14,699
עריכות
מ (החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה ") תגית: עריכה ממכשיר נייד |
מ (החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות ") |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}}'''פרק ב''' של [[ספר התניא]] עוסק לראשונה ב[[נפש האלוקית]] שיש בכל אדם מישראל, תוך הדגשה שמדובר בנפש "[[ממש]]". בפרק זה מבואר כי כל נשמות ישראל נמשכות מן [[חכמה עילאה]] ועל ידי כך קשורות ומאוחדות עם הקב"ה גם בהיותם בעולם הזה הגשמי. | {{תניא}}'''פרק ב''' של [[ספר התניא]] עוסק לראשונה ב[[נפש האלוקית]] שיש בכל אדם מישראל, תוך הדגשה שמדובר בנפש "[[ממש]]". בפרק זה מבואר כי כל [[נשמה|נשמות]] ישראל נמשכות מן [[חכמה עילאה]] ועל ידי כך קשורות ומאוחדות עם הקב"ה גם בהיותם בעולם הזה הגשמי. | ||
==הקדמה== | ==הקדמה== | ||
ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] מביא [[אדמו"ר הזקן]] את מה שכתב [[רבי חיים ויטאל]] בשער הקדושה, שלכל איש בישראל, הן [[צדיק]] והן [[רשע]], יש שתי נשמות. ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] מבואר על הנפש הראשונה, ה[[נפש הבהמית]], שהיא מצד הקליפה ו[[סטרא אחרא]], והיא המתלבשת בגוף האדם להחיותו, וממנה באות המדות הרעות מ[[ארבע יסודות]] הרעים שבה. בפרק ב' יבואר על הנפש השנית בישראל, ה[[נפש אלוקית]], שהיא חלק אלוקה ממעל ממש. | ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] מביא [[אדמו"ר הזקן]] את מה שכתב [[רבי חיים ויטאל]] בשער הקדושה, שלכל איש בישראל, הן [[צדיק]] והן [[רשע]], יש שתי נשמות. ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] מבואר על הנפש הראשונה, ה[[נפש הבהמית]], שהיא מצד הקליפה ו[[סטרא אחרא]], והיא המתלבשת בגוף האדם להחיותו, וממנה באות המדות הרעות מ[[ארבע יסודות]] הרעים שבה. בפרק ב' יבואר על הנפש השנית בישראל, ה[[נפש אלוקית]], שהיא חלק אלוקה ממעל ממש. | ||
ה[[נפש האלוקית]] נבדלת מן ה[[נפש הבהמית]] בכך שהיא נמשכת מתוכיותו ופנימיותו של הקב"ה, כמו שנאמר "ויפח באפיו נשמת חיים". בפרק יבואר כיצד יתכן שכל נשמות ישראל, ואף הנמוכות שבהם, קשורות בקשר זה עם הקב"ה. | ה[[נפש האלוקית]] נבדלת מן ה[[נפש הבהמית]] בכך שהיא נמשכת מתוכיותו ופנימיותו של הקב"ה, כמו שנאמר "ויפח באפיו נשמת חיים". בפרק יבואר כיצד יתכן שכל [[נשמה|נשמות]] ישראל, ואף הנמוכות שבהם, קשורות בקשר זה עם הקב"ה. | ||
==טקסט== | ==טקסט== | ||
שורה 12: | שורה 12: | ||
לכל יהודי יש [[נפש אלוקית]], [[חלק אלו-ה ממעל]]. ה[[נפש האלקית]] מקורה באלוקות ממש, כמו נפיחה היוצאת מן ה[[לב]] וכמו אב המוליד בנים. | לכל יהודי יש [[נפש אלוקית]], [[חלק אלו-ה ממעל]]. ה[[נפש האלקית]] מקורה באלוקות ממש, כמו נפיחה היוצאת מן ה[[לב]] וכמו אב המוליד בנים. | ||
ה[[נשמה|נשמות]] בכל הדורות מתחלקות לפי מעלתן. בדורות הראשונים היו [[נשמה|נשמות]] מעולות שבבחינת [[ראש]], ואילו בדורות האחרונים ה[[נשמה|נשמות]] בבחינת [[עקב]]. גם בכל דור מתחלקות ה[[נשמה|נשמות]] ל[[נשמה|נשמות]] שבבחינת ראש - הם ה[[צדיק|צדיקים]] שבכל דור, ו[[נשמה|נשמות]] שבבחינת עקב - עמי ארצות. כשם שבגוף האדם העקב צריך להיות קשור לראש כדי לחיות כך דורות הראשונים צריכים להיות קשורים לדורות האחרונים, ובפרט - כל היהודים צריכים להיות קשורים ל[[נשיא הדור]], נשמת הראש של הדור. דרך נשמת נשיא הדור מתגלה בכל [[נשמה|נשמות]] הדור הארת [[חכמה עילאה]], איך ש[[ישראל עלו במחשבה]]. [[נשמה|נשמות]] העקביים הן חלק אלו-ה ממעל גם אם אינם קשורות לראש, שכן הם [[בן|בנים]] ל[[הקב"ה|ה']], אך אז הן מקבלות את חיותן מבחינת [[אחוריים]]. | |||
כל זה לגבי מעלת ה[[נשמה]] בעצמה, להבדיל מ[[לבוש|לבושי]] ה[[נשמה]] שתלויים ב[[קדושה|קדושת]] ה[[זיווג]] של אביו ואמו. על ידי לבוש זה מקיימים את ה[[מצוות]] בפועל, וע"י מקבלים [[שפע]] מן השמים. | כל זה לגבי מעלת ה[[נשמה]] בעצמה, להבדיל מ[[לבוש|לבושי]] ה[[נשמה]] שתלויים ב[[קדושה|קדושת]] ה[[זיווג]] של אביו ואמו. על ידי לבוש זה מקיימים את ה[[מצוות]] בפועל, וע"י מקבלים [[שפע]] מן השמים. |
עריכות