גשמיות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 389 בתים ,  26 באוקטובר 2022
מ
תיקון קישור
מ (החלפת טקסט – "וכה"ג" ב־"וכהאי גוונא")
מ (תיקון קישור)
 
(5 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''גשמיות''', היא כינוי לדבר שיש בו הסתר אלוקי; למרות שהדברים הגשמיים הם [[גשמיות]] הם דבר ה' וחיותם ממנו, אין הדבר נראה לעינים, אם כי ההסתר הוא רק מצד המקבל, אך לא מצד המשפיע.
'''גשמיות''', היא כינוי לנברא שיש בו הסתר אלוקי; למרות שהדברים הגשמיים הם דבר ה' וחיותם ממנו, אין הדבר נראה לעיניים. הסתר זה הוא רק מצד המקבל, אך לא מצד המשפיע.


כל הדברים גשמיים הם מאור ה', וחיותם בכל רגע ורגע על ידי מאמר ה' השופע בו, על ידי השתלשלות החיות מאותיות [[לשון הקודש]] ממדריגה למדריגה.{{הערה|1=[[שער היחוד והאמונה]].}}. ואין בריאתם בהשתלשלות מחכמה ועשרת הספירות, אלא מאור [[סובב כל עלמין]] המתפשט ל[[ממלא כל עלמין]], כי מספירות רוחניות לא ימצא [[גשמיות]] כלל, אלא רק לנפש הברואים הגשמיים שהם ממלכות, והאור ה[[סובב כל עלמין]] הוא המגביל את האותיות של עשרה ספירות, שיוגבלו בכלי, כי האור ה[[סובב כל עלמין]] הוא הגורם לבחינת הגשמיות שהוא כלי מגביל לרוחניות{{הערה|[[אדמו"ר הזקן]],תורה אור,מגלת אסתר,צב, ד}}.
==התהוות הגשמיות==
כל הדברים גשמיים מתהווים מ[[אור]] ה', וחיותם נמשכת בכל רגע ורגע על ידי [[עשרת המאמרות]]. חלקם באופן ישיר, וחלקם על ידי השתלשלות החיות מאותיות [[לשון הקודש]] ממדריגה למדריגה.{{הערה|1=[[שער היחוד והאמונה]].}}.
 
בריאת הגשמיות איננה מהשתלשלות מעשרת הספירות, אלא מאור [[סובב כל עלמין]] המתפשט ל[[ממלא כל עלמין]]. זאת כיוון ש[[רוחניות]] אינה יכולה לגרום להתהוות גשמית{{הערה|כמו שמחשיבה על פרט מסויים, לא נוצר הדבר. כיוון שהמחשבה היא רוחנית והיצירה שלו היא גשמית.}}, אלא רק לברוא את הנפש הרוחנית שבתוך הנברא הגשמי. תפקידו של ה[[אור הסובב]] הוא להגביל את האותיות של עשר הספירות בכלי, ועל ידי הגבלה זו של הרוחניות - נגרם קיומו של הגשמי{{הערה|[[אדמו"ר הזקן]], תורה אור, מגלת אסתר, צב, ד}}.
 
הסיבה לכך שדווקא אור הסובב הוא הגורם לקיום הגשמיות, היא העובדה שהוא '''סובב''', ואין בבחינה זו הבדל בין התהוות חכמה בדרגה הגבוהה ביותר, להתהוות הגשמיות התחתונה. אור הסובב בהגדרתו אינו נמשך בפרטים לפי דרגתם, אלא מקיף עליהם באופן נעלם{{הערה|עד שהברואים מחשיבים אותו כאין לגבי היש שלהם.}}{{הערה|אדמו"ר האמצעי, שערי אורה, שער הפורים, נה, א}}.
 
==גשמיות שברוחניות==
מציאות הגשמיות היא לא רק בגשמיות הנראית לעיניים, אלא גם במציאות הישות הקיימת בכל הספירות{{הערה|אדמו"ר האמצעי, שערי אורה, שער הפורים, נה, א}}.
{{להשלים}}


מציאות הגשמיות היא שלא כדרך ההשתלשלות, לא רק בגשמיות הנראית לעיניים אלא גם במציאות הישות הקיימת בכל הספירות, ואין הפרש לגבי בחינת הארת הסובב בין התהוות יש בראשית דחכמה להתהוות יש הגשמיות ד[[דצ"ח]] מן הרוחניות שנקרא סוף שמקיף לכולם בשוה ממש, מפני שההארה וההמשכה שמבחינת סובב זה אינה באה בבחינת התלבשות והשתלשלות כהתלבשות השכל במדות וכהאי גוונא אלא בבחינת סובב ומקיף מלמעלה בבחינת ההעלם והאין, וזה החשיבות של קיום מצוות מעשיות בדברים גשמיים, שעל ידי זה מעוררים את בחינת הסובב עצמה{{הערה|אדמו"ר האמצעי, שערי אורה, שער הפורים, נה, א}}.
== [[גשמיות]] של יהודי ==
== [[גשמיות]] של יהודי ==


גשמיות של [[יהודי]] הוא [[רוחניות]], [[הקדוש ברוך הוא]] נותן לנו [[גשמיות]], שנעשה מכך רוחניות. פעמים כשלרגע אין זה כך, יש לתת לקב"ה אפילו "מנחת עני" והוא נותן בשפע{{הערה|[[היום יום]] כ"ז טבת.}}.
גשמיות של [[יהודי]] הוא [[רוחניות]], [[הקדוש ברוך הוא]] נותן לנו [[גשמיות]], שנעשה מכך רוחניות. פעמים כשלרגע אין זה כך, יש לתת לקב"ה אפילו "מנחת עני" והוא נותן בשפע{{הערה|[[היום יום]] כ"ז טבת.}}.


כך אמר גם [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]]{{הערת שוליים|מובא ב[[היום יום - כ"ז אלול]].}}: {{ציטוטון|"ישראל גוי אחד בארץ" - [[עם ישראל]] גם בארציות העולם קשור עם [[ה' אחד]]. השם יתברך עושה מה[[רוחניות]] [[גשמיות]], ועם ישראל עושה מהגשמיות [[רוחניות]]}}.
כך אמר גם [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]]{{הערה|מובא ב[[היום יום - כ"ז אלול]].}}: {{ציטוטון|"ישראל גוי אחד בארץ" - [[עם ישראל]] גם בארציות העולם קשור עם [[ה' אחד]]. השם יתברך עושה מה[[רוחניות]] [[גשמיות]], ועם ישראל עושה מהגשמיות [[רוחניות]]}}.
 
מעלתה של הגשמיות היא בכך שבה דווקא נמצא רצונו של הקב"ה, שנתאווה ל[[דירה בתחתונים]]. והדבר התחתון ביותר הוא [[העולם הגשמי]]{{מקור}}.
{{להשלים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
{{ערך חסר}}
182

עריכות

תפריט ניווט