4,723
עריכות
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
|||
(23 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
העיר '''ריגה''' הינה בירת לטביה. עד ל[[שואה]] התקיימה שם קהילה יהודית גדולה, ביניהם עשרות משפחות חסידי חב"ד. [[ | העיר '''ריגה''' הינה בירת לטביה. עד ל[[שואה]] התקיימה שם קהילה יהודית גדולה, ביניהם עשרות משפחות חסידי חב"ד. [[אדמו"ר הריי"צ]] התגורר בריגה למשך מספר שנים. | ||
==ראשית התיישבות חב"דית בריגה== | ==ראשית התיישבות חב"דית בריגה== | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
==לאחר מלחמת העולם הראשונה== | ==לאחר מלחמת העולם הראשונה== | ||
[[קובץ:התוועדות בריגא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[התוועדות]] | [[קובץ:התוועדות בריגא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[התוועדות חסידית]] בעיר. הרב [[מרדכי דובין]] מחלק [[לחיים]]. מאחוריו נראה [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב|הרב חודקוב]]]] | ||
עיקר ההתיישבות החב"דית בעיר החלה לאחר מלחמת העולם הראשונה, רבים מהחסידים נמלטו מ[[רוסיה]] עקב עליית ה[[קומוניסטים]] לשלטון. אף אלו שהמשיכו לארצות המערב עברו דרך ריגא. כך נתהוותה בעיר קהילה חב"דית גדולה. | עיקר ההתיישבות החב"דית בעיר החלה לאחר מלחמת העולם הראשונה, רבים מהחסידים נמלטו מ[[רוסיה]] עקב עליית ה[[קומוניסטים]] לשלטון. אף אלו שהמשיכו לארצות המערב עברו דרך ריגא. כך נתהוותה בעיר קהילה חב"דית גדולה. | ||
שורה 17: | שורה 17: | ||
בשנים [[תר"פ]] - [[תר"צ]] מנתה קהילת ליובאוויטש בריגה עשרות רבות של משפחות. המשפחות היו מפוזרות בכל רבעי העיר, וכן גם בעיירות מסביב. ברחוב אליאס בו היה בניין ארוך ובו שלושת "הרייסישע מניינים", המניינים החבד"יים לסוגיהם: המניין הראשון של חסידי קופוסט. המניין השני של חסידי ליאדי, והמניין השלישי של חסידי ליובאוויטש. האחרון היה גם המרכז של חסידי ליובאוויטש בריגה. | בשנים [[תר"פ]] - [[תר"צ]] מנתה קהילת ליובאוויטש בריגה עשרות רבות של משפחות. המשפחות היו מפוזרות בכל רבעי העיר, וכן גם בעיירות מסביב. ברחוב אליאס בו היה בניין ארוך ובו שלושת "הרייסישע מניינים", המניינים החבד"יים לסוגיהם: המניין הראשון של חסידי קופוסט. המניין השני של חסידי ליאדי, והמניין השלישי של חסידי ליובאוויטש. האחרון היה גם המרכז של חסידי ליובאוויטש בריגה. | ||
מידי [[מוצאי שבת]] | מידי [[מוצאי שבת]] הייתה מתקיימת סעודת [[מלווה מלכה]], והיא הייתה בגדר חוק ולא יעבור. רבים מהחסידים היו מתאספים באחד הבתים, סועדים ומתוועדים. | ||
