מעלי קבצים, highauser
8,630
עריכות
(←הדלקה בבית הכנסת: מקור) |
(עריכה ראשונית) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:הדלקת נרות חנוכה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי ליד החנוכיה ב[[770]]]] | [[קובץ:הדלקת נרות חנוכה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי ליד החנוכיה ב[[770]]]] | ||
[[קובץ:חשמונאים.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של אלעזר החשמונאי]] | [[קובץ:חשמונאים.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של אלעזר החשמונאי]] | ||
'''חג החנוכה''', | '''חג החנוכה''' נקבע על ידי [[חז"ל]] בזמן [[בית המקדש השני]], לזכר הניסים והישועות שעשה ה' בתקופת מלכות [[יוון]]: ניצחונם של החשמונאים ב[[מרד החשמונאים|מרד נגד היוונים]], חנוכתו מחדש של [[בית המקדש]] ו[[נס פך השמן]]. החג מצוין באמירת [[הלל]] והודאה וכן ב[[הדלקת נרות חנוכה]]. | ||
==סיפור החג | החג נחוג בשמונת הימים מ[[כ"ה בכסלו]] עד [[ב' בטבת]] או [[ג' בטבת]]{{הערה|בהתאם לקביעותה של השנה: כאשר חודש כסלו הוא בן עשרים ותשעה ימים - מסתיים החג בג' בטבת, וכאשר הוא בן שלושים ימים - מסתיים בב' בטבת.}}. | ||
{{ | |||
==רקע== | |||
{{ערך מורחב|מרד החשמונאים}} | |||
סיפור החג התרחש בתקופת [[בית המקדש השני]], כאשר משלה מלכות [[יוון]]. בשנת ג'תר"י עלה לשלטון המלך אנטיוכוס ותחת שלטונו החלו רדיפות ו[[גזירות אנטיוכוס|גזירות כנגד התורה]], שבראשן חילול [[בית המקדש]] והפיכתו למוקד פולחן ל[[עבודה זרה]]. לאחר תקופת דיכוי פרץ [[מרד החשמונאים]] בניצוחו של מתתיהו בן יוחנן [[כהן גדול]] ולאחר מכן יהודה המכבי. ב{{קס|כ"ד| בכסלו}} או ב[[כ"ה בכסלו]] בשנת ג'תרכ"ב ניצחו החשמונאים את היוונים וטיהרו את בית המקדש, והוא נחנך ב[[כ"ה בכסלו]]. ביום זה התרחש גם [[נס פך השמן]], שבזכותו דלקה ה[[מנורה]] שמונה ימים באופן ניסי. | |||
בשנה שלאחריה קבעו [[חכמים]] את שמונת הימים הללו לחג וימי הלל והודאה{{הערה|שם=שבת|שבת כא, ב.}}. | |||
== | ==מצוות החג== | ||
===הדלקת נרות=== | ===הדלקת נרות=== | ||
{{ערך מורחב|הדלקת נרות חנוכה}} | |||
המצוה העיקרית בחג היא הדלקת נר בכל לילה מלילות החנוכה, לאחר [[שקיעת החמה]] (למעט ב[[ערב שבת]] בו מדליקים קודם שקיעת החמה). ההדלקה היא בבית, במקום הנראה כלפי חוץ, כגון בפתח הבית או בחלון הנראה אל רשות הרבים, מכיוון שמטרתה של ההדלקה היא לפרסם את הנס. | |||
מצות ההדלקה מתוארת בגמרא{{הערה|שם=שבת}} כך: | |||
{{ציטוט|מרכאות=כן|'''מצות חנוכה''': נר איש וביתו.{{ש}}'''והמהדרין''': נר לכל אחד ואחד.{{ש}}'''והמהדרין מן המהדרין''': [[בית שמאי]] אומרים: יום ראשון מדליק שמונה, מכאן ואילך פוחת והולך. ו[[בית הלל]] אומרים: יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך.}} | |||
