600
עריכות
חייל של המלך (שיחה | תרומות) (←בעבר) |
(←כשרות) |
||
(7 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[בית דין|בית הדין]] '''ועד הרבנים הכללי והמרכזי של רבני חב"ד ליובאוויטש''' במטרה לאגד את כלל רבני [[חב"ד]] ליובאוויטש, ב[[ארצות הברית]] ו[[קנדה]]. | {{לעדכן|כל הערך=כן}} | ||
[[בית דין|בית הדין]] '''ועד הרבנים הכללי והמרכזי של רבני חב"ד ליובאוויטש''' במטרה לאגד את כלל רבני [[חב"ד]] ליובאוויטש, ב[[ארצות הברית]] ו[[קנדה]]. | |||
==הקמה== | ==הקמה== | ||
הועד הוקם בשנת [[תש"ל]] על ידי [[שניאור זלמן גוראריה]], כשבראשו הרב [[זלמן שמעון דבורקין]], וטיפל בעשרות נושאים הלכתיים שעמדו אז על הפרק. בשנת [[תשל"ז]] יצא מנשר האוסר שימוש במוצרי מזון שתחת כשרות התאחדות הרבנים של [[חסידות סאטמר]] ואף הגדיר את החלב שתחת השגחתו כ[[חלב עכו"ם]], כש[[הרבי]] מגבה את הפסיקה ואומר כי דברי ועד רבני ליובאוויטש הם כדבריו שלו{{הערה|בכל ביתי נאמן הוא עמוד 270}}. בשנת [[תשמ"ג]] הוטל חרם על מוצרים בהכשר התאחדות הרבנים שהיה בשליטת חסידי סאטמר. על המכתב חתמו הרב [[זלמן שמעון דווארקין]], הרב [[יהודה קלמן מארלו]] והרב [[חיים מאיר בוקיעט]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/29301_en_1.pdf צילום המכתב]}}{{הבהרה|מה ההבדל בין שני ההחרמות}}. | הועד הוקם בשנת [[תש"ל]] על ידי הרב [[שניאור זלמן גוראריה]], כשבראשו הרב [[זלמן שמעון דבורקין]], וטיפל בעשרות נושאים הלכתיים שעמדו אז על הפרק. בשנת [[תשל"ז]] יצא מנשר האוסר שימוש במוצרי מזון שתחת כשרות התאחדות הרבנים של [[חסידות סאטמר]] ואף הגדיר את החלב שתחת השגחתו כ[[חלב עכו"ם]], כש[[הרבי]] מגבה את הפסיקה ואומר כי דברי ועד רבני ליובאוויטש הם כדבריו שלו{{הערה|בכל ביתי נאמן הוא עמוד 270}}. בשנת [[תשמ"ג]] הוטל חרם על מוצרים בהכשר התאחדות הרבנים שהיה בשליטת חסידי סאטמר. על המכתב חתמו הרב [[זלמן שמעון דווארקין]], הרב [[יהודה קלמן מארלו]] והרב [[חיים מאיר בוקיעט]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/29301_en_1.pdf צילום המכתב]}}{{הבהרה|מה ההבדל בין שני ההחרמות}}. | ||
לאחר פטירתו של ראש הוועד ורבה של שכונת [[קראון הייטס]] הרב דבורקין בשנת [[תשמ"ה]], דעכה פעילותו של הוועד. לאחר שהתקיימו בחירות לרבנות השכונה פנה [[מזכירות אדמו"ר שליט"א|המזכיר]] הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]] אל מייסד הוועד בראשיתו הרב שניאור זלמן גוראריה ואמר כי יש לייסד וועד שמטרתו להיות בית דין של כלל תנועת ליובאוויטש בנוסף על [[בית דין צדק קראון הייטס]] שתפקידו הוראה בשכונה עצמה. הדבר יצא אל הפועל רק בשנת [[תש"נ]] על ידי הרב שניאור זלמן גוראריה ורבנים נוספים, שסברו כי [[הרבי]] לא מרוצה מפעולת [[בד"ץ קראון הייטס]]. כשכתבו ל[[רבי]] על פתיחת הוועד ועל פעולתם הראשונה שהיא לעשות קבלת פנים לרבנים (דבר שהיה בידי [[בד"ץ קראון הייטס]]), הרבי ענה להם במענה חריף שתוכנו היה שאין ידוע מי בראם, ומה תפקידם{{הערה|ראה '[[מאוצר המלך]]' כרך א' עמודים 207-208.