ספירות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,128 בתים ,  21 בינואר 2020
התחלת הרחבה
אין תקציר עריכה
(התחלת הרחבה)
שורה 24: שורה 24:


"[[מבשרי אחזה אלו"ה]]" וכשם שב[[אדם]] שלמעלה, נמשך [[הקב"ה]] להתלבש בעשר ספירות, כך גם באדם שלמטה נמשכת הנפש בעשר ספירות.
"[[מבשרי אחזה אלו"ה]]" וכשם שב[[אדם]] שלמעלה, נמשך [[הקב"ה]] להתלבש בעשר ספירות, כך גם באדם שלמטה נמשכת הנפש בעשר ספירות.
==השיטות במנינם==
{{ערך מורחב|ערך=[[ספירת הדעת#מי משלים למניין עשר ספירות - הדעת או הכתר|ספירת הדעת]]}}
ישנם שתי שיטות עיקריות במנין של עשר הספירות: השיטה הראשונה מונה את ה[[כתר]] במנין עשרת הספירות. לפי שיטה זו, עשרת הספירות הם: כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות ([[כח"ב]] [[חג"ת]] [[נהי"ם]]). לפי השיטה השניה, ספירת הכתר אינה נמנית, ובמקומה מונים את ספירת הדעת. לפי שיטה זו, עשרת הספירות הם: חכמה, בינה, דעת, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות ([[חב"ד]] [[חג"ת]] [[נהי"ם]]).
החילוק בין שתי השיטות מבואר, שכאשר מונים את [[חיצוניות]] העשר ספירות גם הכתר נמנה במנין הספירות, כי חיצוניות הכתר, שהוא ה[[רצון]], נמנה בכלל עשר ספירות. אבל כאשר מונים את עשר הספירות מבחינת [[פנימיות]] אין הכתר נמנה. כי פנימיות הכתר הוא בחינת [[אור אין סוף]] ממש ואינו בכלל עשר ספירות אלא שהוא מקור להם, ואז ה[[חכמה]] היא הראשונה שבספירות.
למעשה, על מנת להבין את עניין החיצוניות והפנימיות ולהבין מתי נמנה הכתר ומתי הדעת, ניתן להמשיל את השיטות לאדם המדבר עם חברו ומעביר לו דבר 'חכמה'. האדם המדבר, רוצה משהו מחברו, אם לעזור לו או להודיע לו דבר מה. כלומר, רצונו שלו קיים וממנו נובע דבר 'מה' אל חברו (אדם זה בעל רצון, 'כתר' ואינו זקוק לדעת, כי הדבר כבר מקושר ומחובר בו). אצל חברו עוד לא מתעורר הרצון אל הדבר, אם לחיוב או לשלילה, אלא שבשלב ראשון מקבל את הדבר ועומד על מהותו כדבר [[חכמה]] והשכלה בלבד. רק אחרי [[התבוננות]] יוכל להכריע אם מקבל עליו את רצון חברו ובזה יכנס בשער הדעת (אדם זה אינו בעל רצון מלכתחילה, אלא שמקבל את רצון חברו ומתחבר אליו ומתקשר בו - 'דעת'). שתי השיטות, אם כן, ניתנות להבחן בשני אנשים: אחד משפיע, ושני מושפע.
שבע הספירות האחרונות מיוסדות על הפסוק "לך ה' הגדולה הגבורה וה[[ספירת התפארת|תפארת]] והנצח וההוד כי כל בשמים ובארץ". ש"[[גדולה]]" הוא הכינוי של המקובלים הראשונים לספירת ה[[חסד]], לאחר מכן נמנים הספירות "הגבורה ה[[ספירת התפארת|תפארת]] והנצח וההוד", ספירת ה[[יסוד]] נרמזת ב"כי כל בשמים ובארץ" - כתרגומו "דאחיד בשמיא ובארעא", ומידת ה[[מלכות]] מוזכרת במילים הבאות בפסוק הבא: "לך ה' הממלכה".


==הספירות==
==הספירות==
שורה 88: שורה 79:
==אור אין סוף והספירות==
==אור אין סוף והספירות==
אף שהספירות הם תיקונים בהם [[הקב"ה]] מתלבש ומנהיג את העולם, הרי עשר הספירות הם בחינת עשר כוחות מחולקים. ומתוך כך מובן בבירור כי [[עצמותו]] של הקב"ה, שהיא [[אחדות]] פשוטה, נמצאת [[בלי ערך]] ביחס להחלקות הספירות. אולם לא רק ש[[עצמותו]] של [[הקב"ה]] נמצאת בלי ערך לענין הספירות, אלא גם [[אור אין סוף]] נמצא בלי ערך להתחלקות הספירות, ורק באמצעות של ה[[צמצום]] ו[[מקום פנוי]], יש מקום להיווצרות עשר ספירות.
