377
עריכות
אין תקציר עריכה |
משיח בכיכר (שיחה | תרומות) |
||
שורה 7: | שורה 7: | ||
נחלקו הפוסקים בהגדרת שוטה, האם די באחד משלשת סימני שוטה, כלומר אם אדם יוצא יחיד בלילה למקומות בודדים (בזמן חז"ל שהיו מצויים [[שדים]] ורוחות, והדבר היה נחשב לסכנה) האם גם אדם כזה נחשב שוטה לכל דבר, או שרק אם אין ידוע לנו מצבו הרפואי אנו משערים כי כנראה שהוא שוטה? | נחלקו הפוסקים בהגדרת שוטה, האם די באחד משלשת סימני שוטה, כלומר אם אדם יוצא יחיד בלילה למקומות בודדים (בזמן חז"ל שהיו מצויים [[שדים]] ורוחות, והדבר היה נחשב לסכנה) האם גם אדם כזה נחשב שוטה לכל דבר, או שרק אם אין ידוע לנו מצבו הרפואי אנו משערים כי כנראה שהוא שוטה? | ||
ה[[סמ"ע]] קובע שדי בסימן זה לבדו שיוצא יחיד בלילה כדי להחשיבו כשוטה. וכן פוסק [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שו"ת סימן כו.}} שכן שמע מה[[רמב"ם]]{{הערה|פרק ט' מהלכות עדות הלכה ט.}}, | ה[[סמ"ע]] קובע שדי בסימן זה לבדו שיוצא יחיד בלילה כדי להחשיבו כשוטה. וכן פוסק [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שו"ת סימן כו.}} שכן שמע מה[[רמב"ם]]{{הערה|פרק ט' מהלכות עדות הלכה ט.}}, ולא כדעת התורת שלמים{{הערה|יורה דעה סימן א ס"ק נא.}}. | ||
לעומת זאת ה[[צמח צדק]]{{מקור}} בפירושו ל[[מסכת חגיגה]] מביא שמדברי התוספות{{הערה|חגיגה ג ב.}} משמע שלשה סימנים אלו הם רק סימנים להחזיק אדם כשוטה, אך אם נראה בעליל שבשאר ענינים דעתו מיושבת אין לו דין שוטה. אך מביא שרוב הפוסקים כותבים כהרמב"ם, הלא הם תשובות מהרי"ו, שו"ת כרון יוסך, לרבינו שמחה אם שוטה באחד מארבעה הדברים המוזכרים בברייתא, ולפי הרמב"ם לאו דוקא באחד מדברים אלו אלא כל דבר שמראה על שהוא שוטה די להחזיקו כשוטה. | לעומת זאת ה[[צמח צדק]]{{מקור}} בפירושו ל[[מסכת חגיגה]] מביא שמדברי התוספות{{הערה|חגיגה ג ב.}} משמע שלשה סימנים אלו הם רק סימנים להחזיק אדם כשוטה, אך אם נראה בעליל שבשאר ענינים דעתו מיושבת אין לו דין שוטה. אך מביא שרוב הפוסקים כותבים כהרמב"ם, הלא הם תשובות מהרי"ו, שו"ת כרון יוסך, לרבינו שמחה אם שוטה באחד מארבעה הדברים המוזכרים בברייתא, ולפי הרמב"ם לאו דוקא באחד מדברים אלו אלא כל דבר שמראה על שהוא שוטה די להחזיקו כשוטה. |
עריכות