קו התאריך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 25 בתים ,  24 בפברואר 2021
הסרת קישורים עודפים
אין תקציר עריכה
(הסרת קישורים עודפים)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:קו התאריך.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מענה מהרבי בנוגע לעובר את קו התאריך בימי [[ספירת העומר]]: '''הנסיעות שכותבן יה"ר''' [= יהי רצון] '''שתהיינה בשעטומ"צ''' [= בשעה טובה ומוצלחת] '''רצו"ש''' [= רצוא ושוב], '''אלא שידועה דעתי לא לעבור קו התאריך באמצע ימי הספירה וכן באם אפשר (בכל) להשתמט (הנוסע איש וביתו) מלהכנס להשקו"ט''' [= להשקלא וטריא, משא ומתן ההלכתי] '''ע"ד''' [= על דבר] '''יו"ט שני ש"ג''' [= [[יום טוב שני של גלויות]]]]
[[קובץ:קו התאריך.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מענה מהרבי בנוגע לעובר את קו התאריך בימי [[ספירת העומר]]: '''הנסיעות שכותבן יה"ר''' [= יהי רצון] '''שתהיינה בשעטומ"צ''' [= בשעה טובה ומוצלחת] '''רצו"ש''' [= רצוא ושוב], '''אלא שידועה דעתי לא לעבור קו התאריך באמצע ימי הספירה וכן באם אפשר (בכל) להשתמט (הנוסע איש וביתו) מלהכנס להשקו"ט''' [= להשקלא וטריא, משא ומתן ההלכתי] '''ע"ד''' [= על דבר] '''יו"ט שני ש"ג''' [= [[יום טוב שני של גלויות]]]]
'''קו התאריך''', הינו קו תיאורטי החוצה את כל כדור הארץ, נקרא "קו התאריך" כי קו זה מבדיל כביכול בין תאריך אחד למשנהו, והעובר את הקו עובר לתאריך אחר.
'''קו התאריך''', הינו קו תיאורטי החוצה את כל כדור הארץ, נקרא "קו התאריך" כי קו זה מבדיל כביכול בין תאריך אחד למשנהו, והעובר את הקו עובר לתאריך אחר.
 
==קביעת הקו==
==קביעת הקו==
כאשר ה' ברא את השמש, היא הוצבה במקום מסוים, ומשם החלה את מסלולה סביב כדור הארץ. יוצא שמזרחית לאותו מקום, השמש תזרח רק בעוד 24 שעות, ומערבית לאותו מקום בעוד שניות ספורות (כל עיגול, וכדור הארץ בכלל, מורכב מ-360 מעלות, במשך כל 24 שעות השמש מקיפה את כל ה-360 מעלות, נמצא שבכל 4 דקות היא עוברת מעלה אחת, אורך הקו החוצה הינו 180 מעלות).
כאשר ה' ברא את השמש, היא הוצבה במקום מסוים, ומשם החלה את מסלולה סביב כדור הארץ. יוצא שמזרחית לאותו מקום, השמש תזרח רק בעוד 24 שעות, ומערבית לאותו מקום בעוד שניות ספורות (כל עיגול, וכדור הארץ בכלל, מורכב מ-360 מעלות, במשך כל 24 שעות השמש מקיפה את כל ה-360 מעלות, נמצא שבכל 4 דקות היא עוברת מעלה אחת, אורך הקו החוצה הינו 180 מעלות).


ומאחר והעולם הוא כדורי{{הערה|ירושלמי פ"ג דע"ז, רמב"ם הקדמה לספר זרעים.}}, ונוצר מצב שאדם המתקדם לכיוון מערב השעה כל הזמן מתקדמת, ואין לדבר סוף כי העולם עגול, לצורך כך סומן מין קו דמיוני המפריד את מזרח הכדור ממערב הכדור, אשר שם הוא סוף היום ותחילת היום הבא, היינו כאשר מערבית לקו 6:00 בבוקר מזרחית לקו יהיה בדיוק 6:00 בבוקר ביום שלאחריו, אך מכיוון שלא יכלו החוקרים לדעת מהו מקום תחילת מסלול השמש בבריאת העולם, הוחלט על קו במקום מסוים.  
ומאחר והעולם הוא כדורי{{הערה|ירושלמי פ"ג דע"ז, רמב"ם הקדמה לספר זרעים.}}, ונוצר מצב שאדם המתקדם לכיוון מערב השעה כל הזמן מתקדמת, ואין לדבר סוף כי העולם עגול, לצורך כך סומן מין קו דמיוני המפריד את מזרח הכדור ממערב הכדור, אשר שם הוא סוף היום ותחילת היום הבא, היינו כאשר מערבית לקו 6:00 בבוקר מזרחית לקו יהיה בדיוק 6:00 בבוקר ביום שלאחריו, אך מכיוון שלא יכלו החוקרים לדעת מהו מקום תחילת מסלול השמש בבריאת העולם, הוחלט על קו במקום מסוים.


