פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
אבק עפר ואפר
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
יש '''אבק, אפר ועפר'''{{הערה|לקוטי תורה תורת שמואל תר"מ חלק ב' עמ' תתכ"ג.}}, ושני ביאורים בזה: שהם שלוש בחינות בעבודת הבירורים, ושהם קליפה לעומת הקדושה. ==ביאור ראשון - שלוש בחינות בבירורים== ===ההבדל ביניהם=== '''עפר''' הוא שיש בו צמיחה גם בלי זריעה, '''אפר''' יש בו צמיחה אבל רק כשזורעים בו (ולכן הוא כשר לכסוי הדם{{הערה|כדכתיב "וכסהו בעפר" (אחרי י"ז יג).}}, מפני שגם בו יש צמיחה) ו'''אבק''' אין בו צמיחה כלל. ===עניינם בעבודה=== כשם שיש צורך לברר את ה[[מידות]], כך צריך לברר גם את [[גשמיות]] העולם. גשמיות העולם מקבלת חיותה מבחינת ה[[מלכות]] ד[[קליפה]]{{הערה|כללות [[קליפת נוגה]] היא '''מלכות''' דאדום – אוה"ת ויצא תתתכ"ג, ובכמ"ד.}}. נתינת הכח לבירור הגשמיות החלה מנצחונו של [[יעקב אבינו]] על המלאך – שהעלו אבק עד [[כסא הכבוד]]. אבק הוא מלכות דקליפה ויעקב אבינו העלה אותה עד כסא הכבוד - שהוא [[מלכות]] ד[[קדושה]]{{הערה|תו"א וישלח כ"ו ד'.}}). בירור זה הוא ע"י המצות, ובפרטות יש בו שלוש בחינות. מצות התלויות '''בעפר''' (מנויות ברש"י על הפסוק "מי מנה עפר יעקב"{{הערה|בלק כ"ג י.}}), מצות התלויות '''באפר''' (אפר פרה, אפר סוטה{{הערה|סוטה ט"ז ע"ב.}}, אפר בראש חתנים{{הערה|ב"ב ס' ע"ב.}}, אפר שבתענית ציבור{{הערה|תענית ט"ו ע"א.}}, אפר שבערב תשעה באב{{הערה|שו"ע או"ח סתקנ"ב ס"ו ברמ"א.}}, אפר שבתיקון חצות{{הערה|משנת חסידים מסכת חצות פד מ"ב.}}), ומצוות שהן '''באבק''' (אבק לשון הרע{{הערה|ב"ב קס"ד.}} ואבק רכילות). ==ביאור שני – בקדושה ובקליפה== במקומות אחרים מוסבר באופן קצת שונה, שעפר הוא בקדושה ואבק ואפר בקליפות{{הערה|לקוטי תורה תורת שמואל תר"מ חלק ב' עמ' תתס"ד.}}. וההכרח (לביאור זה) לומר שהם שני דברים, כי מצינו באברהם שאמר ואנכי עפר ואפר{{הערה|וירא י"ח כ"ז.}}, ואם הם אחד למה כפל הלשון? אלא שבעפר יש בו ההרכבה מד' יסודות אבל באפר אין בו אלא יסוד העפר{{הערה|מכל מקום מוכרח לומר שיש בו הד' יסודות רק שהם בהעלם (כי יסוד אחד אינו יכול להיות מציאות דבר{{הערה|רמבם הלכות יסודי התורה, פרק ד' הלכה ז'.}}.}}. ועניינם בעבודה (על פי ביאור זה) מוסבר על פי פירוש רז"ל לפסוק "ויאבק איש עמו"{{הערה|בראשית ל"ב כ"ה.}} – ש"העלו אבק עד כסא הכבוד"{{הערה|חולין צ"א א'.}} ופירש בזהר{{הערה|וישלח, דף ק"ע.}} "אבק - מה דאשתאר מנורא כו'" שהוא אפר שאינו מצמיח כמו עפר והוא בחי' מלכות דנוגה דקליפה{{הערה|אוה"ת בלק תתק"כ, אוה"ת חוקת תקע"א.}} והעלו אבק עד כסא הכבוד - שבירר והעלה מלכות דקליפה שיוכלל בביטול לבחינת מלכות דאצילות (שהוא בחינת כסא הכבוד{{הערה|תו"א וישלח כ"ד.}}). ובעבודה: אבק ואפר הם העצבות המגיעה מגסות (שמצד יצר הרע), וענוה ושמחה הן העפר - ביטול שממנו נמשך השמחה. וכמו שכתוב "ויספו ענוים בה' שמחה"{{הערה|ישעיהו כ"ט י"ט.}} ועל זה נאמר נאמר "בכל עצב יהי' מותר"{{הערה|משלי י"ד כ"ג. וראה תניא פרקים כ"ו ול"א.}}, היינו, על דרך "היתרון האור מן החושך"{{הערה|קהלת ב' י"ג.}} שצריך להפוך העצבות דקליפה לענוה ושפלות וביטול דקדושה. והוא עניין "וייצר" - בשני יודי"ן, שברא את האדם בשני יצרים, שמבחינת אפר ועפר נתהווה יצר טוב ויצר הרע. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תורת החסידות]] [[קטגוריה:מושגים במבט החסידות]] [[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)