יום [[י"ט בכסלו]] היה יום חג בריגה. היו עורכים התוועדויות בכל בתי הכנסת, גם באלו שאינם חב"דיים, ולאחר מכן היו כולם מגיעים לבית הכנסת המרכזי ברייסישע מניינים. המתוועד המרכזי היה החסיד הנודע ר' [[יצחק הורביץ|איצ'ה דער מתמיד]] (כשלא היה בעיר, אזי התוועד החסיד הרב [[מרדכי חפץ]]). בכלל, ראש המתוועדים בריגה היה ר' איצ'ה דער מתמיד". | יום [[י"ט בכסלו]] היה יום חג בריגה. היו עורכים התוועדויות בכל בתי הכנסת, גם באלו שאינם חב"דיים, ולאחר מכן היו כולם מגיעים לבית הכנסת המרכזי ברייסישע מניינים. המתוועד המרכזי היה החסיד הנודע ר' [[יצחק הורביץ|איצ'ה דער מתמיד]] (כשלא היה בעיר, אזי התוועד החסיד הרב [[מרדכי חפץ]]). בכלל, ראש המתוועדים בריגה היה ר' איצ'ה דער מתמיד". | ||
שורה 23: | שורה 23: | ||
ריגה מלאה הייתה בדמויות של חסידים, למדנים, בעלי עבודה ובעלי תריסין. | ריגה מלאה הייתה בדמויות של חסידים, למדנים, בעלי עבודה ובעלי תריסין. | ||
בין השאר היו: החסיד ר' [[ישראל משה פרידמן]] שהיה מתפלל כל יום עד השעה שלוש אחר הצהרים, ורק אז פונה לענייניו; או החסיד ר' זלמן יצחק שהיה סגי-נהור. לבית הכנסת הוא היה מגיע בלוויית אחד החסידים, ויחדיו היו מתיישבים לסדר לימוד. החסיד היה מקריא מתוך הגמרא, ור' זלמן יצחק היה מתקנו אפילו אם שגה באות אחת. הרב [[יצחק דובוב]] ששימש כמה שנים כרב באחד מבתי המדרש ב"רייסישע מניינים", ויצא מריגה בשנת תרפ"ח. הרב [[מרדכי חפץ]] מראשי ארגון "[[אחות תמימים]]", וכן את הרב [[יחזקאל פייגין]], מזכירו של אדמו"ר הריי"צ. ר' [[אליהו חיים אלטהויז]], אף הוא מראשי ארגון | בין השאר היו: החסיד ר' [[ישראל משה פרידמן (ריגה)|ישראל משה פרידמן]] שהיה מתפלל כל יום עד השעה שלוש אחר הצהרים, ורק אז פונה לענייניו; או החסיד ר' זלמן יצחק שהיה סגי-נהור. לבית הכנסת הוא היה מגיע בלוויית אחד החסידים, ויחדיו היו מתיישבים לסדר לימוד. החסיד היה מקריא מתוך הגמרא, ור' זלמן יצחק היה מתקנו אפילו אם שגה באות אחת. הרב [[יצחק דובוב]] ששימש כמה שנים כרב באחד מבתי המדרש ב"רייסישע מניינים", ויצא מריגה בשנת תרפ"ח. הרב [[מרדכי חפץ]] מראשי ארגון "[[אחות תמימים]]", וכן את הרב [[יחזקאל פייגין]], מזכירו של אדמו"ר הריי"צ. ר' [[אליהו חיים אלטהויז]], אף הוא מראשי ארגון 'אחות התמימים', ר' [[אברהם אליהו אשרוב]], ר' [[יחזקאל הימלשטיין]], שכיהן כ[[משגיח]] ב[[תומכי תמימים ליובאוויטש]], ר' [[צבי גאר]], שהיה בעל תפילה בעל קול מיוחד שעורר את כולם ברגש שלו; ר' [[שמעון בלינער]], נכדו של ר' [[מיכאל דער אלטער]] ה[[משפיע]] ב'תומכי תמימים' בליובאוויטש. ר' [[מיכאל פיזוב]]" והרב [[נתן נטע ברכהן]]. | ||
