משולם זושא מאניפולי: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 22: שורה 22:
הוא נהג לדבר על עצמו בגוף שלישי, "זושא אומר". נימק זאת בכך שרק [[הקב"ה]] יכול לומר '''אני''', כלשון הדיבר הראשון מ[[עשרת הדיברות]] "אנוכי ה' אלוקיך".
הוא נהג לדבר על עצמו בגוף שלישי, "זושא אומר". נימק זאת בכך שרק [[הקב"ה]] יכול לומר '''אני''', כלשון הדיבר הראשון מ[[עשרת הדיברות]] "אנוכי ה' אלוקיך".


=== [[נישואין]] ואדמו"רות ===
=== נישואין ואדמו"רות ===
על פי המסורת נישא ר' זושא פעמיים. מנישואיו הראשונים נולד ר' צבי מנחם, שלימים מילא את מקום אביו באדמו"רות [[אניפולי]].
על פי המסורת [[נישואין|נישא]] ר' זושא פעמיים. מנישואיו הראשונים נולד ר' צבי מנחם, שלימים מילא את מקום אביו באדמו"רות [[אניפולי]].
מנישואיו השניים נולד ר' ישראל אברהם, מי שהיה רבה של טשרני-אוסטרהא.
מנישואיו השניים נולד ר' ישראל אברהם, מי שהיה רבה של טשרני-אוסטרהא.


שורה 29: שורה 29:


בסיפורי החסידים מקובל כי רבי זושא החזיר אלפים בתשובה על ידי שהוכיח אותם בצורה מתוחכמת, כאשר היה מתוודה כביכול על חטאיו ליד אדם שבאמת חטא אותם חטאים, ובעקבות כך היו בני שיחו [[חזרה בתשובה|חוזרים בתשובה]].
בסיפורי החסידים מקובל כי רבי זושא החזיר אלפים בתשובה על ידי שהוכיח אותם בצורה מתוחכמת, כאשר היה מתוודה כביכול על חטאיו ליד אדם שבאמת חטא אותם חטאים, ובעקבות כך היו בני שיחו [[חזרה בתשובה|חוזרים בתשובה]].
====קשריו עם אדמו"ר הזקן====
====קשריו עם אדמו"ר הזקן====
הוא התפרסם בדבקותו. אמר עליו [[אדמו"ר הזקן]]: "עבודתו הייתה ביראה עילאה כל כך, עד שגם בהיכל היראה הייתה יראתו לפלא". מסופר עוד, כי פעם הלך [[אדמו"ר הזקן]] לר' זוסיא ור' זוסיא אמר כי ירא הוא מאד, מאחר ש[[נשמה]] ד[[אצילות]] הולכת אליו. מסורת אחרת אומרת, כי פעם חלה ר' זוסיא ו[[אדמו"ר הזקן]] עמד אצלו ושימשו.
הוא התפרסם בדבקותו. אמר עליו [[אדמו"ר הזקן]]: "עבודתו הייתה ביראה עילאה כל כך, עד שגם בהיכל היראה הייתה יראתו לפלא". מסופר עוד, כי פעם הלך [[אדמו"ר הזקן]] לר' זוסיא ור' זוסיא אמר כי ירא הוא מאד, מאחר ש[[נשמה]] ד[[אצילות]] הולכת אליו. מסורת אחרת אומרת, כי פעם חלה ר' זוסיא ו[[אדמו"ר הזקן]] עמד אצלו ושימשו.


[[אדמו"ר הזקן]] אמר: "לשלושה יש לי אהבת נפש: לר' '''זושא''', ל[[מנחם נחום מצ'רנוביל|ר' נחום]], ולר' [[לייב הכהן]].{{הערה|1=מסיפורי ה[[משפיע]] ר"ש גרונם - 'רמ"ח אותיות' ו'למען ידעו.. בנים יולדו'.}}.
[[אדמו"ר הזקן]] אמר: "לשלושה יש לי אהבת נפש: לר' '''זושא''', ל[[מנחם נחום מצ'רנוביל|ר' נחום]], ולר' [[לייב הכהן]]{{הערה|1=מסיפורי ה[[משפיע]] ר"ש גרונם - 'רמ"ח אותיות' ו'למען ידעו.. בנים יולדו'.}}.


