משתמש:שמואל חיים/פולמוס המשיחיות בחב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
'''פולמוס המשיחיות בחב"ד''' הוא ויכוח אדיאולוגי בין חסידי [[חב"ד]] בשאלה האם לפרסם בפומבי את זהותו של [[הרבי]] כ[[משיח]]. ויכוח זה החל בעיקר משנת [[תש"נ]] והלאה והודגש בעיקר בתקופה בה הרבי לא הרגיש טוב, והתעצם עוד יותר לאחר [[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] שבו החל נסיון האמונה. הויכוח נמשך עד היום, אך כל זה מתוך אחווה ו[[אחדות]] חסידים.  
'''פולמוס המשיחיות בחב"ד''' הוא ויכוח אדיאולוגי בין חסידי [[חב"ד]] בשאלה האם לפרסם בפומבי את זהותו של [[הרבי]] כ[[משיח]]. ויכוח זה החל בעיקר משנת [[תש"נ]] והלאה והודגש בעיקר בתקופה בה הרבי לא הרגיש טוב, והתעצם עוד יותר לאחר [[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] שבו החל נסיון האמונה. הויכוח נמשך עד היום, אך כל זה מתוך אחווה ו[[אחדות]] חסידים.  


למרות ויכוח זה, גם בזרם המתנגד לפרסום הרבי כ[[מלך המשיח]] סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏}}{{הערה|שם=ברגר|הרב ד"ר דוד ברגר, הרבי מלך המשיח, ירושלים: אורים, 2005{{הבהרה|חסר מספר עמוד.}}.}} בעת [[הגאולה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו  של הרבי, אשר חלק מחסידי חב"ד טוענים שהרבי חי ברוחניות, וחלק סמוכים ובטוחים ש[[הרבי]] חי בגשמיות כפשוטו ממש כפי שמובן משיחותיו של [[הרבי]] עצמו שלא שייך הפסק בחיותו הגשמית של [[נשיא הדור]].
למרות ויכוח זה, גם בזרם המתנגד לפרסום הרבי כ[[מלך המשיח]] סבורים מרבית החסידים כי הרבי יתגלה כמשיח{{הערה|שם=קראוס|הרב ד"ר יצחק קראוס,ynet שאלת מחקר, באתר ynet‏}}{{הערה|שם=ברגר|ד"ר דוד ברגר, הרבי מלך המשיח, ירושלים: אורים, 2005{{הבהרה|חסר מספר עמוד.}}.}} בעת [[הגאולה]], אך סובר שאין לעסוק בכך. במקביל, מתקיים בחסידות פולמוס גם בנושא היחס לחייו  של הרבי, אשר חלק מחסידי חב"ד טוענים שהרבי חי ברוחניות, וחלק סמוכים ובטוחים ש[[הרבי]] חי בגשמיות כפשוטו ממש כפי שמובן משיחותיו של [[הרבי]] עצמו שלא שייך הפסק בחיותו הגשמית של [[נשיא הדור]].


==עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים==
==עיקרי הפולמוס ומאפייני הזרמים==
שורה 20: שורה 20:
== זיהויו כמשיח ==
== זיהויו כמשיח ==
{{ערך מורחב|הרבי כמלך המשיח#גדרו ההלכתי}}
{{ערך מורחב|הרבי כמלך המשיח#גדרו ההלכתי}}
הרבי לא הכריז על עצמו במפורש כמשיח, וזאת בשל ענוותנותו והנהגתו של הרבי שלא לדבר בשמו{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קונטרס 'משיח וגאולה' גיליון 7] עמוד 10, הרב משה בערגשטיין {{PDF}}.}}. עם זאת, בשיחותיו ניתן למצוא אמירות כמעט מפורשות שרומזות בצורה ברורה ביותר שהוא המשיח. כך למשל הזכיר בשיחותיו ובכתביו מספר פעמים את מאמר [[חז"ל]] אודות המשיח, "מנחם שמו{{הערה|{{בבלי|סנהדרין|צח|ב}}}}" (שמו הפרטי של הרבי הוא מנחם){{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1432 ד' מנחם אב תשמ"ט] {{וידאו}}}}. דוגמה אחרת היא הערה בסוף [[ליקוטי שיחות|שיחה]] שהוגהה על ידו טרם פרסומה, ובה מופיעים [[ראשי תיבות]] של המילה 'מיד' תוך אזכור שמו כמשיח בהמשך לשמות אדמו"רי חב"ד הקודמים: {{ציטוטון|לפי סדר הקירבה אלינו משיח (מנחם שמו) [[רבי יוסף יצחק שניאורסון|יוסף יצחק]] ו[[רבי שלום דובער שניאורסון|דובער]]}}{{הערה|1=הערה לשיחת פרשת משפטים תשנ"ב, תורת מנחם - התוועדויות, תשנ"ב חלק ב,[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15987&st=&pgnum=306&hilite= עמוד 282 הערה מספר 148]}}. בנוסף, רבים מבינים שלכך רומזות התייחסויותיו הרבות של הרבי ל[[הריי"צ|חותנו]] כנשיא הדור וכמשיח ובאחת הפעמים מתבטא הרבי "נשמתו בי"!(דהיינו שכשמדבר על הרבי הריי"צ מדבר עליו בעצמו!){{הערה|לדוגמה"...כן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור" - שיחת ליל שמחת ה’תשמ”ו}}. כמו כן מסתמכים על העובדה שהרבי עודד את שירת "יחי אדוננו... מלך המשיח..." במהלך תקופת נ"ג.
הרבי לא הכריז על עצמו במפורש כמשיח, וזאת בשל ענוותנותו והנהגתו של הרבי שלא לדבר בשמו{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קונטרס 'משיח וגאולה' גיליון 7] עמוד 10, הרב משה בערגשטיין {{PDF}}.}}. עם זאת, בשיחותיו ניתן למצוא אמירות כמעט מפורשות שרומזות בצורה ברורה ביותר שהוא המשיח. כך למשל הזכיר בשיחותיו ובכתביו מספר פעמים את מאמר [[חז"ל]] אודות המשיח, "מנחם שמו{{הערה|{{בבלי|סנהדרין|צח|ב}}}}" (שמו הפרטי של הרבי הוא מנחם){{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1432 ד' מנחם אב תשמ"ט] {{וידאו}}}}. דוגמה אחרת היא הערה בסוף [[ליקוטי שיחות|שיחה]] שהוגהה על ידו טרם פרסומה, ובה מופיעים [[ראשי תיבות]] של המילה 'מיד' תוך אזכור שמו כמשיח בהמשך לשמות אדמו"רי חב"ד הקודמים: {{ציטוטון|לפי סדר הקירבה אלינו משיח (מנחם שמו) [[רבי יוסף יצחק שניאורסון|יוסף יצחק]] ו[[רבי שלום דובער שניאורסון|דובער]]}}{{הערה|1=הערה לשיחת פרשת משפטים תשנ"ב, תורת מנחם - התוועדויות, תשנ"ב חלק ב,[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15987&st=&pgnum=306&hilite= עמוד 282 הערה מספר 148]}}. בנוסף, רבים מבינים שלכך רומזות התייחסויותיו הרבות של הרבי ל[[הריי"צ|חותנו]] כנשיא הדור וכמשיח ובאחת הפעמים מתבטא הרבי "נשמתו בי"!(דהיינו שכשמדבר על הרבי הריי"צ מדבר עליו בעצמו!){{הערה|לדוגמה"...כן הוא האמת - שנשיא הדור הוא משיח שבדור" - שיחת ליל שמחת ה’תשמ”ו}}. כמו כן מסתמכים על העובדה שהרבי עודד את שירת "יחי אדוננו... מלך המשיח..." במהלך כל שנת תשנותחילת שנת תשנ"ד.


וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".
וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".
שורה 36: שורה 36:
עם זאת, בשנים האחרונות בשנות הנוני"ם היה נראה שהשתנה במעט דעתו של הרבי, בתהליך הדרגתי שהיה, וכן יש כאילו שמסתמכים על התבטאויות שונות בהם רמז לדעתם על כך שהוא משיח, ועל מקרים שונים בהם הרבי עודד ובירך על פעולות הקשורות בפרסום זהותו כמשיח. לטענתם, זו ה'משנה האחרונה'{{הערה|"משנה ראשונה" ו"משנה אחרונה" הם ביטויים [[תלמוד]]יים ב[[הלכה]], "משנה ראשונה" היא [[משנה]] שחוברה בתקופה קדומה, טרם שינוי ההלכה, שינוי שתועד בעת חיבור "משנה אחרונה". למשנה אחרונה תוקף רב יותר.}} שלו והיא מבטלת את ההסתייגויות שביטא בעבר מפירסומו כמשיח. לעומתם טוענים רבים כי בכל השנים כולם היו מענות מפורשים נגד הפרסום, בדרך-כלל מטעמי הרחקה מחסידות.   
עם זאת, בשנים האחרונות בשנות הנוני"ם היה נראה שהשתנה במעט דעתו של הרבי, בתהליך הדרגתי שהיה, וכן יש כאילו שמסתמכים על התבטאויות שונות בהם רמז לדעתם על כך שהוא משיח, ועל מקרים שונים בהם הרבי עודד ובירך על פעולות הקשורות בפרסום זהותו כמשיח. לטענתם, זו ה'משנה האחרונה'{{הערה|"משנה ראשונה" ו"משנה אחרונה" הם ביטויים [[תלמוד]]יים ב[[הלכה]], "משנה ראשונה" היא [[משנה]] שחוברה בתקופה קדומה, טרם שינוי ההלכה, שינוי שתועד בעת חיבור "משנה אחרונה". למשנה אחרונה תוקף רב יותר.}} שלו והיא מבטלת את ההסתייגויות שביטא בעבר מפירסומו כמשיח. לעומתם טוענים רבים כי בכל השנים כולם היו מענות מפורשים נגד הפרסום, בדרך-כלל מטעמי הרחקה מחסידות.   


