יוסי בן יועזר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 65 בתים ,  24 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|"
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
'''יוסי בן יועזר''' היה ה[[נשיא]] בדורו, ותלמידו היה יהושע בן פרחיה שגם כן היה נשיא{{הערת שוליים|1=ראה [[רש"י]] [[מסכת אבות]] א, ד. חגיגה טז, א.}}.
'''יוסי בן יועזר''' היה ה[[נשיא]] בדורו, ותלמידו היה יהושע בן פרחיה שגם כן היה נשיא{{הערה|1=ראה [[רש"י]] [[מסכת אבות]] א, ד. חגיגה טז, א.}}.


עמיתו היה האב בית דין יוסי בן יוחנן, ובזמנם החלה המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל, והיא - אם [[סמיכה לרבנות|לסמוך]] או לא{{הערת שוליים|חגיגה שם.}}. בניגוד לשאר המחלוקות שנפטרו על ידי עמידה למניין והצבעה, מחלוקת זו לא נפטרה ולא עמדה למניין, וכך היא התגברה, עד שבימי שמאי והלל נעצו חרב בבית המקדש ואסרו להכנס ולצאת מבית המדרש עד שיערכו מניין, ועת זו היתה קשה ביותר לעם ישראל{{הערת שוליים|1=[[מסכת שבת]] יז, א.}}.
עמיתו היה האב בית דין יוסי בן יוחנן, ובזמנם החלה המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל, והיא - אם [[סמיכה לרבנות|לסמוך]] או לא{{הערה|חגיגה שם.}}. בניגוד לשאר המחלוקות שנפטרו על ידי עמידה למניין והצבעה, מחלוקת זו לא נפטרה ולא עמדה למניין, וכך היא התגברה, עד שבימי שמאי והלל נעצו חרב בבית המקדש ואסרו להכנס ולצאת מבית המדרש עד שיערכו מניין, ועת זו היתה קשה ביותר לעם ישראל{{הערה|1=[[מסכת שבת]] יז, א.}}.


== אמרותיו ==
== אמרותיו ==
[[קובץ:עשה לך רב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|האמרה עשה לך רב בכתב יד עתיק של המשניות]]
[[קובץ:עשה לך רב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|האמרה עשה לך רב בכתב יד עתיק של המשניות]]
יהי ביתך בית וועד לחכמים{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15836&hilite=e2123ac4-6835-4e4c-a6ca-871ab4483a52&st=%D7%99%D7%94%D7%99+%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%9A&pgnum=12 אבות א, ד].}}. הסבר הרבי{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=1d57e571-8a2e-438c-b89a-76026aa1fd09&st=%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%90&pgnum=178 חלק ד'].}} הוא, שכדי ליישר וליישב את המחלוקת בין חכמי ישראל, בתור נשיא כחלק מדאגתו לכלל ישראל ולהרבות השלום ביניהם, הוא אומר שכל בית של [[יהודי]] יהיה בית וועד לחמכים, ועל ידי שיתוועדו יחד ירבה ה[[שלום]] ביניהם ויתיישבו ההדורים.
יהי ביתך בית וועד לחכמים{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15836&hilite=e2123ac4-6835-4e4c-a6ca-871ab4483a52&st=%D7%99%D7%94%D7%99+%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%9A&pgnum=12 אבות א, ד].}}. הסבר הרבי{{הערה|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=1d57e571-8a2e-438c-b89a-76026aa1fd09&st=%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%90&pgnum=178 חלק ד'].}} הוא, שכדי ליישר וליישב את המחלוקת בין חכמי ישראל, בתור נשיא כחלק מדאגתו לכלל ישראל ולהרבות השלום ביניהם, הוא אומר שכל בית של [[יהודי]] יהיה בית וועד לחמכים, ועל ידי שיתוועדו יחד ירבה ה[[שלום]] ביניהם ויתיישבו ההדורים.


תלמידו רבי [[יהושע בן פרחיה]] ממשיך במאמרו במסכת אבות ומורה, [[עשה לך רב]], למרות שאתה עושה את ביתך בית וועד לחכמים, אל לך לחשוב שבכך יצאת ידי חובתך וירגיש זחיחות הדעת, אלא עליו להיות בתנועה של ביטול לחכמים, ומכיון שזו היא אחד ממ"ח הדברים שהתורה נקנית בהם, עליו גם לדאוג ל"וקנה לך חבר" שהיא גם אחד מהדברים שהתורה נקנית בהם, והוי דן אל כל האדם לכף זכות, גם כאשר רואה חכמים כאלו שהם בגדר חבר, לא יזלזל בהם וידון לכף זכות, ולא יחשוב שהם "עצלנים" בכך שלא נהיו בבחינת "רב".
תלמידו רבי [[יהושע בן פרחיה]] ממשיך במאמרו במסכת אבות ומורה, [[עשה לך רב]], למרות שאתה עושה את ביתך בית וועד לחכמים, אל לך לחשוב שבכך יצאת ידי חובתך וירגיש זחיחות הדעת, אלא עליו להיות בתנועה של ביטול לחכמים, ומכיון שזו היא אחד ממ"ח הדברים שהתורה נקנית בהם, עליו גם לדאוג ל"וקנה לך חבר" שהיא גם אחד מהדברים שהתורה נקנית בהם, והוי דן אל כל האדם לכף זכות, גם כאשר רואה חכמים כאלו שהם בגדר חבר, לא יזלזל בהם וידון לכף זכות, ולא יחשוב שהם "עצלנים" בכך שלא נהיו בבחינת "רב".

תפריט ניווט