ליל הסדר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסר בית אחד ,  1 במרץ 2021
שורה 34: שורה 34:
כבכל שבת וחג, גם ליל הסדר נפתח ב[[קידוש]]. רק ששונה מקידוש רגיל בכך שלא המקדש בלבד נדרש לשתות מן היין שבכוס הקידוש, אלא כל המסובים שותים את כוס הקידוש, היות שהיא הכוס הראשונה מ[[ארבע כוסות|ארבע הכוסות]] שתקנו חכמים לשתות בלילה זה. לכן, לפני כל אחד ואחת{{הערה|שכן נשים חייבות במצוות ארבע כוסות כגברים. 'שאף הן היו באותו הנס'.}} מהמסובים, מוזגים כוס יין, וכל אחד שותה את רוב היין שבכוסו ב[[הסבה]]. לאחר שתיית היין אין מברכים ברכה אחרונה על שתייתו, כמו בכל קידוש של שבת וחג.
כבכל שבת וחג, גם ליל הסדר נפתח ב[[קידוש]]. רק ששונה מקידוש רגיל בכך שלא המקדש בלבד נדרש לשתות מן היין שבכוס הקידוש, אלא כל המסובים שותים את כוס הקידוש, היות שהיא הכוס הראשונה מ[[ארבע כוסות|ארבע הכוסות]] שתקנו חכמים לשתות בלילה זה. לכן, לפני כל אחד ואחת{{הערה|שכן נשים חייבות במצוות ארבע כוסות כגברים. 'שאף הן היו באותו הנס'.}} מהמסובים, מוזגים כוס יין, וכל אחד שותה את רוב היין שבכוסו ב[[הסבה]]. לאחר שתיית היין אין מברכים ברכה אחרונה על שתייתו, כמו בכל קידוש של שבת וחג.


כבכל חג, מוסיפים בסיום ברכת הקידוש את ברכת '[[שהחיינו]]'. גם השוכח לברך ברכה זו, יצא ידי חובת קידוש, ויכול להשלים את הברכה בכל עת שנזכר בה במשך כל חג הפסח{{הערה|שולחן ערוך|, אורח חיים, תעג, ב.}}.
כבכל חג, מוסיפים בסיום ברכת הקידוש את ברכת '[[שהחיינו]]'. גם השוכח לברך ברכה זו, יצא ידי חובת קידוש, ויכול להשלים את הברכה בכל עת שנזכר בה במשך כל חג הפסח{{הערה|שולחן ערוך, אורח חיים, תעג, ב.}}.


בליל הסדר גם מצווה לחזר אחר יין אדום{{הערה| לפי שיש בו זכר לדם הנשפך על ידי פרעה בשוחטו את ילדי בני ישראל.}},ומצוה מן המובחר לקחת יין משובח, שאינו מבושל ושאין בו תערובת כלל.[[רבותינו נשיאנו]] נהגו לקחת גביע ללא רגל, כמו כן יש להדר ולקחת כוס מכסף, בשולחן ערוך נכתב שטוב לתת למישהו אחר לשפוך כדרך חרות אולם רבותינו נשיאנו לא נהגו כך.
בליל הסדר גם מצווה לחזר אחר יין אדום{{הערה| לפי שיש בו זכר לדם הנשפך על ידי פרעה בשוחטו את ילדי בני ישראל.}},ומצוה מן המובחר לקחת יין משובח, שאינו מבושל ושאין בו תערובת כלל.[[רבותינו נשיאנו]] נהגו לקחת גביע ללא רגל, כמו כן יש להדר ולקחת כוס מכסף, בשולחן ערוך נכתב שטוב לתת למישהו אחר לשפוך כדרך חרות אולם רבותינו נשיאנו לא נהגו כך.

תפריט ניווט