משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|"
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
 
(25 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|סיגנון תורני}}
בפרק י"א בהלכות מלכים ב[[רמב"ם]], מונה ה[[רמב"ם]] את סימני המשיח, ואחד מהם הוא '''יעמוד מלך מבית דוד'''.
בפרק י"א בהלכות מלכים ב[[רמב"ם]], מונה ה[[רמב"ם]] את סימני המשיח, ואחד מהם הוא '''יעמוד מלך מבית דוד'''.


== מלך ==
== מלך ==
כאשר נאמר [[מלך]], אין הכוונה למלך משוח, שהרי בזמן ה[[גלות]] אין סנהדרין שתמנה מלך. אלא, הכוונה מנהיג היהדות, [[נשיא הדור]] - [[נשיא הדור - המלך|שהוא מלך]]. אותו נשיא הוא גם מיוחס לבית דוד (כ"נשיא" שבארץ ישראל ו"ראש גולה" שבבל), והוא הוא [[מלך המשיח]].
אמנם לא בכל הדורות נמצאת מלכות זו בגלוי, אך זהו התנאי הראשון ל"[[בחזקת משיח]]" - שאותו יהודי יהיה בעל כח הנהגה על רבים מבני ישראל, ויהיה מבית דוד שאז הוא מלך בעצם.
בדורינו זה, [[נשיא הדור]] הוא [[הרבי מליובאוויטש]] [[מלך המשיח]], המולך על כל אחד ואחד מהדור, ומתייחס לכל אחד בפרטיות.
=== הרבי כמלך הדור ===
הרבי לאורך כל שנות נשיאותו כתב [[מכתב כללי|מכתבים כלליים]] אל בני ישראל בכל מקום שהם, מכתבים כלליים לנשי ובנות ישראל, וכן אל כל ילדי ישראל. כך גם מכתבים אל האדמו"רים. אל כל סוג מעם ישראל מתייחס הרביכנשיא הדור, מורה הוראות ונותן עצות בנוגע לעבודת ה', כמלך ממש המתייחס לכלאחד ואחד מבני ישראל.
הרבי דואג לכל עניין הקשור לעם ישראל העומד על הפרק, ונלחם למען עם ישראל [[ילחם מלחמות ה'|לוחם מלחמות השם]] למען עם ישראל - [[שלימות התורה]], [[שלימות העם]] ו[[שלימות הארץ]].
הרבי דואג לאלפי שלוחים, ובמשך שישים שנות נשיאותו שלח אלפי שלוחים לכל העולם, אשר דואגים לעם ישראל, למצבו הגשמי והרוחני.


== מיוחס לבית דוד ==
== מיוחס לבית דוד ==
שורה 24: שורה 9:
=== שלשלת היחס של [[הרבי]] עד לדוד המלך ===
=== שלשלת היחס של [[הרבי]] עד לדוד המלך ===
==== תקופת מלכי ישראל ====
==== תקופת מלכי ישראל ====
א. [[דוד המלך]]. ב. [[שלמה המלך]]. ג. [[רחבעם המלך]]. ד. אביהו המלך. ה. אסא המלך. ו. יהושפט המלך. ז. יהורם המלך. ח. אחזיהו המלך. ט. יהואש המלך י. אמציהו המלך. יא. עוזיהו המלך. יב. יותם המלך. יג. אחז המלך. יד. חזקיהו המלך. טו. מנשה המלך. טז. אמון המלך יז. יאשיהו המלך. יח. יהויקים המלך. יט. יכניהו המלך. כ. השר שאלתיאל.  
א. [[דוד המלך]]. ב. [[שלמה המלך]]. ג. [[רחבעם המלך]]. ד. אביהו המלך. ה. אסא המלך. ו. יהושפט המלך. ז. יהורם המלך. ח. אחזיהו המלך. ט. יהואש המלך י. אמציהו המלך. יא. עוזיהו המלך. יב. יותם המלך. יג. אחז המלך. יד. [[חזקיהו המלך]]. טו. מנשה המלך. טז. אמון המלך יז. יאשיהו המלך. יח. יהויקים המלך. יט. יכניהו המלך. כ. השר שאלתיאל.  
==== תקופת [[נביאים]] ====
==== תקופת [[גלות בבל]] ====
כא. פדיה. כב. זרובבל. כג. משולם. כד. חנניה. כה. ברכיה. כו. חסדיה. כז. ישעיה. כח. עובדיה. כט. שכניה. ל. שמעיה. לא. נעריה.  
כא. פדיה. כב. זרובבל. כג. משולם. כד. חנניה. כה. ברכיה. כו. חסדיה. כז. ישעיה. כח. עובדיה. כט. שכניה. ל. שמעיה. לא. נעריה.
==== תקופת [[ריש גלותא]] (תקופת [[תנאים]] ו[[אמוראים]]) ====
 