המנהג שהתקבל בתפוצות ישראל הוא שכולם נוהגים כ"מהדרין מן המהדרין", אך ישנם שני פירושים לכך. על פי ה[[רמ"א]], מנהג המהדרין מן המהדרין הוא שכל אחד מבני הבית החייבים במצוות מדליק וממצוות חינוך גם קטן המגיע לגיל חינוך מדליק{{הערה|רמ"א סימן תרע"ה סעיף ג'. משנה ברורה סימן תרע"ז ס"ק י"ג.}}. בעדות המזרח נהגו על פי פסקו של ה[[שולחן ערוך]], שכל בני הבית יוצאים ידי חובה בהדלקת בעל הבית{{הערה|באופן נדיר, בדין זה פסק הרמ"א כדעת [[הרמב"ם]] - הספרדי, והשולחן ערוך פסק כדעת [[בעלי התוספות]] הצרפתיים. ראה [[דבר מלכות]] שיחת ש"פ וישלח תשנ"ב [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=174&hilite= בשולי הגליון להערה 113].}}. | |||
====חובת ההדלקה==== | ====חובת ההדלקה==== | ||
*החל מאור לכ"ה בכסלו חובה על כל אחד ואחת מישראל להדליק נרות חנוכה. מעיקר הדין מספיק נר אחד בכל לילה ובזה מספיק להוציא את כל בני המשפחה.{{הערה|1=במקרה שראש הבית אינו נמצא או אורח שמתארח או בחורים ראה בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46444&st=&pgnum=44 נטעי גבריאל]}} אמנם מהדרים להדליק לכל אחד מבני הבית ולהוסיף בכל לילה עוד נר, כך שביום השמיני מדליק כל אחד שמונה נרות. | *החל מאור לכ"ה בכסלו חובה על כל אחד ואחת מישראל להדליק נרות חנוכה. מעיקר הדין מספיק נר אחד בכל לילה ובזה מספיק להוציא את כל בני המשפחה.{{הערה|1=במקרה שראש הבית אינו נמצא או אורח שמתארח או בחורים ראה בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46444&st=&pgnum=44 נטעי גבריאל]}} אמנם מהדרים להדליק לכל אחד מבני הבית ולהוסיף בכל לילה עוד נר, כך שביום השמיני מדליק כל אחד שמונה נרות. | ||
*בנוגע לבנות - הייתה הנהגת [[פורטל:בית רבי|בית הרב]] שהם לא הדליקו נרות חנוכה לא הגדולות ולא הקטנות לפני בת-מצוה כי אם יצאו ידי חובתן בזה על ידי אביהן ואחר כך - בעליהן.{{מקור}} | *בנוגע לבנות - הייתה הנהגת [[פורטל:בית רבי|בית הרב]] שהם לא הדליקו נרות חנוכה לא הגדולות ולא הקטנות לפני בת-מצוה כי אם יצאו ידי חובתן בזה על ידי אביהן ואחר כך - בעליהן.{{מקור}} | ||
*נוהגים לחנך אף את הקטנים ביותר בהדלקה{{הערה|ראה בהתקשרות (מובא בקישורים חיצוניים)}} | *נוהגים לחנך אף את הקטנים ביותר בהדלקה{{הערה|ראה בהתקשרות (מובא בקישורים חיצוניים)}}. | ||
*במקומות שאין אנשים שידליקו נר חנוכה - ישתדלו לכל | *במקומות שאין אנשים שידליקו נר חנוכה - ישתדלו לכל הפחות שאשה או ילדה תדליק נר חנוכה{{מקור}}. | ||
====זמנה==== | ====זמנה==== | ||
*זמן הדלקה הוא החל מתחילת שקיעת החמה ועד אור הבוקר ויש להקדים כמה שיותר. (לכתחילה צריך להדליק כשבני הבית נעורים | *זמן הדלקה הוא החל מתחילת שקיעת החמה ועד אור הבוקר ויש להקדים כמה שיותר. (לכתחילה צריך להדליק כשבני הבית נעורים עדיין). | ||
*משך הזמן שעל הנרות לדלוק חצי שעה לפחות, ומנהג חב"ד שידלק 50 דקות | *משך הזמן שעל הנרות לדלוק חצי שעה לפחות, ומנהג חב"ד שידלק 50 דקות{{הערה|ראה היום יום, [[כ"ה בכסלו]].}}. | ||
====ההדלקה ומקומה==== | ====ההדלקה ומקומה==== | ||
*מהדרים להדליק בשמן זית דווקא, אמנם כל דבר שדולק יפה וטוב כשר להדלקה. | *מהדרים להדליק בשמן זית דווקא, אמנם כל דבר שדולק יפה וטוב כשר להדלקה. | ||
שורה 23: | שורה 39: | ||
