יוסף תומרקין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסר בית אחד ,  21 באפריל 2010
אין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הרב ר’ יוסף בן הרב ר’ אליהו תומרקין ז”ל, נולד ביום י”ח [[טבת]], בשנת [[תקע"ט]], בעיר דובראוונע. אביו הנ”ל שהיה למדן גדול, [[חסיד]]” מאנשי חב”ד ובן למשפחה מיוחסת, חינך את בנו יוסף - שעוד בילדותו הצטיין בכשרונותיו הנפלאים - על דרכי התורה והחסידות החבדי”ת.  
הרב יוסף תומרקין, נולד ביום י”ח [[טבת]] [[תקע"ט]], לאביו ר' אליהו בעיר דובראוונע. אביו שהיה למדן גדול, [[חסיד]] חב”ד ובן למשפחה מיוחסת, חינך את בנו יוסף - שעוד בילדותו הצטיין בכשרונותיו הנפלאים - על דרכי התורה והחסידות החבדי”ת.  


עוד בהיותו צעיר לימים נתפרסם שמו של הרב ר’ יוסף בתור גדול בתורה והיה תלמיד מובהק של הגאון המפורסם בדורו ר’ נחמיה מדובראוונא זצ”ל, מחבר ספר “דברי נחמיה”, ובספר זה נדפסו הרבה חדושי תורה מתלמידו ר’ יוסף.  
עוד בהיותו צעיר לימים נתפרסם שמו של ר’ יוסף בתור גדול בתורה, והיה תלמיד מובהק של הגאון המפורסם בדורו ר’ [[נחמיה מדובראוונא]], מחבר ספר “[[דברי נחמיה]]”, ובספר זה נדפסו הרבה חדושי תורה מתלמידו ר’ יוסף.  


מלבד גדלו בתורה, היה גם חסיד נלהב ובעל נשמה גדולה והיה מקורב ל[[אדמו"ר הצמח צדק]] נ”ע, אשר - למרות היותו צעיר לימים - שאל את חוות-דעתו בעניני הלכה ובפרט בעניני עגונות. כמעט כל גדולי הדור של זמנו, וביניהם גם האדמו”ר מהרי”נ מנעזין נ”ע, היו מריצים את מכתביהם אליו בעניני הלכה למעשה. תשובותיו היו תמיד עמוקות וגאוניות, נאמרו בשכל הישר עד להפליא ונחשב כפוסק אחרון בדורו. כתבי החדושי-תורה שלו, שיש להם ערך גדול, נמצאים בכת”י ועד היום לא זכו לראות את אור הדפוס מפני סיבות שונות.  
מלבד גדלותו בתורה, היה גם חסיד נלהב ובעל נשמה גדולה והיה מקורב ל[[אדמו"ר הצמח צדק]], אשר - למרות היותו צעיר לימים - שאל את חוות-דעתו בעניני הלכה ובפרט בעניני עגונות. כמעט כל גדולי הדור של זמנו, וביניהם גם האדמו”ר רבי [[ישראל נח שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)|ישראל נח מנעזין]], היו מריצים את מכתביהם אליו בעניני הלכה למעשה. תשובותיו היו תמיד עמוקות וגאוניות, נאמרו בשכל הישר עד להפליא ונחשב כפוסק אחרון בדורו. כתבי החדושי-תורה שלו, שיש להם ערך גדול, נמצאים בכת”י ועד היום לא זכו לראות את אור הדפוס מפני סיבות שונות.  


יחד עם גדולי דורו המפורסמים, ר’ [[פרץ חן]] מצ'רניגוב ור’ [[שניאור זלמן מלובלין]] זצ”ל, נתן גם הוא את הסכמתו על הדפסת הספר “[[לקוטי תורה]]” של [[אדמו”ר הזקן]].  
יחד עם גדולי דורו המפורסמים, ר’ [[פרץ חן]] מצ'רניגוב ור’ [[שניאור זלמן מלובלין]], נתן גם הוא את הסכמתו על הדפסת הספר “[[לקוטי תורה]]” של [[אדמו”ר הזקן]].  


