ארבעה זוגות תפילין: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,125 בתים ,  ביום ראשון בשעה 06:46
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(13 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:
'''ארבעה זוגות תפילין''' הוא כינוי לארבע השיטות בסידור הפרשיות בתפילין: [[רש"י]], [[ר"ת]], [[שימושא רבא]] ו[[ראב"ד]].
'''ארבעה זוגות תפילין''' הוא כינוי לארבע השיטות בסידור הפרשיות בתפילין: [[רש"י]], [[ר"ת]], [[שימושא רבא]] ו[[ראב"ד]].
==רקע==
==רקע==
ישנן ארבע שיטות בסידור הפרשיות ב[[תפילין]] של ראש - שיטת [[רש"י]], שיטת [[רבינו תם]], שיטת [[הראב"ד]] ושיטת השימושא רבא. בפועל, נפסקה ההלכה המקובלת כשיטת רש"י, והן התפילין שאותן מניחים כל ישראל. יש המהדרים להניח בנוסף לכך גם [[תפילין דרבינו תם|תפילין כשיטת רבינו תם]], ו[[הרבי]] הורה כך לכלל חסידי חב"ד. יחידי סגולה נוהגים להניח גם תפילין כשיטת הראב"ד והשימושא רבה, שמדרגתם הרוחנית גבוהה ונדרשת זהירות מיוחדת עבור הנחתם, ובסך הכל - ארבעה זוגות תפילין. כך הוא מנהגם של רבותינו נשיאנו. בגאולה יניחו כל ישראל ארבעה זוגות תפילין.
ישנן ארבע שיטות בסידור הפרשיות ב[[תפילין]] של ראש - שיטת [[רש"י]], שיטת [[רבינו תם]], שיטת [[הראב"ד]] ושיטת השימושא רבא. בפועל, נפסקה ההלכה המקובלת כשיטת רש"י, והן התפילין שאותן מניחים כל ישראל. יש המהדרים להניח בנוסף לכך גם [[תפילין דרבינו תם|תפילין כשיטת רבינו תם]], ו[[הרבי]] הורה כך לכלל חסידי חב"ד. יחידי סגולה נוהגים להניח גם תפילין כשיטת הראב"ד והשימושא רבה, שמדרגתם הרוחנית גבוהה ונדרשת זהירות מיוחדת עבור הנחתם, ובסך הכל - ארבעה זוגות תפילין. כך הוא מנהגם של רבותינו נשיאנו. בגאולה יניחו כל ישראל ארבעה זוגות תפילין{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת תרומה ה'תשנ"ב (שיחות קודש תשנ"ב, ח"ב, ע' 708, בלתי מוגה): "שלמות הענין דשעבוד הלב והמוח תהיה בגאולה האמיתית והשלמה דווקא. ונוסף להשלמוּת בכוונת המצווה, הרי גם קיום מצוות תפילין יהיה אז בשלמות - "כמצוות רצונך", כיון שאז יניחו כל בני ישראל ב' זוגות תפילין, ויתירה מזו - ד' זוגות תפילין, ראב"ד ושימושא רבא, ר"ת ורש"י".}}.
 
==רקע==
===התפילין===
===התפילין===
{{ערך מורחב|תפילין}}
{{ערך מורחב|תפילין}}
שורה 61: שורה 59:


