אבולוציה: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
 
(17 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 7: שורה 7:
==יסודות התאוריה==
==יסודות התאוריה==
{{להשלים|סיבה=לשפר סגנון, חסר תיאור של תאוריית למארק (מופיע במכתבי הרבי), חסרים המניעים לתאוריה}}
{{להשלים|סיבה=לשפר סגנון, חסר תיאור של תאוריית למארק (מופיע במכתבי הרבי), חסרים המניעים לתאוריה}}
לאחר שהחוקר לינאוס יסד את תורת המיון, האופן בו מחולקים היצורים החיים בכדור הארץ לקטגוריות של מינים, סוגים וכו' {{הערה|ראוי לציין, שחלוקתו פעמים רבות אינה תואמת את ההגדרות התורניות.}}, יצא החוקר צ'רלס דרווין עם תאוריה הטוענת כי המינים התפתחו זה מזה, כשהבסיס לשיטתו היא "הברירה הטבעית".
לאחר שהחוקר לינאוס יסד את תורת המיון, האופן בו מחולקים היצורים החיים בכדור הארץ לקטגוריות של מינים, סוגים וכו'{{הערה|ראוי לציין, שחלוקתו פעמים רבות אינה תואמת את ההגדרות התורניות.}}, יצא החוקר צ'רלס דרווין עם תאוריה הטוענת כי המינים התפתחו זה מזה, כשהבסיס לשיטתו היא "הברירה הטבעית".


תאוריה זו התפתחה אצלו לאחר שהוא הסתובב באיי הארכיפלג, והוא ראה שם סוגים רבים של פרושים (שם של עוף), אך כל אחד מהם היה עם סוג שונה של מקור שהתאים לאכילת [[מזון]] שונה – חרקים, קקטוסים וזרעים. על יסוד זה הוא קבע, כי בכל משפחה המקור עבר הסתגלות לסוג ה[[מזון]] שלו, ואם כן, הרי שבכל מין, השורד הוא זה שמתאים למקום ולמצב שבו הוא נמצא, ולכן המינים שהתקיימו בעולם הם אלו שעברו השתנות בכל דור בהתאם למצב באופן הטוב ביותר, כאשר שאר המינים נכחדו.
תאוריה זו התפתחה אצלו לאחר שהוא הסתובב באיי הארכיפלג, והוא ראה שם סוגים רבים של פרושים (שם של עוף), אך כל אחד מהם היה עם סוג שונה של מקור שהתאים לאכילת [[מזון]] שונה – חרקים, קקטוסים וזרעים. על יסוד זה הוא קבע, כי בכל משפחה המקור עבר הסתגלות לסוג ה[[מזון]] שלו, ואם כן, הרי שבכל מין, השורד הוא זה שמתאים למקום ולמצב שבו הוא נמצא, ולכן המינים שהתקיימו בעולם הם אלו שעברו השתנות בכל דור בהתאם למצב באופן הטוב ביותר, כאשר שאר המינים נכחדו.
שורה 21: שורה 21:


==אבולוציה מכוונת==
==אבולוציה מכוונת==
היו כמה בודדים, ומהם הראי"ה קוק{{הערה|אגרות הראי"ה, אגרת קיז.קלד. שמונה קבצים א' עמ' תקצד. אורות הקודש ב', תורת ההתפתחות, עמ' תקלז.}}{{הערה|הוא עצמו טען כי צריך לשנות כמה פרטים בתאוריה, לפני שמקבלים את כולה.}} והר' גדליה נדל{{הערה|ראה ב'שיעורי ר' גדליה' על פרשת בראשית.}} שטענו כי אין כל סתירה בין התאוריה לבין האמור בתורה. דהיינו, ש[[הקב"ה]] ברא תא אחד, והוא התפתח על פי רצונו במשך הזמן מתא לצמח, לדג, לבעל חי ועד לאדם.
היו כמה בודדים, ומהם בעל התפארת ישראל, [[הראי"ה קוק]]{{הערה|אגרות הראי"ה, אגרת קיז.קלד. שמונה קבצים א' עמ' תקצד. אורות הקודש ב', תורת ההתפתחות, עמ' תקלז.}}{{הערה|הוא עצמו טען כי צריך לשנות כמה פרטים בתאוריה, לפני שמקבלים את כולה.}} והרב גדליה נדל{{הערה|ראה ב'שיעורי ר' גדליה' על פרשת בראשית.}} שטענו כי אין כל סתירה בין התאוריה לבין האמור בתורה. דהיינו, ש[[הקב"ה]] ברא תא אחד, והוא התפתח על פי רצונו במשך הזמן מתא לצמח, לדג, לבעל חי ועד לאדם.


