פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
משתמש:שיע.ק/פולמוס
" (פסקה)
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==היסטוריה== הרבי החל לשמש כאדמו"ר בשנת [[תשי"א]]. במאמר שאמר בעת קבלת הנשיאוּת, "מאמר באתי לגני", (מאמר שקיבל מעמד של מאמר-יסוד בחסידות), התייחס הרבי לכך שהוא האדמו"ר השביעי בשושלת אדמור"י חב"ד. לדבריו, נגזר על הדור השביעי, שהוא כנגד [[ספירה (קבלה)#מלכות|ספירת המלכות]], שבימיו יבוא המשיח{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר באתי לגני (בתוספת ביאורים)]}} במשך השנים האמינו חלק מהחסידים שהרבי הוא המשיח. בדרך כלל הרבי התנגד (לעתים באופן חריף) לעיסוק פומבי במשיחיותו, והורה לגנוז פרסומים מסוג זה, כמפורט להלן. למרות זאת המשיכו חלק מן החסידים להחזיק באמונה זו<ref> [commons.wikimedia.org/wiki/File:%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91_%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95_%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94_%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%9E%D7%9F.jpg מכתב] של חסיד חב"ד - הרב אליהו אריה פרידמן מצפת - לרבי מליובאוויטש משנת 1980 בו הוא פונה אליו בתואר ,"אדמו"ר משיח צדקנו". [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59728 מכתב נוסף של הרב יצחק שפרינגר עם תשובת הרבי]</ref>. ===יוזמות פרסום מוקדמות=== למרות שרוב החסידים לא התעסקו בנושא, היו במשך השנים מספר יוזמות של חסידים שביקשו לפרסם בפומבי שהרבי הוא המשיח. יוזמות אלו הופסקו על ידי הרבי שהביע את התנגדותו אליהן באופן חד-משמעי. יוזמת הפרסום הראשונה, היא משנת [[תשכ"ה]] ([[1965]]), אז הפיץ הרב אברהם פריז [[כרזה|כרוז]]ים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח... כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש". כעבור זמן קצר, ציווה הרבי במברק להפסיק את ההפצה ודרש לקבל לידיו את יתרת הכרוזים{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב]}}. עם זאת, יש לציין כי פריז הודיע לרבי שלושה שבועות מראש על היוזמה המתוכננת, והוראת הרבי להפסיקה הייתה רק לאחר שחסידים אחרים התלוננו בפני הרבי שהפרסום מבייש אותם{{הערה|1=דברים שאמר בנו ב[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59121 שבת שכולה משיח שנת תשע"א]}}. בשנת [[תשמ"ג]] פרסם הרב משה סלונים, מחסידי חב"ד, קובץ חידושי תורה ובו, לדבריו, "פריצת דרך בקביעה... מי הוא מלך המשיח". הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב]}} בקיץ [[תשד"מ]] ([[1984]]), פרסם הרב [[שלום דב וולפא]] חוברת בשם "קול מבשר" שנושאה היה הוכחת זהותו של הרבי כמשיח. הרבי הגיב במסר אישי לרב וולפא שבו ציווה עליו להפסיק כל פעילות הקשורה למשיחיות<ref>hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=979084&whichpage=2&forum_id=1364#R_15 