לב. חזקיה ריש גלותא. לג. התנא [[עוקבן בר נחמיה]] - נתן דצוציתא ריש גלותא. לד. ר' הונא ריש גלותא. לה. ר' עקוב ריש גלותא. לו. ר' נחום ריש גלותא. לז. ר' יוחנן ריש גלותא. לח. ר' שפט ריש גלותא. לט. ר' ענן ריש גלותא. מ. ר' הונא ריש גלותא. מא. ר' נתן ריש גלותא. מב. ר' נחמיה ריש גלותא. מג. ר' עוקבן דצוציתא ריש גלותא{{הערת שוליים|ראה אודותיו ואביו שבת נ"ו ע"ב.}}. מד. ר' אבא ריש גלותא. מה. ר' ספרא ריש גלותא. מו. מר זוטרא ריש גלותא. מז. רב כהנא ריש גלותא. מח. רב גוריא ריש גלותא. מט. מר בוסתנאי ריש גלותא. נ. רב יעקב ריש גלותא. נא. רב מגיס ריש גלותא. נב. רב נחמיה ריש גלותא. נג. רב אבדימא ריש גלותא. נד. רב פינחס ריש גלותא. נה. רב חצוב ריש גלותא.
==== תקופת [[תנאים]] ו[[אמוראים]] [[וגאונים]] ====
לב. חזקיה ריש גלותא. לג. התנא [[עוקבן בר נחמיה]] - נתן דצוציתא ריש גלותא. לד. ר' הונא ריש גלותא. לה. ר' עקוב ריש גלותא. לו. ר' נחום ריש גלותא. לז. ר' יוחנן ריש גלותא. לח. ר' שפט ריש גלותא. לט. ר' ענן ריש גלותא. מ. ר' הונא ריש גלותא. מא. ר' נתן ריש גלותא. מב. ר' נחמיה ריש גלותא. מג. ר' עוקבן דצוציתא ריש גלותא{{הערה|ראה אודותיו ואביו שבת נ"ו ע"ב.}}. מד. ר' אבא ריש גלותא. מה. ר' ספרא ריש גלותא. מו. מר זוטרא ריש גלותא. מז. רב כהנא ריש גלותא. מח. רב גוריא ריש גלותא. מט. מר בוסתנאי ריש גלותא. נ. רב יעקב ריש גלותא. נא. רב מגיס ריש גלותא. נב. רב נחמיה ריש גלותא. נג. רב אבדימא ריש גלותא. נד. רב פינחס ריש גלותא. נה. רב חצוב ריש גלותא.


==== תקופת הגאונים====
נו. רב שמואל גאון. נז. רב יהודה גאון. נח. רב חנניה גאון. נט. רב שרירא גאון. ס. [[רב האי גאון]].
נו. רב שמואל גאון. נז. רב יהודה גאון. נח. רב חנניה גאון. נט. רב שרירא גאון. ס. [[רב האי גאון]].


