בית דין צדק קראון הייטס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קידוד קישורים, הסרת קישורים עודפים, סידור קטגוריות
מ (החלפת טקסט – "ב770" ב־"ב-770")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(קידוד קישורים, הסרת קישורים עודפים, סידור קטגוריות)
שורה 27: שורה 27:
שוב לא הייתה לרבי ברירה אלא לכתוב עוד הפעם מכתב ארוך וחריף ביותר: {{ציטוטון|1=ישנם כאלו שהחליטו, משום מה, שהם הבעלי בתים בשכונה זו, והם אלו שצריכים למשול ולשלוט על הציבור כולו.{{ש}}ולדוגמה: כשצריכים לבחור רב לשכונה – הרי הוא ביחד עם חבריו, הם אלו שיקבעו ויחליטו מיהו המתאים לכהן בתור רב, והם ימנוהו לרב. לא נשמע דבר כזה בישראל – ש"עסקן" או כמה "עסקנים" יחליטו על דעת עצמם על בחירת רב. ועל אחת כמה וכמה כאשר אותו "עסקן" מכריז בגלוי – שאם יבחרו לרב את המועמד שלו, אזי יתן כסף וכו', ואם לאו, לא יתן… ועל ידי זה רוצה לכפות את דעתו על הציבור כולו – הרי אין לך שוחד גדול מזה!{{ש}}כשהתחילו לדבר אודות בחירות לרבנים – קיבלתי מהם מכתב: היתכן שאינני דואג לכך שיהיה רב בשכונה? כוונתם הייתה שבוודאי אמנה אותם להחליט מי יהיה הרב…{{ש}}שנה שלימה מתנהלת הקהילה ללא רב – לא אכפת להם מאומה. ולפתע, כשמתחילים לדבר אודות בחירות לרבנים, ויש תקוה שיהיה מצב מתוקן, אזי מתעוררים שצריכים למנוע זאת בכל מחיר, כי אם שיקבלו כולם את מרותם שהם יחליטו וימנו את הרב שהם רוצים בו – היפך הדין ש"אין דן יחידי אלא אחד"!{{ש}}ומאותה סיבה החרימו את הבחירות לרבנים ולא השתתפו בהם. ולא עוד אלא שניסו להפריע ולקלקל, לעורר ריב ומחלוקת וכו' – איסור גמור מן התורה.{{ש}}כשראיתי את מצב הדברים, לא הייתה לי ברירה אלא להתפנות מכל עיסוקיי, ולדאוג לכך שיסיימו את בחירת ומינוי הרבנים בהקדם האפשרי . . ולכן יש צורך להכריז שכל מי שינסה להפריע לבחירות – "איז א רחמנות אויף אים" [= רחמנות עליו]… יותר מזה איני רוצה לפרש.}}
שוב לא הייתה לרבי ברירה אלא לכתוב עוד הפעם מכתב ארוך וחריף ביותר: {{ציטוטון|1=ישנם כאלו שהחליטו, משום מה, שהם הבעלי בתים בשכונה זו, והם אלו שצריכים למשול ולשלוט על הציבור כולו.{{ש}}ולדוגמה: כשצריכים לבחור רב לשכונה – הרי הוא ביחד עם חבריו, הם אלו שיקבעו ויחליטו מיהו המתאים לכהן בתור רב, והם ימנוהו לרב. לא נשמע דבר כזה בישראל – ש"עסקן" או כמה "עסקנים" יחליטו על דעת עצמם על בחירת רב. ועל אחת כמה וכמה כאשר אותו "עסקן" מכריז בגלוי – שאם יבחרו לרב את המועמד שלו, אזי יתן כסף וכו', ואם לאו, לא יתן… ועל ידי זה רוצה לכפות את דעתו על הציבור כולו – הרי אין לך שוחד גדול מזה!{{ש}}כשהתחילו לדבר אודות בחירות לרבנים – קיבלתי מהם מכתב: היתכן שאינני דואג לכך שיהיה רב בשכונה? כוונתם הייתה שבוודאי אמנה אותם להחליט מי יהיה הרב…{{ש}}שנה שלימה מתנהלת הקהילה ללא רב – לא אכפת להם מאומה. ולפתע, כשמתחילים לדבר אודות בחירות לרבנים, ויש תקוה שיהיה מצב מתוקן, אזי מתעוררים שצריכים למנוע זאת בכל מחיר, כי אם שיקבלו כולם את מרותם שהם יחליטו וימנו את הרב שהם רוצים בו – היפך הדין ש"אין דן יחידי אלא אחד"!{{ש}}ומאותה סיבה החרימו את הבחירות לרבנים ולא השתתפו בהם. ולא עוד אלא שניסו להפריע ולקלקל, לעורר ריב ומחלוקת וכו' – איסור גמור מן התורה.{{ש}}כשראיתי את מצב הדברים, לא הייתה לי ברירה אלא להתפנות מכל עיסוקיי, ולדאוג לכך שיסיימו את בחירת ומינוי הרבנים בהקדם האפשרי . . ולכן יש צורך להכריז שכל מי שינסה להפריע לבחירות – "איז א רחמנות אויף אים" [= רחמנות עליו]… יותר מזה איני רוצה לפרש.}}