===שיטת השימושא רבא===
===שיטת השימושא רבא===
דעת{{הערה|בחיבור "שימושא רבא" המופיע ברא"ש במס' מנחות בסוף הלכות תפילין}} השמושא רבא{{הערה|מחברו עדיין לא ידוע לנו, אם כי רוב הראשונים מייחסים אותו לראשית תקופת הגאונים, כנראה לתקופת ר' שמעון קיירא, בעל הלכות גדולות. יש אומרים שהוא רב שר שלום גאון.}} היא שסדר הפרשיות הינו מן הפנים אל החוץ - דהיינו הסדר הוא כפי סדרם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע), אמנם ישנה מחלוקת האם שיטתו היא 'מימין הקורא' או 'מימין המניח'. התוס', הגהות מיימוניות, ספר התרומה, המרדכי , הבית יוסף ועוד למדו ששיטתו היא כרש"י לגמרי, אך בשו"ת רמ"ע מפאנו, מצת שמורים, משמרת שלום אות חיים כתבו ששיטתו היא 'מימין המניח', וכן היא שיטתו של הרבי{{הערה|ראה לדוגמה אג"ק חי"א ע' שסא, חי"ד ע' שפא}}, כמו כן נחלקו בשיטת האריז"ל: עולת תמיד, משנת חסידים, סידור האריז"ל (להר"ר שבתי) הרמ"ז (בלחמי תודה), אות חיים והבן איש חי סוברים שדעת האר"י היא ששמושא רבא הינו כרש"י ממש, לעומתם הרמ"ע מפאנו, מצת שמורים, לחמי תודה, משמרת שלום, הרמ"ז כפי שנלמד על ידי האות חיים, ואשכבתא דרבי סוברים שדעת האריז"ל בשמושא רבא היא "מימין המניח".
דעת{{הערה|בחיבור "שימושא רבא" המופיע ברא"ש במס' מנחות בסוף הלכות תפילין}} השמושא רבא{{הערה|מחברו עדיין לא ידוע לנו, אם כי רוב הראשונים מייחסים אותו לראשית תקופת הגאונים, כנראה לתקופת ר' שמעון קיירא, בעל הלכות גדולות. יש אומרים שהוא רב שר שלום גאון.}} היא שסדר הפרשיות הינו מן הפנים אל החוץ - דהיינו הסדר הוא כפי סדרם בתורה ( קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע), אמנם ישנה מחלוקת האם שיטתו היא 'מימין הקורא' או 'מימין המניח'. התוס', הגהות מיימוניות, ספר התרומה, המרדכי , הבית יוסף ועוד למדו ששיטתו היא כרש"י לגמרי, אך בשו"ת רמ"ע מפאנו, מצת שמורים, משמרת שלום אות חיים כתבו ששיטתו היא 'מימין המניח', וכן היא שיטתו של הרבי{{הערה|ראה לדוגמה אג"ק חי"א ע' שסא, חי"ד ע' שפא}}, כמו כן נחלקו בשיטת האריז"ל: עולת תמיד, משנת חסידים, סידור האריז"ל (להר"ר שבתי) הרמ"ז (בלחמי תודה), אות חיים והבן איש חי סוברים שדעת האר"י היא ששמושא רבא הינו כרש"י ממש, לעומתם הרמ"ע מפאנו, מצת שמורים, לחמי תודה, משמרת שלום, הרמ"ז כפי שנלמד על ידי האות חיים, ואשכבתא דרבי סוברים שדעת האריז"ל בשמושא רבא היא "מימין המניח".


ישנם חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין – שלפי שיטתו מתייגים אותיות נוספות (אפילו מאותיות 'מלאכ"ת סופ"ר'), ומוסיפים תגין (יותר מ3 תגין לאותיות 'שעטנ"ז ג"ץ', ויותר מתג 1 לאותיות בד"ק חי"ה). ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ).  
ישנם חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין – שלפי שיטתו מתייגים אותיות נוספות (אפילו מאותיות 'מלאכ"ת סופ"ר'), ומוסיפים תגין (יותר מ3 תגין לאותיות 'שעטנ"ז ג"ץ', ויותר מתג 1 לאותיות בד"ק חי"ה). ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ).  
שורה 95: שורה 93:
===הנחת ד' זוגות===
===הנחת ד' זוגות===
[[קובץ:תפימוהמ.jpg|250px|ממוזער|שמאל|שער הספר "[[תפילין של ימות המשיח]]"]]
[[קובץ:תפימוהמ.jpg|250px|ממוזער|שמאל|שער הספר "[[תפילין של ימות המשיח]]"]]
הנחת ד' זוגות תפילין שייכת ליחידי סגולה. בחסידות חב"ד נהגו להניחם רבותינו נשיאנו{{הערה|המלך במסיבו ח"א עמ' קסט: "בשולחן ערוך מבואר שיש להניח ב' זוגות תפילין, וכל הנשיאים הניחו ד' זוגות".}} ומשפחת בית הרב{{הערה|שם=תשד|ספר השיחות תש"ד, ע' יד.}}. הרבי בעצמו סיפר שחשש להניחם, ועשה זאת רק לאחר הוראה מפורשת מ[[הרבי הריי"צ]]{{הערה|שם=חב|לקו"ש ח"ב ע' 507.}}. הרבי הריי"צ הזמין עבור הרבי את התפילין דשמו"ר וראב"ד על מנת שהדבר ייעשה בחשאיות. ממכתבו של אביו של הרבי - רבי [[לוי יצחק שניאורסון]] מובן שהרבי החל להניחם בסביבות שנת [[תרצ"ט]]. אמנם, הרבי הריי"צ כתב לרבי מכתב על אופן ההנהגה בהנחת ד' זוגות לפני מוסף כבר ב[[ג' ניסן]] [[תרצ"ו]]. כאשר כתב לאביו רבי לוי יצחק שהתחיל להניח, כתב לו רבי לוי יצחק שהלוואי שנשמור מהיסח דעת בתפילין של רש"י ור"ת{{הערה|לקוטי לוי יצחק אגרות קודש עמוד תכב.}}.
הנחת ד' זוגות תפילין שייכת דוקא לעתיד לבוא, שאז תהיה שלימות העניין דשיעבוד המוח והלב{{הערה|שיחת ש"פ תרומה תשנ"ב שיחות קודש ע' 708}}, ואילו כיום עניין זה שייך אך ורק ליחידי סגולה בלבד. בחסידות חב"ד נזהרו בזה ביותר, ועד כדי כך שהרבי נוקב בשמות אותם בודדים שנהגו להניחם: רבותינו נשיאנו{{הערה|המלך במסיבו ח"א עמ' קסט: "בשולחן ערוך מבואר שיש להניח ב' זוגות תפילין, וכל הנשיאים הניחו ד' זוגות".}} ומשפחת בית הרב{{הערה|שם=תשד|ספר השיחות תש"ד, ע' יד.}}. ובשיחת [[י"ד שבט]] [[תש"י]]{{הערה|שם=חב}} מוסיף הרבי שנהגו בזה גם [[בני הצמח צדק (ספר)|בני אדמו"ר]] [[הצמח צדק]], ר' [[הלל מפאריטש]], ר' [[יצחק מתמיד]], ור' [[צבי הירש גוראריה]]. כמו כן ידוע על דמויות נוספות שהניחו אותם: רבי [[לוי יצחק שניאורסון]]{{הערה|עדות ר' [[אלכסנדר בן נון]] - ראה תולדות לוי יצחק ע' 278.}}, ר' [[דובער חן]]{{הערה|היה מניח זוגות רבים. מלבד ד' זוגות היה מניח תפילין גסות ודקות, כתב האריז"ל ואדמוה"ז ועוד.}} ועוד. [[הרז"א]] הניח ארבעה זוגות, אך לאחר מכן ערך על כך התרת נדרים{{הערה|שם=תשד}}. לר' [[ברוך פריז]] כתב הרבי שיכול להתחיל להניח ד' זוגות בגיל ארבעים{{הערה|אג"ק ח"ה ע' קכח.}}.
 