==== תקופת ראשונים ואחרונים ====
==== תקופת ראשונים ואחרונים ====
סא. הרה"ג ר' יוסף מרומי. סב. הרה"ג ר' יחיאל. סג. הרה"ג ר' אברהם. סד. הרה"ג ר' עזריהו. סה. הרה"ג ר' יחזקאל. סו. הרה"ג ר' לעמיל. סז. הרה"ג ר' עזריהו. סח. הרה"ג ר' אליהו. סט. הרה"ג ר' יוסף. ע. הרה"ג ר' נחמן. עא. הרה"ג ר' קלמן קלונימוס. עב. הרה"ג ר' לייביש. עג. הרה"ג ר' אלעזר. עד. הרה"ג ר' ירחמיאל. עה. הרה"ג ר' אריה זאב. עו. הרה"ג ר' יעקב. עז. הרה"ג ר' בצלאל. עח. הרה"ג ר' יהודה ליוואי המהר"ל הזקן. עט. הרה"ג ר' בצלאל. פ. הרה"ג ר' חיים מוורמייזא. פא. הרה"ג ר' בצלאל.  
סא. הרה"ג ר' יוסף מרומי. סב. הרה"ג ר' יחיאל. סג. הרה"ג ר' אברהם. סד. הרה"ג ר' עזריהו. סה. הרה"ג ר' יחזקאל. סו. הרה"ג ר' לעמיל. סז. הרה"ג ר' עזריהו. סח. הרה"ג ר' אליהו. סט. הרה"ג ר' יוסף. ע. הרה"ג ר' נחמן. עא. הרה"ג ר' קלמן קלונימוס. עב. הרה"ג ר' לייביש. עג. הרה"ג ר' אלעזר. עד. הרה"ג ר' ירחמיאל. עה. הרה"ג ר' אריה זאב. עו. הרה"ג ר' יעקב. עז. הרה"ג ר' בצלאל. עח. הרה"ג ר' יהודה ליוואי - המהר"ל הזקן. עט. הרה"ג ר' בצלאל. פ. הרה"ג ר' חיים מוורמייזא. פא. הרה"ג ר' בצלאל.  
==== מאדמו"ר הזקן למהר"ל ====
==== מהמהר"ל לאדמו"ר הזקן ====
פב. הרה"ג מרנא ורבנא יהודה ליוואי [[המהר"ל מפראג]]. פג. [[בצלאל חריף|הרה"ג ר' בצלאל חריף.]] פד. [[שמואל (נכד המהר"ל)|הרה"ג ר' שמואל.]] פה.[[יהודה מקאוולי|הרה"ג ר' יהודה לייב]]. פו. [[משה מפוזנא|הרה"ג ר' משה מפוזנא]]. פז. [[שניאור זלמן פוזנר (סב אדמו"ר הזקן)|הרה"ג ר' שניאור זלמן.]] פח. [[ישראל ברוך (אבי אדמו"ר הזקן)|הרה"ג ר' ברוך]].
פב. הרה"ג מרנא ורבנא יהודה ליוואי - [[המהר"ל מפראג]]. פג. [[בצלאל חריף|הרה"ג ר' בצלאל חריף.]] פד. [[שמואל (נכד המהר"ל)|הרה"ג ר' שמואל.]] פה.[[יהודה מקאוולי|הרה"ג ר' יהודה לייב]]. פו. [[משה מפוזנא|הרה"ג ר' משה מפוזנא]]. פז. [[שניאור זלמן פוזנר (סב אדמו"ר הזקן)|הרה"ג ר' שניאור זלמן.]] פח. [[ישראל ברוך (אבי אדמו"ר הזקן)|הרה"ג ר' ברוך]].
 
==== תקופת נשיאי חב"ד ====
==== תקופת נשיאי חב"ד ====
פט. כ"ק [[אדמו"ר הזקן]]. צ. הרבנית [[דבורה לאה (בת אדמו"ר הזקן)]]. צא. כ"ק [[אדמו"ר הצמח צדק]]. צב. רבי [[ברוך שלום שניאורסון (בן הצמח צדק)]]. צג. רבי [[לוי יצחק שניאורסון (נכד הצמח צדק)]]. צד. רבי [[ברוך שניאור זלמן שניאורסון (סב אדמו"ר שליט"א)]]. צה. הרב המקובל רבי [[לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)]]. צו. המלך המשיח [[הרבי]].
פט. כ"ק [[אדמו"ר הזקן]]. צ. הרבנית [[דבורה לאה (בת אדמו"ר הזקן)]]. צא. כ"ק [[אדמו"ר הצמח צדק]]. צב. רבי [[ברוך שלום שניאורסון (בן הצמח צדק)]]{{הערה|אפשר לעשות זאת גם בדרך כזאת: פט. כ"ק [[אדמו"ר הזקן]]. צ. כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]]. צא. הרבנית [[חיה מושקא (אשת אדמו"ר הצמח צדק)]]. צב. [[ברוך שלום שניאורסון (בן אדמו"ר הצמח צדק)]]}}. צג. רבי [[לוי יצחק שניאורסון (נכד הצמח צדק)]]. צד. רבי [[ברוך שניאור זלמן שניאורסון (סב אדמו"ר שליט"א)]]. צה. הרב המקובל רבי [[לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)]]. צו. המלך המשיח - [[הרבי]].  
 