את "ששת ימי בראשית" הם פירשו: שכל יום פירושו תקופה. ועל כן, אין הכוונה ש[[הקב"ה]] ברא את העולם בשישה ימים כפשוטו, אלא שבמשך שישה תקופות שלקחו מליוני שנים התפתחו המינים, עד שלבסוף התפתח האדם. הסיפור בתורה מתחיל מהזמן שבו [[הקב"ה]] החדיר לאדם כי הוא יצור נעלה יותר משאר היצורים{{הערה|הר' נדל אף טוען כי האדם הראשון – אביהם של קין והבל איננו אביו של שת. בשונה מתלמידו ר' יצחק שילת - כותב הספר, שחלק עליו בהערה שם.}}.
את "ששת ימי בראשית" הם פירשו: שכל יום פירושו תקופה. ועל כן, אין הכוונה ש[[הקב"ה]] ברא את העולם בשישה ימים כפשוטו, אלא שבמשך שישה תקופות שלקחו מליוני שנים התפתחו המינים, עד שלבסוף התפתח האדם. הסיפור בתורה מתחיל מהזמן שבו [[הקב"ה]] החדיר לאדם כי הוא יצור נעלה יותר משאר היצורים{{הערה|הרב נדל אף טוען כי האדם הראשון – אביהם של קין והבל איננו אביו של שת. בשונה מתלמידו ר' יצחק שילת - כותב הספר, שחלק עליו בהערה שם.}}.


את שיטתם תומכים הם במאמרי חז"ל שונים, כמו למשל מאמר המדרש ש[[הקב"ה]] "היה בורא עולמות ומחריבן", וכן דברי המקובלים על "אדם קדמון", אשר יתפרש על המהומות שחלו בכדור הארץ, ועל האדם שקדם לאדם המודרני. הראי"ה אף טען שתאוריה זו מתאימה ביותר על פי שיטת ה[[קבלה]].
את שיטתם תומכים הם במאמרי חז"ל שונים, כמו למשל מאמר המדרש ש[[הקב"ה]] "היה בורא עולמות ומחריבן", וכן דברי המקובלים על "אדם קדמון", אשר יתפרש על המהומות שחלו בכדור הארץ, ועל האדם שקדם לאדם המודרני. הראי"ה אף טען שתאוריה זו מתאימה ביותר על פי שיטת ה[[קבלה]].
שורה 31: שורה 31:


===אבולוציה - תאוריה ולא הוכחה===
===אבולוציה - תאוריה ולא הוכחה===
רעיון האבולוציה היא תאוריה. במחקר תופעות הטבע יש להבחין בהבדל שבין תאוריה לבין תופעה. התאוריה היא ניסיון אנשי המדע להסביר את המציאות הכוללת בתוכה מכלול תופעות, על התאוריה להסביר את מניעיהן וסבתן של התופעות וההתרחשויות ללא סתירות, לרוב פיתוחה של התאוריה נעשית עם התחשבות בהנחות רווחות ומידע על חוקי טבע. אולם אין בכוחם של החוקרים לקבוע כי תאוריה זו היא אכן ההסבר הנכון למציאות, התאוריה אינה מדע ניסיוני שניתן לראותה בעין, אלא באה 'להסביר' את מניעיהן וסיבתן של דברים הנראים לעין (אכן לעתים תאוריות מתקבלות כאמיתות כמעט מוחלטות, להיותן מסבירות תופעות באופן מושלם ומדויק).  
רעיון האבולוציה היא תאוריה. במחקר תופעות הטבע יש להבחין בהבדל שבין תאוריה לבין תופעה. התאוריה היא ניסיון אנשי המדע להסביר את המציאות הכוללת בתוכה מכלול תופעות, על התאוריה להסביר את מניעיהן וסבתן של התופעות וההתרחשויות ללא סתירות, לרוב פיתוחה של התאוריה נעשית עם התחשבות בהנחות רווחות ומידע על חוקי טבע. אולם אין בכוחם של החוקרים לקבוע כי תאוריה זו היא אכן ההסבר הנכון למציאות, התאוריה אינה מדע ניסיוני שניתן לראותה בעין, אלא באה 'להסביר' את מניעיהן וסיבתן של דברים הנראים לעין (אכן לעיתים תאוריות מתקבלות כאמיתות כמעט מוחלטות, להיותן מסבירות תופעות באופן מושלם ומדויק).  