במענה] כתוב שמסר למזכירותו, על מנת להודיע זאת לוולפא ("לטלפנו בשמי")</ref>: {{ציטוטון|הנני מזהירו שיפסיק לדבר או לכתוב, ועל אחת כמה וכמה להפיץ, ועל אחת כמה וכמה להדפיס, בענייני משיח ... ואם חס וחלילה יעשה משהו בזה, יידע ברור שזהו מלחמה נגדי בפרט ובכלל}}. הרבי נימק זאת בכך שהדבר מוציא שם רע לתנועת חב"ד ומרחיק אנשים מללמוד את תורת החסידות, ובכך מעכב את הגאולה ואת ביאת המשיח. לאחר כמה חודשים קיים וולפא תכתובת עם הרבי שבה ניסה להסביר את מעשיו, אך הרבי חזר והבהיר שהתנגדותו נותרה בעינה.{{הערה|"ראו בפועל שעל ידי פעולותיו ומעשיו – הלהיב מחלוקת וכו', ומאות (ויותר) מבנ"י פסקו מללמוד {{מונחון|דא"ח|דברי אלוקים חיים, כינוי לתורת החסידות}}, נלחמים בהבעש"ט ותורתו בפועל... כָּתְּבִי לא היה מפני חשש אולי כו' [=תהיינה תוצאות שליליות], כי אם מיוסד על המפורסם שאלפים ויותר הפסיקו לימוד דא"ח ונלחמים בתורת הבעש"ט וכו' – על ידי הדיבור ופרסום ה ע"י הדבור ופרסום הנ"ל לחוד". {{הערה|ראה את המענה במלואו בערך "יחי המלך (ספר)", בחב"דפדיה.}}. בשבת פרשת "בראשית" בשנת [[תשמ"ה]] התייחס הרבי בשיחה פומבית ליוזמות מן הסוג הזה, ואמר שהן מרחיקות אנשים מלימוד חסידות, ושלכן הוא רואה בפרסומים מלחמה נגדו באופן אישי, נגד חב"ד, נגד [[הבעל שם טוב]] ונגד המשיח:<ref> hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=979084&whichpage=2&forum_id=1364#R_15 צילום] משיחת שבת בראשית תשמ"ה. הדברים הושמטו לאחר מכן בהדפסת השיחה (מפאת כבודם של הנוגעים בדבר). ראו גם: [[יהושע מונדשיין]] ב'אגרת לידיד' (תשנ"ג), ו[http://chabad-il.org/hit/hit309.htm 'התקשרות' גיליון ש"ט]</ref> {{ציטוטון|לאלו שכתוצאה מדיבורים שלהם, ענייני דפוס שהדפיסו, או ניגונים וכו' - גרמו לרחק עשרות יהודים מתורת הבעש"ט, לימוד החסידות והנהגה בדרכי החסידות, ולא עוד אלא אפילו יהודים שכבר התחילו ללמוד חסידות - הפסיקו ללמוד כתוצאה מפעולותיהם של אלו... ולכן להווי ידוע שכל מי שממשיך בפעולות אלו - הרי הוא מנגד ולוחם נגד חסידות חב"ד, נגד נשיא דורנו, הבעש"ט, עד מלכא משיחא (מלך המשיח).}} ב[[1993]], בתקופת תשנ"ג-תשנ"ד, הרב [[יואל כהן]] הסביר שמכך שהתנגדותו של הרבי הייתה רק לפרסום הדבר, זו ראיה שהרבי סבור כי הוא אכן המשיח{{הערה|"אם הרבי היה מתכוין לשלול את עצם העניין, בוודאי היה אומר שהדבר עצמו לא נכון ולא היה נזקק להצביע על תוצאה בלתי רצויה שעלולה לצאת מזה..." הרב [[יואל כהן]] שבועון כפר חב"ד גיליון 558, עמוד 15}}, אך לאחר ג' תמוז תשנ"ד הרב כהן חזר בו. ===שירה משיחיסטית לפני הרבי=== בניגוד לפרסומים כתובים על משיחיותו שלהם התנגד הרבי לאורך השנים, היחס לשירת [[פזמון|פזמונים]] שבהם אוזכרה משיחיותו מורכב יותר, לעתים התנגד ולעתים עודד. עם זאת, ישנה מחלוקת בין המחנות לגבי מידת העידוד או ההתנגדות שניתנה