כשנה לאחר הבחירות בשבת [[פרשת יתרו]] [[תשמ"ז]], כאשר הגיעה העלייה של [[עשרת הדברות]] במקום להעלות כנהוג לתורה את רב השכונה החליט הגבאי להעלות רב אחר מארץ הקודש. מעשה זה היה התנכלות מכוונת של כמה [[גבאים]] ועסקנים שלא הסכימו לקבל את רבני השכונה. תושבי השכונה החליטו לקיים אסיפת מחאה ב[[זאל הגדול]] של [[770]], אך למרבה ההפתעה הגבאים (בהוראה של אחד מחברי אגו"ח) סירבו לתת רשות לקיום האסיפה ואף נעלו את [[770]].
כשנה לאחר הבחירות בשבת [[פרשת יתרו]] [[תשמ"ז]], כאשר הגיעה העלייה של [[עשרת הדברות]] במקום להעלות כנהוג לתורה את רב השכונה החליט הגבאי להעלות רב אחר מארץ הקודש. מעשה זה היה התנכלות מכוונת של כמה [[גבאים]] ועסקנים שלא הסכימו לקבל את רבני השכונה. תושבי השכונה החליטו לקיים אסיפת מחאה ב[[זאל הגדול]] של [[770]], אך למרבה ההפתעה הגבאים (בהוראה של אחד מחברי אגו"ח) סירבו לתת רשות לקיום האסיפה ואף נעלו את 770.


כמובן שהדבר עורר רעש גדול בכל השכונה ואחד הגבאים כתב מכתב לרבי בו "הסביר" למה סגר את [[בית הכנסת]], הרבי ענה לו על המכתב במענה חריף ביותר: {{ציטוטון|שגבאים יסגרו הבית כנסת בפני רובם ככולם דהמתפללים בו – לפי ידיעותי רק ב[[מוסקבה|מוסקבא]] וחברותיה – הגבאים עושים זה. שלא ליתן העלייה הרבנית לה[[מרא דאתרא|מארי דאתרא]] גם במוסקבא לא עשו זה עד עתה!!}}
כמובן שהדבר עורר רעש גדול בכל השכונה ואחד הגבאים כתב מכתב לרבי בו "הסביר" למה סגר את [[בית הכנסת]], הרבי ענה לו על המכתב במענה חריף ביותר: {{ציטוטון|שגבאים יסגרו הבית כנסת בפני רובם ככולם דהמתפללים בו – לפי ידיעותי רק ב[[מוסקבה|מוסקבא]] וחברותיה – הגבאים עושים זה. שלא ליתן העלייה הרבנית לה[[מרא דאתרא|מארי דאתרא]] גם במוסקבא לא עשו זה עד עתה!!}}
שורה 42: שורה 42:
לצורך כך ביקשו לפרסם מודעה בעיתון [[אלגעמיינער זשורנאל]] אודות הקמת הועד שהוא יהיה הפוסק בכל עניני [[חב"ד]]. עורך העיתון הרב [[גרשון בער ג'יקובסון]] חשש לפרסם את המודעה ולכן הכניס אותה אל [[הרבי]] לקבל את אישורו. מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כפשוט הנני שבע רצון מועד הרבנים דהשכונה שליט"א ויאריכו ימים ושנים על ממלכתם. כפשוט '''אין רב ראשי בחב"ד (לא בשכונה ולא בעולם) ומעולם לא היה'''}}.
לצורך כך ביקשו לפרסם מודעה בעיתון [[אלגעמיינער זשורנאל]] אודות הקמת הועד שהוא יהיה הפוסק בכל עניני [[חב"ד]]. עורך העיתון הרב [[גרשון בער ג'יקובסון]] חשש לפרסם את המודעה ולכן הכניס אותה אל [[הרבי]] לקבל את אישורו. מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כפשוט הנני שבע רצון מועד הרבנים דהשכונה שליט"א ויאריכו ימים ושנים על ממלכתם. כפשוט '''אין רב ראשי בחב"ד (לא בשכונה ולא בעולם) ומעולם לא היה'''}}.


