ספרי תורה ב-770: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 164 בתים ,  27 ביולי 2020
הגהה מינימלית
מ (החלפת טקסט – "׳" ב־"'")
(הגהה מינימלית)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}  
{{בעבודה מתמשכת}}  
[[קובץ:הרבי עם ספר תורה בעת קריאת התורה.jpg|ממוזער|הרבי עם ספר תורה בעת קריאת התורה]]
[[קובץ:הרבי עם ספר תורה בעת קריאת התורה.jpg|ממוזער|הרבי עם ספר תורה בעת קריאת התורה]]
ב[[בית הכנסת]] של [[הרבי]] - [[770]] ישנם ריבוי ספרי תורה שלחלקם יש היסטוריה מיוחדת<ref>יש מהם שהיו ב 770, ומסיבות שונות נלקחו ממנו.</ref>.
ב[[בית הכנסת]] של [[הרבי]] - [[770]] ישנם ריבוי ספרי תורה שלחלקם יש היסטוריה מיוחדת<ref>יש מהם שהיו ב 770, ומסיבות שונות נלקחו ממנו.</ref>.
שורה 83: שורה 83:
בתוך ימי השבעה החלו לכתוב ספר תורה לעילוי נשמת הרבנית, במעמד רבנים ונציגות ארגון נשי ובנות חב"ד.
בתוך ימי השבעה החלו לכתוב ספר תורה לעילוי נשמת הרבנית, במעמד רבנים ונציגות ארגון נשי ובנות חב"ד.


הסתיים בר"ח כסלו תשמ"ט
הסתיים בר"ח כסלו תשמ"ט והרבי דיבר עליו בראש חודש כסלו ובשבת פרשת תולדות.
 
והרבי דיבר ע"ז ר"ח כסלו וש"פ תולדות
לכתוב נקודות
 
{{להשלים}}
{{להשלים}}


==ספר תורה לזכות הרבי על ידי השלוחים<ref>ראה על כל זה בארוכה ב"יומן הקהל / תשמ"ח"</ref>==
==ספר תורה לזכות הרבי על ידי השלוחים{{הערה|ראה על כל זה בארוכה ב"יומן הקהל / תשמ"ח"}}==
בי"א ניסן תשמ"ז ר' [[נתן גורארי]] אז שליח הרבי בבפולו, הציע שהשלוחים בכל רחבי תבל, יכתבו יחד ספר תורה לזכות הרבי.  
ב[[י"א ניסן]] [[תשמ"ז]] ר' [[נתן גורארי]] אז שליח הרבי בבפולו, הציע שהשלוחים בכל רחבי תבל, יכתבו יחד ספר תורה לזכות הרבי.  


כתבו לרבי על כך והמענה היה: שהספר תורה יהי לשם ולתפארת" במשך כל השנה נכתב הסופר ההרב [אליעזר צבי זירקינד]] , התוכנית הייתה לסיים לי"א ניסן, אך בעקבות פטירת הרבנית הוחלט לסיים קודם לכן, לכבוד סיום השלושים לרבנית כ"א אדר. (כחצי חודש לפני התאריך המיועד).
כתבו לרבי על כך והמענה היה "שהספר תורה יהי לשם ולתפארת" במשך כל השנה הספר נכתב על ידי הסופר הרב [[אליעזר צבי זירקינד]], התוכנית הייתה לסיים עד [[יום הולדת|יום הולדתו]] של הרבי ב[[י"א ניסן]], אך בעקבות פטירת הרבנית הוחלט לסיים קודם לכן, לכבוד סיום השלושים לרבנית ב[[כ"א אדר]] (כחצי חודש לפני התאריך המיועד).


ביום חמישי כ"א אדר התשמבבית הכנסת 770 היה סיום ספר התורה על ידי שלוחים כמה מתוכם עוד שלוחים של הרבי הקודם, את המעמד הנחה הרב [[משה קוטלרסקי]].
ביום חמישי [[כ"א אדר]] [[תשמ]] ב[[בית הכנסת - 770]] היה סיום ספר התורה על ידי שלוחים כמה מתוכם עוד שלוחים של הרבי הקודם, את המעמד הנחה הרב [[משה קוטלרסקי]].


המילים האחרונות ממש נכתבו לזכות הרבי והרבנית, המילה "כל" לכבוד הרבנית, והמילה "ישראל" לכבוד הרבי.
המילים האחרונות ממש נכתבו לזכות הרבי והרבנית, המילה "כל" לכבוד הרבנית, והמילה "ישראל" לכבוד הרבי.
שורה 101: שורה 97:
בסיום הכתיבה הכריז הרב קוטלרסקי "יחי אדוננו מורנו ורבינו" שלוש פעמים.
בסיום הכתיבה הכריז הרב קוטלרסקי "יחי אדוננו מורנו ורבינו" שלוש פעמים.