גם על הספר “[[קב ונקי]]” ועל הספר “תיו יהושע” ישנן הסכמותיו של הרב ר’ יוסף.  
גם על הספר “[[קב ונקי]]” ועל הספר “תיו יהושע” ישנן הסכמותיו של הרב ר’ יוסף.  
שורה 11: שורה 11:
==רבנותו==
==רבנותו==


רבנותו הראשונה הייתה בעיר סוראז, ואחרי פטירתו של הגאון ר’ אהרן ז”ל - חתנו של [[אדמו”ר האמצעי]] - שהיה אב”ד בעיר [[קרמנצ'וג]] המהוללה בגדולי תורה וחסידי חב”ד, נתקבל במקומו - בעצתו ובהסכמתו של האדמו”ר בעל הצ”צ - הרב ר’ יוסף הנ”ל.  
רבנותו הראשונה הייתה בעיר סוראז, ואחרי פטירתו של הרב [[אהרן זסבלסקי]] - חתנו של [[אדמו”ר האמצעי]] - שהיה אב”ד בעיר [[קרמנצ'וג]] הידועה בגדולי התורה וחסידי חב”ד שהתגוררו בה, נתקבל במקומו בעצתו ובהסכמתו של האדמו”ר הצמח צדק, כרב ואב"ד.


כל ימיו נהל את עדתו ורבנותו ביד רמה והשתתף בכל עניני וצרכי העיר. באהבת אב, דאג בעד בני עדתו והרבה לעשות צדקה וגמ”ח. הוא היה מכניס אורחים וביתו היה פתוח לרווחה לפני כל עובר ושב. כשהיו מזדמנים לביתו אורחים ת”ח שמח מאד ובעצמו היה משרת לפניהם.  
כל ימיו נהל את עדתו ורבנותו ביד רמה והשתתף בכל עניני וצרכי העיר. באהבת אב, דאג בעד בני עדתו והרבה לעשות צדקה וגמ”ח. הוא היה מכניס אורחים וביתו היה פתוח לרווחה לפני כל עובר ושב. כשהיו מזדמנים לביתו אורחים ת”ח שמח מאד ובעצמו היה משרת לפניהם.  


מצוות פדיון-שבוים הייתה חביבה עליו, עד מסירות נפש ממש. כל ימיו שכהן בתור רב בעיר קרמנצ’וג, לא לקחו לעבודת הצבא מצעירי היהודים שבעיר. הרב ר’ יוסף היה נותן תמיד פדיון נפשם בכסף מלא ומשחרר אותם. למטרה זו, יסד חברה “פדיון שבוים” מעשירי ונכבדי העיר והוא היה היו”ר שלה. אנשי העיר, בראותם את מסירות נפשו של רבם למצווה זו, עזרו על ידו בכל נפשם ומאדם ונתנו לו מכספם כמה שקצב לכל אחד, כי דבריו היו נשמעים כחק וכגזרה שאין להרהר אחריהם.  
מצוות פדיון-שבוים הייתה חביבה עליו, עד מסירות נפש ממש. כל ימיו שכהן בתור רב בעיר קרמנצ’וג, לא לקחו לעבודת הצבא מצעירי היהודים שבעיר. הרב ר’ יוסף היה נותן תמיד דואג לפדות את הבחור בכסף מלא ומשחרר אותו. למטרה זו, יסד את חברת “פדיון שבוים” שדאגה לגיוס כספים  מעשירי העיר, חברה אותה גם ניהל. אנשי העיר, בראותם את מסירות נפשו של רבם למצווה זו, עזרו לו, עד כדי כך שכאשר היה קוצב סכום שאותו יש לתת היה הנקצב נותן את הסכום ללא הרהור.  


תפלתו היתה תמיד בכוונה ובהתלהבות יוצאת מהכלל - מעומק לבו ונפשו, ופחד גדול היה תוקף את האנשים שנמצאו במחיצתו בעת התפלה.  
תפלתו היתה תמיד בכוונה ובהתלהבות יוצאת מהכלל - מעומק לבו ונפשו, ופחד גדול היה תוקף את האנשים שנמצאו במחיצתו בעת התפלה.  
1,221

עריכות

תפריט ניווט