נבואה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 274 בתים ,  31 בינואר 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
== הנבואה - מהותה, ומי זוכה לנבואה ==
== הנבואה - מהותה, ומי זוכה לנבואה ==


*האמונה בכך שהשם מנבא את האדם היא '''מיסודי הדת.'''<REF>הלכות יסודי התורה פ"ז הלכה א.</REF>
*'''מיסודי הדת''': האמונה בכך שהשם מנבא את האדם היא '''מיסודי הדת.'''<REF>הלכות יסודי התורה פ"ז הלכה א.</REF>
*על מי חלה הנבואה: [[חכם]] גדול בחכמה, גבור במדותיו, ולא יהא יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם, אלא הוא מתגבר בדעתו על יצרו תמיד, והוא בעל דעה רחבה נכונה עד מאד.<REF>שם הלכה א.</REF>
*'''על מי חלה''': [[חכם]] גדול בחכמה, גבור במדותיו, ולא יהא יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם, אלא הוא מתגבר בדעתו על יצרו תמיד, והוא בעל דעה רחבה נכונה עד מאד.<REF>שם הלכה א.</REF>
*הנביא יודע ומכיר בעצמו שהוא נביא - "ויבין בדעתו שאינו כמות שהיה אלא שנתעלה על מעלת שאר בני אדם החכמים".<REF>שם הלכה א'.</REF>
*'''מכיר בעצמו''': הנביא יודע ומכיר בעצמו שהוא נביא - "ויבין בדעתו שאינו כמות שהיה אלא שנתעלה על מעלת שאר בני אדם החכמים".<REF>שם הלכה א'.</REF>
*לא כל הנביאים מעלתם שווה, אלא דרגות שונות בהן.<REF>הלכה ב'.</REF>
*'''דרגות נבואה''': לא כל הנביאים מעלתם שווה, אלא דרגות שונות בהן.<REF>הלכה ב'.</REF>
*הנבואה אינה דיבור ישיר בין הבורא לאדם, אלא מודיעים לאדם דבר מסוים דרך משל, כמו הסולם אותו ראה יעקב אבינו, ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו, משל לשעבוד גלויות וכיוצא בזה. - מלבד משה רבינו, שזכה לדבר עם השי"ת בצורה ברורה. הסיבה לכך היא מפני שכל הנביאים מתנבאים דרך מלאך, שלא כמשה רבינו שהתנבא ישירות פנים אל פנים "פה אל פה אדבר בו".<REF>הלכה ג', ו.</REF>
*'''מהות הנבואה''': הנבואה אינה דיבור ישיר בין הבורא לאדם, אלא מודיעים לאדם דבר מסוים דרך משל, כמו הסולם אותו ראה יעקב אבינו, ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו, משל לשעבוד גלויות וכיוצא בזה. - מלבד משה רבינו, שזכה לדבר עם השי"ת בצורה ברורה. הסיבה לכך היא מפני שכל הנביאים מתנבאים דרך מלאך, שלא כמשה רבינו שהתנבא ישירות פנים אל פנים "פה אל פה אדבר בו".<REF>הלכה ג', ו.</REF>
*הנבואה אינה חלה בכל עת. אלא כאשר הנביא מכין את עצמו לכך, יושב שמח וטוב לב ומתבודד ומזכך את מחשבתו, וגם אז אין חלה עליו הנבואה אלא אפשר שתשרה שכינה עליהם ואפשר שלא תשרה.<REF>הלכה ד, ה.</REF>
*'''מתי חלה''': הנבואה אינה חלה בכל עת. אלא כאשר הנביא מכין את עצמו לכך, יושב שמח וטוב לב ומתבודד ומזכך את מחשבתו, וגם אז אין חלה עליו הנבואה אלא אפשר שתשרה שכינה עליהם ואפשר שלא תשרה.<REF>הלכה ד, ה.</REF>


== סימני נביא ==
== סימני נביא ==
שורה 25: שורה 25:
== מה יכול נביא לחדש ==
== מה יכול נביא לחדש ==


*שום נביא אינו יכול להכחיש את נבואת משה רבינו, שכן ההוכחות לאמיתת נביאתו היתה מה שראינו בעינינו במעמד הר סיני שהקדוש ברוך הוא התגלה למשה לעיני כל [[ישראל]], והבירור של נביא הוא בירור בדרגה חלשה יותר - כאמור לעיל.<REF>פרק ח' הלכה א, ב, ג.</REF>
*'''נבואת משה וודאית''': שום נביא אינו יכול להכחיש את נבואת משה רבינו, שכן ההוכחות לאמיתת נביאתו היתה מה שראינו בעינינו במעמד הר סיני שהקדוש ברוך הוא התגלה למשה לעיני כל [[ישראל]], והבירור של נביא הוא בירור בדרגה חלשה יותר - כאמור לעיל.<REF>פרק ח' הלכה א, ב, ג.</REF>
*אין נביא יכול להוסיף או לשנות אחת ממצוות ה[[תורה]], אפילו מצווה מדרבנן. נביא שהתנבא כך - נביא שקר הוא, ומיתתו בחנק.<REF>פרק ט הלכה א'.</REF> ועיקר מטרת הנביא - לצוות על דברי התורה ולהזהיר העם שלא יעברו עליה.<REF>ב, ט.</REF>
*'''עקירת מצווה''': אין נביא יכול להוסיף או לשנות אחת ממצוות ה[[תורה]], אפילו מצווה מדרבנן. נביא שהתנבא כך - נביא שקר הוא, ומיתתו בחנק.<REF>פרק ט הלכה א'.</REF> ועיקר מטרת הנביא - לצוות על דברי התורה ולהזהיר העם שלא יעברו עליה.<REF>ב, ט.</REF>
*אך לעבור על מצווה באופן זמני - יש כח ביד הנביא לצוות, וחובה לשמוע לו אפילו באיסורי כרת, חוץ מ[[עבודה זרה]].
*'''ביטול מצוה באופן זמני''': אך לעבור על מצווה באופן זמני - יש כח ביד הנביא לצוות, וחובה לשמוע לו אפילו באיסורי כרת, חוץ מ[[עבודה זרה]].
*העובר על דברי הנביא חייב מיתה בידי שמים.<REF>פרק ח' הלכה ב'.</REF>
*'''העובר על דבריו''': העובר על דברי הנביא חייב מיתה בידי שמים.<REF>פרק ח' הלכה ב'.</REF>


==מחלוקת במצב הנבואה==
==מחלוקת במצב הנבואה==
39,916

עריכות

תפריט ניווט