הוא נודע באהבת-ישראל שלו ופעל רבות ל[[פדיון שבויים]].
הוא נודע באהבת-ישראל שלו ופעל רבות ל[[פדיון שבויים]].
שורה 40: שורה 41:
אמרתו הידועה: "אם ישאלו אותי בשמים למה לא הייתי אלימלך [אחיו] - אדע מה להשיב. אבל אם ישאלו אותי למה לא הייתי זוסיא - יסתתמו טענותי".
אמרתו הידועה: "אם ישאלו אותי בשמים למה לא הייתי אלימלך [אחיו] - אדע מה להשיב. אבל אם ישאלו אותי למה לא הייתי זוסיא - יסתתמו טענותי".


== אודות [[ספר התניא]] ==
== אודות ספר התניא ==


כשהדפיס [[אדמו"ר הזקן]] את [[ספר התניא]] שלח שליח מיוחד לר' זוסיא שיתן לספר את הסכמתו, ואכן רבי זושא כתב את הכסמתו הנלהבת לספר התניא, בה מכנה את [[אדמו"ר הזקן]] בתוארים "הרב האי גאון, איש אלוקים קדוש וטהור אספקלריא המאירה".
כשהדפיס [[אדמו"ר הזקן]] את [[ספר התניא]] שלח שליח מיוחד לר' זוסיא שיתן לספר את הסכמתו, ואכן רבי זושא כתב את הכסמתו הנלהבת לספר התניא, בה מכנה את [[אדמו"ר הזקן]] בתוארים "הרב האי גאון, איש אלוקים קדוש וטהור אספקלריא המאירה".
שורה 50: שורה 51:
בהסכמתו כותב "וטוב אשר עשה ואשר הפליא ה' חסדו ונתן בלבו הטהור להראות עַם ה', דרכיו הקדושים".
בהסכמתו כותב "וטוב אשר עשה ואשר הפליא ה' חסדו ונתן בלבו הטהור להראות עַם ה', דרכיו הקדושים".


== [[כתב חב"ד]] ==
== כתב חב"ד ==
{{ערך מורחב|כתב אדמו"ר הזקן}}
באחת הפעמים בהם ביקר [[אדמו"ר הזקן]] בחצר מורו ורבו [[המגיד ממעזריטש]], הורה לו הרב המגיד לתקן צורת כתב סת"ם שתהיה תואמת גם את דעת הפוסקים, וגם את המבואר בספרי הקבלה{{הערה|[[אדמו"ר הריי"צ]] מדגיש באגרת קודש: "שיסדר תמונת האותיות כפי שיטת בעלי [[הקבלה]] '''בדרך חב"ד'''".}}. על פי הוראה זו, התעכב [[אדמו"ר הזקן]] במעזריטש במשך ארבעה שבועות נוספים, בהם התעסק ועמל על תיקון צורת האותיות. בחזרתו לביתו עבר דרך [[אניפולי]], שם שמע שר' זושא הורה לסופר האישי שלו{{הערה|הרב הקדוש ר' [[דוד הסופר מאניפולי]], שמסופר שהמגיד ממעזריטש ציווה עליו לעסוק במלאכת הכתיבה ואף ציווה לתלמידיו לגלות לו את סוד האותיות ואת כוונות השם.}} לכתוב כפי הנוסח החדש שתיקן אדמו"ר הזקן, מכיון שהוא שמע כרוז מפמליה של מעלה שמכאן ואילך זו תהיה צורת האותיות{{הערה|ראה באריכות בקובץ 'ידע עם' חלק ה' עמ' 71 פרטי הדברים באריכות. לשלימות הדברים עיין ב[[אגרות קודש]] אדמו"ר הריי"צ ח"ט עמ' נג, ובהנסמן בהערות שם.}}.
באחת הפעמים בהם ביקר [[אדמו"ר הזקן]] בחצר מורו ורבו [[המגיד ממעזריטש]], הורה לו הרב המגיד לתקן צורת כתב סת"ם שתהיה תואמת גם את דעת הפוסקים, וגם את המבואר בספרי הקבלה{{הערה|[[אדמו"ר הריי"צ]] מדגיש באגרת קודש: "שיסדר תמונת האותיות כפי שיטת בעלי [[הקבלה]] '''בדרך חב"ד'''".}}. על פי הוראה זו, התעכב [[אדמו"ר הזקן]] במעזריטש במשך ארבעה שבועות נוספים, בהם התעסק ועמל על תיקון צורת האותיות. בחזרתו לביתו עבר דרך [[אניפולי]], שם שמע שר' זושא הורה לסופר האישי שלו{{הערה|הרב הקדוש ר' [[דוד הסופר מאניפולי]], שמסופר שהמגיד ממעזריטש ציווה עליו לעסוק במלאכת הכתיבה ואף ציווה לתלמידיו לגלות לו את סוד האותיות ואת כוונות השם.}} לכתוב כפי הנוסח החדש שתיקן אדמו"ר הזקן, מכיון שהוא שמע כרוז מפמליה של מעלה שמכאן ואילך זו תהיה צורת האותיות{{הערה|ראה באריכות בקובץ 'ידע עם' חלק ה' עמ' 71 פרטי הדברים באריכות. לשלימות הדברים עיין ב[[אגרות קודש]] אדמו"ר הריי"צ ח"ט עמ' נג, ובהנסמן בהערות שם.}}.