הרבי בעצמו סיפר שחשש להניחם, ועשה זאת רק לאחר הוראה מפורשת מ[[הרבי הריי"צ]]{{הערה|שם=חב|לקו"ש ח"ב ע' 507.}}. הרבי הריי"צ הזמין עבור הרבי את התפילין דשמו"ר וראב"ד על מנת שהדבר ייעשה בחשאיות. ממכתבו של אביו של הרבי - רבי [[לוי יצחק שניאורסון]] מובן שהרבי החל להניחם בסביבות שנת [[תרצ"ט]]. אמנם, הרבי הריי"צ כתב לרבי מכתב על אופן ההנהגה בהנחת ד' זוגות לפני מוסף כבר ב[[ג' ניסן]] [[תרצ"ו]]. כאשר כתב לאביו רבי לוי יצחק שהתחיל להניח, כתב לו רבי לוי יצחק שהלוואי שנשמור מהיסח דעת בתפילין של רש"י ור"ת{{הערה|לקוטי לוי יצחק אגרות קודש עמוד תכב.}}.


בלוח [[היום יום]]{{הערה|[[תבנית:היום יום/י"ט מנחם אב|פתגם ליום י"ט מנחם אב.]]}} שהינו לוח אור זרוע לחסידי חב"ד מביא הרבי את סדר ההנחה למתפללים בארבעה זוגות תפילין{{הערה|בלקו"ש ח"ב הנ"ל, הרבי מספר שבשעה שהדפיסו את היום יום הסכים [[הרבי הריי"צ]] לפרסם את סדר הנחת ד' זוגות תפילין.}}.
בלוח [[היום יום]]{{הערה|[[תבנית:היום יום/י"ט מנחם אב|פתגם ליום י"ט מנחם אב.]]}} שהינו לוח אור זרוע לחסידי חב"ד מביא הרבי את סדר ההנחה למתפללים בארבעה זוגות תפילין{{הערה|בלקו"ש ח"ב הנ"ל, הרבי מספר שבשעה שהדפיסו את היום יום הסכים [[הרבי הריי"צ]] לפרסם את סדר הנחת ד' זוגות תפילין.}}.
בשיחת [[י"ד שבט]] [[תש"י]]{{הערה|שם=חב}} הרבי סיפר שבני אדמו"ר [[הצמח צדק]], ר' [[הלל מפאריטש]], ר' [[יצחק מתמיד]], ור' [[צבי הירש גוראריה]] הניחו ד' זוגות תפילין. כמו כן ידוע על דמויות נוספות שהניחו אותם: רבי [[לוי יצחק שניאורסון]]{{הערה|עדות ר' [[אלכסנדר בן נון]] - ראה תולדות לוי יצחק ע' 278.}}, ר' [[דובער חן]]{{הערה|היה מניח זוגות רבים. מלבד ד' זוגות היה מניח תפילין גסות ודקות, כתב האריז"ל ואדמוה"ז ועוד.}} ועוד. [[הרז"א]] הניח ארבעה זוגות, אך לאחר מכן ערך על כך התרת נדרים{{הערה|שם=תשד}}. לר' [[ברוך פריז]] כתב הרבי שיכול להתחיל להניח ד' זוגות בגיל ארבעים{{הערה|אג"ק ח"ה ע' קכח.}}.