בפתיחת [[כינוס השלוחים העולמי|כינוס השלוחים]] באותה שנה, נעמד בליל [[שבת]] בסעודה המרכזית אחד מאותם עסקנים ודיבר נגד הרבנים חברי ה[[בית דין צדק קראון הייטס|בד"צ]], וגילה את התכניות להקים ועד רבנים חדש. למחרת, ב[[התוועדות]] [[שבת]], מחה הרבי בחריפות גדולה נגד ניצול הכינוס לענינים של מחלוקת נגד ה[[רבנים]].
בפתיחת [[כינוס השלוחים העולמי|כינוס השלוחים]] באותה שנה, נעמד בליל [[שבת]] בסעודה המרכזית אחד מאותם עסקנים ודיבר נגד הרבנים חברי ה[[בית דין צדק קראון הייטס|בד"צ]], וגילה את התכניות להקים ועד רבנים חדש. למחרת, ב[[התוועדות]] שבת, מחה הרבי בחריפות גדולה נגד ניצול הכינוס לענינים של מחלוקת נגד ה[[רבנים]].


עוד פעמים רבות ניסו לעקוף את רבני השכונה על ידי ועדות רבנים שונות ועל כולם הרבי הגיב בחריפות שהשתיקה אותם (זמנית). גם לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], הנסיונות לקעקע את מוסד הרבנות ב[[קראון הייטס]] לא פסקו, ונמשכו בדרכים שונות עד לפניה ל[[ערכאות הגויים]] כנגד ה[[רבנים]].
עוד פעמים רבות ניסו לעקוף את רבני השכונה על ידי ועדות רבנים שונות ועל כולם הרבי הגיב בחריפות שהשתיקה אותם (זמנית). גם לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], הנסיונות לקעקע את מוסד הרבנות ב[[קראון הייטס]] לא פסקו, ונמשכו בדרכים שונות עד לפניה ל[[ערכאות הגויים]] כנגד ה[[רבנים]].
שורה 54: שורה 54:
בסופו של דבר חתמו הרבנים על בוררות בבית דין רבני במונסי, אצל הדיין הרב אברהם ברוך רוזנברג. בהרכב הבית דין נבחרו; הרב [[ברוך בועז יורקוביץ']] והרב [[יוסף הכט]] - על ידי הרב שווי. הרב [[משה הבלין]] והרב [[בנימין קופרמן]] - על ידי הרב אזדאבא. כאב"ד נבחר הרב אברהם ברוך רוזנברג מ[[מונסי]].
בסופו של דבר חתמו הרבנים על בוררות בבית דין רבני במונסי, אצל הדיין הרב אברהם ברוך רוזנברג. בהרכב הבית דין נבחרו; הרב [[ברוך בועז יורקוביץ']] והרב [[יוסף הכט]] - על ידי הרב שווי. הרב [[משה הבלין]] והרב [[בנימין קופרמן]] - על ידי הרב אזדאבא. כאב"ד נבחר הרב אברהם ברוך רוזנברג מ[[מונסי]].