אחת מהנקודות העיקריות בפולמוס, הוא היחס לתגובותיו של הרבי בתקופה בה לא הרגיש בטוב. אלו כוללות עידוד שירת ה"יחי" במשך כשנה וחצי וכן תשובות שונות שנתן (באמצעות תנועות ראש) ובהן עודד את זה שלפרסם שהוא [[משיח]], וכן בהכרזות יחי כשהכריזו שהרבי הוא המשיח ענה הרבי אמן{{הערה|נתן לראות זאת בשפתיו של הרבי}}. לפיכך סוברים שזו הוכחה נוספת לכך שחל שינוי בעמדתו של הרבי{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – 2] {{PDF}}, תחילת עמוד 27.}}, והתגובות מפורשות על ידם כאישור פומבי של הרבי לפרסום האמונה כי הוא המשיח.
אחת מהנקודות העיקריות בפולמוס, הוא היחס לתגובותיו של הרבי בתקופה בה לא הרגיש טוב. אלו כוללות עידוד שירת ה"יחי" במשך כשנה וחצי וכן תשובות שונות שנתן (באמצעות תנועות ראש) ובהן עודד את זה שלפרסם שהוא [[משיח]], וכן בהכרזות יחי כשהכריזו שהרבי הוא המשיח ענה הרבי אמן{{הערה|נתן לראות זאת בשפתיו של הרבי}}. לפיכך סוברים שזו הוכחה נוספת לכך שחל שינוי בעמדתו של הרבי{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – 2] {{PDF}}, תחילת עמוד 27.}}, והתגובות מפורשות על ידם כאישור פומבי של הרבי לפרסום האמונה כי הוא המשיח.


אולם יש כאילו מחב"ד שחושבים שטענתו של הרבי לא השתנה ועידוד ה"יחי" היה רק לעודד את החסידים, וכן כמשאלה.{{הערה|חלק מעמדת הזרם המתון הופיע בסדרה בת שבעה קובצי 'משיח וגאולה', ניו יורק [[1996]]-[[1998]], בעריכת הרב [[שלום דובער לוין]].}}. אך טוענים בחזרה שלא יתכן כי הרבי "הטעה" כביכול את כל עדת החסידים כאילו שהוא המשיח, וזאת רק כדי "להגשים משאלה", אלא העובדה היא שכל עוד הרבי עודד את היחי - התכוון לכך הרבי ללא פרשנויות אחרות.
אולם יש כאילו מחב"ד שחושבים שטענתו של הרבי לא השתנה ועידוד ה"יחי" היה רק לעודד את החסידים, וכן כמשאלה.{{הערה|חלק מעמדת הזרם המתון הופיע בסדרה בת שבעה קובצי 'משיח וגאולה', ניו יורק [[1996]]-[[1998]], בעריכת הרב [[שלום דובער לוין]].}}. אך טוענים בחזרה שלא יתכן כי הרבי "הטעה" כביכול את כל עדת החסידים כאילו שהוא המשיח, וזאת רק כדי "להגשים משאלה", אלא העובדה היא שכל עוד הרבי עודד את היחי - התכוון לכך הרבי ללא פרשנויות אחרות.