לפזמונים אלו והסיבות לכך{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה - ב] {{PDF}}, עמודים 25-26}}. לקראת שנות השמונים נפוץ בחב"ד פזמון שאותו היו החסידים שרים לפני הרבי ובו אוזכרה משיחיותו של הרבי באופן עקיף: {{ציטוטון|חיילי אדוננו מורנו ורבנו, חיילי משיח צדקנו, הוא יוליכנו בטנקים לארצנו, עם המבצעים ונשק בידינו, יבוא ויגאלנו}} משמעות השיר היא שאנו חיילי הרבי משיח צדקנו שיוליך אותנו עם [[טנק המבצעים של חב"ד|טנקי המצוות של חב"ד]] וה[[עשרת מבצעי הרבי מליובאוויטש|מבצעים]] שיסד (ביניהם [[עשרת מבצעי הרבי מליובאוויטש#הדלקת נרות שבת|מבצע נש"ק-נרות שבת קודש]]), יבוא ויגאל אותנו ב[[גאולה]].{{הערה|1=תיעוד וידאו ואודיו באתר "הגאולה": [http://www.hageula.com/vid/malkeinu/5750.html],{{וידאו}} [http://www.video.hageula.com/musicvideo.php?vid=85d5b6d8f],{{וידאו}} [http://www.hageula.com/moshiach/person/2058.html] {{צליל}}}} הרבי עודד במרץ את השירה הזו בליל [[שמיני עצרת]] [[תשל"ח]] ([[1977]]).{{הערה| יומן ר' מיכאל אהרן זליגסון, ליל שמע"צ תשל"ח. וראה: [http://www.yoman770.com/wiki/%D7%9B%22%D7%90_%D7%AA%D7%A9%D7%A8%D7%99_%D7%AA%D7%A9%D7%9C%22%D7%97], באתר "יומני בית חיינו 770"}} השיחה הפומבית בשנת תשמ"ה ([[1984]]) שבה הביע הרבי התנגדות לפרסום שהוא משיח באה בעקבות שירה כזו.{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=127 איגרת לידיד" - החוקר התורני הרב יהושע מונדשיין, תשנ"ב].}} בשבת פרשת נח תשנ"ב, בתאריך ד' חשון,<ref>שיחות קודש, תשנ"ב חלק א', עמוד 259. 1992, ברוקלין ניו יורק.</ref> שרו החסידים לפני הרבי בהתוועדות את השיר הנזכר לעיל "חיילי אדוננו, מורנו ורבנו, משיח צדקנו", והרבי הגיב: {{ציטוטון|זה דבר מוזר, שמנגנים ניגון עם מילים כאלו, ואני יושב פה... האמת היא שהייתי צריך לקום ולצאת... זה שאינני יוצא... כיון שזה יגרום בלבול בה"שבת אחים גם יחד", כי כשאני אצא יצאו עוד כמה וכמה, וממילא יתבטל העניין ד"שבת אחים גם יחד".}} בתחילת שנות התשעים נפוץ פזמון נוסף: {{ציטוטון|יחי אדוננו, מורנו ורבנו, מלך המשיח לעולם ועד}}. קיימת הקלטת וידאו משנת [[תשנ"א]] בה נראה הרבי מעודד את החסידים השרים פזמון זה.<ref>[youtube.com/watch?v=pbFjzXFpkIs וידאו] - הרבי מעודד שירת "יחי" ב-770 - ט"ו באייר תשנ"א. {{וידאו}}</ref> למחרת הגיב הרבי בחומרה באוזני מזכירו הרב לייבל גרונר, והודיע שאם לא יובטח כי דבר זה לא יישנה - לא ייכנס לבית המדרש לתפילה. מאז ועד תשנ"ג לא שרו עוד את השיר בפניו {{מקור}}. בתקופה שלאחר מכן, עד כ"ז אדר ראשון תשנ"ב, היו הזדמנויות נוספות שהכרזה זו והכרזות בתוכן זהה נאמרו ונכתבו ע"י חסידי חב"ד. כך לדוגמא באירוע נשים מרכזי ומתוקשר ב-770 שנערך בכ"ח טבת תשנ"ב הכריזה הרבנית סימה אשכנזי שלוש פעמים "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד". כינוס זה לווה בברכות ועידודים מהרבי לפני ואחרי קיומו. {{הערה|חב"דפדיה, ערך "יחי אדוננו"}}. גם בפני הרבי נמשכו הכרזות כאלו במידה מסויימת {{הערה| אם כי חלה בזה הפתחה משמעותית לפני ל"ג בעומר תשנ"א בעקבות כמה מענות קודש בהם הובע רצונו של הרבי לעשות בזה "הפסק למשך זמן" בעקבות ידיעות שהיו מי שמסרו לרבי שהדבר גורם נזק לחב"ד ולהפצת המעיינות.