את הכתר הכין האמן צבי פאקר, בראש הכתר אבן טובה ומתחתיה הבעש"ט והמגיד ממזריטש סימן לפנימיות וחציניות הכתר. ושבע חתיכות כסף כנגד שבע הספירות ושם כל ספירה ושם אחד מספרי כל אחד מהרביים לפי הסדר, 30 ספרי תורה סיבובו ומתחת לאבן כדור בצרות העולם ועליו חקוק "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגה" לכבוד השלוחים, ועוד הרבה צורות נפלאות בכתר.  
את הכתר הכין האמן צבי פאקר, בראש הכתר אבן טובה ומתחתיה הבעש"ט והמגיד ממזריטש סימן לפנימיות וחציניות הכתר. ושבע חתיכות כסף כנגד שבע הספירות ושם כל ספירה ושם אחד מספרי כל אחד מהרביים לפי הסדר, 30 ספרי תורה סיבובו ומתחת לאבן כדור בצורת העולם ועליו חקוק "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה" לכבוד השלוחים, ועוד הרבה צורות נפלאות בכתר.  


לפני ה"אתה הוראת" אמר הרב [[יוסף וינברג]] מזמור כ' "למנצח יענך" פסוק בפסוק עם הקהל (כמו שעשו בהכנסת [[ספר תורה של משיח|ספר תורה לקבל פני משיח]]). את הגבה גלילה עשו מזכרי הרבי הרב [[בנימין קליין]] והרב [[יהודה לייב גרונר]].
לפני ה"אתה הראת" אמר הרב [[יוסף וינברג]] מזמור כ' בתהילים פסוק בפסוק עם הקהל (כמו שעשו בהכנסת [[ספר תורה של משיח|ספר תורה לקבל פני משיח]]). את הגבה גלילה עשו מזכרי הרבי הרב [[בנימין קליין]] והרב [[יהודה לייב גרונר]].


באמצע הכנסת ספר תורה, אמר הרבי שיחה מביתו ששמעו אותה בשידור ב770. בא הרבי דיבר על התקופה חדשה.  
באמצע הכנסת ספר תורה, אמר הרבי שיחה מביתו ששמעו אותה בשידור ב-[[770]]. הרבי הגיע ודיבר על [[תקופה חדשה]].  


השיא היה בהתוועדות בשבת אחרי, הרבי דיבר בהרחבה על הסיום ספר תורה, והשווה את שלוחתה של התורה לשליחותם של השלוחים בעולם, וכן שעל ידי השלוחים שפועלים בחוץ, נפעל טהרה מטומאת מת על ידי פרה אדומה העשית בחוץ", ועוד רבות.
השיא היה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] בשבת [[פרשת אחרי]], הרבי דיבר בהרחבה על הסיום ספר תורה, והשווה את שליחותה של התורה לשליחותם של השלוחים בעולם, וכן שעל ידי השלוחים שפועלים בחוץ, נפעלת טהרה מטומאת מת על ידי פרה אדומה הנעשית בחוץ", ועוד רבות.


==ספר תורה שהגיע מ[[תוניסיה]]==
==ספר תורה שהגיע מ[[תוניסיה]]==
בתשכ"ט נוצרה בעיה גדולה שהעיקה על כלל יהדות תוניס – חל איום ממשי של סגירת כל מוסדותינו בתוניס, גזירה שבעקבותיה היינו עלולים להיות מגורשים מתוניס לצמיתות! כשהודענו על כך לרבי, הרבי '''ביקש שקהילת תוניס תשלח אליו ספר-תורה ובזכות זה תתבטל הגזירה.'''
בשנת [[תשכ]] נוצרה בעיה גדולה שהעיקה על כלל יהדות תוניס – חל איום ממשי של סגירת כל מוסדות חב"ד בתוניס, גזירה שבעקבותיה היה עלול להיות גירוש לצמיתות. כשהודיעו על כך לרבי, הרבי ביקש שקהילת תוניס תשלח אליו ספר תורה שבזכותו תתבטל הגזירה.


באותם ימים השלטונות מנעו מהרבי [[ניסן פינסון]] את היציאה מתוניס, ולכן נסעו לרבי השלוחה מרת ? פינסון ובנה הרב [[יוסף יצחק פינסון]] עם ספר-התורה לרבי התלוה עליהם אח של השליח, הגבאי ב770, הרה"ח [[יהושע פינסון]] ע"ה. וכן הכניסו בקבוק משקה, על מנת לקבל ב[[חלוקת המשקה]] בהתוועדות של הרבי בשבת.
באותם ימים השלטונות מנעו מר' [[ניסן פינסון]] את היציאה מתוניס, ולכן [[נסיעה לרבי|נסעו לרבי]] השלוחה פינסון ובנה הרב [[יוסף יצחק פינסון]] עם ספר-התורה לרבי התלוו אליהם אח של השליח, הגבאי ב-770, הרב [[יהושע פינסון]]. וכן הכניסו בקבוק משקה, על מנת לקבל ב[[חלוקת המשקה]] בהתוועדות של הרבי ב[[שבת]].