אמתותה של תאוריה תלויה אם כן בניסוי השלכותיה וטענותיה ומחקר מדעי הכולל תצפית (אמפירי) לאישושה של התאוריה. כלומר, קבלתה של תאוריה כאמת תלויה אם ורק אם הטענות עליהם מתבססת התאוריה מוכחות יותר ופשוטות יותר להבנה במבחן חוקי הטבע.  
אמתותה של תאוריה תלויה אם כן בניסוי השלכותיה וטענותיה ומחקר מדעי הכולל תצפית (אמפירי) לאישושה של התאוריה. כלומר, קבלתה של תאוריה כאמת תלויה אם ורק אם הטענות עליהם מתבססת התאוריה מוכחות יותר ופשוטות יותר להבנה במבחן חוקי הטבע.  
שורה 38: שורה 38:
*אין במדע עדות ניסיונית ולו אחת של התפתחות של מינים שונים זו מזו אחד מהשני, יתירה מכך גם הבסיס לתאוריית דרווין שכותב בספרו לשינויים שבמיני העופות מבוסס על אי אלו שינויים קלים באיזה איברים.
*אין במדע עדות ניסיונית ולו אחת של התפתחות של מינים שונים זו מזו אחד מהשני, יתירה מכך גם הבסיס לתאוריית דרווין שכותב בספרו לשינויים שבמיני העופות מבוסס על אי אלו שינויים קלים באיזה איברים.
:טענה מתחזקת בכך שקיימים בעלי חיים שאורך חייהם קצר וניתנים למעקב, ותנאי החיים שלהם ניתן לשינוי קיצוני, ועם זאת לא הצליחו המדענים לגלות בהם שינויים דרסטיים שנוצרו בהם כתוצאה מכך, עד ליצירת "מין" ממין אחר.
:טענה מתחזקת בכך שקיימים בעלי חיים שאורך חייהם קצר וניתנים למעקב, ותנאי החיים שלהם ניתן לשינוי קיצוני, ועם זאת לא הצליחו המדענים לגלות בהם שינויים דרסטיים שנוצרו בהם כתוצאה מכך, עד ליצירת "מין" ממין אחר.
*הניסיון לצייר שהתפתחות המינים כתוצאה משינויים בטבע שהיא תופעה פשוטה יותר להבנה מהתפתחות ישירה גם היא מוטעת, אין שום ראיה בטבע שהתפתחות של אדם ממולקולות של מין שונה לגמרי באמצעות שינויי אקלים, שהוא מובן יותר מהתפתחות ישירה לכל מין ומין בצורת אדם.
*הניסיון לצייר שהתפתחות המינים כתוצאה משינויים בטבע שהיא תופעה פשוטה יותר להבנה מהתפתחות ישירה גם היא מוטעת, אין שום ראיה בטבע שהתפתחות של אדם ממולקולות של מין שונה לגמרי באמצעות שינויי אקלים, שהוא מובן יותר מהתפתחות ישירה לכל מין ומין בצורת אדם.


===המצב האקולוגי===
===המצב האקולוגי===
שורה 48: שורה 48:


===מבנה התא===
===מבנה התא===
אחד הפרופסורים לביולוגיה, בבואו לתאר את מורכבותו של התא, כותב: "כדי להבין את מציאות החיים כפי שהיא נפרשת בפנינו דרך הביולוגיה המולקולרית, עלינו להגדיל את התא פי אלפי מיליון עד להגיעו לקוטר של עשרים ק"מ שדומה לספינת אוויר ענקית גדולה דיה כדי לכסות עיר גדולה כמו לונדון או ניו יורק. אז נוכל לראות אובייקט בעל תכנון ומורכבות מסתגלת שאין שני לו. על פני שטח התא נראה מיליוני פתחים, כמו נמלים של ספינות חלל גדולות, הנפתחים ונסגרים כדי לאפשר לזרם מתמיד של חומרים לזרום פנימה והחוצה. אילו עמדנו להיכנס דרך אחד הפתחים, היינו מוצאים את עצמנו בעולם של טכנולוגיה עילאית ומורכבות מבלבלת...(מורכבות) שהינה מעבר לכושר היצירתי שלנו, מציאות שהינה האנטיתזה של מקריות, ושעולה בכל מובן שהוא על כל דבר שנוצר אי פעם על-ידי האינטליגנציה האנושית..."
אחד הפרופסורים לביולוגיה, בבואו לתאר את מורכבותו של התא, כותב: "כדי להבין את מציאות החיים כפי שהיא נפרשת בפנינו דרך הביולוגיה המולקולרית, עלינו להגדיל את התא פי אלפי מיליון עד להגיעו לקוטר של עשרים ק"מ שדומה לספינת אוויר ענקית גדולה דיה כדי לכסות עיר גדולה כמו לונדון או ניו יורק. אז נוכל לראות אובייקט בעל תכנון ומורכבות מסתגלת שאין שני לו. על פני שטח התא נראה מיליוני פתחים, כמו נמלים של ספינות חלל גדולות, הנפתחים ונסגרים כדי לאפשר לזרם מתמיד של חומרים לזרום פנימה והחוצה. אילו עמדנו להיכנס דרך אחד הפתחים, היינו מוצאים את עצמנו בעולם של טכנולוגיה עילאית ומורכבות מבלבלת...(מורכבות) שהינה מעבר לכושר היצירתי שלנו, מציאות שהינה האנטיתזה של מקריות, ושעולה בכל מובן שהוא על כל דבר שנוצר אי פעם על ידי האינטליגנציה האנושית..."
;חלקי התא:
;חלקי התא:
#'''גרעין''' – כל האינפורמציה בנוגע לגוף האנושי מוצפנת כקוד מורכב במולקולת הדנ"א שבגרעין.
#'''גרעין''' – כל האינפורמציה בנוגע לגוף האנושי מוצפנת כקוד מורכב במולקולת הדנ"א שבגרעין.
שורה 54: שורה 54:
#'''מיטוכונדריה''' – מקור האנרגיה העיקרי של התא. כאן ממוזגים כל מולקולות האט"פ הנחוצות לתפקודי הגוף.
#'''מיטוכונדריה''' – מקור האנרגיה העיקרי של התא. כאן ממוזגים כל מולקולות האט"פ הנחוצות לתפקודי הגוף.
#'''רשת אנדופלסמית''' – בידוד והובלת חלבונים ומולקולות אחרות.
#'''רשת אנדופלסמית''' – בידוד והובלת חלבונים ומולקולות אחרות.
#'''שערי קרום התא''' – סופגים חמצן וגלוקוזה ומרחיקים חומרים כגון חלבונים ואנזימים הממוזגים על-ידי התא.
#'''שערי קרום התא''' – סופגים חמצן וגלוקוזה ומרחיקים חומרים כגון חלבונים ואנזימים הממוזגים על ידי התא.
כלומר, זהו הפך ההיגיון לומר שהתא נוצר מעצמו. וכפי שכתב על כך חוקר אחר: "הסיכוי שצורות חיים גבוהות יותר הופיעו באופן זה, הינו בר השוואה לסיכוי שסופת טורנדו שמשתוללת מעל מגרש גרוטאות תרכיב מטוס בואינג 747 מתוך החומרים שמצויים שם".
כלומר, זהו הפך ההיגיון לומר שהתא נוצר מעצמו. וכפי שכתב על כך החוקר פרד הול: "הסיכוי שצורות חיים גבוהות יותר הופיעו באופן זה, הינו בר השוואה לסיכוי שסופת טורנדו שמשתוללת מעל מגרש גרוטאות תרכיב מטוס בואינג 747 מתוך החומרים שמצויים שם".