}} בתקופה זו, הן במכתבים וכדומה, במיוחד במכתביהן של קבוצות נשים להם השיב הרבי לחיוב ובעידוד, והן בעל פה. כך, לדוגמא, בכ"ד מנחם אב תנש"א עבר ר' משה דירז'ינסקי (מפעילי צא"ח בירושלים) ובירך את הרבי בשם לומדי השיעור הקבוע ברמב"ם בירושלים שיתקיימו ברבי כל הברכות שבתורה והכריז בקול רם: "יחי אדוננו המלך לעולם". הרבי חייך חיוך רחב ובירכו: "בשורות טובות, הצלחה רבה". {{הערה| חב"דפדיה, ערך "יחי אדוננו".}}. בשנים תשנ"ג-תשנ"ד, בפעמים בהן יצא הרבי אל הקהל, שרו לפניו 'יחי' והוא עודד את השירה בעוז. ===יחס הרבי לנושא בשנים האחרונות לפני כ"ז אדר ראשון תשנ"ב=== בסוף שנות ה-80 וראשית שנות ה-90 הפך העיסוק של הרבי בנושא הגאולה לאינטנסיבי יותר ויותר{{הערה|[[מנחם ברוד]], [http://www.chabad.org.il/_uploads/downloads/nekuda1.pdf הנקודה החב"דית] {{PDF}}, עמ' 33.}}. הדבר עורר להט משיחי אצל חסידיו שמקצתם החלו אף להכריז כי הרבי עצמו הוא המשיח. לימים, יטענו המשיחיסטים כי דעת הרבי לגבי פרסום משיחיותו השתנתה בשנים האחרונות, ויבססו טענה זאת על התבטאויותיו ותגובותיו בשנים אלו. מנגד, גם בזרם המתון יסתמכו על התבטאויות ותגובות אחרות כדי לבסס את דעתם שהרבי נשאר בהתנגדותו לפרסום. להלן חלק מן ההתרחשויות עליהן מסתמכים החסידים. ====שנת 1991==== בכ"ח ניסן, נשא הרבי שיחה שבה הטיל הרבי את האחריות להבאת הגאולה על החסידים. בסיום השיחה אמר הרבי: "אני את שלי עשיתי, ומכאן ולהבא עשו כל אשר ביכולתכם להביא בפועל את משיח צדקנו"{{הערה|[http://torah4blind.org/hebrew/dm54.pdf שיחת ליל כ"ח בניסן ה'תנש"א – ספר-השיחות תנש"א כרך ב עמ' 474]{{PDF}}}}{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=867"מחזה מאוים, מבהיל ומפחיד"] וידאו ויומן - אתר חב"ד אינפו}}. הדברים חוללו סערה בקרב החסידים ויצרו גל של יוזמות שנועדו לסייע להבאת המשיח{{הערה|חוקר החסידות ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע מכונן בכ"ז ניסן תשנ"א ynet 06.07.08}}. אחת מהן הייתה החתמת חסידי חב"ד ואחרים על טופס "קבלת מלכותו" כ[[מלך המשיח]], יוזמה שקיבלה את עידודו של הרבי. הטופס הראשון הוגש לרבי ב[[אייר]] [[תשנ"א]] ([[1991]]) ועליו 250 חתימות. בין היתר נאמר בו שהנאספים מקבלים עליהם את מלכותו של הרבי מלך המשיח. בתגובה כתב הרבי, תשובה חיובית שגרתית "נתקבל ותשואות חן".