הרבי אמר: "תחילה יש להגיה את הספר ולוודא ש'פצוע דכא' כתוב באל"ף כמנהגנו, ושאותיות שי"ן בספר הן בעלות עוקץ ולא בסיס רחב, ואחר-כך יוכנס הספר לארון-הקודש ב-770. הרבי ביקש שהכול יתבצע בחשאיות" (ולכן הדבר התבצע בערב שבת קודש), 'ומחר', הוסיף הרבי, 'אקבל 'עלייה' בספר הזה ואז יהיה בסדר בתוניס'. הרבי גם הודיע שבאותו יום הוא יאמר מאמר דא"ח בפני הציבור.
הרבי אמר: "תחילה יש להגיה את הספר ולוודא ש'פצוע דכא' כתוב באל"ף כמנהגנו, ושאותיות שי"ן בספר הן בעלות עוקץ ולא בסיס רחב, ואחר-כך יוכנס הספר לארון-הקודש ב-770. הרבי ביקש שהכול יתבצע בחשאיות" (ולכן הדבר התבצע בערב שבת קודש), 'ומחר', הוסיף הרבי, 'אקבל 'עלייה' בספר הזה ואז יהיה בסדר בתוניס". הרבי גם הודיע שבאותו יום הוא יאמר [[מאמר דא"ח]] בפני הציבור.


בערב שבת פ' נצבים וילך אחר חצות, נכנס הרבי לבית הכנסת הגדול של 770 עם הספר תורה בידו, והכניסו לארון הקודש,  
בערב שבת [[פרשת נצבים וילך]] אחר חצות, נכנס הרבי לבית הכנסת הגדול של 770 עם הספר תורה בידו, והכניסו לארון הקודש, ובעת ההתוועדות בשבת קודש לאחר אמירת המאמר מזג הרבי מבקבוק המשקה שהכניסו לכוסו, ונתנו לחלק בין המסובים. כן הזכיר אודות מאורע זה בשיחות בפתיחת ההתוועדות.


ובעת ההתוועדות בש"ק לאחר אמירת המאמר מזג הרבי ממנו לכוסו, ונתנו לחלק בין המסובים. כן הזכיר אודות מאורע זה בשיחות בפתיחת ההתוועדות.  
אחרי [[תפילת מנחה]]{{הערה|לפי היומן של ר' לייבל גרונר לפני תפלת המנחה.}} שהה הרבי זמן ממושך עם הספר בחדרו. מאוחר יותר יצא הרבי עם הספר, והכניס אותו בעצמו לארון-הקודש. אף שהרבי ביקש שהדבר יהיה חשאי הוא נודע ולמחרת 770 היה מלא בחסידים. לכן אמר הרבי שבמקום המאמר הוא יאמר למחרת שיחה בעניין זה. למחרת בשבת קודש אמר הרבי מאמר הקשור בעניין וגם שיחה על דברי המדרש שהובאו ברש"י, ש'אחד גולה לברבריא ואחד גולה לסמטריא' (וכידוע, תוניס היא "ברבריא" של המדרש...). כמובן שעם סיומו של אותו מעמד שמימי התבטלה הגזירה הקשה.


אחרי תפילת מנחה<ref>לפי היומן של ר' לייבל גרונר לפני תפלת המנחה.</ref> שהה הרבי זמן ממושך עם הספר בחדרו. מאוחר יותר יצא הרבי עם הספר, והכניס אותו בעצמו לארון-הקודש. אתה, כך סיפרת לנו, יום לפני כן גילית את הסוד בפני אחד מחבריך, ולמחרת כבר היה 770 מלא בחסידים. מאחר שהרבי רצה שהעניין כולו יתבצע בחשאי, אמר הרבי שבמקום המאמר הוא יאמר למחרת שיחה בעניין זה. למחרת בשבת קודש אמר הרבי מאמר הקשור בעניין וגם שיחה על דברי המדרש שהובאו ברש"י, ש'אחד גולה לברבריא ואחד גולה לסמטריא' (וכידוע, תוניס היא "ברבריא" של המדרש...).
"הרבי הורה שהאח יהושע יכניס את ספר-התורה לחדרו ובמעמד השתתף גם הרב בנימין גורודצקי{{הערה|שהיה ראש [[הלשכה ליובאוויטש האירופאית]], שבמסגרת הייתה הפעילות השליחות בתוניס.}}. הרבי ביקש שדוקא אחד ממשפחת פינסון יגש לעמוד על כן ניגש ר' יהושע שייגש אל התיבה (אחר-כך הרבי ביקש את סליחתו של הלה, והוסיף: 'מן הסתם תצליח למצוא כאן מניין אחר').
"אין צורך להוסיף שעם סיומו של אותו מעמד שמימי, התבטלה הגזירה הקשה".