===הסיכוי===
===הסיכוי===
שורה 68: שורה 68:


וכאשר בדקו את הגנים של יצורים שעל פי דמיונם הינם בני משפחה משותפת, גילו בכמה מקומות שיש דמיון גנטי גדול יותר דווקא ליצורים שאינם נראים דומים.
וכאשר בדקו את הגנים של יצורים שעל פי דמיונם הינם בני משפחה משותפת, גילו בכמה מקומות שיש דמיון גנטי גדול יותר דווקא ליצורים שאינם נראים דומים.
כמו כן הסיכוי של היוצרות המרכיבים לפס DNA בלבד ללא שאר החומרים המרכיבים את התא הינו עשר בחזקת ארבעים אלף אפסים (כלומר המספר עשר וארבעים אלף אפסים אחרי).


===מאובנים===
===מאובנים===
שורה 95: שורה 97:


===שמירת שבת===
===שמירת שבת===
בנוגע לשיטות הטוענות כי התורה יכולה להסכים עם תורת ההתפתחות, והכוונה ב"יום" היא למשך זמן, תקופה שיכולה להמשך אפילו מליוני שנים, יש כמה הוכחות שזה לא יתכן, הראשונה היא משמירת השבת:
בנוגע לשיטות הטוענות כי התורה יכולה להסכים עם תורת ההתפתחות, והכוונה ב"יום" היא למשך זמן, תקופה שיכולה להמשך אפילו מליוני שנים, יש כמה הוכחות שזה לא ייתכן, הראשונה היא משמירת השבת:


אחת המצוות שנזכרו הכי הרבה בתורה היא [[מצוות השבת]]. למצווה זו ניתנו ב' טעמים: '''א'''. זכר ל[[מעשה בראשית]]. '''ב'''. זכר ל[[יציאת מצרים]].  
אחת המצוות שנזכרו הכי הרבה בתורה היא [[מצוות השבת]]. למצווה זו ניתנו ב' טעמים: '''א'''. זכר ל[[מעשה בראשית]]. '''ב'''. זכר ל[[יציאת מצרים]].  
שורה 101: שורה 103:
בנוגע לטעם הראשון נאמר ב[[עשרת הדברות]]{{הערה|יתרו כ, יא.}}: {{ציטוטון|כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם, וינח ביום השביעי; על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו}}.
בנוגע לטעם הראשון נאמר ב[[עשרת הדברות]]{{הערה|יתרו כ, יא.}}: {{ציטוטון|כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם, וינח ביום השביעי; על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו}}.


מכיון שהיסוד לשמירת השבת הוא: שהיו ששה יממות של 24 שעות, שלאחריהן באה יממה שביעית בה שבת ה' ממלאכתו, לא יתכן לפרש שהייתה זו תקופה, כיון שאם כן, בטל הטעם לשמירת היום השביעי.
מכיון שהיסוד לשמירת השבת הוא: שהיו ששה יממות של 24 שעות, שלאחריהן באה יממה שביעית בה שבת ה' ממלאכתו, לא ייתכן לפרש שהייתה זו תקופה, כיון שאם כן, בטל הטעם לשמירת היום השביעי.


זאת לבד המוכח מדברי חז"ל שהיו אלו יממות של 24 שעות{{הערה|בבלי סנהדרין דף לח. פרקי דרבי אליעזר פרק ג והלאה. מדרש רבה פרשת בראשית.}}.
זאת לבד המוכח מדברי חז"ל שהיו אלו יממות של 24 שעות{{הערה|בבלי סנהדרין דף לח. פרקי דרבי אליעזר פרק ג והלאה. מדרש רבה פרשת בראשית.}}.
שורה 114: שורה 116:
===גיל העולם===
===גיל העולם===
{{ערך מורחב|ערך=[[גיל העולם]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[גיל העולם]]}}
על פי הספירה בה אנו משתמשים, אנו עומדים קרוב ל-5780 שנה מזמן '''בריאת העולם''', אך על פי שיטות אלו, זה רק מזמן שבו אדם הראשון נתוודע למהותו.
על פי הספירה בה אנו משתמשים, אנו עומדים 5784 שנה מזמן '''בריאת העולם''', אך על פי שיטות אלו, זה רק מזמן שבו אדם הראשון נתוודע למהותו.


