|
|
שורה 121: |
שורה 121: |
| רבים מחסידי חב"ד הבינו שכל הענין של ג' תמוז היה רק ניסיון (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מאמונתם שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 22-21.<br />מאמר מערכת, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug4.pdf קובץ משיח וגאולה – ד] {{PDF}}, עמוד 3, סעיף ב.}}. בעקבות זאת הם ממשיכים לכתוב עליו שליט"א ('''ש'''יחיה '''ל'''אורך '''י'''מים '''ט'''ובים '''א'''מן){{הערה|טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,'''התוועדות חסידית''', הוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], [[תש"ס]].}}. וכן הם משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' ('''ש'''יחיה '''ל'''עולם '''ו'''עד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים. עם זאת, חלק מחב"ד עולים אל ה[[אוהל]], אולם חלק מחסידי חב"ד אינו מאמין בזאת, וכותב על רק את התורה "נשיא דורינו", או רק "הרבי". | | רבים מחסידי חב"ד הבינו שכל הענין של ג' תמוז היה רק ניסיון (כבמשה בשעתו). זאת כחלק אחד מאמונתם שהרבי הוא המשיח ושהוא ממשיך להנהיג את הדור{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 22-21.<br />מאמר מערכת, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug4.pdf קובץ משיח וגאולה – ד] {{PDF}}, עמוד 3, סעיף ב.}}. בעקבות זאת הם ממשיכים לכתוב עליו שליט"א ('''ש'''יחיה '''ל'''אורך '''י'''מים '''ט'''ובים '''א'''מן){{הערה|טענתם מופיעה ב- הרב לוי יצחק גינזבורג,'''התוועדות חסידית''', הוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]], [[תש"ס]].}}. וכן הם משתמשים בדרך כלל בתארים 'מלך המשיח שליט"א' או 'מה"מ שיל"ו' ('''ש'''יחיה '''ל'''עולם '''ו'''עד) המדגיש את האיחול לחיים נצחיים. עם זאת, חלק מחב"ד עולים אל ה[[אוהל]], אולם חלק מחסידי חב"ד אינו מאמין בזאת, וכותב על רק את התורה "נשיא דורינו", או רק "הרבי". |
|
| |
|
|
| |
| ===עמדות הצדדים===
| |
| הזרם המשיחסטי טוען שמדברי הרבי משמע שהוא המשיח שיחיה חיים נצחיים ושיוביל את הדור לגאולה. משכך כאשר נוצרה התנגשות בין דברי הרבי לבין המציאות הנראית לעיניים - דברי הרבי קובעים{{הערה|1=הסברים לדעתם מופיעים בקובץ [http://www.chabad.fm/265/4294.html קובץ 'חי וקיים'].}}. לעומת זאת, הזרם המתון, מלבד שאינו מקבל את פרשנות המשיחיסטים לדברי הרבי, טוען כי ההלכה מתבססת על המציאות הנראית בעיניים. כאשר הרבי אינו נראה לעינינו הגשמיות היו צריכים על פי ההלכה לערוך לו הלוויה, ומה שנעשה על פי ההלכה אינו אחיזת עיניים{{הערה|מנחם ברוד, "[http://www.chabad.org.il/_uploads/downloads/nekuda1.pdf הנקודה החב"דית]" {{PDF}} עמ' 27. תשרי תשס"ד.}}.
