מעלתן של ישראל (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:444.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כריכת הספר 'מעלתן של ישראל']]
[[קובץ:444.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כריכת הספר 'מעלתן של ישראל']]
'''מעלתן של ישראל''' הינו ספר המלקט [[שיחות]] מתורתו של [[הרבי]] העוסקות במעלתו של עם ישראל. השיחות נאמרו כדברי עידוד לעם ישראל בתקופת טרום [[מלחמת המפרץ]] וכתשובת נגד לאלו שניסו לדבר בגנותו של עם ישראל. יצא לאור בשנת 2006 ([[תשס"ו]]).
'''מעלתן של ישראל''' הינו ספר המלקט [[שיחות]] מתורתו של [[הרבי]] העוסקות במעלתו של עם ישראל. השיחות נאמרו כדברי עידוד לעם ישראל בתקופת טרום [[מלחמת המפרץ]] וכתשובת נגד לאלו שניסו לדבר בגנותו של עם ישראל. יצא לאור בשנת [[תשס"ו]] על ידי [[מכון מלכות שבתפארת]]


== הרקע ==
== הרקע ==
התקופה, ימי ערב [[מלחמת המפרץ]] 1990 ([[תש"ן]]), העולם כולו מודע לאירועים במפרץ המפרסי. סדאם חוסיין משתלטות על כווית ומאיים לפגוע ב[[ארצות הברית]] ובישראל, המוגדרת כ"אם כל המלחמות". ממשלת ישראל, בעצת המדינאים ואנשי הביטחון, נכנסים למצב חרום ומכינים את העלם לקראת מלחמה נוראה. פאניקה אוחזת בקרב תושבי ישראל, מצב הרוח יורד פלאים, וכולם נערכים למלחמה עם אפשרות של הפגזה לא קונבנציונלית.
התקופה, ימי ערב [[מלחמת המפרץ]], העולם כולו מודע לאירועים במפרץ הפרסי. סדאם חוסיין משתלטות על כווית ומאיים לפגוע ב[[ארצות הברית]] ובישראל, המוגדרת כ"אם כל המלחמות".
 
ממשלת ישראל, בעצת המדינאים ואנשי הביטחון, נכנסים למצב חרום ומכינים את העלם לקראת מלחמה נוראה. פאניקה אוחזת בקרב תושבי ישראל, מצב הרוח יורד פלאים, וכולם נערכים למלחמה עם אפשרות של הפגזה לא קונבנציונלית.


באותה תקופה נשמע קולו של [[הרבי]] [[מלך המשיח]] שליט"א, בברוקלין שבניו-יורק. הרבי הודיע בדברי נבואה: "בני אל תתייראו - ענווים הגיע זמן גאולתכם!" הרבי אף הדריך עשרות מחסידיו לא לצאת מארץ הקודש ואף לא לפחד לנסוע לארץ ישראל. הרבי הדגיש שוב ושוב את דברי הפסוק "ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה"
באותה תקופה נשמע קולו של [[הרבי]] [[מלך המשיח]] שליט"א, בברוקלין שבניו-יורק. הרבי הודיע בדברי נבואה: "בני אל תתייראו - ענווים הגיע זמן גאולתכם!" הרבי אף הדריך עשרות מחסידיו לא לצאת מארץ הקודש ואף לא לפחד לנסוע לארץ ישראל. הרבי הדגיש שוב ושוב את דברי הפסוק "ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה"


מנגד, באותם ימים בחודש טבת 1990 (תנש"א), החלו להתפרסם (בשם ראש ישיבה ידוע) דברי קטרוג על עם ישראל ואיומים שחס וחלילה עומדת להתרחש [[שואה]] שנייה היל"ת. דברים שנדפסים ומתפרסמים לעין כל, ומעוררים מבוכה וכעס בקרב הציבור. הרבי יוצא מגדרו נוכח הדברים, ובמשך כמה שובעות לא פוסק מדלבר דברי [[אהבה]] ועידוד לעם ישראל הוא מדגיש את האיסור והשלילה לדבר דיבורים של "קטרוג" ולימוד חובה על על ישראל, הוא מקדיש התוועדויות שלימות לבאר את מעלתו של עם ישראל, ומבטיח ש[[דור השביעי|דורנו]] הוא דור ה[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]].
מנגד, באותם ימים בחודש טבת [[תנש"א]], החלו להתפרסם (בשם ראש ישיבה ידוע) דברי קטרוג על עם ישראל ואיומים שחס וחלילה עומדת להתרחש [[שואה]] שנייה היל"ת. דברים שנדפסים ומתפרסמים לעין כל, ומעוררים מבוכה וכעס בקרב הציבור. הרבי יוצא מגדרו נוכח הדברים, ובמשך כמה שבועות לא פסק מלדבר דברי [[אהבה]] ועידוד לעם ישראל הוא הדגיש את האיסור והשלילה לדבר דיבורים של "קטרוג" ולימוד חובה על על ישראל, הוא מקדיש התוועדויות שלימות לבאר את מעלתו של עם ישראל, ומבטיח ש[[דור השביעי|דורנו]] הוא דור ה[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]].