== [[אדמו"ר הזקן]] אודות מדריגתו ==
== אדמו"ר הזקן אודות מדריגתו ==


[[אדמו"ר הזקן]] העיד עליו: עבודת איש המופת הזה, היתה ב[[יראה עילאה]] כל כך, עד שבהיכל ה[[יראה]] היתה יראתו גם כן להפלא ופלא.{{הערה|1= מצרף העבודה עמ' כז.}}
[[אדמו"ר הזקן]] העיד עליו: עבודת איש המופת הזה, היתה ב[[יראה עילאה]] כל כך, עד שבהיכל ה[[יראה]] היתה יראתו גם כן להפלא ופלא{{הערה|1= מצרף העבודה עמ' כז.}}.


[[אדמו"ר הזקן]] התאונן פעם באמרו: כיצד יתכן, שהצדיק רבי זושא, כאשר ברוח קדשו השיג את כוח הפועל אלוקי מכוכב אחד בלבד, נפלה עליו יראה עצומה כל כך עד שמיד נפל לחולי השלשול, ואני תודות לקל, כח השגתי הוא בכל העולמות ב[[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין]], ואף על פי כן לא זז אני ממקומי ולא נד כלל. מדי דברו, אחזתו חיל ורעדה, הצלוחית שאחז בידו נפלה, ופניו נעשו כלפיד אש, ועיניו בלטו כדרכו בקודש בעת התפשטות מהאי עלמא, לערך חצי שעה. כשהתעורר מדבקותו אמר: בלי [[גוף]] של [[מלאך]], אין לבן אנוש את היכולת להכיל יראה כזו.{{הערה|1= מצרף העבודה עמ' כז.}}
[[אדמו"ר הזקן]] התאונן פעם באמרו: כיצד יתכן, שהצדיק רבי זושא, כאשר ברוח קדשו השיג את כוח הפועל אלוקי מכוכב אחד בלבד, נפלה עליו יראה עצומה כל כך עד שמיד נפל לחולי השלשול, ואני תודות לקל, כח השגתי הוא בכל העולמות ב[[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין]], ואף על פי כן לא זז אני ממקומי ולא נד כלל. מדי דברו, אחזתו חיל ורעדה, הצלוחית שאחז בידו נפלה, ופניו נעשו כלפיד אש, ועיניו בלטו כדרכו בקודש בעת התפשטות מהאי עלמא, לערך חצי שעה. כשהתעורר מדבקותו אמר: בלי [[גוף]] של [[מלאך]], אין לבן אנוש את היכולת להכיל יראה כזו.{{הערה|1= מצרף העבודה עמ' כז.}}
שורה 78: שורה 80:
* "מנורת זהב" - תולדות ותורותיו - נדפס לראשונה בוורשה ב-1902, עם הסכמות הרב [[שלום מרדכי שבדרון]] וה"[[שדי חמד]]".
* "מנורת זהב" - תולדות ותורותיו - נדפס לראשונה בוורשה ב-1902, עם הסכמות הרב [[שלום מרדכי שבדרון]] וה"[[שדי חמד]]".
* "בוצינא קדישא"- תולדות ותורות.
* "בוצינא קדישא"- תולדות ותורות.
* הסכמה לספר [[התניא]].
* הסכמה ל[[ספר התניא]].


== קישורים חיצונים ==
== קישורים חיצונים ==