לאחר כשנתיים מקבלת האירוע המוחי, ב[[כ"ז באדר]] [[תשנ"ד]], שקע הרבי בתרדמת ואושפז בבית החולים "בית ישראל". לאחר שלושה חודשי אשפוז, ב[[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. מספר רבנים בחב"ד הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים בדבר זהותו של הרבי שליט"א כמשיח{{הערה|[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד}}. אולם רבים מחסידי חב"ד לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את זהותו של הרבי כמשיח שבדור{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.
לאחר כשנתיים מקבלת האירוע המוחי, ב[[כ"ז באדר]] [[תשנ"ד]], שקע הרבי בתרדמת ואושפז בבית הרפואה "בית ישראל". לאחר שלושה חודשים, ב[[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] קרה הנסיון הגדול בתולדות הדור השביעי. העובדה שלא רואים את הרבי בעיני בשר גרמה לזעזוע בקרב חסידיו, שסירבו להאמין שמאורע כזה יכול להתרחש. תקופה קצרה אחרי ג' תמוז נ"ד, פרסם [[בית דין רבני חב"ד]] (הגוף והסמכות העליונה של חב"ד בישראל) מכתב, בו הוא קורא לחדול מהכרזות שונות (כוונתם הייתה להכרזה "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד") ולהכריז רק בנוסח אותו קבע הרבי "יחי המלך"{{הערה|1={{ציטוטון|"והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות."}} [http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1430 בשיחת ב' ניסן תשמ"ח]{{וידאו}}, [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=37253 צילום מהשיחה כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה]}}. מספר רבנים בחב"ד הצהירו שטעו בכך שעודדו את הלהט, וקראו לחסידים לחדול מהפרסומים בדבר זהותו של הרבי שליט"א כמשיח{{הערה|[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=29982 מאמר] מאת הרב יואל כהן בשבועון כפר חב"ד}}. אולם רבים מחסידי חב"ד לעומתם הצהירו שלא חל כל שינוי, ויש להמשיך ולפרסם את זהותו של הרבי כמשיח שבדור{{הערה|1=הרב העשל גרינברג ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1361 ראיון] ל[[שבועון בית משיח]]}}.
==התייחסות מחוץ לחב"ד==
==התייחסות מחוץ לחב"ד==
{{ערך מורחב|פסק דין שהרבי הוא מלך המשיח}}
{{ערך מורחב|פסק דין שהרבי הוא מלך המשיח}}
[[קובץ:הפסק דין.JPG|שמאל|ממוזער|250px|פסק הדין שנחתם בשנת תשנ"ח, חתום על ידי מאות רבנים]]
[[קובץ:הפסק דין.JPG|שמאל|ממוזער|250px|פסק הדין שנחתם בשנת תשנ"ח, חתום על ידי מאות רבנים]]
ברובן של הקהילות היהודיות התייחסו בהסתייגות לטענה שהרבי מליובאוויטש הוא המשיח. היו רבנים שאף ראו בשלילה את הפעילות המשיחית, ויצאו נגדה בפומבי. המפורסם מביניהם הוא אחד ממנהיגי הציבור הליטאי, שיצא נגד נגד הרבי בצורה בוטה וזאת בשל מניטים אישיים כנגד חב"ד{{הערה|ע"פ הספר "הרב אשכנזי"}}, כבר בתחילת שנות ה-ממי"ם, כאשר פתחה חב"ד בקמפיין 'היכונו לביאת המשיח', פתח במערכה אישית כנגד הרבי וחסידות חב"ד וכנגד זיהוי החסידים את הרבי כמשיח{{הערה|משה הורוביץ, הרב שך - שהמפתח בידו, ירושלים 1989, עמ' 95}}. הוא טען כי הדגש שנותנת חב"ד על הצורך והביטחון בביאת המשיח עתה עומדים בסתירה לדברי הנביא [[חבקוק]] "אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא", והזהיר כי חסידי חב"ד יחוו משבר אמונה לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד|הניסיון הגדול]]{{מקור}}.  
ברובן של הקהילות היהודיות התייחסו בהסתייגות לטענה שהרבי מליובאוויטש הוא המשיח. היו רבנים שאף ראו בשלילה את הפעילות המשיחית, ויצאו נגדה בפומבי. המפורסם מביניהם הוא אחד ממנהיגי הציבור הליטאי, שיצא נגד נגד הרבי בצורה בוטה וזאת בשל מניעים אישיים כנגד חב"ד{{הערה|ע"פ הספר "הרב אשכנזי"}}, כבר בתחילת שנות ה-ממי"ם, כאשר פתחה חב"ד בקמפיין 'אנו רוצים משיח עכשיו', פתח במערכה אישית כנגד הרבי וחסידות חב"ד וכנגד זיהוי החסידים את הרבי כמשיח{{הערה|משה הורוביץ, שך - שהמפתח בידו, ירושלים 1989, עמ' 95}}. הוא טען כי הדגש שנותנת חב"ד על הצורך והביטחון בביאת המשיח עתה עומדים בסתירה לדברי הנביא [[חבקוק]] "אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא", והזהיר כי חסידי חב"ד יחוו משבר אמונה לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד|הניסיון הגדול]]{{מקור}}.  