וכבר העירו באיזהו מקומן שהרביהוא דור הצ"ו מדוד המלך, עליו נאמר הפסוק (ישעיה נה, ג): "הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם ואכרתה לכם ברית עולם חסדי דוד הנאמנים" (- "כחסדי, רצה לומר: יהיה כמו החסדים הקיימים אשר הבטחתי לדוד שלא תופסק המלוכה מזרעו" - פירוש מצודת דוד על הפסוק), ו"חסדי דוד" בגימטריא צ"ו.


===בן אחר בן===
וכבר העירו באיזהו מקומן שהרבי הוא דור הצ"ו מדוד המלך, עליו נאמר הפסוק (ישעיה נה, ג): "הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם ואכרתה לכם ברית עולם חסדי דוד הנאמנים" (- "כחסדי, רצה לומר: יהיה כמו החסדים הקיימים אשר הבטחתי לדוד שלא תופסק המלוכה מזרעו" - פירוש מצודת דוד על הפסוק), ו"חסדי דוד" בגימטריא צ"ו.


לכאורה לפי שושלת זו אין כאן יחוס בן אחר בן לדוד המלך, שהרי זהו דרך הרבנית [[דבורה לאה (בת אדמו"ר הזקן)|דבורה לאה]].


ידוע יחוסו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב [[שלום שכנא]]), היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא<REF>ע"ע [[יחיאל הלל אלטשולער]] שיש המערערים על יחוס זה.</REF> של הרב [[יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער]] מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). ויש הטוענים שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.
ידוע יחוסו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב [[שלום שכנא]]), היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא<REF>ע"ע [[יחיאל הלל אלטשולער]] שיש המערערים על יחוס זה.</REF> של הרב [[יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער]] מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). ויש הטוענים שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.
== משיח מזרע שלמה ==
ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון ה[[רמב"ם]]<REF>[http://www.hebrewbooks.org/dtrambam.aspx?&hilite=e7fe650a-0b11-4bdd-a658-c27f73937913 הלכות מלכים פי"א הלכה ד']</REF>: "ואם יעמוד מלך '''מבית דוד''', עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.
עם זאת, יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות גם מזרע [[שלמה המלך]]. יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב"ם בהקדמתו לפרק חלק וז"ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.
אך יש אומרים כי על פי ההלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה, מ[[רבי יהודה הנשיא]] שנאמר עליו<REF>[[סנהדרין]] צח ב.</REF> בחייו כי ראוי הוא למלוך על כס [[מלך המשיח]] ולגאול את עם ישראל, וכלשון הגמרא {{ציטוטון|אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא}}. ופירש [[רש"י]] {{ציטוטון|אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא.}} עכ"ל [[רש"י]]. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש. והוא לא היה בן אחר בן.
והמעתיק את פירוש [[הרמב"ם]] למשנה כתב<REF>בהקדמתו לפירוש הרמב"ם לסדר נשים</REF> בזה"ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד '''לא מזרע שלמה''' כדאיתא בכתובות<REF>ס"ב:</REF> רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע"כ. ומכאן לכאורה נראה, שהמלך המשיח אינו צריך להיות מזרעו של שלמה המלך, שאם כן, איך היה יכול להיות רבי יהודה הנשיא משיח, שהרי לא היה מזרע שלמה.
ואכן שאלה זו נידונת באחרונים<REF>דברי תורה חלק ד' אות ו'.</REF>, איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה. על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי<REF>בכתובות פי"ב ה"ג וכלאים פ"ט ה"ג.</REF> ומובא בתוס'<REF>סנהדרין ה. ד"ה דהכא שבט והתם מחוקק</REF> דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם, אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות. הקושיא היא רק על המלוכה, שהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב"ם<REF>הלכות מלכים פ"א ה"ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.
== בן אחר בן ==
