תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
|
שורה 18: |
שורה 18: |
| *'''שביעי''' - אנו קוראים על מצוות [[פדיון הבן]] וכן על [[מצוות תפילין]]. | | *'''שביעי''' - אנו קוראים על מצוות [[פדיון הבן]] וכן על [[מצוות תפילין]]. |
|
| |
|
| ==בתורת החסידות==
| |
| [[הרבי מליובאוויטש]] מביא{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חל"ו עמ' 61 ואילך}} שבמנחת חינוך{{הערה|מצוה כג}}חקר אם אפשר לערוף
| |
| פטר חמור של חבירו, ודן בזה מצד היזק ממון
| |
| חבירו. ועדיין יש לעיין בזה, שהרי כתב רש"י
| |
| {{הערה|בכורות י, ב}} "לפיכך יופסד ממונו, יכפוהו ב"ד
| |
| לעורפו לאחר שלשים", ואם כך, לכאורה יש מקום
| |
| לומר שלאחר שלשים יום מותר לערוף פטר חמור
| |
| חבירו שהרי אין בזה דין מזיק ממון חבירו, כי בין
| |
| כך אין ביד הבעלים לפדותו ויכפוהו ב"ד לעורפו.
| |
| ויש לפשוט מיהא שיטת רש"י בזה מדיוק לשונו
| |
| כאן שכתב "לפיכך יפסיד ממונו" שלא כלשון
| |
| הברייתא{{הערה|בכורות שם}} "יופסד ממונו" או כלשון
| |
| המכילתא "נכסיו יאבדו":
| |
| החילוק בין "יופסד ממונו" ל"יפסיד ממונו"
| |
| הוא ד"יופסד ממונו" קאי על החפצא ד"ממונו",
| |
| דהיות שגרם שיופסד ממון הכהן לכן גם ממונו
| |
| נפסד, והוא ע"ד חיוב תשלומין; משא"כ "יפסיד
| |
| ממונו" קאי על הגברא, שהוא צריך להפסיד ממונו.
| |
| ועל פי זה [[רש"י]] שכתב "יפסיד ממונו" שיטתו היא
| |
| שעיקר העוול בהעדר פדיית פטר חמור אינו חסרון
| |
| ממון כהן, אלא אכזריות הגברא{{הערה|כנ"ל ב'פנינה'
| |
| הקודמת}}, שהפסיד ממון הכהן בלי תועלת לעצמו,
| |
| ועל כן "יפסיד ממונו", שהוא צריך להרגיש הפסד
| |
| ממונו. ויתירה מזו, הלשון "יפסיד ממונו" פירושו
| |
| דהעריפה צריכה להיות על ידי בעל החמור, שמכיון
| |
| שהוא זה שהתנהג באופן אכזרי, צריך הוא לעשות
| |
| פעולת העריפה בעצמו.
| |
| ולפי זה יוצא, שלשיטת רש"י הוי עריפת פטר
| |
| החמור חובת הבעלים, והוא צריך לערוף ולהפסיד
| |
| ממונו בעצמו, ואין חבירו יכול לזכות בקיום חובה
| |
| זו.
| |
| ==קישורים חיצונים== | | ==קישורים חיצונים== |
| *[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=235 רעיונות לפרשת בא] - {{חב"ד בישראל}} | | *[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=235 רעיונות לפרשת בא] - {{חב"ד בישראל}} |