מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
(יצירת דף עם התוכן "'''משכלה''' היא האשה שיולדת בנים וקוברת אותם. ==בחסידות== הולדת ילדים בעבודת ה' עניינה הולדת ...") |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''משכלה''' היא האשה שיולדת בנים וקוברת אותם. | '''משכלה''' היא האשה שיולדת בנים וקוברת אותם. | ||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
הולדת ילדים | הולדת ילדים ב[[עבודת ה']] עניינה הולדת ה[[מדות]] מה[[מוחין]] שהם מידת [[אהבה]] היא בחינת [[בן]], וה[[יראה]] היא בחינת [[בת]]. משכלה הוא האדם שאין בכחו ללדת מידות אהבה ויראה אמיתיים בליבו, ומדותיו הם בגדר [[דמיונות]] שוא שחולפים ועוברים לאחר זמן. | ||
ומרומז בפסוק: "וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' אֱלֹקיכֶם..לֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַ[[עקרה|עֲקָרָה]] בְּאַרְצֶךָ אֶת מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא.."{{הערה|ספר שמות כג, כו - כז.}} כלומר מלבד הברכה שלא יהיו משכלה ועקרה יש לפרש גם מלשון ציווי שעל האדם העובד את ה' מוטלת החובה לדאוג שעבודתו לא תהיה באופן של משכלה ועקרה.{{הערה|[[לא תהיה משכלה תשי"ב]].}} | |||
וסיבת הדבר, כמו במשל ההולדה הגשמית התלויה בכח המוליד שבאדם שהוא מצד כח האין סוף (שהרי הולדה היא כהתהוות [[יש מאין]] שהיא רק בכח ה[[אין סוף]]) ובנמשל פירושו שבעבודתו חסר האין סוף, היות ובדקות רצונו ושאיפותיו אינם קשורים לבורא אלא עסוקים בעצמו, שרצונו היא להיות עובד ה' ולכן אין בהם נצחיות. וזו היא ההוספה בפסוק: "משכלה ועקרה בארצך" שהמציאות של משכלה ועקרה תלויים בכך שכללות עבודת ה' שלו היא בארצך - חלק מרצונותיו (ארץ מלשון רצון{{הערה|בראשית רבה פרשה ה ובפירוש המתנות כהונה שם.}}) האישיים של האדם.{{הערה|שם=תוא|תורה אור פרשת משפטים [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78d.htm ד"ה לא תהיה משכלה ועקרה].}} | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
* [[עקרה]] | * [[עקרה]] |