בין עסקני הציבור החב"דיים בריגה, היה החסיד המפורסם ר' [[מרדכי דובין]]. חסיד נלהב שבשתדלנותו הנועזת הצליח לעשות טובות לרבבות יהודים מכל החוגים. | בין עסקני הציבור החב"דיים בריגה, היה החסיד המפורסם ר' [[מרדכי דובין]]. חסיד נלהב שבשתדלנותו הנועזת הצליח לעשות טובות לרבבות יהודים מכל החוגים. | ||
== | ==אדמו"ר הריי"צ בריגה== | ||
[[קובץ:Yosef Yitzchak Schneersohn Passport.jpg|שמאל|ממוזער|220px|דרכון לטבי שהונפק בריגא, לרבי הריי"צ, בשנת 1933]] | [[קובץ:Yosef Yitzchak Schneersohn Passport.jpg|שמאל|ממוזער|220px|דרכון לטבי שהונפק בריגא, לרבי הריי"צ, בשנת 1933]] | ||
לאחר [[מאסר וגאולת הרבי הריי"צ|פרשת המאסר והגאולה]] של [[ | [[קובץ:אדמו"ר הריי"צ בחדר עבודתו, ריגא תרפ"ט.jpg|ממוזער|אדמו"ר הריי"צ בחדר עבודתו, ריגא תרפ"ט]] | ||
[[קובץ:ריגה הריי''צ.jpg|ממוזער|בנין הדירות בו התגורר הרבי הריי"צ בשהותו בריגא (תשפ"ג)]] | |||
לאחר [[מאסר וגאולת הרבי הריי"צ|פרשת המאסר והגאולה]] של [[אדמו"ר הריי"צ]], עדיין היה הרבי נתון בסכנה גדולה. החסידים שהרגישו במצב פתחו בפעילות עניפה להוצאת הרבי מ[[רוסיה]]. במכתב לר' [[ישראל ג'ייקובסון]] כותב ר' [[יעקב זכריה מסקליק|יענקל מסקליק (ז'ורביצר)]]{{הערה|[[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] גליון [http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/712.pdf 712].}} אשר המצב הינו מסוכן ביותר ואשר יש לעשות כל השתדלות להעביר את הרבי ל"ר' מרדכי שו"ב שיחי'" (הכונה לר' [[מרדכי דובין]] אשר התגורר בריגה). ואכן, במשך חדשי הקיץ עמל ר' מרדכי להשיג היתר יציאה והגירה ללטביה עבור הרבי, וזאת על ידי מינויו ל"רב הכולל" בריגה ("לעיין ולפקח בכל עניני היהדות דאנשי עירנו ריגא"){{הערה|[[תולדות חב"ד בפולין, ליטא ולטביא]].}}. לאחר מכן עדיין התעכב הרבי ברוסיה בשל מחסור כספי{{הערה|[[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] גליון [http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/719.pdf 719].}}. | |||
לבסוף, ב[[כ"ד תשרי]] [[תרפ"ח]] יצא [[ | לבסוף, ב[[כ"ד תשרי]] [[תרפ"ח]] יצא [[אדמו"ר הריי"צ]] יחד עם משפחתו מ[[לנינגרד]] ו[[כ"ה תשרי|למחרת]] הגיע לריגה והתיישב שם. הרבי ראה את ריגה כמקום מגורים זמני בלבד, והתגורר שם לפועל עד שנת [[תרצ"ג]]. | ||
בחודש הראשון להגעתו לריגה שכן הרבי במלון ולאחר כחודש שכר שני דירות קטנות בשני קומות, האחת עבורו והשניה חולקה לשנים: חציה יועד למגורי אמו [[הרבנית שטערנא שרה]], וחציו יועד ל[[בית הכנסת]]{{הערה|אגרות קודש חט"ז איגרת ה'תתכח.}}. | בחודש הראשון להגעתו לריגה שכן הרבי במלון ולאחר כחודש שכר שני דירות קטנות בשני קומות, האחת עבורו והשניה חולקה לשנים: חציה יועד למגורי אמו [[הרבנית שטערנא שרה]], וחציו יועד ל[[בית הכנסת]]{{הערה|אגרות קודש חט"ז איגרת ה'תתכח.}}. | ||
