בלילה ההוא נדדה שנת המלך: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 13: שורה 13:


==לילה ההוא==
==לילה ההוא==
בחינת "יום" מבטא את התגלות האלקות ובחינת "זה" הוא לדבר העומד נוכח, ומשמעותו במובן של האור האלוקי הוא שאלקות בהתגלות אצל האדם כאלו עיניו רואות אותו, וממילא העולם נחשב כאין, וזהו בחינת "זה היום". אבל בחינת לילה הוא בחינת חשך ואפילה שאינו רואה כלום. כלומר, כי אף שיודע אודות אלקות בכלל, אין זה נתפס במוחו ולכן בחינה זו נחשבת ל"לילה". אולם גם בבחינת לילה יכול האדם להיות בבחינת "זה" דהיינו לנוכח, והוא מחמת גודל האמונה שיאמין באמונה שלימה זכה וטהורה כאילו עיניו רואות ממש.{{הערה|תורה אור צד, ד.}} אולם בעת שישנה העלם והסתר גדול עד שגם באמונה של האדם נופלים ספיקות נמצאת דרגת האלקות בבחינת "לילה ההוא".{{הערה|}}
"לילה ההוא" רומז על עוצמת העלם וההסתר ששררה באותה התקופה. שני הבחינות [[יום]] ו[[לילה]] רומזות על שני תנועות באור האלוקי, יום מבטא את תנועת הגילוי וההתפשטות{{הערה|"ויקרא אלקים לאור יום" (בראשית א, ה).}} ([[חסד]]) ואילו הלילה מבטא את תנועת העלם וההסתר ([[גבורה]]). בשני תנועות אלו יש כפי שהם בבחינת "זה" וכפי שהם בבחינת "הוא". בחינת "זה" הוא לדבר העומד נוכח, ומשמעותו במובן של האור האלוקי הוא שאלקות כפי שהיא בתנועת התגלות באה בהתגלות בפועל ואילו העניין של ביום ההוא תוכנו כפי שדרגה זו באלקות נמצאת בשרשה כפי שכלולה עדיין בכח. וכן הוא גם בנוגע ל"לילה הזה" ול"לילה ההוא" שהם שני מצבים בתנועה של לילה גופא אם שהוא בא בפועל או כפי שהוא בכח.
*הביאור התורה אור ועוד - כי זמן הגלות היא לילה מפני שאין ראיה והשגה אלא רק אמונה. "ההוא" - האמונה אינה בהתאמתות...{{מקור}}
 
*הביאור ב"בלילה ההוא תשכ"ה - זמן הגלות החושך וההסתר הוא כפול עד שאין משיגים ההסתר גופא.
ושני דרגות אלו של יום ולילה כפי שמתבטאים אצל האדם הוא שבחינת יום מבאת את הגילוי האלוקי באופן של [[ראיה]] או אפילו השגה שכלית. וזהו בחינת "זה היום". אולם בחינת לילה הוא בחינת חשך ואפילה שאינו רואה כלום. כלומר, כי אף שמאמין באלקות בכלל, אין זה נתפס במוחו בהשגה ולכן בחינה זו נחשבת ל"לילה". אולם גם בבחינת לילה יכול האדם להיות בבחינת "זה" והתגלות שיהיה בבחינת נוכח, והוא מחמת תוקף התאמתות האמונה שיאמין באמונה שלימה זכה וטהורה כאילו עיניו רואות ממש.{{הערה|תורה אור צד, ד.}} אולם בעת שישנו העלם והסתר גדול עד שגם באמונה של האדם נופלים ספיקות נמצאת דרגת האלקות בבחינת "לילה ההוא".{{הערה|בלילה ההוא תשכ"ה ([[ספר המאמרים מלוקט]], הוצאה חדשה - [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/12/76.htm חלק ג עמוד עו]).}}
 
באופן נוסף מבואר; כי כשההנהגה בעולם באה מהדרגה של "לילה הזה" על אף שתוצאתה תהיה העלם והסתר בעולם על האור האלוקי, ישנו נתינת כח לחוש ולהרגיש שישנו הסתר (אם כי האור וגילוי (יום) אינו מתגלה), אולם כשההנהגה נובעת מדרגת "לילה ההוא" (תנועת העלם כפי שהיא בשרשה באלקות) תוצאתה העלם והסתר לגמרי, עד שלא עולה על הדעת שישנו הסתר והעלם על אלקות ("שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר"{{הערה|ישעיה ה, כ.}}).{{הערה|דיבור המתחיל "בלילה ההוא" תשכ"ה (ספר המאמרים מלוקט (הוצאה חדשה - [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/12/73.htm חלק ג עמוד עג ואילך]).}}


==נדדה שנת מלכו של עולם==
==נדדה שנת מלכו של עולם==
5,403

עריכות