<ref>[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf חוברת העובדות שמאחורי הפסק. צילום פתק התגובה של הרבי בעמוד 14 {{PDF}}]</ref> במהלך השנה, התיר הרבי לרב וולפא להדפיס את הספר "יחי המלך" העוסק בגאולה, ספר שהרבי אסר להדפיס כמה שנים קודם לכן. הרבי התנה זאת בכך ש"ידידים מבינים" ישמיטו ממנו דברים שעלולים להרחיק יהודים מלימוד חסידות. כך יצא הספר לאור ללא רמזים לזהותו של המשיח. לקראת סוף השנה - חתמו עשרות רבנים וביניהם חברי [[בית דין רבני חב"ד]] ב[[ישראל]] וב[[קראון הייטס]] על פסק דין שבו נכתב: {{ציטוטון|הגיע זמן הגאולה אשר בו יתגלה כ"ק אדמו"ר שליט"א תיכף ומיד כמלך המשיח}}{{הערה|בין החותמים היו : [[דוד חנזין|חנזין]], [[מרדכי שמואל אשכנזי|אשכנזי]], [[לוי ביסטריצקי|ביסטריצקי]], יהודה קלמן מארלאו, אברהם אזדבא}}. כחודש לאחר מכן חתמו עשרות רבנים על פסק דין נוסף שבו נכתב: {{ציטוטון|ברור על פי דין תורת אמת, שחל על כ"ק אדמו"ר שליט"א הלכה זו ד'בחזקת שהוא משיח'}}. (שלב בהתגלות המשיח לשיטת [[הרמב"ם]], הקודם לשלב שבו הוא מוגדר כ"משיח ודאי"{{הערה|[he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9D_%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%99%D7%90_%D7%93 רמב"ם הלכות מלכים ומלחמות יא ד]}} הרבי התייחס לפסקי דין אלו בפומבי וייחס להם השפעה חיובית על תהליך הגאולה{{הערה|בשיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב: "ועל פי זה יש לומר, שהחלטת והכרזת מנהיגי אוה"ע בערב שבת פרשת משפטים על דבר המעמד ומצב ד"וכתתו חרבותם לאתים", היא, כתוצאה מהחלטת והכרזת "מלכי רבנן" ש"הנה זה (מלך המשיח) בא", החל מהפסק דין של כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו שמכבר נשלמו מעשינו ועבודתינו דמשך זמו הגלות ומוכנים כבר לקבלת פני משיח צדקנו, וכן הפסק דין של הרבנים ומורי-הוראה בישראל שהגיע זמן הגאולה, "יעמוד מלך מבית דוד וכו' בחזקת שהוא משיח". [http://www.torah4blind.org/hebrew/dm44.pdf השיחה כפי שהוגהה ופורסמה על ידי הרבי] {{PDF}}}}. פסקי דין נוספים נחתמו במרוצת השנים <ref>[http://geula.ru/pic/4_58_30946.jpg פסק רבני חב"ד בישראל]; [http://geula.ru/pic/4_58_30947.jpg פסק של רבנים שונים]</ref>. עם זאת, כמה רבנים <ref>הרבנים דוד אליעזרי ודוד שוחט </ref>נכנסו לרבי לשאול אותו האם יש לפרסם עליו שהוא משיח ונענו בשלילה נחרצת<ref>ספר יתבררו ויתלבנו, הרב [[יחזקאל סופר]] ירושלים תשנ"ו</ref>. באותה תקופה היה הרב [[יואל כהן]] ממובילי ההתעוררות המשיחיסטית בחב"ד בין השאר באמצעות מאמרים בשבועון [[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]]. מסופר{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=481 בנימין ליפקין, "האווירה בחב"ד מתחשמלת" - שטורעם]}} כי כאשר ביקש הרב אהרן דב הלפרין, עורך שבועון "[[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]]", את חוות דעתו של הרבי לגבי פרסום מאמר של הרב כהן, בנושא פרסום זהות הרבי כמשיח, השיב