בחודש [[ניסן]] [[תש"ע]] ניתן פסק הדין, לפיו בראש בית הדין עומדים הרב אזדאבא והרב שווי, וכמו"צים משמשים גם הרבנים רייטפורט וסגל. בכ"ו [[אלול]] [[תש"ע]] נערכו בחירות לרב שלישי{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54133 חב"ד אינפו].}} - המועמדים שהתמודדו היו הרב [[משה בוגמילסקי]], הרב [[יוסף ישעיה ברוין]] והרב [[עמנואל חביב]]. הרב שנבחר ברוב קולות הוא הרב ברוין{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56900 השכונה בחרה: הרב יוסף ישעי' ברוין שליט"א] {{אינפו}}}}, כאשר למעלה מאלף תושבים הצביעו עבורו{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56933 בתום בדיקה חוזרת: הרב ברוין קיבל 1,004 קולות] {{אינפו}}}}.
בחודש [[ניסן]] [[תש"ע]] ניתן פסק הדין, לפיו בראש בית הדין עומדים הרב אזדאבא והרב שווי, וכמו"צים משמשים גם הרבנים רייטפורט וסגל. בכ"ו [[אלול]] תש"ע נערכו בחירות לרב שלישי{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54133 חב"ד אינפו].}} - המועמדים שהתמודדו היו הרב [[משה בוגמילסקי]], הרב [[יוסף ישעיה ברוין]] והרב [[עמנואל חביב]]. הרב שנבחר ברוב קולות הוא הרב ברוין{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56900 השכונה בחרה: הרב יוסף ישעי' ברוין שליט"א] {{אינפו}}}}, כאשר למעלה מאלף תושבים הצביעו עבורו{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=56933 בתום בדיקה חוזרת: הרב ברוין קיבל 1,004 קולות] {{אינפו}}}}.


מפני חיכוכים שונים לאחר בחירת הרב ברוין לאחד מרבני השכונה הקימו הוא והרב שווי גם הם מערכת כשרות דומה לזו של בד"ץ השכונה בניהולו של הרב אזדבא שניתנה למספר מסעדות בשכונה. בכשרות שתחת הרבנים שוויי וברוין נוספה המילה מהדרין מלמטה, ובדרך כלל הוזכרו בה שמות הרבנים. ב[[חודש תמוז]] [[תשע"ט]] סיכמו שלושת חברי בית הדין להשאיר את כל חיכוכי העבר מאחוריהם ולפעול יחד במסגרת בית הדין{{הערה|1=[http://chabad.info/special/%d7%a9%d7%94%d7%97%d7%99%d7%99%d7%a0%d7%95-%d7%90%d7%97%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%9c%d7%90%d7%94-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%a8%d7%91%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%a9%d7%9b%d7%95%d7%a0%d7%94/ רבני השכונה מתאחדים] {{אינפו}}}}. ביום שישי [[ט"ז תמוז]] [[תשע"ט]] החלו הצעדים לאחדות בתוך בית הדין, כשבצעד ראשון יצא מכתב מהבית דין החתום על ידי שלשת הרבנים. לאחר מכן התפרסם ווידאו של יו"ר [[וועד הקהל (קראון הייטס)|וועד הקהל]] ר' זקי תמיר, בו הוא מבשר על האחדות.
מפני חיכוכים שונים לאחר בחירת הרב ברוין לאחד מרבני השכונה הקימו הוא והרב שווי גם הם מערכת כשרות דומה לזו של בד"ץ השכונה בניהולו של הרב אזדבא שניתנה למספר מסעדות בשכונה. בכשרות שתחת הרבנים שוויי וברוין נוספה המילה מהדרין מלמטה, ובדרך כלל הוזכרו בה שמות הרבנים. ב[[חודש תמוז]] [[תשע"ט]] סיכמו שלושת חברי בית הדין להשאיר את כל חיכוכי העבר מאחוריהם ולפעול יחד במסגרת בית הדין{{הערה|1=[http://chabad.info/special/שהחיינו-אחדות-מלאה-בין-רבני-השכונה/ רבני השכונה מתאחדים] {{אינפו}}}}. ביום שישי [[ט"ז תמוז]] [[תשע"ט]] החלו הצעדים לאחדות בתוך בית הדין, כשבצעד ראשון יצא מכתב מהבית דין החתום על ידי שלשת הרבנים. לאחר מכן התפרסם ווידאו של יו"ר [[וועד הקהל (קראון הייטס)|וועד הקהל]] ר' זקי תמיר, בו הוא מבשר על האחדות.