| |
|
| |
| להלן דוגמאות לציטוטים ולראיות שפרשנותם והיחס אליהם שנויים במחלוקת בין הצדדים. המשיחיסטים מצטטים את דברי הרבי ש"מוכרח להיות נשיא דור בגוף גשמי". אך אנשי הזרם המתון סבורים כי הרבי הזכיר שנשיא הדור צריך להיות אדם "שאפשר לראותו ולשמוע אותו", וכולם מסכימים שאי אפשר להבין כיצד דברים אלו מתקיימים כיום, ולכן גם אם אין זה מובן מדוע אין כרגע רבי חי בגוף גשמי, "אי-הבנה ואי-ידיעה אינם תשתית לבניית תאוריות שאין להן אחיזה במציאות"{{הערה|הרב מנחם ברוד, "[http://www.chabad.org.il/_uploads/downloads/nekuda1.pdf הנקודה החב"דית]" {{PDF}} עמוד 38. תחת הכותרת "למד לשונך לומר איני יודע"}}. הסבר מסוים{{הערה|ברוד ב"[http://www.chabad.org.il/_uploads/downloads/nekuda1.pdf הנקודה החב"דית]" {{PDF}} עמוד 39, מביא את ההסבר תוך הסתייגות "אם בכל-זאת רוצים לחפש הסבר כלשהו, ולו 'בדרך אפשר', כדי לתת לנו יותר עידוד וחיזוק" ובהמשך הדברים "הדבר יכול לתת הסבר כלשהו למציאות הקשה שלנו"}}, מוצאים אנשי הזרם המתון בדברי הרבי לאחר פטירת [[יוסף יצחק שניאורסון|האדמו"ר הקודם]]. הרבי ציין את המסופר על [[שמשון]] שהנהיג את ישראל עשרים שנה לאחר מותו והוסיף, "על-אחת-כמה-וכמה בנוגע לרבי ודאי... שיכול להיות המשך הנהגתו, גם לאחרי ההסתלקות כמו בחייו{{הערה|
| |
| מהתוועדות י"ב בתמוז ה'תשי"א - 'תורת-מנחם - התוועדויות' ה'תשי"א חלק שני (ג) עמ'- 185 - בלתי מוגה, הובאה בעלון [http://chabad-il.org/hit/hit412.htm התקשרות 412]}}". כמו כן טוענים חלק מזרם המתון שהרבי יכול להתגלות כמשיח גם לאחר מותו{{הערה|דוד פלדמן, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה – א] {{PDF}}, עמוד 31 והלאה.<br />[[יואל כהן]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב] {{PDF}}, עמוד 3 והלאה.<br />חיים משה ברעגשטיין, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמוד 10 והלאה.}}, משום שבמקורות מוזכרת האפשרות שהמשיח יהיה מן הקמים ב[[תחיית המתים]]<ref>{{בבלי|סנהדרין|צח|ב}}: "אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא כגון דניאל איש חמודות" פרוש [[רש"י]] על הגמרא: "אם משיח מאותן שחיים עכשיו, ודאי היינו רבינו הקדוש... ואם היה מאותן שמתו כבר, היה דניאל איש חמודות".</ref>.
| |
|
| |
| המשיחיסטים מצטטים שיחות נוספות שאמר הרבי, מהן משתמע שהרבי הבהיר שהוא לא ייפטר. כך לדוגמה: "נשיא הדור קיים באופן נצחי בלי שינויים אפילו בלי השינוי של גניזה<ref>שיחת ש"פ שופטים תנש"א</ref>", "החידוש של דורנו לגבי הדורות שלפנינו הוא בכך שבהם הייתה הסתלקות הנשמה מן הגוף מה שאין כן בדורנו <ref>שיחת ש"פ בא תשנ"ב</ref>". אנשי הזרם המתון טוענים כי הרבי תלה זאת בתנאי שיבוא משיח מיד, ואז יחיו כולם חיים נצחיים{{הערה|1=[http://www.chabad.fm/265/4298.html ראו בדברי השואל בפורטל "חב"ד"].}}, ואמר זאת כאיחול או תפילה, ולא כהצהרה חד-משמעית. כמו כן הם טוענים שאנשי הזרם המשיחיסטי מפרשים בצורה לא נכונה את דברי הרבי. לדבריהם, הרבי מעולם לא אמר שלא ימות, אלא להפך, הוא כתב צוואה{{הערה|פירוט הדברים בספר 'חשבונו של עולם', הוצאת מכון הספר, תש"ס.}}ואף השמיע שיחה פומבית{{הערה|מוצאי שבת פרשת תרומה ב' אדר תשמ"ח. נדפסה בתורת מנחם התוועדויות תשמ"ח, הוצאת קה"ת, כרך ד' ע' 400 ואילך.}} המדריכה את החסידים כיצד להתנהל אחרי פטירתו{{הערה|1=ראו גם [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=12333&lang=hebrew ראיון של הרב יואל כהן לעיתון כפר חב"ד], באתר שטורעם.}}.
| |
| המשיחיסטים טוענים כי הצוואה אינה עומדת בסתירה לחייו הנצחיים של הרבי, משום שהוא התכוון בה לתקופה שלאחר ג' בתמוז, אך לאו דווקא שהוא ימות{{הערה|1=[http://chabad.info/forums/theforum_he/viewtopic.php?t=3562&highlight=%F6%E5%E5%E0%E4 דעות] ב[[פורום]] של האתר חב"ד אינפו.}}, בשיחה עצמה, לטענתם, מבהיר הרבי שלא מדובר על מצב של הסתלקות{{הערה|ראה בספרו הנ"ל של גינזבורג.}}.
| |
|
| |
|
| ==לקריאה נוספת== | | ==לקריאה נוספת== |