הרבי: {{ציטוטון|באם רחמנא ליצלן יעשה מעין דמעין דהנ"ל – קדימה שיסגור המכתב עת לגמרי}} (כלומר, לא לפרסם את המאמר ואם יפרסם, עליו לסגור את העיתון). ====שנת 1992==== [[קובץ:י' שבט תשנ"ג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רבני חב"ד קוראים לחסידים: לקבל מלכותו של "הרבי מלך המשיח" (י' שבט תשנ"ג)]] בשנים תשנ"א תשנ"ב, החלו חלק מהחסידים לפנות אל הרבי בתואר 'מלך המשיח', ולא נענו בהתנגדות<ref>[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1200 וידאו (הדקה ה-15)] </ref> <ref>[http://www.mamesh.org/images/large/8.jpg תמונה] בה הרבי מחייך לאישה המגישה לו תוף עם הכיתוב "יחי אדוננו"</ref>. בשנת [[תשנ"ב]] ([[1992]]) שלח הרב וולפא לרבי חוברת שנשאה את השם "קונטרס בעניין קבלת פני משיח צדקנו" שעסקה בזהותו כמשיח. בתגובה שיגר על כך הרבי מענה, ביום י"ג אדר א' תשנ"ב, שלושה עשר ימים לפני כ"ז אדר ראשון תשנ"ב: {{ציטוטון|מכבר עניתי לו שמאמרים כאלו מרחיקים כמה וכמה מלימוד דברי אלוקים חיים, היפך הפצת המעיינות חוצה|}}{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=481 בנימין ליפקין, "האווירה בחב"ד מתחשמלת" - שטורעם]}}. תקופה קצרה לפני שלקה בשבץ<ref>הרב [[מנחם ברוד]], [http://www.toratchabad.com/contents.asp?aid=41043 ברבעון 'מעיינותיך']</ref>, כתב הרבי בפתק: {{ציטוטון|אין כל חיוב <u>כלל</u> לחפש מיהו המשיח.. <u>אבל מצות עשה מהתורה</u> אהבת כל אחד ואחד מישראל, ושלילת המחלקת <u>בתכלית</u> ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו..}} <ref>צילום מפתק [.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=979084&whichpage=2&forum_id=1364#R_7 בכתב יד של הרבי] (ההדגשות במקור)</ref> [[יהודה לייב גרונר]], מזכירו של הרבי, סיפר: {{ציטוטון|בוקר אחד, אחר תפילת שחרית, כשנכנסתי להיכלו, הרבי אמר: מה זה שאומרים עלי שאני המשיח? עניתי שלפי דברי הרמב"ם בסוף הלכות מלכים – פרטים על דבר משיח, הרי הרבי מתאים לזה ביותר. ואמר הרבי: זה שהוא המשיח, צריכים לגלות לו מלמעלה, ולעת עתה לא גילו זה לי|}}{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=481 העיתונאי בנימין ליפקין, "האווירה בחב"ד מתחשמלת" - שטורעם]}}. === התקופה שלאחר כ"ז אדר ראשון תשנ"ב=== ב[[כ"ז באדר א']] [[תשנ"ב]] ([[1992]]) עבר הרבי "סטרוק" [[שבץ מוחי]], שגרם ל[[שיתוק]] של הצד הימני בגופו ונטל ממנו את יכולת ה[[דיבור]]. תקופה ארוכה כמעט לא יצא אל הציבור. מחודש תשרי [[תשנ"ג]] ועד חודש חשוון [[תשנ"ד]] יצא הרבי מדי פעם אל הציבור, כשהוא יושב ב[[מרפסת]] מיוחדת שנבנתה סמוך לחדרו, בצד המערבי של בית המדרש הגדול. החל מהאירוע של כ"ז אדר ראשון ועד הניסיון הגדול בג' תמוז תשנ"ד גבר הלהט המשיחי, ועמו הפרסומים על זיהויו של הרבי כמשיח<ref>[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=4075 