"הרבי הורה שאחי יהושע יכניס את ספר-התורה לחדרו הק' ובמעמד השתתף גם הרה"ח בנימין ע"ה גורודצקי<ref>שהיה ראש [[הלשכה ליובאוויטש האירופאית]], שבמסגרת הייתה הפעילות השליחות בתוניס.</ref>. הרבי ביקש שדוקא אחד ממשפחת פינסון יגש לעמוד על כן ניגש ר' יהושע שייגש אל התיבה (אחר-כך הרבי ביקש את סליחתו של הלה, והוסיף: 'מן הסתם תצליח למצוא כאן מניין אחר').
{{ציטוט|מכראות=לא|תוכן=בשעה 5:15 נכנס ר' יהושע פינסון עם ספר תורה שהביאה גיסתו מרת פינסון תחי' מטוניס מתנה לכ"ק אד"ש, כ"ק אד"ש היה לבוש בלבושי שבת וקיבל הספר תורה – יחדיו נכנסו ר' בנימין אליהו גאראדעצקי ור' מיכאל ליפסקער ואחריהם מרת פינסון עם בקבוק יי"ש שהניחה על השולחן.


מתוך יומן המזכיר הרב יהודה לייב גרונר מאותה תקופה על הספר:
{{ציטוט|מכראות=לא|תוכן=בשעה 5:15 נכנס ר' יהושע פינסון עם ספר תורה שהביאה גיסתו מרת פינסון תחי' מטוניס מתנה לכ"ק אד"ש, כ"ק אד"ש היה לבוש בלבושי שבת וקיבל הספר תורה – יחדיו נכנסו ר' בנימין אליהו גאראדעצקי ור' מיכאל ליפסקער ואחריהם מרת פינסון עם בקבוק יי"ש שהניחה על השולחן.
אח"כ ירד כ"ק אד"ש לבית המדרש כשהספר תורה בידו, ורבא"ג פתח הארון קודש וכ"ק אד"ש הכניס זה לארון קודש. אחרי זה מנחה – כ"ק אד"ש הורה שא' מבני המשפחה יתפללו מנחה לפני העמוד.
אח"כ ירד כ"ק אד"ש לבית המדרש כשהספר תורה בידו, ורבא"ג פתח הארון קודש וכ"ק אד"ש הכניס זה לארון קודש. אחרי זה מנחה – כ"ק אד"ש הורה שא' מבני המשפחה יתפללו מנחה לפני העמוד.
- א' ירד כבר לעמוד (פישר. שהיה חיוב) וכ"ק אד"ש אמר לו "בטח וועט ער קיין פאריבל נישט האבען" -
- א' ירד כבר לעמוד (פישר. שהיה חיוב) וכ"ק אד"ש אמר לו "בטח וועט ער קיין פאריבל נישט האבען" -
אחרי מנחה מסר ע"י חודקוב שרבא"ג ורמ"ל יכניסו אליו בקבוק יי"ש אחרי קבלת שבת וערבית, וכן עשו.
אחרי מנחה מסר ע"י חודקוב שרבא"ג ורמ"ל יכניסו אליו בקבוק יי"ש אחרי קבלת שבת וערבית, וכן עשו.
אחר מזמור שיר ליום השבת – אמירת עד לאורך ימים. וכן כל הקדישים במשך תפלות השבת.}}


ב[[תורת מנחם - התוועדיות]] חלק נז, מופיע שיחת הרבי בקשר עם הספר תורה המיוחד
אחר מזמור שיר ליום השבת – אמירת עד לאורך ימים. וכן כל הקדישים במשך תפלות השבת.|מקור=יומן המזכיר הרב יהודה לייב גרונר מאותה תקופה על הספר}}


{{הערה|1=על הספר בשטורעם:
ב[[תורת מנחם - התוועדיות]] חלק נז, מופיע שיחת הרבי בקשר עם הספר תורה המיוחד.
http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=75042}}
 
{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=75042 על הספר בשטורעם]}}


לא ברור האם הספר נמצא כעת בבית חיינו.
לא ברור האם הספר נמצא כעת בבית חיינו.


==ספר תורה לזכר בנות משפחת שמואלי==
==ספר תורה לזכר בנות משפחת שמואלי==
בקייץ ? אירוע טרגדי כאשר שני ילדות קטנות בנות הרב אפרים שמואלי בהיותם בחופשה בהרים נכנסו לברכה בשעה שהיא מתרוקנת, ונסחבו לתוך המשאבה ונהרגו, לזכרם תרמו הוריהם ספר תורה,
בקיץ? אירוע טרגדי כאשר שני ילדות קטנות בנות הרב אפרים שמואלי בהיותם בחופשה בהרים נכנסו לברכה בשעה שהיא מתרוקנת, ונסחבו לתוך המשאבה ונהרגו, לזכרם תרמו הוריהם ספר תורה.


==ספר תורה לרגל כ' מר חשון 150 שנה==
==ספר תורה לרגל כ' מר חשון 150 שנה==
הרב שלום קלפמאן ארגן הכנסת ספר תורה מיוחד לרגל חגיגת 150 שנה להולדת כ"ק אדמו"ר הרש"ב ל[[כ' מר חשון תשע"א]]. האירוע נערך ברוב פאר והדר בבית חיינו.
הרב שלום קלפמאן ארגן הכנסת ספר תורה מיוחד לרגל חגיגת 150 שנה להולדת כ"ק אדמו"ר הרש"ב ל[[כ' מר חשון]] [[תשע"א]]. האירוע נערך ברוב פאר והדר בבית חיינו.