שורה 41: | שורה 43: | ||
בתחילת תרצ"ב הקים ישיבת "תומכי תמימים" בריגה והביא מליטא את הרב מרדכי פוגרמנסקי, תלמיד ישיבת טלז לעמוד בראשה. הישיבה התקיימה כשנה בלבד. | בתחילת תרצ"ב הקים ישיבת "תומכי תמימים" בריגה והביא מליטא את הרב מרדכי פוגרמנסקי, תלמיד ישיבת טלז לעמוד בראשה. הישיבה התקיימה כשנה בלבד. | ||
==מלחמת העולם | ==מלחמת העולם השנייה== | ||
לאחר שבקיץ [[ת"ש]] סופחה לטביה לברית המועצות והונהג בה משטר קומוניסטי, נסגרו בריגה בתי כנסיות, ישיבות וחדרים. בין השאר נסגרה גם ישיבת חב"ד. מפאת המצב הפוליטי המורכב לא התקיימה מלחמת חורמה כנגד יהודים שקיימו מצוות, אך יהודים רבים הוגלו ל[[סיביר]] וביניהם חסידי חב"ד רבים. | לאחר שבקיץ [[ת"ש]] סופחה לטביה לברית המועצות והונהג בה משטר קומוניסטי, נסגרו בריגה בתי כנסיות, ישיבות וחדרים. בין השאר נסגרה גם ישיבת חב"ד. מפאת המצב הפוליטי המורכב לא התקיימה מלחמת חורמה כנגד יהודים שקיימו מצוות, אך יהודים רבים הוגלו ל[[סיביר]] וביניהם חסידי חב"ד רבים. | ||
בעקבות זאת ביקש [[ | בעקבות זאת ביקש [[אדמו"ר הריי"צ]] שה[[תמים|תמימים]] ימלטו מריגה למדינות הודו או סין (שתיהן היו נתונות תחת השלטון היפני). שתי קבוצות הבריחו את הגבול ל[[וילנא]] בירת ליטא, שם קיבלו ויזה למדינות הודו סין מהשגריר היפני. אולם בבואם לצאת מוילנא, פגע ברכבת שלהם פגז ישיר, ורובם נהרגו. | ||
בחודש [[סיון]] תש"א הגיעו הנאצים לפאתי לטביה, ובניגוד להסכמים המוקדמים, הם כבשו את המדינה בתוך ימים ספורים. בימים שקודם הכיבוש, החלה מנוסה רבתי של אזרחים. קהל רב צבא על הרכבות כדי לברוח לתוככי [[רוסיה]] ולרפובליקות אחרות בברית המועצות. | בחודש [[סיון]] תש"א הגיעו הנאצים לפאתי לטביה, ובניגוד להסכמים המוקדמים, הם כבשו את המדינה בתוך ימים ספורים. בימים שקודם הכיבוש, החלה מנוסה רבתי של אזרחים. קהל רב צבא על הרכבות כדי לברוח לתוככי [[רוסיה]] ולרפובליקות אחרות בברית המועצות. | ||
בין החסידים התעורר אז ויכוח לא פשוט - מה עדיף, קומוניסטים או פשיסטים? ההתלבטות | בין החסידים התעורר אז ויכוח לא פשוט - מה עדיף, קומוניסטים או פשיסטים? ההתלבטות הייתה קשה. עוד טרם היו ידיעות ברורות על כך שהגרמנים משמידים את העם היהודי בכל המדינות שכבשו. יהודי לטביה ידעו רק זאת שהנאצים הפשיסטים שונאים יהודים, אבל מאידך, הקומוניסטים לא מאפשרים לשמור מצוות ורודפים במלחמת חרמה אחר החסידים, ולעיתים אף מוציאים מהם להורג. | ||
