1,620
עריכות
מ (החלפת טקסט – "היצר הרע " ב־"היצר הרע ") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''פרק י"ג''' | '''פרק י"ג - היה בעינך כרשע''' | ||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
לאחר שהתבררה מהות הבינוני{{הערה|בפרקים א-יב}} (שהיא המטרה שכל אחד צריך לשאוף לה), ולפני שמתחילים להסביר איך מגיעים לזה{{הערה|בפרקים טז-כה}}, צריך אדם לחקוק בנפשו שלושה עניינים בסיסיים{{הערה|והעירו חסידים שזהו "עניינו" של היום יום טז סיון, לגבי אדם שעדיין לא התברר לו אופן עבודת השם המתאים לו בפרטיות: לידע שהוא חולה - עניינו של פרק יג. הידיעה שיכול להתרפאות - פרק טו. התקוה ובטחון גמור שיכול להתרפאות מחוליו - פרק יד}}: | |||
'''פרק יג''' - שלא ירמה את עצמו. לא משנה מה דרגתו בעבודת ה' - אסור לאדם להחזיק עצמו לצדיק. | |||
'''פרק יד''' - הכרח גמור לחקוק בנפשו שביכולתו להצליח. | |||
'''פרק טו''' - בכדי שלא יתיאש עליו לדעת מראש שעבודת השם דורשת יגיעה רבה. | |||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
שורה 8: | שורה 15: | ||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
יסוד היסודות של עבודת הבינוני הוא שלא ירמה את עצמו, שגם כשמצליח להגיע לדרגות הגבוהות ביותר בעבודת השם - יחזיק עצמו תמיד רק לבינוני ולא לצדיק. | |||
כדי להבין עד היכן מגיעים הדברים מסביר הרבי שלוש דרגות כלליות שיש בבינונים: | |||
'''בדרגה הנמוכה:''' אהבת ה' בוערת בליבו ומבטלת את הרע רק בשעת התפילה (ושאר היום הרע מתאווה תאוות, ורק בפועל אינו נכשל בעבירה). | |||
'''בדרגה עליונה יותר:''' בינוני שלומד תורה מתוך אהבה ויראה כל היום (ולכן הרע בטל כל היום). | |||
'''בדרגה העליונה ביותר:''' דבקותו בהשם היא כמי שמתפלל כל היום (אהבת ה' בוערת בו כשאינו מתפלל כבשעת התפילה. אבל צדיק הוא לא - כי ייצר הרע רק כפוף ולא גורש והתבער). | |||
בסיום הפרק מסביר הרבי, שמצד האמת - אהבת השם של הבינוני אינה אלא יחסית בלבד, אבל לגבי עצמו - היא אמיתית. | |||
עריכות