אף שהספירות הם תיקונים בהם [[הקב"ה]] מתלבש ומנהיג את העולם, הרי עשר הספירות הם בחינת עשר כוחות מחולקים. ומתוך כך מובן בבירור כי [[עצמותו]] של הקב"ה, שהיא [[אחדות]] פשוטה, נמצאת [[בלי ערך]] ביחס להחלקות הספירות. אולם לא רק ש[[עצמותו]] של [[הקב"ה]] נמצאת בלי ערך לענין הספירות, אלא גם [[אור אין סוף]] נמצא בלי ערך להתחלקות הספירות, ורק באמצעות של ה[[צמצום]] ו[[מקום פנוי]], יש מקום להיווצרות עשר ספירות.
==השיטות במהות הספירות==
העיקרון העומד מאחורי הספירות שבאמצעותן מהווה ומנהיג הקב"ה את העולם, הוא, ש[[אחדות ה'|הקב"ה עצמו הוא אחד]] ב[[אחדות פשוטה]] שאינה מורכבת מחלקים, ומאידך הוא מנהיג את העולם המורכב מחלקים רבים, וכל אחד מקבל חיות לפי ערכו. לכן קיימים עשר הספירות, המתחלקות לסוגים ואופנים שונים של חיות אלוקית, שעל ידן מנהיג ה' את העולמות המחולקים{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/24/46b.htm דרך מצותיך מצות האמנת אלוקות פרק ג ואילך]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/13/26/254.htm?sa=X&ved=2ahUKEwiuss-O9JTnAhVHQEEAHdO0CGQQFjADegQIARAB שיחת ש"פ בשלח תשט"ו].}}.
בזה עצמו ישנן כמה שיטות - כיצד נעשה הריבוי מהפשיטות, והן השיטות הכלליות במהות הספירות. שיטות אלו מוזכרות בספרי הקבלה, ומבוארות באריכות בתורת החסידות{{הערה|1=אודות שיטות אלו מבואר באריכות ב[[פרדס רמונים]] ל[[רמ"ק]] שער ד (עצמות וכלים) פרקים א-ד. בדרוש ג' שיטות של הצמח צדק - נדפס ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15942&st=&pgnum=264&hilite= אור התורה ענינים ע' רנח ואילך]. הגהות לד"ה פתח אליהו שבתורה אור - תרנ"ח לאדמו"ר הרש"ב, ע' ט ואילך. ספר הערכים חב"ד ח"ד ערך "אורות דספירות - פשיטותם וציורם", ובפרט בס"ג שם (ע' צג ואילך). ולהלן הובאו השיטות רק בכללות, אף שבפרטיות מחולקות לשיטות נוספות.}}:
*'''שיטת ה[[ריקאנטי]]'''{{הערה|בספר טעמי המצוות שלו. הובא בפירוש החייט על מערכת האלקות פרק ג'.}} - הספירות אינן מתייחסות לאור האלוקי, אלא "הם כמו כלי האומן שפועל בהם פעולתו". כלומר, הספירות הם [[כלים]].
*'''שיטת המערכת'''{{הערה|1=ספר מערכת האלקות פרק ג. שיטה זו מובאת בפרדס רמונים בשם רבינו דוד, והצמח צדק כותב אודותיה (אור התורה שם ע' רסו) "ועדין לא מצאתי זה במג"ד" [דהיינו, כנראה, ספר מגן דוד ל[[הרדב"ז]] - ששיטתו בענין הספירות אחרת]. הרב [[נחום גרינוולד]] העלה השערה שמדובר בספר "מגן דוד" לרבי דוד בן יהודה מסיר ליאון, שספרו בכתב יד ולא נדפס ([http://haoros.com/archive/index.asp?kovetz=805&cat=11&haoro=1&sa=X&ved=2ahUKEwjahq_j9ZTnAhUrQEEAHVDYDroQFjADegQICRAB הערות וביאורים אהלי תורה ש"פ נח תשס"א]).}} - הספירות הם התגלות כוחותיו של הקב"ה בעצמו, "האלקות הם אצילות עשר ספירות". כלומר, הספירות הם [[אורות]] (אלא שבהיותן בבחי' אורות הספירות הן בלי גבול, וההגבלה שבהן נפעלת ע"י הכלים).
*'''שיטת הפרדס{{הערה|פרדס רמונים שם פ"ד.}} והאריז"ל''' - הספירות הן כוחותיו האלוקיים של הקב"ה שהוא פשוט בתכלית הפשיטות, אך לאחר שהתלבשו בכלים נוצרה התחלקות גם בכוחות האלוקיים עצמם בהתאם לכלים (בדומה למים שקופים שיונחו בכלי צבוע, שכאשר המים בתוך הכלי נראים ירוקים או אדומים לפי צבע הכלי, אף שבעצמם הם שקופים). כלומר, הספירות הן גם אורות וגם כלים.