קטעי עיתונות], המשקפים את הפרסומים על זיהויו של הרבי כמשיח</ref>. כאמור, בתקופה זו יצא הרבי מדי פעם למרפסת שנבנתה במיוחד לשם כך, והשקיפה אל בית מדרשו שב[[מרכז חב"ד העולמי - 770]]. בהזדמנויות אלו נהגו חסידיו לשיר לפניו "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד", ופעמים רבות עודד הרבי את השירה<ref>[http://www.chabad.co.il/newvideo/video.php?id=1440 וידאו] של עידוד שירת 'יחי' בכינוס ה[[שלוחי הרבי מליובאוויטש|השלוחים]] 1993 </ref>. (בקרב חסידי חב"ד ישנו יחס מיוחד לתנועותיו של הרבי, שכל אחת מהם נחשבת בעלת משמעות{{הערה|1=פתגם [[היום יום]] י"ד טבת: "תנועת צדיק, ומכל שכן ראייה או שמיעת קול, צריך לפועל שלא ישכח לעד." כך גם בקישורים הבאים: [http://www.shturem.net/index.php?section=cols&id=272 כל מי שזכה לחזות בתנועה הזו], ליפקין אתר שטורעם, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=31518 לעקוב אחרי כל תנועה] הרבנים קפלן ומייזליש, [[שבועון בית משיח]]}}). מרבית חסידי חב"ד סברו בתקופת תשנ"ג-תשנ"ד, כי למרות שהרבי הביע פעמים רבות קודם לכן את אי שביעות רצונו מזיהויו כמשיח, עידוד השירה מלמד שגישתו השתנתה, והרבי כבר אינו מתנגד לפרסומו כמשיח, כן סברו רוב רבני התנועה שדעתו של הרבי השתנתה{{הערה|1="...מובן שהציווי לא לומר על הרבי שליט"א שהוא זה שבקרוב יתגלה כמלך המשיח, נאמר מלכתחילה על מנת להשתנות . . לכן, כשאנו רואים בעינינו שלמעשה הרבי מעודד את השירה ומאשר אותה פעם אחר פעם, מובן שכעת כבר מותר לומר זאת." שבועון כפר חב"ד גיליון 558 ו' שבט תשנ"ג, ראיון עם הרב יואל כהן [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=28818 צילום קטע מהכתבה]}}. כיום יש בזרם המתון, הטוענים כי הדברים היו נכונים לשעתם, אולם אינם מתאימים כיום, לאחר ג' תמוז תשנ"ד. יש הטוענים כי החסידים טעו אז בהבנת הדברים, וכי דעתו של הרבי הייתה ונשארה נגד זיהויו ופרסומו כמשיח. לקראת י' בשבט ה'תשנ"ג, יזמו חסידי חב"ד כינוס שמטרתו 'קבלת מלכותו' של הרבי כמשיח. התקשורת פרסמה שב-[[מרכז חב"ד העולמי - 770|770]] עומד להתקיים מעמד הכתרה של הרבי כ"מלך המשיח" וחלק מרבני חב"ד פרסמו הודעה ששללה את הרעיון<ref>נוסח המודעה: אזהרה נוראה: היות שנתפרסם אודות עניין הכינוס ט' שבט אור ליום יו"ד שבט וכו' עניינים בלתי רצויים שעלולים ח"ו להביא לידי חלול שם ליובאוויטש, מצאנו לנכון להזהיר, א) לא לעשות ח"ו טעלוויזשאן, וראדיא לחוץ. ב) עניין ההכתרה מושלל. ג) כל עניין השידור רק אם הוא עבור אנ"ש שי' ולא לחוץ מאנ"ש כי זה עשוי לקלקל יותר מן התקון. כל העניין הוא רק עבור אנ"ש ולא חוצה. עה"ח: ב"ד דשכונה כאן צוה ה' את הברכה. ועד הרבנים הכלליים וועד רבני אנ"ש דאה"ק.