היו שאמרו כי חייבים לברוח על מנת שלא ליפול בידיהם של הנאצים; כמה מהחסידים טענו שבריחה לתוך ברית המועצות אינה הצלה אלא צרה, כיון שהקומוניסטים רודפים את היהודים. בין המצדדים בהישארות בלטביה היו ר' איצ'ה דער מתמיד, הרב [[רפאל כהן]], ועוד רבים. | היו שאמרו כי חייבים לברוח על מנת שלא ליפול בידיהם של הנאצים; כמה מהחסידים טענו שבריחה לתוך ברית המועצות אינה הצלה אלא צרה, כיון שהקומוניסטים רודפים את היהודים. בין המצדדים בהישארות בלטביה היו ר' איצ'ה דער מתמיד, הרב [[רפאל כהן]], ועוד רבים. | ||
[באותם ימים הוברח מכתב של [[אדמו"ר הריי"צ]] ל[[לנינגרד]] בו כתב לברוח אפילו ל[[רוסיה]] הקומוניסטית. הכוונה המקורית | [באותם ימים הוברח מכתב של [[אדמו"ר הריי"צ]] ל[[לנינגרד]] בו כתב לברוח אפילו ל[[רוסיה]] הקומוניסטית. הכוונה המקורית הייתה לחסידי המדינות הבלטיות, ובהן לטביה ופולין, אלא שמכתב זה לא הגיע כנראה ללטביה] | ||
כל אלה שנשארו נהרגו על קידוש השם. ר' פול'ע שהיה רב נכבד, ביקש להציל את ספרי התורה מבית הכנסת. הוא טרם הספיק להימלט כשהנאצים העלו את [[בית הכנסת]] באש, ואף הוא נשרף כשספר תורה בידיו. | כל אלה שנשארו נהרגו על קידוש השם. ר' פול'ע שהיה רב נכבד, ביקש להציל את ספרי התורה מבית הכנסת. הוא טרם הספיק להימלט כשהנאצים העלו את [[בית הכנסת]] באש, ואף הוא נשרף כשספר תורה בידיו. | ||
על יד ריגא, בעיירה גוסטיני התקיים סניף של ישיבת [[תומכי תמימים]], שמנהלה היה הרב התמים [[חנוך העניך ברכהן]] ישיבה זו התקיימה עד בא הצורר הנאצי אז עלו תלמידי הישיבה עם מוריהם על המוקד הי"ד{{הערה|[[ספר התמימים]] חלק א' עמ' צח.}}. | |||
==לאחר המלחמה== | ==לאחר המלחמה== | ||
שורה 71: | שורה 75: | ||
פרויקט מיוחד היה בניית המקווה. כל אחד מהחסידים נתן חמשת אלפים רובל, סכום גדול באותם ימים, וכך נבנה [[מקווה]] חדש לטובת יהודי העיר. | פרויקט מיוחד היה בניית המקווה. כל אחד מהחסידים נתן חמשת אלפים רובל, סכום גדול באותם ימים, וכך נבנה [[מקווה]] חדש לטובת יהודי העיר. | ||
==הסתלקות הריי"צ נודעה רק לאחר שלוש שנים== | ===הסתלקות אדמו"ר הריי"צ נודעה רק לאחר שלוש שנים=== | ||
הניתוק מהעולם המערבי בכלל ומחסידי חב"ד מחוץ לברית-המועצות בפרט, גרם לכך שחסידי חב"ד מאחורי מסך הברזל לא ידעו במשך תקופה ארוכה על [[הסתלקות]]ו של [[אדמו"ר הריי"צ]]. | הניתוק מהעולם המערבי בכלל ומחסידי חב"ד מחוץ לברית-המועצות בפרט, גרם לכך שחסידי חב"ד מאחורי מסך הברזל לא ידעו במשך תקופה ארוכה על [[הסתלקות]]ו של [[אדמו"ר הריי"צ]]. | ||
שמע הבשורה נודע לאנ"ש בריגה דרך שידור רדיו מחוץ לארץ. אחד החסידים שמע על הרבי הנוכחי, וכך הבין כי [[אדמו"ר הריי"צ]] הסתלק ובמקומו מונה חתנו. היה זה רק בשנת [[תשי"ג]], שלוש שנים לאחר ה[[הסתלקות]]. | שמע הבשורה נודע לאנ"ש בריגה דרך שידור רדיו מחוץ לארץ. אחד החסידים שמע על הרבי הנוכחי, וכך הבין כי [[אדמו"ר הריי"צ]] הסתלק ובמקומו מונה חתנו. היה זה רק בשנת [[תשי"ג]], שלוש שנים לאחר ה[[הסתלקות]]{{מקור}}. | ||