בשיחת ש"פ ואתחנן תשמ"ט אומר הרבי: "ובפרט שגם בנוגע לזהב ופז, הרי הצורך בהם בשביל יהודי הוא בשביל ענייני תומ"צ . . כמו לקנות תפילין מהודרים, ולא רק תפילין דרש"י ור"ת מהודרים, אלא גם תפילין דראב"ד ושמו"ר מהודרים (כידוע גודל העניין דהנחת ד' זוגות תפילין)"{{הערה|לפי הנוסח שבהשלמות לשיחה - בלתי מוגה (התוועדויות תשמ"ט ח"ד ע' 147).}}.
בשיחת ש"פ ואתחנן תשמ"ט אומר הרבי: "ובפרט שגם בנוגע לזהב ופז, הרי הצורך בהם בשביל יהודי הוא בשביל ענייני תומ"צ . . כמו לקנות תפילין מהודרים, ולא רק תפילין דרש"י ור"ת מהודרים, אלא גם תפילין דראב"ד ושמו"ר מהודרים (כידוע גודל העניין דהנחת ד' זוגות תפילין)"{{הערה|לפי הנוסח שבהשלמות לשיחה - בלתי מוגה (התוועדויות תשמ"ט ח"ד ע' 147).}}.
שורה 110: שורה 108:
*[[מצוות תפילין]]
*[[מצוות תפילין]]
*[[תפילין דרבינו תם]]
*[[תפילין דרבינו תם]]
*[[תפילין של ימות המשיח]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
הרב [[זמרוני ציק]], [[תפילין של ימות המשיח (ספר)|תפילין של ימות המשיח]]
הרב [[זמרוני ציק]], תפילין של ימות המשיח.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[[איסר שפרינגר]] '''[https://drive.google.com/open?id=1h1QgEcWeTHa58G322G3gT5rcsXHRaoC- סדר הפרשיות בתפילין]''', בתוך מוסף שבועון בית משיח, 'התמים' גליון מ"ה
*[[איסר שפרינגר]] '''[https://drive.google.com/open?id=1h1QgEcWeTHa58G322G3gT5rcsXHRaoC- סדר הפרשיות בתפילין]''', בתוך מוסף שבועון בית משיח, 'התמים' גליון מ"ה
*'''[https://chabad.info/beis-medrash/584896/ האם אפשר להניח ד' זוגות תפילין בכל יום?]''' - הרב [[יוסף ישעיה ברוין]].
*'''[https://chabad.info/beis-medrash/584896/ האם אפשר להניח ד' זוגות תפילין בכל יום?]''' - הרב [[יוסף ישעיה ברוין]].
*'''[http://halacha.co/%D7%94%D7%A0%D7%97%D7%AA-%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F-%D7%93%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A9%D7%90-%D7%A8%D7%91%D7%90-%D7%95%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%91%D7%93/ הנחת תפילין דשימושא רבא והראב"ד]''' - הרב [[יהודה לייב נחמנסון]].
*'''[https://hamishpatim.co.il/shut/%d7%94%d7%a0%d7%97%d7%aa-%d7%aa%d7%a4%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9%d7%90-%d7%a8%d7%91%d7%90-%d7%95%d7%a8%d7%90%d7%91%d7%93/ הנחת תפילין דשימושא רבא והראב"ד]''' - הרב [[יהודה לייב נחמנסון]].
*[https://drive.google.com/drive/folders/1dEN_xvWW-JkGceKhw8vzbakJ_h_opg9u נאומי הרבנים בכינוס השקת הספר "תפילין של ימות המשיח"].
 
 
{{סתם}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילין]]
[[קטגוריה:תפילין]]