ליקוטי אמרים - פרק מ"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
  |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים כללי}}}}
  |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים כללי}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק מ"ד''' מספר התניא מבאר כיצד לעורר את האהבה לבורא ית"ש.
'''פרק מ"ד - אהבת "נפשי אויתיך" ואהבת "כברא דאשתדל"'''
 
==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
לאחר שהוסברו ביסודיות{{הערה|בשלושת הפרקים הקודמים, [[תניא - פרק מ"א|מ"א]]-[[תניא - פרק מ"ג|מ"ג]].}} הדרגות '''הכלליות''' בעבודת ה'{{הערה|עניינן, ההבדלים ביניהן, למי הן שייכות ומתי.}}, מתחיל [[אדמו"ר הזקן]] לבאר{{הערה|מכאן ועד [[תניא - פרק נ'|פרק נ'.]]}} אופני התבוננות '''פרטיים''' המביאים (בעיקר) לאהבת ה'. בכללות{{הערה|להוציא את האהבה המוסברת בפרק נ', שהיא עניין בפני עצמו.}} מובאים סוגי האהבה מהכבד לקל{{הערה|מסוגי אהבה שקשה יותר להגיע אליהן ועד לאהבת "כמים הפנים" המבוארת בשלושת הפרקים [[תניא - פרק מ"ז|מ"ז]]-[[תניא - פרק מ"ט|מ"ט]].}}.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 13: שורה 15:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
א. האופן הראשון בו יכול האדם לעורר את נפשו לאהבת ה', היא על דרך הפסוק "נפשי אויתיך", כמשל האדם שמתעורר שנפשו וחיותו תשוב אליו כשהוא חלש ומעונה או כשהוא עיף, כך גם האדם מעורר את עצמו ומשתוקק להתדבק בה' שהוא חיותו, ומתאווה להתקרב אליו מסיבה זו.
בתחילת הפרק מבוארים שני סוגי אהבה, שכל אחד מהם כולל את מעלות שתי הדרגות שהתבארו בפרקים הקודמים{{הערה|בפרקים [[תניא - פרק מ"א|מ"א]]-[[תניא - פרק מ"ג|מ"ג]]. אהבה רבה ואהבת עולם, שמצד אחד הן טבע הנפש ומצד שני התגלותן היא ע"י התבוננות.}}:


על ידי [[התבוננות]] נמשכת יכול האדם לעורר את עצמו לאהבה זו שתהיה בדרגת "רעותא דלבא" שירגיש אותה ממש בלבו. אך גם אם הגיע לכך רק במחשבתו, שיבין במחשבתו שה' הוא מקור חיותו ולכן יתעורר להתקרב אליו, גם באופן זה עבודתו נקראת באהבה ויראה, והיא נקראת ב[[זוהר]] [[דחילו]] ו[[רחימו]] שכליים.
:*אהבת '''נפשי אויתיך''': כאדם האוהב את חייו. יתבונן, שהקב"ה הוא חייו האמיתיים.
:*אהבת '''כברא דאשתדל''': כבן האוהב את הוריו ומוכן למסור את חייו עבורם. יתבונן, שה' הוא אבינו.


ב. אהבה בדרגה גדולה יותר, היא דרגתו של משה רבינו הנקרא [[רעיא מהימנא]], שהיא כבן המשתדל אחר אביו ואמו מפני שהוא אוהבם יותר מאת נפשו הוא, ולמרות שדרגה זו היא דרגה גבוהה ביותר, גם דרגה זו אפשרית היא, ומגיעה לאדם אחרי [[התבוננות]] ממושכת וקבועה כי ה' הוא אביו האמיתי, שהרי הוא מקור חיותו היחיד.
לאחר הסברת האהבות עצמן, מוסברים בהמשך הפרק שני עניינים הנוגעים לאופן בו צריך להתייחס אליהן:
:#יש לדעת שאהבות אלו אמיתיות אצל כל יהודי גם כשרק מבינן בשכלו - ולא מרגישן בליבו{{הערה|ולכן, תורה ומצוות החדורות בחיבה ובחיות שנובעת מאהבות אלו נכללות באלוקות (ביצירה, בריאה ואפילו באצילות).}}.
:#למרות יתרונן על אהבת עולם - גם בה יש יתרון עליהן{{הערה|שהיא כרשפי אש.}}, ולכן אין להסתפק בהן אלא צריך להתאמץ להשיג גם אותה).


==צילום הפרק==
==צילום הפרק==
שורה 23: שורה 28:
==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==


{{הערות שוליים}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק מ"ג|פרק מ"ג]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק מ"ה|פרק מ"ה]]}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק מ"ג|פרק מ"ג]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק מ"ה|פרק מ"ה]]}}
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
1,616

עריכות