==ספר תורה לכבוד שלושים שנה לרש"ג==
==ספר תורה לכבוד שלושים שנה לרש"ג==
שורה 150: שורה 144:


==ספר תורה לכבוד מאתיים עשרים שנה לכתיבת התניא==
==ספר תורה לכבוד מאתיים עשרים שנה לכתיבת התניא==
לרגל י"ט כסל תשע"ט, עשרים שנה לכתיבת התניא החליט ר' שמעון כוכב ליאני<ref>נגיד חסיד חב"ד משכונת קראון הייטס.</ref> לתרום ספר תורה מיוחד לכבודו של אדמו"ר הזקן. האירוע נערך ברוב פאר והדר בבית חיינו.
לרגל [[י"ט כסלו]] [[תשע"ט]], עשרים שנה לכתיבת [[ספר התניא]] החליט ר' שמעון כוכב ליאני{{הערה|נגיד חסיד חב"ד משכונת [[קראון הייטס]].}} לתרום ספר תורה מיוחד לכבודו של [[אדמו"ר הזקן]]. האירוע נערך ברוב פאר והדר בבית חיינו.


הספר תורה נכתב על ידי הסופר הרב דוד מרנץ, מארץ הקודש, הסתיים בבנין 770 בקומה של הזאל הקטן, ומשם ירד בתהלוכה וריקודים לזאל הגדול, שם נערכו ריקודים ולאחר מכן סעודת מצוה שהשתלבה עם התוועדות י"ט כסלו המרכזית בבית חיינו.  
הספר תורה נכתב על ידי הסופר הרב [[דוד מרנץ]], מארץ הקודש, הסתיים בבנין 770 בקומה של [[הזאל הקטן]], ומשם ירד ב[[תהלוכה]] וריקודים ל[[זאל הגדול]], שם נערכו ריקודים ולאחר מכן [[סעודת מצוה]] שהשתלבה עם [[התוועדות חסידית|התוועדות]] [[י"ט כסלו]] המרכזית בבית חיינו.  


מחמת יפיו והידורו המיוחד של הכתב, מרבים להשתמש בו במנין של הרבי.
מחמת יפיו והידורו המיוחד של הכתב, מרבים להשתמש בו במנין של הרבי.


==ספר תורה לזכות הרבי על ידי מר פרקש==
==ספר תורה לזכות הרבי על ידי מר פרקש==
מר לאנודר פרקש יש תחביב לתרום ספרי תורה ולתרום לבתי כנסיות שונות ברחבי תבל ובמיוחד לשלוחים,
מר לאנודר פרקש יש תחביב לתרום לבתי כנסיות שונות ברחבי תבל ולספרי תורה ובמיוחד לשלוחים.


לראשונה ערך מר פרקש הכנסת 5 ספרי תורה בכינוס השלוחים תשע"ה,
לראשונה ערך מר פרקש 5 הכנסות ספרי תורה בכינוס השלוחים תשע"ה. הפעם השניה ב[[תשע]] שערך 6 הכנסות ספרי תורה החליט שספר תורה אחד ישאר ב-770 כתרומה לזכות הרבי, לספר קנה מר פרקש כתר מוזהב{{הערה|[https://chabad.info/news/kinushashluchim/99810/ אודות הספר] {{אינפו}}}}.
 
הפען השני'ה בתשע"ח שערך הכנסת 6 ספרי תורה החליט שספר תורה אחד ישאר ב 770 תרומתו לזכות הרבי, לספר קנה מסטר פרקש כתר מוזהב.
 
{{הערה|https://chabad.info/news/kinushashluchim/99810/}}


==ספר תורה בגודל של מזוזה==
==ספר תורה בגודל של מזוזה==
בארון הקודש ב 770 ישנו ספר תורה, ממש קטן בגדול של כ12 ס"מ, ומשתשים בו לעיתים נדרות ביותר.
בארון הקודש ב-770 ישנו ספר תורה, ממש קטן בגודל של כ-12 ס"מ, ומשתמשים בו לעיתים נדירות ביותר (בעבר היה עוד ספר דומה לו, אך כנראה שכעת יש רק ספר אחד).
 
(בעבר היה עוד ספר בדומה לו, אך כנראה שכעת יש רק ספר אחד)


==ספרי תורה שהוכנסו ביוזמה פרטית==
==ספרי תורה שהוכנסו ביוזמה פרטית==
===משפחת אסטולין - לזכות הרבי===
===משפחת אסטולין - לזכות הרבי===
נערכה הכנסת ספר תורה על ידי השליח הרב [[נפתלי אסטולין]],
נערכה הכנסת ספר תורה על ידי השליח הרב [[נפתלי אסטולין]]. לערך בשנת [[תשס"ט]] נעלם ספר התורה, ואין יודעים היכן הוא.
 