==רב ראשי ללטביה== | ===רב ראשי ללטביה=== | ||
בשנת [[תשמ"ט]] נסע הרב [[נתן נטע ברכהן]] בשליחות הרבי ל[[מוסקבה]] ובערים נוספות ברחבי ברית המועצות, ביניהם עיר הולדתו ריגה. שם החל לפעול במרץ רב בקרב יהודי העיר, כעשרת אלפים במספר, ולהפיץ בקרבם יהדות. בהמשך קיבל את ברכתו של הרבי לשליחות קבועה בריגה, ויחד עם רעייתי ציפורה היו לשלוחים הראשונים בלטביה. הרב ברכהן התחיל בעזרה גשמית ובמקביל בהקמת מערך רוחני כמו ארגון תפילות ושיעורי יהדות. הצמאון היה גדול והעבודה רבה. השפה הלטבית | בשנת [[תשמ"ט]] נסע הרב [[נתן נטע ברכהן]] בשליחות הרבי ל[[מוסקבה]] ובערים נוספות ברחבי ברית המועצות, ביניהם עיר הולדתו ריגה. שם החל לפעול במרץ רב בקרב יהודי העיר, כעשרת אלפים במספר, ולהפיץ בקרבם יהדות. בהמשך קיבל את ברכתו של הרבי לשליחות קבועה בריגה, ויחד עם רעייתי ציפורה היו לשלוחים הראשונים בלטביה. הרב ברכהן התחיל בעזרה גשמית ובמקביל בהקמת מערך רוחני כמו ארגון תפילות ושיעורי יהדות. הצמאון היה גדול והעבודה רבה. השפה הלטבית שהייתה שגורה בפיו, סייעה רבות לפעילות ולקשרים שיצר עם השלטונות. | ||
שנה לאחר מכן, בשנת [[תש"נ]], נבחר לרבה הראשי של לטביה. | שנה לאחר מכן, בשנת [[תש"נ]], נבחר לרבה הראשי של לטביה. | ||
שורה 87: | שורה 91: | ||
בקיץ [[תנש"א]] נפרדה לטביה מברית המועצות, והפכה למדינה עצמאית. בחוקים החדשים מותר היה לכל אזרח לקיים אורח חיים דתי, ללמד דת ולקיים פעילות דתית, כמו בכל מדינה מתוקנת בעולם. | בקיץ [[תנש"א]] נפרדה לטביה מברית המועצות, והפכה למדינה עצמאית. בחוקים החדשים מותר היה לכל אזרח לקיים אורח חיים דתי, ללמד דת ולקיים פעילות דתית, כמו בכל מדינה מתוקנת בעולם. | ||
בשנים הראשונות פעל הרב ברכהן במסגרת שהתאימה | בשנים הראשונות פעל הרב ברכהן במסגרת שהתאימה לאוכלוסייה המקומית. הפעילות הייתה בעיקר סביב בית הכנסת: תפילות, התוועדויות, שיעורי יהדות, אירועים בחגים. עד מהרה ידעו יהודי העיר שיש ת ת יהודים וליהדות, ורבים החלו להגיע לבית כנסת ולפעילויות הרבות שקיימו הרב ברכהן ורעייתו. | ||
עם הזמן הוקם גם מועדון נשים ובית תבשיל. המקווה חידש את פניו, ומקורבים רבים החלו לשמור אורר חיים יהודי וחסידי. | עם הזמן הוקם גם מועדון נשים ובית תבשיל. המקווה חידש את פניו, ומקורבים רבים החלו לשמור אורר חיים יהודי וחסידי. | ||
שורה 99: | שורה 103: | ||
נשיאת המדינה נשאה נאום ארוך בשבחו של הרב ברכהן. בהמשך נשא דברים גם שגריר ישראל בלטביה מר אבי בנימין ששיבח את פעולותיו הברוכות של הרב ברכהן במשך השנים. | נשיאת המדינה נשאה נאום ארוך בשבחו של הרב ברכהן. בהמשך נשא דברים גם שגריר ישראל בלטביה מר אבי בנימין ששיבח את פעולותיו הברוכות של הרב ברכהן במשך השנים. | ||
