שמירת המקדש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,824 בתים ,  12 אוגוסט
(הרחבה)
שורה 24: שורה 24:


=== מקומות השמירה ===
=== מקומות השמירה ===
חז"ל במסכת תמיד{{הערה|מסכת תמיד כז, א.}} לומדים מהפסוקים, שהלויים שמרו בבית המקדש ב21 מקומות והכהנים ב3 - בסך הכל 24 מקומות, ואלו הם:
במשנה{{הערה|שם=מדות}} נאמר: {{ציטוטון|בשלשה מקומות הכהנים שומרין בבית המקדש . . והלוים בעשרים ואחד מקום}}. במשנה נוספת העוסקת בשמירת [[בית הניצוץ]], נאמר{{הערה|פרק א משנה ה.}}: {{ציטוטון|שהכהנים שומרים מלמעלן והלוים מלמטן}}. בענין זה מצאנו שלוש שיטות בראשונים{{הערה|ראה בהרחבה משנה למלך הלכות בית הבחירה ח, ד. עזרת כהנים מדות פ"א מ"א בני יוסף אות ב.}}:
* לשיטה אחת, בכל שלושת המקומות ששמרו הכהנים, שמרו גם הלויים, ונוסף על כך שמרו בעוד 21 מקומות. סך הכל שמרו 3 משמרות כהנים ו-24 משמרות לויים{{הערה|סמ"ג עשין קסה. רבינו תם - הובא ברא"ש ובראב"ד תמיד כז, א.}}.
* לשיטה שניה, בשלושת המקומות ששמרו הכהנים שמרו הם לבדם, והלויים שמרו בנפרד ב-21 מקומות אחרים (לשיטה זו, האמור במשנה "שהכהנים שומרים מלמעלן והלויים מלמטן", אינו מדבר על אותה עמדת שמירה, אלא שבכל מקום בו שמרו הכהנים היה זה בגובה למעלה, ובכל מקום בו שמרו הלויים היה זה למטה){{הערה|רמב"ם שם. מפרש לתמיד כו, ב ד"ה שהכהנים.}}.
* לשיטה שלישית, בכל שלושת המקומות ששמרו הכהנים, שמרו גם הלויים, ונוסף על כך שמרו בעוד 18 מקומות. סך הכל שמרו 3 משמרות כהנים ו-21 משמרות לויים{{הערה|רא"ש כז, א. פסקי תוספות תמיד אות ז, וריש מדות.}}.


המקומות שהלויים שמרו בהם:
מקומות השמירה של הכהנים - ב[[לשכת בית אבטינס|בית אבטינס]], בבית הניצוץ וב[[בית המוקד]].
 
מקומות השמירה של הלויים:
*4 - בארבע פינות [[הר הבית]]
*4 - בארבע פינות [[הר הבית]]
*5 - בחמשת שערי הר הבית מבפנים
*5 - בחמשת שערי הר הבית מבפנים
שורה 33: שורה 38:
*1 - בלשכת הקורבן
*1 - בלשכת הקורבן
*1 - בלשכת הפרוכת
*1 - בלשכת הפרוכת
*1 - באחורי בית הכפורת{{הבהרה}}
*1 - באחורי בית הכפורת
 
הגמרא{{הערה|תמיד כז, א.}} מבארת שהשמירה בעזרה היתה רק על חמישה משעריה, על אף שהיו לה שבעה - ונחלקו האמוראים בהסבר הדבר: לדעת [[אביי]], שנים מהשערים לא היו צריכים שמירה; לדעת [[רבא]], מניין השערים (חמישה או שבעה) נתון במחלוקת תנאים. הרבי מבאר שהמציאות בעזרה מוסכמת על כולם, ואכן היו בה שבעה שערים (ואפילו יותר); אלא שנחלקו לכמה מהם יש "דין שער" בהגדרה ההלכתית. לדעת רבא, דעה אחת סוברת שלשני השערים הנותרים אין כלל דין שער, ואילו השניה סוברת שיש לשבעה דין שער, אבל שנים מהם לא זקוקים לשמירה (כדעתו של אביי). הרמב"ם, שפסק ששער בית הניצוץ ובית המוקד אינם זקוקים לשמירה, פסק אם כן כדעת רבא ולא רק כאביי{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1os5FKFGb_6rCIzeMQSrTay2Myr6OnHDC/view לקוטי שיחות חלק יח, שיחת קרח ד].}}.


הכהנים שמרו ב[[לשכת בית אבטינס|בית אבטינס]], בבית הניצוץ וב[[בית המוקד]]. בבית הניצוץ הכהנים שמרו למעלה והלויים למטה{{הערה|משנה מסכת מדות א, ה.}}.
שמירת הכהנים בשלושה מקומות נלמדת מפסוקי התורה אודות השמירה ב[[משכן]]{{הערה|תמיד כו, א.}}, ושמירת הלויים ב-21 מקומות נלמדת מהכתוב בדברי הימים אודות השמירה ב[[בית המקדש הראשון]]{{הערה|תמיד כז, א. ברא"ש שם מפרש שגם פרטי המקומות המדוייקים בכל רוח נלמדו מהפסוקים, אך לדעת הראב"ד רק מספר השומרים נלמד מהפסוק, ואילו מיקומם המדוייק משתנה בין בתי המקדש, לפי הצורך.}}. עם זאת, יש מקום לדון האם מחוייבים מן התורה לשמור בכל המקומות כולם, או שיוצאים ידי חובה גם על ידי השמירה בחלקם (או לפחות רק שלושת הכהנים ולוי אחד, כנלמד מהתורה), וריבוי המקומות הוא רק הידור במצוות השמירה, מעין "[[ברוב עם הדרת מלך]]"{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק יג שם, הערות 32. 34. 59.}}.


=== זמן השמירה ===
=== זמן השמירה ===

תפריט ניווט