ברמב"ם כתוב שהמשיח צריך להיות ממלכי דוד,<REF>[http://www.hebrewbooks.org/dtrambam.aspx?&hilite=e7fe650a-0b11-4bdd-a658-c27f73937913 הלכות מלכים פי"א הלכה ד']</REF>: {{ציטוטון|"ואם יעמוד מלך '''מבית דוד''', עוסק בתורה כדוד אביו"}} כו'.
הפוסקים מסתפקים, האם כדי להיות ממלכי בית דוד צריך להיות דווקא בן אחר בן או לא.
ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.
א) מבואר בפוסקים<REF>שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים-א, א' ל"א.</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחידושי הגרי"ז.</REF>
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם<REF>מלכים-א' י"ד י.</REF>, בעשא<REF>מלכים-א' ט"ז ז.</REF> ואחאב<REF>מלכים-ב' ט ח.</REF> נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י"ד י.</REF> דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?
ואכן עתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח י"ח.</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח' כ"ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג <REF>מלכים ב' י"א ט"ו.</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י"ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט, ח.</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב, ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,<REF>מלכים-א' יד, י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני, [http://jedwabny.narod.ru/letters/Hebrew/Kanevsky1.html מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]</REF>
ג) וכן משמע במנחת חינוך<REF>סוף מצווה צ"ז.</REF> שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".
==מלך מבית דוד בזמן הגלות==
ברמב"ם בהלכות מלכים נפסק: "כיון שנמשח דוד זכה בכתר מלכות, והרי
המלכות לו ולבניו הזכרים עד עולם, שנאמר כסאך יהיה נכון עד עולם".
ומאז, דור אחר דור עמד לישראל מלך מבית דוד שירש את המלכות
מאבותיו.
גם על זמן הגלות נאמר "אחת נשבעתי בקדשי אם לדוד אכזב זרעו לעולם
יהיה וכסאו כשמש נגדי". כך גם אנו אומרים "בשם קדשך נשבעת לו שלא
יכבה נרו לעולם ועד" - תמיד יש נצר לבית דוד הראוי למלוכה.
וכך אמרו חכמינו "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות
משיח לישראל". אותו אחד ממשיך את מלכות דוד הנצחית, אלא שירושת
המלכות הנמצאת אצלו לא חייבת לבא לידי מימוש במלוכה על עם. הוא מלך
בפוטנציאל ואיננו מלך בפועל.
ואכן, כשהרמב"ם מתאר את סדר התגלותו של [[מלך המשיח]], הוא פותח
במילים "[[יעמוד מלך מבית דוד]]", כלומר שעוד לפני שהמשיח מתחיל
בפעולותיו הוא כבר מתואר כ'מלך'. מכיון שהינו מבית דוד, והוא מלך מבטן
ומלידה.


== קישורים חיצונים ==
== קישורים חיצונים ==
*המקורות ליחוס המהר"ל לדוד המלך. [http://wikigenia.org.il/index.php?title=%D7%94%D7%99%D7%99%D7%97%D7%95%D7%A1_%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%93_%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A ויקיגניה]
*המקורות ליחוס המהר"ל לדוד המלך. [http://wikigenia.org.il/index.php?title=%D7%94%D7%99%D7%99%D7%97%D7%95%D7%A1_%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%93_%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A ויקיגניה]
*מחקר אם המהר"ל מיוחס רק לדוד או גם לשלמה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=26654&st=&pgnum=70 צפונות שנה ג' חלק ד' עמ' יב]
*מחקר אם המהר"ל מיוחס רק לדוד או גם לשלמה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=26654&st=&pgnum=70 צפונות שנה ג' חלק ד' עמ' יב]
*[http://moshiachtalk.tripod.com/yichus.pdf בירור אם משיח צריך להיות נכד שלמה המלך.]
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=63386 הרבי מיוחס לדוד המלך: גם בן אחר בן וגם בן אחר בת] - מאמר מאת הרב [[שלום דובער וולפא]]
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=63386 הרבי מיוחס לדוד המלך: גם בן אחר בן וגם בן אחר בת] - מאמר מאת הרב [[שלום דובער וולפא]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]]
[[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]]

תפריט ניווט