9,446
עריכות
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) |
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''נוסח האר"י''' הינו כינוי לנוסח בו התפלל [[האר"י ז"ל]], [[סידור אדמו"ר הזקן]] מבוסס אודות נוסח זה. | '''נוסח האר"י''' הינו כינוי לנוסח בו התפלל [[האר"י ז"ל]], [[סידור אדמו"ר הזקן]] מבוסס אודות נוסח זה. | ||
==כוונות האר"י== | |||
נוסח האריז"ל הינו הנוסח בו התפלל [[האריז"ל]], נוסח זה מיוסד ע"פ [[הקבלה]] וכוונות האר"י. | == כוונות האר"י == | ||
'''נוסח האריז"ל''' הינו הנוסח בו התפלל [[האריז"ל]], נוסח זה מיוסד ע"פ [[הקבלה]] וכוונות האר"י. | |||
על נוסח זה אמר [[אדמו"ר הזקן]] במאסרו: | על נוסח זה אמר [[אדמו"ר הזקן]] במאסרו: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אנו מתפללין הנוסח שמתפללין כל ישראל, וזהו עיקר התפלה אצלנו, רק שעל-פי ה[[קבלה]] לפעמים אנו מוסיפים תיבות ומזמורים ופסוקים מ[[תהלים]], ואין זו דת חדשה|מקור=רש"ז מלאדי, תיק החקירה בארכיון הגנרל פרוקור ב[[סנקט פטרבורג|פטרבורג]]{{הערה|1=נדפס ב{{HebrewBooks||אגרות קודש אדמו"ר הזקן חלק ב'|31631|איגרת ו', אות ט"ו|עמוד=38}}. צילום [[כתב יד (מקור)|כתב ידו]] ב{{HebrewBooks||מבוא להגהות לסידור רבינו הזקן|15722|עמוד 5|עמוד=5}}}}}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אנו מתפללין הנוסח שמתפללין כל ישראל, וזהו עיקר התפלה אצלנו, רק שעל-פי ה[[קבלה]] לפעמים אנו מוסיפים תיבות ומזמורים ופסוקים מ[[תהלים]], ואין זו דת חדשה|מקור=רש"ז מלאדי, תיק החקירה בארכיון הגנרל פרוקור ב[[סנקט פטרבורג|פטרבורג]]{{הערה|1=נדפס ב{{HebrewBooks||אגרות קודש אדמו"ר הזקן חלק ב'|31631|איגרת ו', אות ט"ו|עמוד=38}}. צילום [[כתב יד (מקור)|כתב ידו]] ב{{HebrewBooks||מבוא להגהות לסידור רבינו הזקן|15722|עמוד 5|עמוד=5}}}}}} | ||
החידושים בנוסח האריז"ל היו: | החידושים בנוסח האריז"ל היו: | ||
* בברכת [[ברוך שאמר]] שב[[פסוקי דזמרה]] נהג האר"י לומר נוסח קצר, הכולל פ"ז (87) מילים. עד ימיו נוסח זה היה מקובל בקהילות אשכנז ולספרדים היה נוסח מורחב יותר. | * בברכת [[ברוך שאמר]] שב[[פסוקי דזמרה]] נהג האר"י לומר נוסח קצר, הכולל פ"ז (87) מילים. עד ימיו נוסח זה היה מקובל בקהילות אשכנז ולספרדים היה נוסח מורחב יותר. | ||
* ב[[תפילת מוסף]] של שבת קיימים שני נוסחים מקובלים לברכת קדושת היום - הנוסח "למשה ציווית" והנוסח "תכנת שבת". הראשון היה נאמר על ידי הספרדים ואילו השני נאמר על ידי האשכנזים ואותו נהג האר"י לומר. | * ב[[תפילת מוסף]] של שבת קיימים שני נוסחים מקובלים לברכת קדושת היום - הנוסח "למשה ציווית" והנוסח "תכנת שבת". הראשון היה נאמר על ידי הספרדים ואילו השני נאמר על ידי האשכנזים ואותו נהג האר"י לומר. | ||
* האר"י אמר [[וידוי]] | * האר"י אמר [[וידוי]] ושלוש עשרה מידות לפני [[נפילת אפיים]] - מה שלא היה מקובל בשום קהילה בזמנו. | ||
