שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,959 בתים ,  09:52, 7 באפריל 2022
אין תקציר עריכה
==המתנה בהלכה==
*'''שונא מתנות יחיה''' - מקור הביטוי הוא בספר משלי{{הערה|טז, כז.}}, ואף חכמים הוסיפו והדגישו כי "משרבו מקבלי מתנות, נתמעטו הימים ונתקצרו השנים"{{הערה|סוטה מז, ב.}}, וכך נפסק גם להלכה{{הערה|חושן משפט סימן רמט, ה: "מדת חסידות שלא לקבל מתנה, אלא לבטוח בהשם שיתן לו די מחסורו, שנאמר: שונא מתנות יחיה".}}, שעל האדם להתרחק מקבלת מתנת חינם, והוא צריך לעמול ולהתייגע.
*'''מתנה על מנת להחזיר''' - אדם הנותן לחברו מתנה בתנאי שיחזיר לו אותה, נחשבת המתנה כמתנה גמורה, ועד שיחזיר לו אותה - נחשב החפץ כשלו באופן מוחלט. השימוש הנפוץ בצורת מתנה זו הוא ב[[חג הסוכות]], בו אנו מחוייבים במצוות [[ארבעת המינים]] ביום הראשון של החג שיהיו שייכים באופן אישי לאדם המקיים את המצווה, וכאשר חסידים יוצאים ל[[מבצע לולב]] הם מזכים עוברים ושבים בנטילת לולב ומעניקים להם אותו ב'מתנה על מנת להחזיר'. כמו כן החסידים שזוכים לשהות בחצר הרבי ולברך על ארבעת המינים שלו, מקבלים זאת מהרבי במתנה על מנת להחזיר.
*'''נתינת מתנות בשבת''' - נתינת מתנות בשבת ויום טוב אסורה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/chasidim/dover-shalom/52.htm מתנה בשבת לצורך מצווה - דובר שלום].}}.
*'''[[מתנות כהונה]]''' - שבט לוי, ובתוכם הכהנים - לא קיבלו נחלה בארץ שאותה יוכלו לעבד ולהתפרנס ממנה, ובמקום זאת קבעה להם התורה 'מתנות כהונה', הכוללות אחוזים מסויימים מהתבואה שגדלה בשדות של שאר השבטים ([[מעשר]], [[תרומת מעשר]], ועוד), [[פדיון הבן]], חלקים מהקרבנות הקרבים על המזבח (ב[[קרבן שלמים]]), ועוד. מתנות אלו נחשבים כאוכל קדוש, ועל הכהנים להישמר ולאכול אותו בקדושה ובטהרה ({{הערה|"לא יהיה לכהנים הלוים כל שבט לוי חלק ונחלה עם ישראל אשי ה' ונחלתו יאכלון"), דברים יח, א.}}, ואסור להם לעשות במתנות אלו מסחר או לקבל אותם תמורת טובת הנאה ({{הערה|"שחתם את ברית הלוישִׁחַתֶּם בְּרִית הַלֵּוִי אָמַר ה' צְבָאוֹת"(מלאכי ב, ח).}}, ואסור לכל אדם שאינו משבט הכהונה (המכונה בתורה לעניין זה בשם 'זר') לאכול מהמתנות. בסך הכל ישנם 24 סוגים של מתנות כהונה, כשלכל אחד מהם דינים שונים בנוגע למקום אכילתם, האנשים שמותר להם לאכול, אופן אכילתם, וזמן אכילתם.*'''קניין מתנה''' - היות שהמתנה נחשבת כזכות לאדם המקבל אותה, חל עליה הגדר של "זכין לאדם שלא בפניו", ועל כן אפשר לזכות אדם במתנה אף בלי ידיעתו. קניין מתנה הוא קניין מוחלט שלא ניתן להשבה או לחרטה, אלא אם כן נותן המתנה יצליח להוכיח *'''נדוניה? שושבינים? צריך להחזירשהמתנה ניתנה בטעות והיתה על דעת שיתקיים תנאי מסויים שכעת התבטל, כגון אדם ששלח מתנה לאשה שהשתדכה, ולאחר מכן היא ביטלה את השידוך והלכה והתחתנה עם מישהו אחר{{הערה|שו"ע אבן העזר סימן צא, ה. ג, אפשר לתבוע?ג. רמב"ם הלכות זכייה ומתנה פ"ו כ"א-כ"ג.}}.*'''מתנת שכיב מרע''' - אף שעל פי הלכה הענקת מתנה רגילה תלויה בדיני הקנינים ומצריכה הגבהה וכדומה, אדם הגוסס למות ומצווה להעניק מתנה מסויימת לאדם כל שהוא ונפטר קודם שעשו מעשה של קניין, אף שבמקרה רגיל המתנה בטלה, חז"ל קבעו ש"דברי שכיב מרע ככתובין ומסורין דמו", ויש להם תוקף גמור, וזאת על מנת להבטיח שהאדם הגוסס ידע שיעשו כדבריו, ואולי זה ייתן לו כח להתחזק מעט, ולא יוסיף בצער ובקושי שלו ויגרום לפטירתו מהר יותר{{הערה|רמב"ם, הלכות זכיה ומתנה פרק ח' הלכה ז.}}.