לערך בשנת תשס"ט נעלם ספר התורה, ואין יודעים היכן הוא.


===משפחת רקסין===
===משפחת רקסין===
ישנם שני ספרי תורה של משפחת רקסין ב 770, אחד נתרם על ידי משפחת רקסין לעילוי נשמת הוריהם.
ישנם שני ספרי תורה של משפחת רקסין ב-770, אחד נתרם על ידי משפחת רקסין לעילוי נשמת הוריהם.


ואחר תרם ר' מנחם מענדל ראסקין לזכותו ולזכות רעייתו שיחיו.
ואחר תרם ר' מנחם מענדל ראסקין לזכותו ולזכות רעייתו שיחיו.


===משפחת עלברג===
===משפחת עלברג===
נתרם על ידי הנגיד ר' יעקב ע"ה עלברג לעילוי נשמת הוריו.
נתרם על ידי הנגיד ר' יעקב עלברג לעילוי נשמת הוריו.
 
ר' יעקב היה נגיד חסיד חב"ד מהעידה הגרוזנית שהרבה לחלק צדקה למוסדות ליובאוויטש ולנזקקים בשכונה ובקהילה הגרוזנית בקווינס


===משפחת משיח===
===משפחת משיח===
נתרם על ידי ר' אבנר הכהן משיח ורעייתו לזכר נשמת בנם הת' מנחם מענדל<ref>https://live.col.org.il/news/30521</ref> שנפטר לאחר התקף לב ב י"ג תמוז ה'תשס״ז.
נתרם על ידי ר' אבנר הכהן משיח ורעייתו לזכר נשמת בנם הת' מנחם מענדל{{הערה|[https://live.col.org.il/news/30521 על הספר]}} שנפטר לאחר התקף לב ב[[י"ג תמוז]] [[תשס"ז]].


===ספרי תורה משפחת ליפסקר===
===ספרי תורה משפחת ליפסקר===
שורה 193: שורה 177:


===משפחת אושפל===
===משפחת אושפל===
לזכר הרב [[יצחק דוב אושפאל]], מראשי ישיבת תומכי תמימים בוילנא, ולאחר מכן ר"מ, חבר ההנהלה ומזכיר בישיבת תומכי תמימים המרכזית 770, מעורכי בטאון התמים, חבר אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית), ועוד.
לזכר הרב [[יצחק דוב אושפאל]], מראשי ישיבת [[תומכי תמימים וילנא]], ולאחר מכן [[ר"מ]], חבר ההנהלה ומזכיר ב[[ישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770]], מעורכי [[בטאון התמים]], חבר [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)]], שנפטר ללא ילדים. הספר נכנס על ידי בני משפחת רעייתו למשפחת שמוקלר.
 
שנפטר ללא ילדים. הספר נכנס על ידי בני משפחת רעייתו למשפחת שמוקלר.


==ספר הפטרות==
==ספר הפטרות==
במשך<ref>https://chabadlibrary.org/books/arum/mbhg/9/11.htm</ref> שנים<ref>ראה על ספר זה בספר [[מבית הגנזים]]</ref> רבות היה מונח בחדר היחידות של הרבי ספר הפטרות כתוב על גבי קלף. עם שני עצי חיים ומעיל הוא הואמהיה מונח על גבי [[שולחנו של הרבי מהר"ש]].
במשך{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/arum/mbhg/9/11.htm ספריית חב"ד]}} שנים{{הערה|ראה על ספר זה בספר [[מבית הגנזים]]}} רבות היה מונח בחדר היחידות של הרבי ספר הפטרות כתוב על גבי קלף. עם שני עצי חיים ומעיל הוא היה מונח על גבי [[שולחנו של הרבי מהר"ש]].


הרבי הזהיר את המזכירות של להניח ספרים על הספר. לעת עתה לא נתברר ענינו של הספר.
הרבי הזהיר את המזכירות שלא להניח ספרים על הספר. לעת עתה לא נתברר ענינו של הספר.


על העצי חיים כתוב: זאת נדבת האישה טויבע בת ר' יואל תרפ"ז לפ"ק בזכות זה יגן עליה ועל בעלה דוד מאיר שלמה רובין ובניהם ובנותיהם אכי"ר.
על העצי חיים נכתב "זאת נדבת האישה טויבע בת ר' יואל תרפ"ז לפ"ק בזכות זה יגן עליה ועל בעלה דוד מאיר שלמה רובין ובניהם ובנותיהם אכי"ר".


