540
עריכות
ברכת הגאולה (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''כינור של ימות המשיח''' הוא כינור מיוחד שיהיה ב[[ימות המשיח]] ובו שמונה נימין-מיתרים. '''כינור של עולם הבא''' הוא כינור מיוחד שיהיה ב[[עולם הבא]] ובו יהיו עשרה נימין-מיתרים. | '''כינור של ימות המשיח''' הוא כינור מיוחד שיהיה ב[[ימות המשיח]] ובו שמונה נימין-מיתרים. '''כינור של עולם הבא''' הוא כינור מיוחד שיהיה ב[[עולם הבא]] ובו יהיו עשרה נימין-מיתרים. | ||
== | ==המקור== | ||
הגמרא מתארת את הכינור המיוחד שיהיה בימות המשיח: | הגמרא מתארת את הכינור המיוחד שיהיה בימות המשיח ובעולם הבא: | ||
{{ציטוט|תוכן=תניא, רבי יהודה אומר, כנור של מקדש של שבעת נימין היה, שנאמר | {{ציטוט|תוכן=תניא, רבי יהודה אומר, [[כנור]] של מקדש של שבעת נימין היה, שנאמר{{הערה|תהילים טז, יא.}} שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ, אל תיקרי שובע אלא [[שבע]], ושל ימות המשיח [[שמונה]], שנאמר{{הערה|תהילים יב, א.}} לַמְנַצֵּחַ עַל הַשְּׁמִינִית, על נימא שמינית, של עולם הבא [[עשר]]{{הערה|ובתוספתא ובמדרש שם: "לעתיד לבוא עשר".}}, שנאמר{{הערה|תהילים צב, ד.}} עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר, ואומר{{הערה|תהילים לג, ב-ג (בדילוג).}} הוֹדוּ לַה' בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ, שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ".|מרכאות=כן|מקור=תלמוד בבלי, מסכת ערכין, דף י"ג עמוד ב{{הערה|ועל דרך זה בתוספתא ערכין פרק ב' ה"ז. מדרש במדבר רבה טו, ח.}}}} | ||
== טעם הפנימי למספר הנימין == | |||
=== שבע נימין === | |||
הסיבה לכך שכנור [[בית המקדש]] עשוי משבעה נימין היא, כי [[תבנית:מספר|מספר]] [[שבע]] היא השלימות של (ז' ימי) עולם,{{הערה|לקו"ת תזריע (כא,ד).}} שהבירור שלו היא על ידי "שבע כתות של צדיקים" (על ידי ה[[שבע מידות]] ואופנים ב[[עבודת ה']]){{הערה|באתי לגני תשכ"ט סי"ב, ומבאר שם שלכן מביא הצ"צ ענין הכנור בהמשך להז' כתות.}}. | |||
=== שמונה נימין === | |||
לעתיד לבוא יוסיפו נימה שמינית, אף ששבעת הנימין הקיימים יישארו, כדי לסמל ולהורות ש[[גילוי אלקות לעתיד לבוא|גילוי האלקות המאיר בגאולה]] הוא אמנם נעלה מהעולם אך חודר ותלבש בתוך העולם{{הערה|לקו"ש חי"ז שמיני שיחה א ס"ה.}}. | |||
ה[[מהרש"א]]{{הערה|ערכין שם. וכן כתב בילקוט מעם לועז תהילים יב, א.}} מבאר על דרך ה[[פשט]], שהוספת הנימה בכינור [[לעתיד לבוא]] היא על השמחה שתהיה לעתיד לבוא מביטול שיעבוד מלכויות. | |||
על פי [[חסידות]], כינור זה רומז לספירת ה[[בינה]], שבה מאיר גילוי בחינת [[עתיק]]{{הערה|ראה [[אור התורה]] (שמות, א, ע' פה). ועוד.}}, ובמקומות מסויימים מבואר שרומז על בחינת בינה שבמלכות{{הערה|מאמר דיבור המחיל קטונתי ה'תשל"ז.}}. ובמקום אחר מבואר שרומז על דרגה גבוהה בשם [[הוי']] - הוי' דלעילא, שהיא למעלה משבעה דרגות קודמות בשם הוי'{{הערה|[[המשך תער"ב]] עמוד א'רי. וראה באור התורה כי תשא ע' שיב, שהוא הארת שם הוי' דרך הבינה, ולא דרך המידות כבזמן המקדש.}}, שבכללות הכוונה לאור ה[[סובב כל עלמין]]{{הערה|[[המשך תער"ב]] עמוד א'רצג.}}. | |||
על פי חסידות, כינור של עשרה נימין רומז על גילוי כל הספירות, כולל ספירת | === עשרה נימין === | ||
ב[[עולם הבא]] (הכוונה בעולם הבא כאן היא לתקופה מאוחרת בימות המשיח{{הערה|[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] ח"ג ע' 1276.}}), לכינור יהיה עשרה נימין. | |||
המהרש"א{{הערה|חולין שם}} מבאר, שזה שהכינור בעולם הבא יהיה בעל עשרה נימין, קשור זה עם מה שעולם הבא נברא ב[[י|יו"ד]]. | |||
על פי [[חסידות]], כינור של עשרה נימין רומז על גילוי כל [[עשר הספירות]], כולל ספירת ה[[כתר]] (היינו גילוי [[כתר|כ]][[ספירת החכמה|ח]]"[[ספירת הבינה|ב]]){{הערה|אור התורה וארא ע' קסא. ראה, ע' תרסא. דברים ע' תרנב}}. ועד לעצם פנימיות [[עתיק]]{{הערה|אור התורה שמות שם.}}. ובמקומות נוספים מבואר שהוא מורה על גילוי [[עצמות אור אין סוף]]{{הערה|המשך תער"ב ע' א'רצג. וראה אור התורה בשלח ע' קלב שכינור של עשרה נימין הוא העליה בכח"ב שבעצמות. ובאור התורה כי תשא ע' שא: אור אין סוף שבפנימיות הכתר.}}. | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
שורה 25: | שורה 30: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[http://torashageula.org/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%95_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97 כינורו של משיח]''' ערך תורני מפורט באתר [[תורת הגאולה (אתר)|תורת הגאולה]] | *'''[http://torashageula.org/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%95_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97 כינורו של משיח]''' ערך תורני מפורט באתר [[תורת הגאולה (אתר)|תורת הגאולה]] | ||
{{גאולה ומשיח}}{{הערות שוליים}} | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]] | [[קטגוריה:יעודי הגאולה]] |
עריכות