פרשת ראה: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 1,770 בתים ,  30 ביולי 2021
הסרה כאמור באולם
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
(הסרה כאמור באולם)
שורה 18: שורה 18:
*'''שביעי''' - דיני [[בכור]] [[צאן]] ו[[בקר]]. בכל מקרה של בכור שנולד ללא פגם ומום, אסור לעבוד בו, ועל הבעלים להביאו לירושלים ולהקריבו קרבן, ולאכול את בשרו. מוזכרים גם שלושת הרגלים: [[פסח]], [[שבועות]] ו[[סוכות]].
*'''שביעי''' - דיני [[בכור]] [[צאן]] ו[[בקר]]. בכל מקרה של בכור שנולד ללא פגם ומום, אסור לעבוד בו, ועל הבעלים להביאו לירושלים ולהקריבו קרבן, ולאכול את בשרו. מוזכרים גם שלושת הרגלים: [[פסח]], [[שבועות]] ו[[סוכות]].


==התורת החסידות==
[[הרבי מליובאוויטש]]{{הערה|[[לקוטי שיחות]] ח"ט עמ' 106 ואילך}} מקשה על הפסוק "הכה תכה את ישבי העיר ההיא לפי חרב" שהרי הדין הוא "מי שנתחייב בשתי
מיתות נדון בחמורה"{{הערה|רמב"ם הל' סנהדרין פי"ד ה"ד}},
וא"כ, מדוע דינם של אנשי עיר הנדחת שעבדו ע"ז
הוא "בסייף", הרי יחיד "העובד כוכבים . . נסקל"
{{הערה|רמב"ם הל' ע"ז פ"ג ה"א}}, ולפ"ז אף שדינם של
אנשי עיר הנדחת הוא "בסייף", מ"מ, מכיון שאם
עבדו ע"ז דינם בסקילה, היו צריכים להיות "נדון
בחמורה" – בסקילה, כי "סקילה חמורה מן השריפה
ושריפה חמורה מן הסייף"{{הערה|רמב"ם הל' סנהדרין שם}}?
ויש לומר הביאור בזה:
ענשם של אנשי עיר הנדחת אינו מצד זה שעל
כל יחיד ויחיד חל חיוב מיתה פרטי - "סייף", אלא
על "יושבי העיר" ביחד, שכאשר חל עליהם גדר
"עיר הנדחת" – נעשו בגדר "צבור" של עובדי ע"ז,
ופקע מהם דינם כיחידים.
ומעתה יובן מה שענשם בסייף, כי אין כאן גדר
"מי שנתחייב שתי מיתות", כי כאשר נעשו יושבי
העיר בגדר "עיר הנדחת", ונצטרפו ל"ציבור"
עובדי ע"ז, פקע מהם חיוב סקילה שהי' חל עליהם
מצד היותם יחידים שעובדים ע"ז, וחל עליהם שם
חדש של יושבי "עיר הנדחת", שעל יושבי עיר זו
חל רק חיוב סייף בלבד.
==קישורים חיצונים==
==קישורים חיצונים==
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=158 רעיונות לפרשת ראה] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=158 רעיונות לפרשת ראה] - {{חב"ד בישראל}}
190

עריכות