ועטד מדבקה על העצי חיים:
ועטד מדבקה על העצי חיים:
ר' [[גרשון גאלין]]<ref>ר' גרשון גאלין היה נגיד יהודי תושב קראון הייטס. יליד העירה קמניץ'. תרם למוסדות חב"ד בהצנע שמו מופיע ב"קובץ מסמכים. חב”ד בארץ ישראל, תרמ”ה- תשכ”א" כ"מכתב תודה לנדיב ר’ גרשון גלין מאת ראשי ישיבת תורת אמת הר’ משה אריה ליב שפירא ור’ שמעון גליצנשטיין. בתאריך ב’ ניסן תשכ”א. מפורסתם כ בשנת תרצ"ו בדאגת לבנות בנין לישיבת כנסת בית יצחק (ידועה גם כ'ישיבת קמניץ') מהישיבות ליטא. בארצות הברית.</ref> שי' שנת תשח"י.  
ר' [[גרשון גאלין]]{{הערה|ר' גרשון גאלין היה נגיד יהודי תושב קראון הייטס. יליד העירה קמניץ'. תרם למוסדות חב"ד בהצנע שמו מופיע ב"קובץ מסמכים. חב"ד בארץ ישראל, תרמ"ה- תשכ"א" כ"מכתב תודה" לנדיב ר' גרשון גאלין מאת ראשי ישיבת [[תורת אמת]] הר' משה אריה ליב שפירא ור' שמעון גליצנשטיין. בתאריך ב' ניסן תשכ"א. התפרסם בשנת [[תרצ"ו]] על דאגתו לבנות בנין לישיבת בית יצחק (ידועה גם כ'ישיבת קמניץ') מישיבות ליטא בארצות הברית.}} שנת [[תשח"י]].  


ר' גרשון גאלין היה נגיד שגר בקראון הייטס שתרם הרבה למוסדות חב"ד והשתדל שיהיה בצנעה בלי פרסום.  
ר' גרשון גאלין היה נגיד שגר בקראון הייטס שתרם הרבה למוסדות חב"ד והשתדל שיהיה בצנעה בלי פרסום.  


כשהיו נכנסים לרבי ליחידות היו רואים את הספר ולא ידעו מהו חשבו שהוא ספר תורה. במר חשון תשל"ח הגבאי ר' [[יעקב ליפסקר]] לבנות ספר תורה עבור ספר זה.
כשהיו נכנסים לרבי ל[[יחידות]] היו רואים את הספר ולא ידעו מה ענינו. ב[חודש מר חשון]] [[תשל"ח]] הגבאי ר' [[יעקב ליפסקר]] לבנות [[ארון קודש]] עבור ספר זה.


הוא הביא את הארון הקודש אל הרבי והציע שיעמדו את ארון הקודש בחדר הרבי, הרבי השיב שאין זה ספר תורה אחא ספר הפטרות וביקש שימסרו הארון לספריה כעבור משך זמן מסר הרבי את הספר לשמירה ב[[ספריית ליובאוויטש]].
הוא הביא את ארון הקודש אל הרבי והציע שיעמידו אותו בחדר הרבי, הרבי השיב שאין זה ספר תורה אלא ספר הפטרות וביקש שיתנו את הארון לספריה, כעבור משך זמן מסר הרבי את הספר לשמירה ב[[ספריית ליובאוויטש]].


הספר נמצא בארון שהוכן לכבודו ב[[ספריית ליובאוויטש]].
הספר נמצא בארון שהוכן לכבודו ב[[ספריית ליובאוויטש]].


==[[ארון הקודש]]==
==[[ארון הקודש]]==
בזאל הקטן נמצא ארון הקודש שהיה עוד לפני יו"ד שבט תש"י, כשהגבאים ביקשו להחליף את האחרון הקודש מחמת שהארון נשחק, הורה הרבי שאפשר להוסיף עליו, אך לא להחליף את האחרון שהיה עוד בזמן הרבי הקודם.
בזאל הקטן נמצא ארון הקודש שהיה עוד לפני [[י' שבט תש"י]], כשהגבאים ביקשו להחליף את הארון הקודש מחמת שהארון נשחק, הורה הרבי שאפשר להוסיף עליו, אך לא להחליף את האחרון שהיה עוד בזמן הרבי הקודם.


ר' [[יעקב ליפסקר]] ציפה את הארון, ופעם נוספת בתש"פ ר' [[שמואל שוחט]] ציפה את הארון ואת הבימה שוב.
ר' [[יעקב ליפסקר]] ציפה את הארון, ור' [[שמואל שוחט]] ציפה אותו ואת הבימה פעם נוספת בשנת [[תש"פ]].


במזרח בית הכנסת הגדול באמצע החלק הגבוה נמצא ארון הקודש שבנה הרב [[יעקב ליפסקר]].
במזרח בית הכנסת הגדול באמצע החלק הגבוה נמצא ארון הקודש שבנה הרב [[יעקב ליפסקר]].


===הפרוכת===
===הפרוכת===
בראש הפרוכת נמצא פרוכב קטנה כנהוג בבתי כנסיות רבים.
בראש הפרוכת נמצא פרוכת קטנה כנהוג בבתי כנסיות רבים.
 