לאחר פטירתו של הרב ברכהן, ממלא את מקומו בפעילות החב"דית בנו הרב [[מענדל ברכהן]] | לאחר פטירתו של הרב ברכהן, ממלא את מקומו בפעילות החב"דית בנו הרב [[מענדל ברכהן]]{{הערה|ערך זה נלקח מתוך [[שבועון בית משיח]] 517 518 סדרת [[חב"ד בשואה]]}}. | ||
==בית חב"ד ריגה== | ==בית חב"ד ריגה== | ||
בנוסף ובמקביל לפעילותו של הרב ברכהן, בשנת תשנ"ב הגיעו לריגה בשליחות הרבי הרב מרדכי גלזמן ורעייתו{{הערה|[chabad.lv אתר האינטרנט של חב"ד לטביה]}}, אשר פתחו בריגה בית חב"ד. כמו כן, כבר זמן קצר אחרי בואם, הם פתחו בריגה קייטנות "גן ישראל" ובית ספר של ימי ראשון, שנועד ללמד יהדות ילדים שלא לומדים במסגרות יהודיות. | בנוסף ובמקביל לפעילותו של הרב ברכהן, בשנת תשנ"ב הגיעו לריגה בשליחות הרבי הרב [[מרדכי גלזמן]] ורעייתו{{הערה|[chabad.lv אתר האינטרנט של חב"ד לטביה]}}, אשר פתחו בריגה בית חב"ד. כמו כן, כבר זמן קצר אחרי בואם, הם פתחו בריגה קייטנות "גן ישראל" ובית ספר של ימי ראשון, שנועד ללמד יהדות ילדים שלא לומדים במסגרות יהודיות. | ||
לאחר כמה שנים בשליחות, הרב גלזמן ורעייתו פתחו בריגה גם בית ספר וגן ילדים של חב"ד. אחת השליחות שפעלה בבית הספר הייתה [[רבקי הולצברג]] הי"ד (אז רוזנברג), שהייתה תקופה מסויימת לפני נישואיה בשליחות בריגה. | לאחר כמה שנים בשליחות, הרב גלזמן ורעייתו פתחו בריגה גם בית ספר וגן ילדים של חב"ד. אחת השליחות שפעלה בבית הספר הייתה [[רבקי הולצברג]] הי"ד (אז רוזנברג), שהייתה תקופה מסויימת לפני נישואיה בשליחות בריגה. | ||
שורה 111: | שורה 113: | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
* ספר 'יראת ה' אוצרו' | *הרב [[שניאור זלמן ברגר]], [[חב"ד בשואה (סדרה)]] - {{בית משיח}} [[שבועון בית משיח]] [https://chabadpedia.co.il/images/2/27/517.pdf גיליון מספר 517] (כ"ב תמוז תשס"ה), עמודים 38 - 43. [[שבועון בית משיח]] [https://chabadpedia.co.il/images/b/bf/518.pdf גיליון מספר 518] (כ"ט תמוז תשס"ה), עמודים 34 - 39 | ||
* ספר [[ימי מלך]] | * הרב מענדל ברכהן, '''לטביה, בתי כנסת ורבנים''' | ||
* הרב [[מרדכי גלזמן]], '''לטביה ורבניה''' | |||
* '''[[תולדות חב"ד בפולין ליטא ולטביה]]''' | |||
* ספר ''''יראת ה' אוצרו'''' | |||
* ספר '''[[ימי מלך]]''' | |||
==קישורים חיצוניים== | |||
*[https://chabad.info/in-focus/954714/ ביקור מצולם בריגה: תיעוד מהמקום בו התגורר אדמו"ר הריי"צ] {{תמונה}} {{אינפו}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:לטביה]] | [[קטגוריה:לטביה]] | ||
{{תבנית:עיירות בלטביה}} | {{תבנית:עיירות בלטביה}} |
עריכות