}}. הרב גוראריה נבהל וכתב לרבי כי הרעיון מבוטל, אך הרבי השיב כי לא התכוון לשלול את הרעיון אלא לברר את הרקע להקמתו. הרב גוראריה כתב לרבי כי המטרה היא המשך לוועד הקודם על פי הוראתו של הרב חודקוב אישר הרבי את פעילות הוועד. מאז החל הרבי להפנות רבים להתייעצות ודין תורה גם אצל "ועד רבני ליובאוויטש דכאן"{{הערה|בכל ביתי נאמן הוא עמודים 442-445}}. | לאחר פטירתו של ראש הוועד ורבה של שכונת [[קראון הייטס]] הרב דבורקין בשנת [[תשמ"ה]], דעכה פעילותו של הוועד. לאחר שהתקיימו בחירות לרבנות השכונה פנה [[מזכירות אדמו"ר שליט"א|המזכיר]] הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]] אל מייסד הוועד בראשיתו הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] ואמר כי יש לייסד וועד שמטרתו להיות בית דין של כלל תנועת ליובאוויטש בנוסף על [[בית דין צדק קראון הייטס]] שתפקידו הוראה בשכונה עצמה. הדבר יצא אל הפועל רק בשנת [[תש"נ]] על ידי הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] ורבנים נוספים, שסברו כי [[הרבי]] לא מרוצה מפעולת [[בד"ץ קראון הייטס]]. כשכתבו ל[[רבי]] על פתיחת הוועד ועל פעולתם הראשונה שהיא לעשות קבלת פנים לרבנים (דבר שהיה בידי [[בד"ץ קראון הייטס]]), הרבי ענה להם במענה חריף שתוכנו היה שאין ידוע מי בראם, ומה תפקידם{{הערה|ראה '[[מאוצר המלך]]' כרך א' עמודים 207-208.}}. הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] גוראריה נבהל וכתב לרבי כי הרעיון מבוטל, אך הרבי השיב כי לא התכוון לשלול את הרעיון אלא לברר את הרקע להקמתו. הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] כתב לרבי כי המטרה היא המשך לוועד הקודם על פי הוראתו של הרב חודקוב אישר הרבי את פעילות הוועד. מאז החל הרבי להפנות רבים להתייעצות ודין תורה גם אצל "ועד רבני ליובאוויטש דכאן"{{הערה|בכל ביתי נאמן הוא עמודים 442-445}}. | ||
==תפקידם בפתרון מחלוקות בין שלוחים== | ==תפקידם בפתרון מחלוקות בין שלוחים== | ||
שורה 14: | שורה 15: | ||
== המחלקה לעניני מקוואות == | == המחלקה לעניני מקוואות == | ||
בשנת [[תשס"ו]], הכריז הועד על פתיחת מחלקה לעניני [[מקווה|מקוואות]]{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=20481 דיווח באתר COL].}}, המחלקה כללה את הרבנים [[יהודה לייב שפירא]], הרב [[עזריאל זעליג שרפשטיין]], הרב [[דוד שוחט]], הרב [[משה בוגמילסקי]], וצירפו אליהם את הרב [[ירמיהו כץ]] מחבר ספרי "מקוה מים" על הלכות מקוואות. לאחר פטירת הרב שארפשטיין מונה במקומו הרב [[ברוך לשס]], רב קהילת חב"ד במונסי. | בשנת [[תשס"ו]], הכריז הועד על פתיחת מחלקה לעניני [[מקווה|מקוואות]]{{הערה|1=[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=20481 דיווח באתר COL].}}, המחלקה כללה את הרבנים [[יהודה לייב שפירא]], הרב [[עזריאל זעליג שרפשטיין]], הרב [[דוד שוחט]], הרב [[משה בוגמילסקי]], וצירפו אליהם את הרב [[ירמיהו כץ]] מחבר ספרי "מקוה מים" על הלכות מקוואות. לאחר פטירת הרב שארפשטיין מונה במקומו הרב [[ברוך לשס]], רב קהילת חב"ד במונסי. | ||