ב[[ל' ניסן]] [[תש"פ]] נפטר חבר הבד"ץ הרב [[אהרן יעקב שוויי]] מ[[נגיף הקורונה]] ופועלים בו הרבנים אזדבא וברוין כבית דין שקול.
ב[[ל' ניסן]] [[תש"פ]] נפטר חבר הבד"ץ הרב [[אהרן יעקב שוויי]] מ[[נגיף הקורונה]] ופועלים בו הרבנים אזדבא וברוין כבית דין שקול.
שורה 62: שורה 62:
==פסקי בית הדין==
==פסקי בית הדין==
===התייחסות לתארי הרבי===
===התייחסות לתארי הרבי===
[[קובץ:פסק דין מוצאי שבועות תשנ"ה.png|שמאל|ממוזער|250px|'''החלטה אודות התארים המתאימים ל{{ה|רבי}}'''. פיענוח כתב היד "בס"ד מוצאי [[חג השבועות]] תשנ"ה בקבלת פנים שנערכה על ידי הבד"צ ד[[קראון הייטס]] לרבנים האורחים שהגיעו לחצרות קדשנו ל[[חג השבועות]] תשנ"ה, הוחלט שעל השער בלאט של לקוטי שיחות וכיוצא בזה אין לכתוב הר"ת זצוקללה"ה נבג"ם זי"ע, ועל דרך זה בכל הוצאה לאור של הרבי.]]
[[קובץ:פסק דין מוצאי שבועות תשנ"ה.png|שמאל|ממוזער|250px|'''החלטה אודות התארים המתאימים ל{{ה|רבי}}'''. פיענוח כתב היד "בס"ד מוצאי [[חג השבועות]] תשנ"ה בקבלת פנים שנערכה על ידי הבד"צ ד[[קראון הייטס]] לרבנים האורחים שהגיעו לחצרות קדשנו לחג השבועות תשנ"ה, הוחלט שעל השער בלאט של לקוטי שיחות וכיוצא בזה אין לכתוב הר"ת זצוקללה"ה נבג"ם זי"ע, ועל דרך זה בכל הוצאה לאור של הרבי.]]


במוצאי [[חג השבועות]] תשנ"ה, קיימו חברי בית הדין קבלת פנים רשמית לרבנים מרחבי העולם שהגיעו לרבי לכבוד חג השבועות. בעקבות המצב הרגיש שנוצר לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] והבלבול אצל חלק מהחסידים כיצד יש להתייחס לתאריו של [[הרבי]], יצא אב ביה"ד הרב מארלו בשיתוף עם הרבנים האורחים, בקריאה לכלל חסידי חב"ד הקובעת כי אין לכתוב על הרבי הר"ת זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע.
במוצאי חג השבועות תשנ"ה, קיימו חברי בית הדין קבלת פנים רשמית לרבנים מרחבי העולם שהגיעו לרבי לכבוד חג השבועות. בעקבות המצב הרגיש שנוצר לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] והבלבול אצל חלק מהחסידים כיצד יש להתייחס לתאריו של [[הרבי]], יצא אב ביה"ד הרב מארלו בשיתוף עם הרבנים האורחים, בקריאה לכלל חסידי חב"ד הקובעת כי אין לכתוב על הרבי הר"ת זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע.