===זנב===
===זנב===
שורה 120: שורה 122:


מלבד ההוכחות דלעיל עד כמה מופרך שיווצר מין ממין שונה, הנה לדבר זה יש מקור מפורש ב[[מדרש]]{{הערה|בראשית רבה פרשה יד, י.}}: {{ציטוטון|ויהי האדם לנפש חיה. רבי יהודה אמר: מלמד שעשה לו עוקץ ({{=}}זנב) כחיה, וחזר ולקחו ממנו מפני כבודו}}. דהיינו, שאכן בעצם צריך להיות לאדם זנב, אבל בחסדי ה' הוסר הזנב מרובם ככולם של בני האדם.
מלבד ההוכחות דלעיל עד כמה מופרך שיווצר מין ממין שונה, הנה לדבר זה יש מקור מפורש ב[[מדרש]]{{הערה|בראשית רבה פרשה יד, י.}}: {{ציטוטון|ויהי האדם לנפש חיה. רבי יהודה אמר: מלמד שעשה לו עוקץ ({{=}}זנב) כחיה, וחזר ולקחו ממנו מפני כבודו}}. דהיינו, שאכן בעצם צריך להיות לאדם זנב, אבל בחסדי ה' הוסר הזנב מרובם ככולם של בני האדם.
==ראו גם==
*[[אמונה ומדע]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*הרבי, [[שערי אמונה]], חלק הבריאה (עמ' רה והלאה), הוצאת היכל מנחם.
*הרבי, [[שערי אמונה]], חלק הבריאה (עמ' רה והלאה), הוצאת [[היכל מנחם]].
*הרבי, [[מורה לדור נבוך]] ג' חלקים, הוצאת ספריית כפר חב"ד.
*הרבי, [[מורה לדור נבוך]] ג' חלקים, הוצאת ספריית כפר חב"ד.
*פרופסור [[ירמיהו ברנובר]] והרב [[יוסף גינזבורג]], [[מה רבו מעשיך ה']].
*פרופסור [[ירמיהו ברנובר]] והרב [[יוסף גינזבורג]], [[מה רבו מעשיך ה' (ספר)]].


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
;מכתבים מהרבי
;מכתבים מהרבי
* {{קישור חבד בישראל|63|1496|האבולוציה היא אמונה - לא מדע||{{תע|10/06/2010}}}}
* {{קישור חבד בישראל|63|1496|האבולוציה היא אמונה - לא מדע||{{תע|10/06/2010}}}}
* {{קישור חבד בישראל|63|1517|דינוזארים, יתכן שהיו||{{תע|10/07/2010}}}}
* {{קישור חבד בישראל|63|1517|דינוזארים, ייתכן שהיו||{{תע|10/07/2010}}}}
* {{קישור חבד בישראל|63|2492|משימת החיים||{{תע|03/14/2011}}}}
* {{קישור חבד בישראל|63|2492|משימת החיים||{{תע|03/14/2011}}}}
*הרבי, [http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1748&CategoryID=1006 תורת ההתפתחות - ישן מאין], אתר צא"ח.
*הרבי, [http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1748&CategoryID=1006 תורת ההתפתחות - ישן מאין], אתר צא"ח.
שורה 141: שורה 140:
* הרב ניסן דוד דובאוו, [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1086161 האם קיימת סתירה בין דת למדע?], אתר בית חב"ד.
* הרב ניסן דוד דובאוו, [http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1086161 האם קיימת סתירה בין דת למדע?], אתר בית חב"ד.
* {{קישור חבד בישראל|107|2739|מדע מתפתח לחזרה לאמונה||{{תע|04/22/2011}}}}
* {{קישור חבד בישראל|107|2739|מדע מתפתח לחזרה לאמונה||{{תע|04/22/2011}}}}
* פרופ' משה טרופ, [http://www.inn.co.il/News/News.aspx/258459 'האבולוציה – תיאוריה מופרכת ובלתי מבוססת'] {{וידאו}} ערוץ 7.
* פרופ' משה טרופ, [http://www.inn.co.il/News/News.aspx/258459 'האבולוציה – תאוריה מופרכת ובלתי מבוססת'] {{וידאו}} ערוץ 7.
* אבולוציה במבחן - תורת ההתפתחות במבחנים מדעיים, ד"ר שלמה קאפח, הוצאת טקסט רץ, ירושלים תשע"ט
* אבולוציה במבחן - תורת ההתפתחות במבחנים מדעיים, ד"ר שלמה קאפח, הוצאת טקסט רץ, ירושלים תשע"ט


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורה ומדע]]
[[קטגוריה:תורה ומדע]]
4,291

עריכות