* האר"י הסתייג מפיוטי המשוררים הספרדיים , ודגל באמירת הפיוטים המקובלים אצל יהודי אשכנז שהיו מפייטני ארץ ישראל הקדומים, בתפילות ה[[ימים נוראים|ימים הנוראים]] נהג האר"י להתפלל בבית הכנסת האשכנזי, בניגוד למנהגו ברוב השנה בבית כנסת ספרדי. | * האר"י הסתייג מפיוטי המשוררים הספרדיים , ודגל באמירת הפיוטים המקובלים אצל יהודי אשכנז שהיו מפייטני ארץ ישראל הקדומים, בתפילות ה[[ימים נוראים|ימים הנוראים]] נהג האר"י להתפלל בבית הכנסת האשכנזי, בניגוד למנהגו ברוב השנה בבית כנסת ספרדי. | ||
* האר"י נהג שלא לאמר אף פיוט לאחר התפילה, ובפרט לא פיוטים כמו [[אדון עולם]] ו | * האר"י נהג שלא לאמר אף פיוט לאחר התפילה, ובפרט לא פיוטים כמו '[[אדון עולם]]' ו'יגדל'. | ||
כוונות האריז"ל מבוססים אודות [[נוסח ספרד]], ולטענת רבים בנוסח זה הוא התפלל. | כוונות האריז"ל מבוססים אודות [[נוסח ספרד]], ולטענת רבים בנוסח זה הוא התפלל. | ||
==נוסח ספרד== | == נוסח ספרד == | ||
בעת שקמה [[תנועת החסידות]] , הוחלט על שינוי נוסח התפילה | |||
בעת שקמה [[תנועת החסידות]] , הוחלט על שינוי נוסח התפילה מנוסח אשכנז ל[[נוסח ספרד]] עם מעט שינויים, נוסח זה נקרא "נוסח האר"י" על כך ש[[האריז"ל]] התפלל בו. (לימים טענו [[המתנגדים]] ש[[האריז"ל]] לא התפלל בנוסח זה), עם השינוי נוצר מחלוקת רבה אודות שינוי הנוסח, כאשר [[המתנגדים]] מתנגדים לשינוי הנוסחאות, בעוד ה[[חסידים]] מחליפים, טענתם של המתנגדים היה שאין לשנות נוסחאות, אולם תשובתם של ה[[חסידים]] הייתה שנוסח האר"י הוא נוסח כללי של כל [[עם ישראל]], ולכן מותר להחליף, בעת מאסרו של [[אדמו"ר הזקן]] הוא אף נשאל אודות שינוי הנוסח. | |||
בעקבות ההתפשטות החסידות, נוצר מצב בו נוסח ספרד נהפך לנוסח הפופולרי בקרב יהודי אשכנז ובעיקר מ[[פולין]], כמו כן ב[[ארץ ישראל]] הנוסח המעודף אינו נוסח ספרד. | בעקבות ההתפשטות החסידות, נוצר מצב בו נוסח ספרד נהפך לנוסח הפופולרי בקרב יהודי אשכנז ובעיקר מ[[פולין]], כמו כן ב[[ארץ ישראל]] הנוסח המעודף אינו נוסח ספרד. | ||
===נוסח אדמו"ר הזקן=== | === נוסח [[אדמו"ר הזקן]] === | ||
{{ערך מורחב|סידור אדמו"ר הזקן}} | {{ערך מורחב|סידור אדמו"ר הזקן}} | ||
בעקבות הדפסת סידור עם [[נוסח ספרד]], החליט [[אדמו"ר הזקן]] להדפיס סידור המבוסס על נוסח ספרד, אולם בשונה מנוסח ספרד שמאחד בתוכו כמה נוסחאות, סידור זה איחד נוסח אחד שנבחר מתוך 60 סידורים. | בעקבות הדפסת סידור עם [[נוסח ספרד]], החליט [[אדמו"ר הזקן]] להדפיס סידור המבוסס על נוסח ספרד, אולם בשונה מנוסח ספרד שמאחד בתוכו כמה נוסחאות, סידור זה איחד נוסח אחד שנבחר מתוך 60 סידורים. | ||
== חשיבות הנוסח == | == חשיבות הנוסח == | ||
לרבים אמר [[הרבי]] לשנות את הנוסח שלהם לנוסח האריז"ל, לאחד ששאל את הרבי באיזה בית כנסת להתפלל אמר [[הרבי]] בבית כנסת עם נוסח האריז"ל. | |||
לרבים אמר [[הרבי מלך המשיח]] לשנות את הנוסח שלהם לנוסח האריז"ל, לאחד ששאל את הרבי באיזה בית כנסת להתפלל אמר [[הרבי]] בבית כנסת עם נוסח האריז"ל. | |||
על נוסח זה אמר הרבי שאינו הנוסח הטוב ביותר{{הערה|ע"פ ה[[אגרות קודש]]}}. | על נוסח זה אמר הרבי שאינו הנוסח הטוב ביותר{{הערה|ע"פ ה[[אגרות קודש]]}}. |
עריכות