הרבי השיב על הטענות בפומבי במהלך שיחה מ[[י"ד אייר]] [[תשמ"ד]] ואמר:
הרבי השיב על הטענות בפומבי במהלך שיחה מ[[י"ד אייר]] [[תשמ"ד]] ואמר:
שורה 52: שורה 52:
לעומת זאת, אף מחוץ לחסידות חב"ד, היו רבנים שסברו שהרבי מליובאוויטש היה מועמד ראוי להיות משיח{{הערה|תשובה של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר באתר ynet.}}. כך למשל העיד הרב [[שמואל אליהו]] בשם אביו, הרב [[מרדכי אליהו]], שהרבי היה ראוי מאוד להיות המשיח אבל לא זכינו לכך{{הערה|מבנו הרב [[שמואל אליהו]], ששמע מאביו. "תשובה מהרב שמואל אליהו [http://www.kipa.co.il/ask/show/22864 האם הרבי הוא משיח]", באתר כיפה.}}. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] גם האמין כי הרבי היה ראוי להיות המשיח.
לעומת זאת, אף מחוץ לחסידות חב"ד, היו רבנים שסברו שהרבי מליובאוויטש היה מועמד ראוי להיות משיח{{הערה|תשובה של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר באתר ynet.}}. כך למשל העיד הרב [[שמואל אליהו]] בשם אביו, הרב [[מרדכי אליהו]], שהרבי היה ראוי מאוד להיות המשיח אבל לא זכינו לכך{{הערה|מבנו הרב [[שמואל אליהו]], ששמע מאביו. "תשובה מהרב שמואל אליהו [http://www.kipa.co.il/ask/show/22864 האם הרבי הוא משיח]", באתר כיפה.}}. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] גם האמין כי הרבי היה ראוי להיות המשיח.


לאחר שנעלם, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי עדיין לגיטימית. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] פרסם לאחר פטירת הרבי מודעה בעיתון [[ג'ואיש פרס]]: {{ציטוטון|"בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי"}}{{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089 צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס] - אתר חב"ד אינפו}}. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים{{הערה|‫הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009}}, העלמותו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה{{הערה|{{רמב"ם|שופטים|מלכים ומלחמות|יא|ט}}. סעיף זה נפגע מ[[צנזורה על ספרים עבריים]] והושמט מרוב הדפוסים.}}", אולם לטענת רבים מחסידי חב"ד, סעיף זה מה[[רמב"ם]] מדבר על משיח שנהרג ע"י מישהו {{הערה|כ[[בר כוכבא]]}}, אולם מי שנהרג ממוות טבעי אין סעיף זה חל עליו, וכן על סמך מה שנאמר המדרש שלקראת ה[[גאולה]] [[משיח]] יעלם מן העולם לדעת רבים [[הרבי]] בעצמו עדיין חי וקיים.  
לאחר שהרבי נעלם מעינינו, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי עדיין לגיטימית. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] פרסם לאחר ג' תמוז תשנ"ד הרבי מודעה בעיתון [[ג'ואיש פרס]]: {{ציטוטון|"בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי"}}{{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089 צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס] - אתר חב"ד אינפו}}. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים{{הערה|‫הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009}}, העלמותו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה{{הערה|{{רמב"ם|שופטים|מלכים ומלחמות|יא|ט}}. סעיף זה נפגע מ[[צנזורה על ספרים עבריים]] והושמט מרוב הדפוסים.}}", אולם לטענת רבים מחסידי חב"ד, סעיף זה מה[[רמב"ם]] מדבר על משיח שנהרג ע"י מישהו {{הערה|כ[[בר כוכבא]]}}, אולם מי שנהרג ממוות טבעי אין סעיף זה חל עליו, וכן על סמך מה שנאמר המדרש שלקראת ה[[גאולה]] [[משיח]] ייעלם מן העולם לדעת רבים [[הרבי]] בעצמו עדיין חי וקיים.  


בשנת תשנ"ח, יזמו חסידי חב"ד כתיבת פסק הלכתי הקובע [[שהרבי מליובאוויטש]] הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני מדינות וערים, ודיינים {{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.
בשנת תשנ"ח, יזמו חסידי חב"ד כתיבת פסק הלכתי הקובע [[שהרבי מליובאוויטש]] הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני מדינות וערים, ודיינים {{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.
משתמש אלמוני

תפריט ניווט