רבי יהודה הנשיא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
== חיבור המשנה על ידו ==
== חיבור המשנה על ידו ==
[[קובץ:מערת קבורתם של התנאים רבי אלעזר הקפר ובנו בר קפרא בחורבת קברי שבגליל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של בר קפרא, תלמיד מובהק ומקורבו של רבינו הקדוש]]
[[קובץ:מערת קבורתם של התנאים רבי אלעזר הקפר ובנו בר קפרא בחורבת קברי שבגליל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של בר קפרא, תלמיד מובהק ומקורבו של רבינו הקדוש]]
רבינו הקדוש הוא אשר סיכם ואסף את שיטות התנאים שלפניו, וסיכמם לחיבור המשניות. יש מחלוקת אם הוא גם כתב את המשנה, או רק סידר אותה בעל פה.
רבינו הקדוש הוא אשר סיכם ואסף את שיטות התנאים שלפניו, וסיכמם לחיבור המשניות.  
דעת [[רש"י]] (בפשטות) {{הערת שוליים|1=[[עירובין]] סב, ב.}} וכן דעת כמה מרבותינו שאפילו בימי האמורא [[אביי]] "לא היה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת, חוץ ממגילת תענית", וממילא ברור כי הוא גם זה אשר כתב את המשניות, ושיטת ה[[רמב"ם]] היא {{הערת שוליים|בהקדמתו לספר היד החזקה.}} אשר "רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל '''וכתבוה''' כולו". וכן דעת תוס' רי"ד [[גיטין]] ס,ב. מאירי בפתיחה למס' אבות. ובלקוטי שיחות חלק י"ב עמוד 89 האריך לבאר שגם דעת רש"י כן


כאשר שאלו את [[הרבי]]{{הערת שוליים|1=[[אגרות קודש]] כרך כה, ט' תל.}} בנוגע למחלוקת זו בין הראשונים, השיב: מובן שאין להכניס ראש בין הרים הגדולים, אלא שלכאורה היה מקום לומר שהרמב"ם שראה כתבי הגאונים דעתו נמצאת באגרת דרבנו שרירא גאון, ולכן כתב את אשר כתב, ואולי לא ראה [[רש"י]] אגרת זו (שהרי נמצא בריחוק מקום מבבל וכו' מה שאין כן הרמב"ם) ולכן כתב כנ"ל, ויתכן שאילו היתה האגרת באה לידו גם הוא היה מודה לדברי הרמב"ם.
יש מחלוקת אם הוא גם כתב את המשנה, או רק סידר אותה בעל פה.  


אבל - סיים הרבי, הרי יש כמה מאחרוני הראשונים שדעתם כדעת [[רש"י]] בזה והביאו ראיות על זה, ולכן אין לתרץ כך.
שיטת ה[[רמב"ם]] היא {{הערת שוליים|בהקדמתו לספר היד החזקה.}} אשר "רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל '''וכתבוה''' כולו". וכן סוברים ראשונים נוספים {{הערת שוליים|מבוא התלמוד לר"ש הנגיד בתחילתו. תוס' רי"ד [[גיטין]] ס,ב. מאירי בפתיחה למס' אבות. ועוד}}
'''נכתב עJewisH
 
'''''טקסט נטוי''
אך בדעת [[רש"י]] {{הערת שוליים|1=[[עירובין]] סב, ב.}} יש הטוענים שהוא סובר שרבי רק סידר את המשנה, ולא כתבה.
 
מ[[הרבי]] מלך המשיח ישנם לכך ב' התייחסויות:
 
באגרות קודש {{הערת שוליים|1=[[אגרות קודש]] כרך כה, ט' תל.}} כותב "במענה למכתבו בו שואל דעתי בנוגע זמן כתיבת המשנה, והנה גם הוא מזכיר במכתבו ע"ד השיטות בזה, דדעת רש"י (עירובין סב, ב) וכמה מרבותינו ז"ל שאפילו בימי האמורא אביי "לא הי' דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת, חוץ ממגילת תענית, ושיטת הרמב"ם (בהקדמתו לספר היד החזקה) אשר "רבינו הקדוש חיבר מהכל ספר המשנה כו' ונגלה בכל ישראל וכתבוה כולו".
ומובן שאין להכניס ראש בין הרים הגדולים, אף שלכאורה הי' מקום לומר שהרמב"ם שראה כתבי הגאונים דעתו נמצאת באגרת דרבנו שרירא גאון, ואולי לא ראה רש"י אגרת זו (שהרי נמצא בריחוק מקום מבבל וכו' משא"כ הרמב"ם) ולכן כתב כנ"ל, משא"כ אילו היתה האגרת באה לידו".
 
אך בלקוטי שיחות {{הערת שוליים|1=[[לקוטי שיחות]] כרך יב, ע' 89, הע' 35.}} כתב "והנה י"א שלרש"י רבינו רק סידר המשניות, אבל לא כתבם . . ועפ"ז: מחולק רש"י על כהנ"ל, לא אשתמיט רש"י בשום מקום לבאר (לרמז, עכ"פ) מי כתבה . . ועד כהנה שצ"ע". וע"כ מבאר [[הרבי]] מלך המשיח, ובלשונו הק' "בדוחק עכ"פ - להסיר תמיהות הנ"ל", שגם לדעת רש"י '''כתב''' את המשנה, ולא רק סידרה.


== לא נהנה מהעולם ==
== לא נהנה מהעולם ==
4

עריכות

תפריט ניווט