== תוכן השיחות ==
== תוכן השיחות ==
השיחות עוסקות בחמישה עניינים עיקריים: 1. מעלת עם ישראל מצד עצמם. 2. קירוב ישראל לאביהם שבשמיים. 3. האיסור לדבר בגנות עם ישראל. 4. עונשי התורה בכלל ו[[השואה]] בפרט. 5. הגאולה.
השיחות עוסקות בחמישה עניינים עיקריים:
 
1. מעלת עם ישראל מצד עצמם.  
 
2. קירוב ישראל לאביהם שבשמיים.  
 
3. האיסור לדבר בגנות עם ישראל.  
 
4. עונשי התורה בכלל ו[[השואה]] בפרט.  
 
5. הגאולה.


בצום עשרה בטבת אותה שנה, מקדיש הרבי את [[דברי הכיבושין]] להסביר כי דברי החובה על עם ישראל הם פגיעה ב"בבת עינו של הקב"ה, ובפרט חילול שמם של "קהילות הקודש שמסרו נפשם על קדושת השם" בשנות [[השואה]] האיומה. הרבי קובע כי בפרט לאחר מאורעות [[השואה]] האיומה ("אשר לא תקום פעמיים צרה") אין שייך לשפוט אף אחד מעם ישראל על הנהגתו, מכיוון שאנו במצב של [[העלם והסתר]] והנסיונות הקשים שעברו על עמנו הם הרבה מעבר ליכולת הסבל של עם נורמלי ובוודאי שאין אנו יכולים לדון אדם אחר על מעשיו, וכבר חכמינו זכרונם לברכה "הוי דן את כל האדם לכף זכות". בנוסף לכך מדגיש הרבי את דברי הגמרא (חגיגה) "אין לך אדם מישראל שלא קיים כמה וכמה מצוות" ו"כל ישראל מלאים מצוות כרימון" (ברכות נז. ילקוט שמעוני רמז תקי"ד, ועוד). בשיחה זו קובע הרבי כי אין כל עניין המעכב חס ושלום את [[הגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה העתידה]].
בצום עשרה בטבת אותה שנה, מקדיש הרבי את [[דברי כיבושין]] להסביר כי דברי החובה על עם ישראל הם פגיעה ב"בבת עינו של הקב"ה, ובפרט חילול שמם של "קהילות הקודש שמסרו נפשם על קדושת השם" בשנות [[השואה]] האיומה. הרבי קובע כי בפרט לאחר מאורעות [[השואה]] האיומה ("אשר לא תקום פעמיים צרה") אין שייך לשפוט אף אחד מעם ישראל על הנהגתו, מכיוון שאנו במצב של [[העלם והסתר]] והנסיונות הקשים שעברו על עמנו הם הרבה מעבר ליכולת הסבל של עם נורמלי ובוודאי שאין אנו יכולים לדון אדם אחר על מעשיו, וכבר חכמינו זכרונם לברכה "הוי דן את כל האדם לכף זכות". בנוסף לכך מדגיש הרבי את דברי הגמרא (חגיגה) "אין לך אדם מישראל שלא קיים כמה וכמה מצוות" ו"כל ישראל מלאים מצוות כרימון" (ברכות נז. ילקוט שמעוני רמז תקי"ד, ועוד). בשיחה זו קובע הרבי כי אין כל עניין המעכב חס ושלום את [[הגאולה האמיתית והשלימה|הגאולה העתידה]].


גם בשלושת השבתות הבאות מקדיש הרבי את הדברים ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] לנושא זה, ומסביר שעניין מעלת עם ישראל, ואהבתו העצומה של [[הקב"ה]] אליהם הוא אחד מעיקרי יסודות החסידות.
גם בשלושת השבתות הבאות מקדיש הרבי את הדברים ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] לנושא זה, ומסביר שעניין מעלת עם ישראל, ואהבתו העצומה של [[הקב"ה]] אליהם הוא אחד מעיקרי יסודות החסידות.
שורה 23: שורה 35:
הספר מכיל בעיקר ארבעה שיחות שנאמרו בתקופה זו:
הספר מכיל בעיקר ארבעה שיחות שנאמרו בתקופה זו:


#השיחה הראשונה - נאמרה במהלך '''צום עשרה בטבת''' במסגרת [[דברי כיבושין]] הנאמרים ביום צום.
#השיחה הראשונה - נאמרה במהלך '''צום עשרה בטבת''' במסגרת דברי כיבושין הנאמרים ביום צום.
#השיחה השנייה - שבת פרשת ויחי.
#השיחה השנייה - שבת פרשת ויחי.
#השיחה השלישית - שבת פרשת שמות.
#השיחה השלישית - שבת פרשת שמות.
שורה 34: שורה 46:


==צוות העריכה==
==צוות העריכה==
*הרב [[יוסף יצחק פרידמן (כפר חב"ד)|יוסף יצחק פרידמן]] מנהל הפרוייקט
*הרב [[יוסף יצחק פרידמן (כפר חב"ד)|יוסף יצחק פרידמן]] מנהל הפרויקט
*הרב [[שניאור זלמן בלוך]] חבר הנהלה   
*הרב [[שניאור זלמן בלוך]] חבר הנהלה   
*הרב [[אלירן שמר]] - חבר צוות הפענוח
*הרב [[אלירן שמר]] - חבר צוות הפענוח

תפריט ניווט