==בתורת החסידות==
==אצל הרבי==
אצל הרבי רואים שסירב במיוחד שלא לקבל מתנת חינם, והקפיד לשלם על המתנות שקיבל{{הערה|1=להלן מקבץ דוגמאות חלקי בלבד: הרב [[ישעיהו הרצל]] הביא [[גארטל]] כמתנה לרבי מאחד מאנ"ש בירושלים, והרבי סירב לקבל בחינם ([[שבועון התקשרות]] גליון ד' עמוד אחרון). כשר' [[געצעל רובשקין]] הביא לרבי במתנה נרתיק מכסף ל[[מגילת אסתר|מגילה]], התנה זאת הרבי בכך שישלם 50$ עבור זאת (קובץ לחיזוק ההתקשרות ועד תלמידים התמימים פורים תש"ע עמוד 55). כשהרב [[נפתלי רוט]] העביר לרבי קופסת אתרוג מכסף עם הקדשה חרוטה מהוריו, התנה זאת הרבי בכך שישלם את מחיר השווי המלא של הקופסה ([https://www.toratchabad.com/%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%A8%D7%91%D7%99 עדותו, שלהי אלול תשי"ט]).}}, ומספר פעמים הבהיר שהטעם להנהגתו מיוסד על דברי ההלכה שאין לקבל מתנת חינם, כפי שנאמר "שונא מתנות יחיה"{{Vערההערה|אגרות קודש כז עמוד קעד: "בנועם קיבלתי הפ"ש על ידי .. ות"ח ג"כ בעד שימת לבבה לשלוח על ידם כוס קידוש כסף. ובודאי מסרו שבהתאם למנהגי על יסוד הכתוב שונא מתנות יחיה, ביקשתי למסור תמורתו". אגרות קודש חלק י"ח עמוד קי: "בטח ידוע לו מנהגי, בלי נדר, להשתמט ממתנות. ולכן מוסגר פה תמורת הנ"ל המחאה". אגרות קודש חי"ד עמוד רג: "תשואון חן על שימת לבבו במסירת המפה על ידי מר .. שי' וכיון שהנ"ל לא ידע פרטים בזה, וע"פ מרז"ל (חולין מד, ב) מסרתיה להפנימיה דתומכי תמימים, והרי אכילה דשבת ברבים – הרי זה מצוה דרבים". ועוד.}}.
אף שבנוגע ל[[משלוח מנות]] הסביר הרבי שהדבר שונה{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=14028&CategoryID=2260 משלוח מנות - גם לעשירים], יחס הרבי למשלוחי מנות על אף הקפדתו בהלכה של 'שונא מתנות יחיה', במדור ניצוצי רבי, שבועון התקשרות 1231.}}, נהג הרבי להעביר את כל המשלוחי מנות שקיבל ל[[מכון חנה]].
==קישורים חיצוניים==
*הרב מנחם מענדל רייצעס, '''[http://haoros.com/download.asp?kovetzID=1154&ext=pdf הנהגת הרבי בקבלת מתנות]''', בתוך קובץ הערות וביאורים אהלי תורה פרשת תולדות תשע"ט עמוד 28
*'''[https://chabad-il.org/hit/hit235.htm יובילו שי למורא]''', יחס הרבי לקבל מתנות, במדור 'ניצוצי רבי' התקשרות גליון 235 פרשת בא תשנ"ט*'''[https://www.toratchabad.com/%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%A8%D7%91%D7%99 יובילו שי למוראמעשה רבי]''', יחס הרבי לקבל מתנות, במדור 'ניצוצי רבי' התקשרות גליון פרשת בא תשנ"טבאתר מעיינותיך
*'''[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=61996 איך הגיב הרבי כשקנו לו מכונית חדשה?]''' {{שטורעם}} '''[https://chabad.info/video/rebbe/yearround/455602/ וידאו מהמעמד]''' {{וידפו}}
{{הערות שוליים}}
30,224

עריכות

תפריט ניווט