כבש (בעל חי): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  31 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה"
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה")
 
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=בעל חי|אחר=כבש המזבח|ראו=[[כבש המזבח]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=בעל חי|אחר=כבש המזבח|ראו=[[כבש המזבח]]}}
'''כבש''' (או '''טלה''') הוא בעל חי ביתי הנקרא בתורה מקבוצת ה"[[צאן]]" ומשמש כדוגמא לעדינות.
'''כבש''' (או '''טלה''') הוא בעל חי ביתי הנקרא בתורה מקבוצת ה"[[צאן]]" ומשמש כדוגמה לעדינות.
[[קובץ:טלה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כבש]]
[[קובץ:טלה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כבש]]
==עניינו==
==עניינו==
שורה 9: שורה 9:
הכבשים נמשלו לעבודת הצדיקים וכמ"ש וירא אלקים את האור כי טוב אלו מעשיהם של צדיקים, וכתי' את ה' האמרת היום אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם ה' אלקינו ה' אחד אין כיוצא בו, אף אני אעשה אתכם חטיבה א' בעולם מי כעמך כישראל גוי אחד בארץ וזהו ה' האמרת ה' האמירך, וזה מרמז על הכבש שנקרא "אימרא" בלשון חז"ל{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/639b/2/10/606&search=%D7%A2%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9D תורת שמואל חוקת ע' תרו]}}.
הכבשים נמשלו לעבודת הצדיקים וכמ"ש וירא אלקים את האור כי טוב אלו מעשיהם של צדיקים, וכתי' את ה' האמרת היום אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם ה' אלקינו ה' אחד אין כיוצא בו, אף אני אעשה אתכם חטיבה א' בעולם מי כעמך כישראל גוי אחד בארץ וזהו ה' האמרת ה' האמירך, וזה מרמז על הכבש שנקרא "אימרא" בלשון חז"ל{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/639b/2/10/606&search=%D7%A2%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9D תורת שמואל חוקת ע' תרו]}}.


בפסוק נאמר "רחל לפני גוזזיה נאלמה" ורחל היינו כבש והוא בחינת מלכות שנמשלה לרחל. לפי שמצינו שיש ברחל טבע ההכנעה יותר מכל הבהמות. וגם לכל רואה מעירה רחמים עליה וקולה קול המעורר רחמנות. וגם שמנחת את עצמה לגזוז ולא תשמיע קולה מה שאין כן כל הבהמות לא ישקוטו ולא ינוחו כשיבואו לגוזזם (וכל זה היא בחינת ההכנעה וביטול בחינת ונפשי כעפר לכל תהיה). והדוגמא בזה בשכינה אשר יורדת להשפיע לבי"ע ומחיה גם את החיצונים וסובלת זה ויניקתם מהשערות וזהו ענין לפני גוזזיה נאלמה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/11/38d&search=%D7%A8%D7%97%D7%9C לקוטי תורה]}}.
בפסוק נאמר "רחל לפני גוזזיה נאלמה" ורחל היינו כבש והוא בחינת מלכות שנמשלה לרחל. לפי שמצינו שיש ברחל טבע ההכנעה יותר מכל הבהמות. וגם לכל רואה מעירה רחמים עליה וקולה קול המעורר רחמנות. וגם שמנחת את עצמה לגזוז ולא תשמיע קולה מה שאין כן כל הבהמות לא ישקוטו ולא ינוחו כשיבואו לגוזזם (וכל זה היא בחינת ההכנעה וביטול בחינת ונפשי כעפר לכל תהיה). והדוגמה בזה בשכינה אשר יורדת להשפיע לבי"ע ומחיה גם את החיצונים וסובלת זה ויניקתם מהשערות וזהו ענין לפני גוזזיה נאלמה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/11/38d&search=%D7%A8%D7%97%D7%9C לקוטי תורה]}}.


===הכבש כמשל לרפיסות===
===הכבש כמשל לרפיסות===

תפריט ניווט