|
|
(15 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות) |
שורה 1: |
שורה 1: |
| {{שער היחוד והאמונה}} | | {{ניווט |
| '''פרק א'''' של [[שער היחוד והאמונה]] מסביר כי טעות הכופרים בהשגחה פרטית ובהתהוות התמידית של הבריאה, מכיון שמדמים בריאת יש מאין לבריאת יש מיש, וחושבים שכמו בבריאת יש מיש אין צורך לבריאה מחודשת ומתמשכת כך גם בבריאת יש מאין, וזו היא טעות חמורה. | | |כותרת=תרשים כולל של שער היחוד והאמונה |
| | | |הסתרה=כן |
| | |מוסתר=כן |
| | |תמונה= |
| | |תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}} |
| | {{תניא}} |
| | '''פרק ב' - ההכרח השכלי לשיטת הבעש"ט''' |
| ==מבוא לפרק== | | ==מבוא לפרק== |
| | ב[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק הראשון]] הביא [[אדמו"ר הזקן]] ראיות מהתורה{{הערה|ומכתבי האר"י והממדרשים.}} לשיטת [[הבעל שם טוב]] ש[[הקב"ה]] מהווה את הבריאה בכל רגע מאין ליש מחדש. בפרק זה הוא מביא לכך ראיה שכלית. |
|
| |
|
| {{פרק תניא|פרק=א'|טקסט הפרק="והנה מכאן תשובת המינים וגילוי שורש טעותם הכופרים ב[[השגחה פרטית]] ובאותות ומופתי התורה, שטועים בדמיונם הכוזב שמדמין מעשה ה' עושה שמים וארץ למעשה אנוש ותחבולותיו, כי כאשר יצא לצורף כלי שוב אין הכלי צריך לידי הצורף, כי אף שידיו מסולקות הימנו והולך לו בשוק הכלי קיים בתבניתו וצלמו ממש כאשר יצא מידי הצורף, כך מדמין הסכלים האלו מעשה שמים וארץ. אך טח מראות עיניהם ההבדל הגדול, שבין מעשה אנוש ותחבולותיו שהוא יש מיש רק שמשנה הצורה והתמונה מתמונת חתיכת כסף לתמונת כלי, למעשה שמים וארץ שהוא יש מאין והוא פלא גדול יותר מ[[קריעת ים סוף]] עד"מ שהוליך ה' את הים ברוח קדים עזה כל ה[[לילה]] ויבקעו המים ונצבו כמו נד וכחומה ואילו הפסיק ה' את הרוח כרגע היו המים חוזרים וניגרים במורד כדרכם וטבעם ולא קמו כחומה בלי ספק, אף שה[[טבע]] הזה במים גם כן נברא ומחודש יש מאין, שהרי חומת אבנים נצבת מעצמה בלי רוח רק שטבע המים אינו כן, וכ"ש וק"ו בבריאת יש מאין שהיא למעלה מהטבע והפלא ופלא יותר מקריעת ים סוף, על אח כמה וכמה שבהסתלקות כח הבורא מן ה[[נברא]] חס וחלילה ישוב הנברא לאין ואפס ממש, אלא צריך להיות כח הפועל בנפעל תמיד להחיותו ולקיימו, והן הן בחי' אותיות הדבור מעשרה מאמרות שבהם נבראו, ועל זה נאמר ואתה מחיה את כולם אל תקרי מחיה אלא מהוה דהיינו יש מאין ואתה הן בחי' האותיות מאל"ף ועד תי"ו והה"א היא ה' מוצאות הפה מקור האותיות ואף שאין לו דמות הגוף, הרי מקרא מלא דבר הכתוב וידבר ה' ויאמר ה' והיא בחי' התגלות הכ"ב אותיות עליונות לנביאית ומתלבשות בשכלם והשגתם במראה הנבואה וגם במחשבתם ודיבורם כמ"ש רוח ה' דבר בי ומלתו על לשוני, וכמ"ש האר"י ז"ל [בשער הנבואה], וכעין זה היא התלבשות האותיות בברואים כדכתיב בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם, רק שהיא ע"י השתלשלות רבות ועצומות עד שיורדות לעשיה גופנית משא"כ השגת הנביאי' היא ב[[אצילות]] המתלבשת ב[[עולם הבריאה]]:"}} | | ==גוף הפרק== |
| | {{פרק תניא|פרק=ב|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק ב'}}}} |
|
| |
|
| ==סיכום הפרק== | | ==סיכום הפרק== |
| | הראיה הפשוטה לשיטת הבעל שם טוב{{הערה|ראה למעלה, במבוא לפרק}} היא שכל שינוי טבע דורש כוח מתמיד, למשל: אבן הנזרקת מעלה תיפול כשיגמר הכח הדוחף אותה, המים שעמדו כחומה ב[[קריעת ים סוף]] חזרו למקומם מיד כשפסקה הרוח. |
|
| |
|
| ==צילום דפוס התניא==
| | ומכאן{{הערה|הקל וחומר הוא דוקא בעיקר מקריעת ים סוף, כי משם מוכח שלמרות שהקב"ה כל יכול ואינו מוכרח בשום דבר, גם הוא כשרצה לשנות את טבע המים עשה זאת על ידי הרוח שנשבה 'בלי הפסק' (ולא על ידי שינוי טבע המים לגמרי).}} קל וחומר לקיום העולם - כי בריאת העולם היא לא רק '''שינוי''' הטבע אלא '''המצאת''' הטבע (מאין ליש). |
| | |
| | ומכיון שכל רגע מחדש הקב"ה את החיות של כל פרט בעולם - מובן שהוא משגיח עליו, מנהל אותו ובשעת הצורך אף מחולל ניסים. |
|
| |
|
| ==מושגים יסודיים בפרק== | | ==מושגים יסודיים בפרק== |
| *[[השתלשלות]]
| | {{להשלים}} |
| | |
|
| |
|
| {{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק א']]|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ג'|פרק ג']]}} | | {{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק א']]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ג'|פרק ג']]}} |
| [[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]] | | {{הערות שוליים}} |
| | [[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]] |