הפרוכת מתחלפת שלושה פעמים בשנה


ערב ראש השנה עד ז' מר חשון - לבנה
הפרוכת מתחלפת שלושה פעמים בשנה:
בערב ראש השנה עד ז' מר חשון - לבנה


ז' מר חשון עד ערב פסח - כחולה
ז' מר חשון עד ערב פסח - כחולה
שורה 234: שורה 215:


==סופרי בית חיינו==
==סופרי בית חיינו==
במהלך כל השנים של בית הכנסת היה סופר שליוה את בית הכנסת, תפקידו לדאוג לספרי התורה, וכן להגיה כל שבוע את הספר תורה שיקראו בו במנין של הרבי בשבת.
במהלך כל השנים של בית הכנסת היה סופר שליוה את בית הכנסת, תפקידו לדאוג לספרי התורה, וכן להגיה כל שבוע את הספר תורה שיקראו בו במנין של הרבי בשבת. במשך השנים שימשו כסופרי בית הכנסת הרב [[ישעיה מטלין]], הרב [[אליעזר צבי זאב צירקינד]] והרב קלפמן.
*הרב [[ישעיה מטלין]] - לקשר מהערך שלו לכאן
*הרב [[אליעזר צבי זאב צירקינד]] - לקשר מהערך שלו לכאן
*הרב קלפמן


==בעלי קריאה קבועים בבית חיינו==
==בעלי קריאה קבועים בבית חיינו==
שורה 244: שורה 222:
*הרב [[מיכאל סלווין]] בתחילה הי'ה קורא שבת מנחה
*הרב [[מיכאל סלווין]] בתחילה הי'ה קורא שבת מנחה
*הרב [[דוד רסקין]] הבעל קורא בימות החול
*הרב [[דוד רסקין]] הבעל קורא בימות החול
==ספר תורה שנשלחו מ-770 על ידי הרביים==
* הרבי הקודם שלח ספר תורה ליסוד [[כפר חב"ד]], הספר שופץ במיוחד ב[[תשע"ט]] ועשו לו הכנסה מיוחדת.
* כשנוסדה שכונת [[נחלת הר חב"ד]] שלח הרבי שני ספרי תורה מארון הקודש ב-770 לתושביה.
הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] סיפר, שכאשר הגיע ספר-תורה מכ"ק אדמו"ר מהוריי"צ לכפר-חב"ד עם ייסודו בשנת [[תש"ט]], ערכו 'הכנסת ספר-תורה' לכל פרטיה אף שהיה זה ספר ישן. וכן בשנת [[תשכ"ט]], עם ייסוד שכונת נחלת-הר-חב"ד בקרית-מלאכי, כשהגיעו שני ספרי-התורה ששלח הרבי אליהם, וגם הם היו ישנים, עשו ככל פרטי מנהגי הכנסת ספר-תורה (חוץ משמירת חלקים מבד-המעיל לסגולה, שלא עשו), ועל-כל-פנים בשנת תשכ"ט היה זה בידיעת והסכמת הרבי.
* קטעי וידאו מיוחדים מסיום והכנסת ספר תורה ב-770 שנערך ביום שישי א' דראש-חודש חשוון [[תשמ"ח]] ב-770. הספר נכתב לזכות הרבי והרבנית והוכנס לבית הכנסת '[[בית מנחם]]' בכפר חב"ד.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=63&article=2986/ גלריה של תמונות הרבי עם ספרי תורה]
[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=63&article=2986/ גלריה של תמונות הרבי עם ספרי תורה]


==ספר תורה שנשלחו מ770 על ידי הרביים==
{{הערות שוליים}}
 
* הרבי הקודם שלח ספר תורה ליסוד כפר חב"ד, הספר תורה שופץ במיוחד בתשע"ט ועשו לו הכנסה מיוחדת
 
* כשנוסד [[נחלת הר חב"ד]] שלח הרבי שני ספרי תורה מארון הקודש ב770 לתשובי הנחלה. - כאן צריך לינק לפיסקה העוסקת בזה מתוך ערך נחלת הר חב"ד.
 
הרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]], , סיפר, שכאשר הגיע ספר-תורה מכ"ק אדמו"ר מהוריי"צ לכפר-חב"ד עם ייסודו בשנת תש"ט, ערכו 'הכנסת ספר-תורה' לכל פרטיה אף שהיה זה ספר ישן. וכן בשנת תשכ"ט, עם ייסוד שכונת נחלת-הר-חב"ד בקרית-מלאכי, כשהגיעו שני ספרי-התורה ששלח הרבי אליהם, וגם הם היו ישנים, עשו ככל פרטי מנהגי הכנסת ספר-תורה (חוץ משמירת חלקים מבד-המעיל לסגולה, שלא עשו), ועל-כל-פנים בשנת תשכ"ט היה זה בידיעת והסכמת הרבי.
 
* קטעי וידאו מיוחדים מסיום והכנסת ספר תורה ב770 שנערך ביום שישי א' דראש-חודש חשוון תשמ"ח ב-770. הספר נכתב לזכות הרבי והרבנית והוכנס לבית הכנסת 'בית מנחם' בכפר חב"ד.
httפפps://wפפww.youפפtube.com/watch?v=N5pC8oLvIfw
 
==הערות שוליים==
 
[[קטגוריה:770]]
[[קטגוריה:770]]