==מיקום הקו==  
==מיקום הקו==
לגבי מיקומו של הקו ישנם מחלוקות רבים, הדעה המקובלת בעולם הוא שהקו עובר בעיר גריניטש שבאנגליה, מכיון שמשם לאורך כל הקו אין יבשה ורק ים.
לגבי מיקומו של הקו ישנם מחלוקות רבים, הדעה המקובלת בעולם הוא שהקו עובר בעיר גריניטש שבאנגליה, מכיון שמשם לאורך כל הקו אין יבשה ורק ים.


שורה 24: שורה 24:
גם רובם של החסידים שנקלעו למקום אכן צמו את צום '[[יום כיפור]]'ביום רביעי ושמרו את יום ה[[שבת]] כבכל העולם, כך הורה [[הרבי הריי"צ]], וכך הורה ה[[אדמו"ר מגור]] לחסידיו. אך האדמו"ר רבי [[שמעון שלום קליש]] מ[[אמשינוב]] סבר שצריך להחמיר ולחשוש לדעת שני הדעות{{הערה|ב[[המלך במסיבו]] ח"א עמ נח' כתוב שחסידי חב"ד החמירו ושמרו שבת יומיים, וכן ביום שלמחרת יום כיפור החמירו ולא אכלו יותר מה"שיעור".}}.
גם רובם של החסידים שנקלעו למקום אכן צמו את צום '[[יום כיפור]]'ביום רביעי ושמרו את יום ה[[שבת]] כבכל העולם, כך הורה [[הרבי הריי"צ]], וכך הורה ה[[אדמו"ר מגור]] לחסידיו. אך האדמו"ר רבי [[שמעון שלום קליש]] מ[[אמשינוב]] סבר שצריך להחמיר ולחשוש לדעת שני הדעות{{הערה|ב[[המלך במסיבו]] ח"א עמ נח' כתוב שחסידי חב"ד החמירו ושמרו שבת יומיים, וכן ביום שלמחרת יום כיפור החמירו ולא אכלו יותר מה"שיעור".}}.


מחלוקת זו גרמה לבלבול אדיר, כאשר חלק מהיהודים שומרים שבת ביום אחד וחלק ביום אחר, וכל אחד חילל במכוון את השבת של האחר, דבר שיצר לדאבון לב זלזול גדול בשמירת ובייקור יום השבת.
מחלוקת זו גרמה לבלבול אדיר, כאשר חלק מהיהודים שומרים שבת ביום אחד וחלק ביום אחר, וכל אחד חילל במכוון את השבת של האחר, דבר שיצר זלזול גדול בשמירת ובייקור יום השבת.


===שבת===
===שבת===
שורה 32: שורה 32:


===ספירת העומר===
===ספירת העומר===
אחד הבעיות שנוצרו בקשר לקו התאריך, ונידונו במקומות רבים, הינו כאשר אדם עובר את קו התאריך באמצע ימי [[ספירת העומר]] האם עליו להמשיך בספירתו שספר עד עכשיו (כי הרי כל ענינו של [[ספירת העומר]] הוא לספור 49 יום ואם ישנה לפי המקום, יוצא שסופר או 50 יום או 48), או להתחיל לספור כפי המקום בו הוא נמצא.
אחד הבעיות שנוצרו בקשר לקו התאריך, ונידונו במקומות רבים, הינו כאשר אדם עובר את קו התאריך באמצע ימי [[ספירת העומר]] האם עליו להמשיך בספירתו שספר עד עכשיו (כי הרי כל ענינו של ספירת העומר הוא לספור 49 יום ואם ישנה לפי המקום, יוצא שסופר או 50 יום או 48), או להתחיל לספור כפי המקום בו הוא נמצא.


כאשר הרבי נשאל על כך, ענה: '''א'''. מלכתחילה עדיף לא לחצות את קו התאריך בכלל במהלך כל ימי ספירת העומר. '''ב'''. אם בכל זאת עוברים, להמשיך כמו שספר עד עכשיו, ועדיף שישמע את הברכה ממישהו אחר ולא יברך בעצמו. '''ג'''. את [[חג השבועות]] יחגוג ביום ה- 50 שלו ולא של בני המקום בו הוא נמצא{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק י"ז עמ' רסה, חלק כ' עמ' קמח, לקוטי-שיחות ג, פרשת אמור, עמ' 995.}}.
כאשר הרבי נשאל על כך, ענה: '''א'''. מלכתחילה עדיף לא לחצות את קו התאריך בכלל במהלך כל ימי ספירת העומר. '''ב'''. אם בכל זאת עוברים, להמשיך כמו שספר עד עכשיו, ועדיף שישמע את הברכה ממישהו אחר ולא יברך בעצמו. '''ג'''. את [[חג השבועות]] יחגוג ביום ה- 50 שלו ולא של בני המקום בו הוא נמצא{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק י"ז עמ' רסה, חלק כ' עמ' קמח, לקוטי-שיחות ג, פרשת אמור, עמ' 995.}}.
719

עריכות

תפריט ניווט