</ref>. במקביל פרסמו חלק מרבני חב"ד קריאה רשמית לחסידי חב"ד להשתתף במעמד ו"לקבל את מלכותו של הרבי מלך המשיח"<ref> צילום ה'קריאה' מובא בקובץ [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/55589_he_1.pdf העובדות שמאחורי הסאטלייט] גרסת המשיחיסטים להשתלשלות האירוע בי' שבט תשנ"ג</ref>. יש לציין כי המכתב (המובא לעיל) בו קראו רבני חב"ד שלא לשדר את המעמד לכלי התקשורת אלא רק לחסידי חב"ד, נכתב בתחילה לפני שנודעה דעתו של הרבי בנושא, אך לאחר שהרבי אישר את השידור בקנה מידה עולמי, חזרו בהם הרבנים והודיעו שהשידור לכל כלי התקשורת בעולם יתקיים כמתוכנן מאחר ו"אין אחר דברי המלך כלום". האירוע המיוחד כוסה בסיקור תיקשורתי רחב היקף, כלי תקשורת רבים דיווחו בהרחבה על השידור המיוחד, ואף העבירו את השידור בשידור חי. בהבהרה שפירסמו רבני חב"ד בו קראו לכל החסידים להשתתף בכינוס, הצהירו הרבנים שהכינוס אינו הכתרה, כי הקב"ה כבר הכתיר את הרבי מלך המשיח. היו שחששו שהרבי יעודד את שירת "יחי אדוננו" לעיני כל העולם, ושאלו את הרבי האם אכן כך הוא רצונו הקדוש והוא אישר זאת, ואף כששאלו שייתכן שייגרם מזה נזק לחב"ד - הרבי ביטל חשש זה, ואכן במעמד זה עודד הרבי את הכרזת ושירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" {{הערה| מלוקט מתוך חב"דפדיה, ערך "יחי אדוננו" וערך "סאטלייט" וראה בהרחבה בקישורים החיצוניים לערכים אלו.}}. לאורך כל תקופת תשנ"ג-תשנ"ד היו רבים ששאלו את חסידי חב"ד מה תהיה תגובתם אם הרבי יסתלק ח"ו. התגובה שניתנה ברוב המקרים הייתה שדבר כזה בלתי אפשרי. רובם ככולם של חסידי חב"ד היו משוכנעים שהרבי יקום ממיטת חוליו ויתגלה כמלך המשיח <ref>בעקבות דברים שאמר הרבי - לפני כ"ז אדר - שנשיא הדור צריך להיות בגשמיות, וכן משום שהיה ברור שלרבי, שלא היו ילדים, לא ימונה יורש. וכן כי הרבי אמר שאנחנו זה הדור השביעי והאחרון</ref>. באותה תקופה תמכו בעמדה זו רוב רבני התנועה והחסידים וכן העיתון המרכזי של חב"ד (דאז), "[[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]]". ===הניסיון הגדול בתשנ"ד=== לאחר כשנתיים מאז כ"ז אדר ראשון תשנ"ב, ב[[כ"ז באדר]] [[ה'תשנ"ד]], עבר הרבי "סטרוק" נוסף ושקע ב[[תרדמת]]. מאז שהה הרבי בבית הרפואה "בית ישראל". לאחר שלושה חודשים, ב[[ג' בתמוז]] [[ה'תשנ"ד]] קרה הניסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר של הרבי גרמה לזעזוע בקרב החסידים שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז תשנ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. רבנים בחסידות הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט המשיחי, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים המשיחיים <ref>[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד</ref>. אחרים מהזרם המשיחיסטי לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את משיחיותו של הרבי למרות הניסיון של ג' תמוז תשנ"ד, מכיוון שלדעתם כלל לא הייתה הסתלקות {{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)