==כשרות== | |||
בית דין מיוחד לכשרות מטעם ועד רבני ליובאוויטש '''[[כשרות ליובאוויטש Lamed-K]]''', הינו גוף כשרות חב"די בארצות הברית, העומד בפיקוח הרבנים הרב [[שלמה יהודה סגל]], הרב [[גדליה אוברלנדר]] והרב [[אהרן יצחק ליברמן]]. | |||
הקמת גוף הכשרות בחורף תשפ"ד כמטרה להענקת כשרות למפעל הבשר אגרי, מיד לאחר הסרת כשרות [[בד"צ קראון הייטס]], הביאה לביקורת פומבית חריפה מצד רבני קראון הייטס. | |||
==חברי הועד== | ==חברי הועד== | ||
שורה 27: | שורה 33: | ||
המזכיר הוא הרב [[נחום שפירא]], ששימש בתור מזכיר עוד בימי הרב [[זלמן שמעון דווארקין]]. קדם לו הרב הרב [[חיים שלום דובער ליפסקר]] ששימש כמזכיר הראשון של הוועד. | המזכיר הוא הרב [[נחום שפירא]], ששימש בתור מזכיר עוד בימי הרב [[זלמן שמעון דווארקין]]. קדם לו הרב הרב [[חיים שלום דובער ליפסקר]] ששימש כמזכיר הראשון של הוועד. | ||
בשנת [[תשע"ב]], בעקבות מחלוקת בוסטון, פרש הרב [[יהודה לייב שפירא]] ממיאמי מועד רבני ליובאוויטש בכלל, ומועד הפועל בפרט{{הערה|1=דיווח באתר 'שמייס' [http://www.shmais.com/chabad-news/latest/item/shmaiscom-exclusive-popular-rov-resigns-from-vaad-rabbonei-lubavitch (באנגלית)].}}. | בשנת [[תשע"ב]], בעקבות מחלוקת בוסטון{{הבהרה|מהי מחלוקת בוסטון? [אפשר לכתוב כללי בלי לפרט בכלל אבל שיובן]}}, פרש הרב [[יהודה לייב שפירא]] ממיאמי מועד רבני ליובאוויטש בכלל, ומועד הפועל בפרט{{הערה|1=דיווח באתר 'שמייס' [http://www.shmais.com/chabad-news/latest/item/shmaiscom-exclusive-popular-rov-resigns-from-vaad-rabbonei-lubavitch (באנגלית)].}}. | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
שורה 36: | שורה 42: | ||
*[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=6347 התעסקות השלוחים בגיורים] {{שטורעם}} | *[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=6347 התעסקות השלוחים בגיורים] {{שטורעם}} | ||
*[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=28056&st=&pgnum=35 תקנת לימוד הרמב"ם] - באתר [[HebrewBooks]] | *[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=28056&st=&pgnum=35 תקנת לימוד הרמב"ם] - באתר [[HebrewBooks]] | ||
*[http://www.col.org.il/news_print.rtx?artID=43940 אמירת | *[http://www.col.org.il/news_print.rtx?artID=43940 אמירת תהלים לזכר השלוחים שנרצחו] {{COL}} | ||
*[http://www.collive.com/show_news.rtx?id=16021&alias=rabbis-issue-mikvah-alert בדיקת מקוואות לאחרי רעידת אדמה] {{COL}} | *[http://www.collive.com/show_news.rtx?id=16021&alias=rabbis-issue-mikvah-alert בדיקת מקוואות לאחרי רעידת אדמה] {{COL}} | ||
*[http://www.mymikvahcalendar.org/approbation_hebrew_letter.php?id=11 תמיכה באתר לשמירת טהרת המשפחה] | *[http://www.mymikvahcalendar.org/approbation_hebrew_letter.php?id=11 תמיכה באתר לשמירת טהרת המשפחה] |
עריכות