:השיטה השלישית, שמכריעה בין קודמותיה ומשלבת אותן, מופיעה לראשונה בפרדס ל[[רמ"ק]], ונתבארה יותר לפי קבלת [[האריז"ל]] ובהרחבה בתורת החסידות, שברוב המקומות מבארת לפי שיטה זו דוקא{{הערה|אף שבפרטיות יותר, ישנם מאמרי חסידות המבארים לפי אחת השיטות בלבד; ובדרוש ג' שיטות הנ"ל להצמח צדק, מציין בכל שיטה למאמרי אדמו"ר הזקן ההולכים בדרכה.}}. [[הרבי]] מבאר ש{{ציטוטון|כל ג' השיטות הם אמת. ויש לומר בדרך אפשר הביאור בזה – ששיטה הא' היא מצד למעלה, שיטה הב' היא מצד למטה, ושיטה הג' היא השיטה המכרעת, והלכה כדברי המכריע, והיינו, ששיטה הג' היא כפי שהענין הוא מצד הפנימיות, שכוללת גם ב' השיטות, ובלשון הקבלה – ש[[קו האמצעי]] עולה עד ה[[כתר]]}}{{הערה|שיחת ש"פ בשלח הנ"ל.}}.
==השיטות במנינם==
{{ערך מורחב|ערך=[[ספירת הדעת#מי משלים למניין עשר ספירות - הדעת או הכתר|ספירת הדעת]]}}
ישנם שתי שיטות עיקריות במנין של עשר הספירות: השיטה הראשונה מונה את ה[[כתר]] במנין עשרת הספירות. לפי שיטה זו, עשרת הספירות הם: כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות ([[כח"ב]] [[חג"ת]] [[נהי"ם]]). לפי השיטה השניה, ספירת הכתר אינה נמנית, ובמקומה מונים את ספירת הדעת. לפי שיטה זו, עשרת הספירות הם: חכמה, בינה, דעת, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות ([[חב"ד]] [[חג"ת]] [[נהי"ם]]).
החילוק בין שתי השיטות מבואר, שכאשר מונים את [[חיצוניות]] העשר ספירות גם הכתר נמנה במנין הספירות, כי חיצוניות הכתר, שהוא ה[[רצון]], נמנה בכלל עשר ספירות. אבל כאשר מונים את עשר הספירות מבחינת [[פנימיות]] אין הכתר נמנה. כי פנימיות הכתר הוא בחינת [[אור אין סוף]] ממש ואינו בכלל עשר ספירות אלא שהוא מקור להם, ואז ה[[חכמה]] היא הראשונה שבספירות.
למעשה, על מנת להבין את עניין החיצוניות והפנימיות ולהבין מתי נמנה הכתר ומתי הדעת, ניתן להמשיל את השיטות לאדם המדבר עם חברו ומעביר לו דבר 'חכמה'. האדם המדבר, רוצה משהו מחברו, אם לעזור לו או להודיע לו דבר מה. כלומר, רצונו שלו קיים וממנו נובע דבר 'מה' אל חברו (אדם זה בעל רצון, 'כתר' ואינו זקוק לדעת, כי הדבר כבר מקושר ומחובר בו). אצל חברו עוד לא מתעורר הרצון אל הדבר, אם לחיוב או לשלילה, אלא שבשלב ראשון מקבל את הדבר ועומד על מהותו כדבר [[חכמה]] והשכלה בלבד. רק אחרי [[התבוננות]] יוכל להכריע אם מקבל עליו את רצון חברו ובזה יכנס בשער הדעת (אדם זה אינו בעל רצון מלכתחילה, אלא שמקבל את רצון חברו ומתחבר אליו ומתקשר בו - 'דעת'). שתי השיטות, אם כן, ניתנות להבחן בשני אנשים: אחד משפיע, ושני מושפע.
שבע הספירות האחרונות מיוסדות על הפסוק "לך ה' הגדולה הגבורה וה[[ספירת התפארת|תפארת]] והנצח וההוד כי כל בשמים ובארץ". ש"[[גדולה]]" הוא הכינוי של המקובלים הראשונים לספירת ה[[חסד]], לאחר מכן נמנים הספירות "הגבורה ה[[ספירת התפארת|תפארת]] והנצח וההוד", ספירת ה[[יסוד]] נרמזת ב"כי כל בשמים ובארץ" - כתרגומו "דאחיד בשמיא ובארעא", ומידת ה[[מלכות]] מוזכרת במילים הבאות בפסוק הבא: "לך ה' הממלכה".


==התכללות הספירות והצטרפותם לפרצופים==
==התכללות הספירות והצטרפותם לפרצופים==
שורה 131: שורה 140:
* הרב [[יצחק גינזבורג]] '''[http://chabad.co.il/?template=article&topic=55&article=3886 אילן הספירות]''' - {{חב}}
* הרב [[יצחק גינזבורג]] '''[http://chabad.co.il/?template=article&topic=55&article=3886 אילן הספירות]''' - {{חב}}
{{ספירות}}
{{ספירות}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספירות|*]]
[[קטגוריה:ספירות|*]]
[[קטגוריה:חסידות|*]]
[[קטגוריה:חסידות|*]]
[[קטגוריה: ספר יצירה]]
[[קטגוריה: ספר יצירה]]

תפריט ניווט