוחדת המוטלת עליהם{{הערה|1=ראו לדוגמא [http://jemedia.org/heres_my_story/PDF/he/color/8-15-15.pdf עדותו של הרב שלום דובער ליפסקר].}}, וכך גם מי שהצליח לצאת מירידה עמוקה זו, צריך להודות לקב"ה על הכוחות החדשים שהתגלו בו, והודיה זו צריכה להיות תמידית{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=14994&CategoryID=2374 התוועדויות תשמ"ה חלק ד' עמוד 2520.}}. לאנשים ששימשו בתפקיד בשירות בתי הסוהר, כתב הרבי שעליהם להפוך את 'בית הסוהר' ל'בית הסהר' ולגרום לכך שהאסירים יהפכו ל'ירח' מאיר ודוגמה חיה למופת של אנשים בעלי הנהגה מוסרית{{הערה|1=[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2541682 הרבי כותב: מה תפקידו של השב"ס?].}}. ===בית האסורים כמשל=== [[קובץ:איור מאסר פנימי.jpg|ממוזער|אילוסטרציה של גלות פנימית - מאסר הנשמה בגוף. איור: שולם פייגין]] בירידת הנשמה לגוף, היא כביכול ב'בית האסורים' כיון שאינה יכולה להסתלק ולחזור למקורה כפי רצונה, והיא מוכרחת להישאר כבולה בגוף שמגביל אותה{{הערה|1=[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535802 תניא פרק מ"ז]. אור התורה שמות ב'תקיח. חנוכה 2488.}}, ובפרטיות יותר, עד לזמן ה[[בר מצווה]] יהודי אסור כביכול בידי היצר הרע ורק לאחר שנעשה לבר מצווה ונכנס בו היצר הטוב - משתחרר מאחיזתו של היצר הרע{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5727-3/154/index.htm שיחת י"ב תמוז תשכ"ז].}}. כמו כן כללות ענין הגלות נמשל ל'בית מאסר' שהקב"ה נמשך למקומות והיכלות הסטרא אחרא השנואים עליו, כביכול 'נגד רצונו'{{הערה|אור התורה מגילת אסתר ב'רפב.}}, אך עם זאת הרבי מחלק בין 'גלות' ו'מאסר', כאשר המאסר חמור יותר ומגביל יותר והשליטה היא מוחלטת וכוללת{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/23/11/103.htm שיחת שבת פרשת קורח ג' תמוז תשי"ח].}}, ומכריע שהגלות הנוכחית אינה נחשבת לבית מאסר ולכן כשתבוא הגאולה לא יצטרכו להביא קרבן תודה על היציאה מהגלות{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/10YggqOMh2aadpo4r2xJyB5eqE3S3qT_5/view שיחת ליל ב' דחג הפסח תשכ"ח].}}. ===אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים=== בחסידות מבואר בנוגע לעבודת ראש השנה, שכיון שכל המהות של עבודת יום זה היא המשכת חיות חדשה בספירת המלכות, שהתלקה ממנה החיות הפנימית, אי אפשר להמשיך חיות חדשה על ידי דיבור בלבד, כיון ש'אין חבוש מתיר עצמו' ולכן צריך דווקא את הפעולה של [[תקיעת שופר]]{{הערה|אור התורה ביאורי הזוהר תטו. דרושים לראש השנה א'תמח.}}. ==ארגונים חב"דיים הפועלים בקרב אסירים== כחלק מפעילותם של שלוחי הרבי ברחבי העולם, פועלים הם גם עם אסירים המצויים בבתי הכלא, ומסייעים להם במגוון דרכים וערוצים, הן בסיוע בהקלת התנאים שיתאפשר להם ללמוד תורה ולקיים מצוות, הן סיוע בהשגת אוכל כשר, והן סיוע משפטי ומוראלי. בין השלוחים יש שהקימו ארגונים ואגפים שמקדישים את כל פעילותם לעיסוק זה, בהם: *[[מכון 'אל"ף' (Aleph Institute)]] - בניהול הרב [[שלום דובער ליפסקר (פלורידה)|שלום דובער ליפסקר]] *[[Review out]] - בניהול הרב [[שמואל שפריצר]] הרבי עורר פעמים רבות על דאגה לנמצאים בבית האסורים, הן בנוגע להביא להם את שמחת וצרכי החג, ובפרט בחג החנוכה, חג הפורים{{הערה|בקשר לזה הרבי הזכיר שכיון שאסור לאסירים להחזיק כסף, יש להביא יחד עם המטבעות למתנות לאביונים גם קופת צדקה, כדי שהאסירים יוכלו לשים מיד את המטבעות בקופה (שיחת שבת פרשת ויקהל תשל"ו, שיחות קודש חלק א' עמוד 525. 546.}} וחג הפסח, והן בנוגע ל[[מעות חיטים]] וכיוצא בזה{{הערה|ראו שיחת י"א ניסן תשמ"א, שיחות קודש חלק ג' עמוד 151, ועוד.}}. ==מאסרי רבותינו נשיאינו== {{להשלים}} רבותינו נשיאינו נאסרו לאורך הדורות על פעולותיהם להפצת יהדות וחסידות, ולחיזוק יושבי ארץ הקודש. הימים בהם השתחררו מהמאסר, הפכו לחגי שמחה וגאולה בקרב חסידי חב"ד ובעולם היהודי כולו. להלן רשימת המאסרים: *[[מאסר וגאולת אדמו"ר הזקן]] - [[אסרו חג]] [[סוכות]] - [[י"ט כסלו]] [[תקנ"ט]] *[[המאסר השני של אדמו"ר הזקן]] *[[מאסר וגאולת אדמו"ר האמצעי]] *[[מאסרי אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|נאסר 22 פעמים במהלך [[ועידת הרבנים תר"ג]].}} *[[מאסר וגאולת אדמו"ר הריי"צ]] - [[ט"ו סיון]] - [[י"ג תמוז]] [[תרפ"ז]]{{הערה|1=ראו [https://chabadlibrary.org/books/maharyatz/sichos/680-7/11/1/220.htmתיאור אדמו"ר הריי"צ על החוקים הקשים של בית האסורים].}} ==ראו גם== *[[עיר מקלט]] ==לקריאה נוספת== *'''מוציא אסירים ופודה ענווים''', שבועון בית משיח גליון 393 עמוד 36 == קישורים חיצוניים == * הרב שלום בער ליפסקר, '''[http://jemedia.org/heres_my_story/PDF/he/color/8-15-15.pdf אהבה ללא גבולות],''' גיליון 'תורת חיים' מס' 9, ל' מנחם אב תשע"ה {{PDF}} * הרב שלום בער ליפסקר, [https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2024/06/471.-Behaaloscha-5784.pdf '''מתיר - ומכבד - אסורים''']''',''' גיליון 'תורת חיים' מס' 471, ט"ו סיוון, תשפ"ד {{PDF}} *'''[http://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3403352 קבוצת אסירים עוברים לפני הרבי בחלוקת דולרים]''' {{וידאו}} {{בית חבד}} בתוך מגזין הוידאו השבועי של [[jem]] *'''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3313772 המנהיג היהודי שבחר להישאר בבית הכלא]''' {{בית חבד}} *'''[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1052345 זכויות דתיות בבית הכלא]''', י"א תמוז תנש"א {{*}} '''[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1317492 בתי ספר או בתי סוהר?]''', י"ט כסלו תשמ"ב {{בית חבד}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מושגים כלליים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:PDF
(
עריכה
)
תבנית:בית חבד
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:וידאו
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:להשלים
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)