על המכתב חתמו: הרב [[יצחק הענדל]] (חבר הבד"צ ב[[מונטריאול]]); הרב [[יהודה קלמן מארלאו]] (מד"א וחבר הבד"צ קראון הייטס); הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] (מד"א [[כפר חב"ד]]); הרב [[יוסף הכט]] (רב העיר [[אילת]] וחבר [[בית דין רבני חב"ד]]); הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] (חבר [[ועד רבני ליובאוויטש]] הכללי ב[[ארצות הברית]] ו[[קנדה]]); הרב [[ישעיהו הרצל]] (רב העיר [[נצרת עלית]]); הרב הרצל כהן (רב בשירות בתי הסהר); הרב [[ישראל יוסף הנדל]] (רב קהילת חב"ד ב[[מגדל העמק]]).
על המכתב חתמו: הרב [[יצחק הענדל]] (חבר הבד"צ ב[[מונטריאול]]); הרב [[יהודה קלמן מארלאו]] (מד"א וחבר הבד"צ קראון הייטס); הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] (מד"א [[כפר חב"ד]]); הרב [[יוסף הכט]] (רב העיר [[אילת]] וחבר [[בית דין רבני חב"ד]]); הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] (חבר [[ועד רבני ליובאוויטש]] הכללי ב[[ארצות הברית]] ו[[קנדה]]); הרב [[ישעיהו הרצל]] (רב העיר [[נצרת עלית]]); הרב הרצל כהן (רב בשירות בתי הסהר); הרב [[ישראל יוסף הנדל]] (רב קהילת חב"ד ב[[מגדל העמק]]).


===התנהלות אתרי חב"ד באינטרנט===
===התנהלות אתרי חב"ד באינטרנט===
ב[[י"ג טבת]] [[תש"ע]], הוציא בית הדין קריאה ל[[חב"ד באינטרנט|אתרי האינטרנט החב"דיים]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=52112&search=%D7%91%D7%99%D7%AA+%D7%93%D7%99%D7%9F+%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%9F+%D7%94%D7%99%D7%99%D7%98%D7%A1&page=1 לא לתגובות, לא למחלוקות, לא לפריצות. עידן חדש באתרי האינטרנט החב"דיים]. {{אינפו}} יג טבת התש"ע (30.12.2009).}}, ובה הוראות מפורטות כיצד צריך להתנהל אתר חב"די, והוראה ישירה לאסור פרסום כתבות המעוררות מחלוקות וכתבות החוגרות מכללי ה[[צניעות]], והודעה על סגירת מערכת התגובות באתרים.
ב[[י"ג טבת]] [[תש"ע]], הוציא בית הדין קריאה ל[[חב"ד באינטרנט|אתרי האינטרנט החב"דיים]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=52112&search=בית+דין+קראון+הייטס&page=1 לא לתגובות, לא למחלוקות, לא לפריצות. עידן חדש באתרי האינטרנט החב"דיים]. {{אינפו}} יג טבת התש"ע (30.12.2009).}}, ובה הוראות מפורטות כיצד צריך להתנהל אתר חב"די, והוראה ישירה לאסור פרסום כתבות המעוררות מחלוקות וכתבות החוגרות מכללי ה[[צניעות]], והודעה על סגירת מערכת התגובות באתרים.


כלל אתרי האינטנרט נשמעו לקריאת חברי בית הדין, ובעקבות הוראה זו התבדלו אתרי האינטרנט החב"דיים מכל שאר אתרי החדשות וסגרו את מערכת התגובות.
כלל אתרי האינטנרט נשמעו לקריאת חברי בית הדין, ובעקבות הוראה זו התבדלו אתרי האינטרנט החב"דיים מכל שאר אתרי החדשות וסגרו את מערכת התגובות.
שורה 105: שורה 105:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:רבני חב"ד|*]]
[[קטגוריה:בד"צ קראון הייטס|*]]
[[קטגוריה:בד"צ קראון הייטס|*]]
[[קטגוריה:רבני חב"ד|*]]
[[קטגוריה:בתי דין]]
[[קטגוריה:בתי דין]]
[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בקראון הייטס]]
[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בקראון הייטס]]
4,016

עריכות

תפריט ניווט