*כשמניחים את הנרות בפתח יש להניחם מצד שמאל של הפתח (ומה טוב בתוך עובי הפתח{{מקור}}) ולמטה מעשרה טפחים{{מקור}}. | *כשמניחים את הנרות בפתח יש להניחם מצד שמאל של הפתח (ומה טוב בתוך עובי הפתח{{מקור}}) ולמטה מעשרה טפחים{{מקור}}. | ||
*הרבי עודד שהילדים ידליקו בפתח חדרו האישי (כמובן בבטיחות).{{מקור}} | *הרבי עודד שהילדים ידליקו בפתח חדרו האישי (כמובן בבטיחות).{{מקור}} | ||
====הברכה==== | ====הברכה==== | ||
*לפני הדלקת הנרות מברכים שני ברכות ברכה ראשונה:"ברוך אתה | *לפני הדלקת הנרות מברכים שני ברכות ברכה ראשונה:"ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו להדליק נר חנוכה". ברכה שניה: "ברוך... מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". | ||
*בפעם הראשונה שמדליק מוסיף לאחריהם: "ברוך | *בפעם הראשונה שמדליק מוסיף לאחריהם: "ברוך... מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה". | ||
====החנוכיה==== | ====החנוכיה==== | ||
שורה 32: | שורה 49: | ||
*הציווי "זה א-לי ואנוהו - התנאה לפניו במצות", כולל בנוגע לחנוכה - מנורת חנוכה נאה. | *הציווי "זה א-לי ואנוהו - התנאה לפניו במצות", כולל בנוגע לחנוכה - מנורת חנוכה נאה. | ||
[[תמונה:חנוכה.jpg|left|thumb|250px|הרבי וחנוכיה]] | [[תמונה:חנוכה.jpg|left|thumb|250px|הרבי וחנוכיה]] | ||
====הדלקה בבית הכנסת==== | ====הדלקה בבית הכנסת==== | ||
*מדליקים נרות חנוכה בברכה בבית הכנסת. והמנהג (חב"ד) להדליקו אחרי תפילת [[מנחה]] לפני "[[עלינו לשבח]]" | *מדליקים נרות חנוכה בברכה בבית הכנסת. והמנהג (חב"ד) להדליקו אחרי תפילת [[מנחה]] לפני "[[עלינו לשבח]]"{{מקור}}. (וב[[מוצאי שבת]] אחרי תפילת [[מעריב]] (לפני הבדלה){{מקור}}). | ||
*המדליק בבית הכנסת לא יצא חובה ועליו להדליק שוב בביתו | *המדליק בבית הכנסת לא יצא חובה ועליו להדליק שוב בביתו{{מקור}}. | ||
*כדי להוסיף בההתעוררות דנרות חנוכה - כדאי שתהיה מנורה דלוקה ב[[בית הכנסת]], במשך כל המעת-לעת, אם אין חשש כלל שישחקו התינוקות{{הערה|שיחת שבת חנוכה תש"נ.}}. | *כדי להוסיף בההתעוררות דנרות חנוכה - כדאי שתהיה מנורה דלוקה ב[[בית הכנסת]], במשך כל המעת-לעת, אם אין חשש כלל שישחקו התינוקות{{הערה|שיחת שבת חנוכה תש"נ.}}. | ||
====לשמוע מה הנרות מספרים==== | ====לשמוע מה הנרות מספרים==== | ||
שורה 50: | שורה 61: | ||
====ועל הניסים==== | ====ועל הניסים==== | ||
*בכל התפילות בימי חנוכה מוספים בתפילת ההודאה (תפילת [[מודים]] לפני התיבות "ועל כולם") את תפילת "ועל הניסים" כמו"כ ברכה השניה ב[[ברכת המזון]] לפני התיבות "ועל הכל ה' אלקינו וכו'" אנו מוסיפים תפילה זו להודות ולשבח לה' על הניסים והנפלאות. | *בכל התפילות בימי חנוכה מוספים בתפילת ההודאה (תפילת [[מודים]] לפני התיבות "ועל כולם") את תפילת "ועל הניסים" כמו"כ ברכה השניה ב[[ברכת המזון]] לפני התיבות "ועל הכל ה' אלקינו וכו'" אנו מוסיפים תפילה זו להודות ולשבח לה' על הניסים והנפלאות. | ||
*בכל יום מימי החנוכה לאחר [[תפילת שחרית]] אומרים [[הלל]] | *בכל יום מימי החנוכה לאחר [[תפילת שחרית]] אומרים [[הלל]] בברכה לפניו ולאחריו. | ||
====סעודות ושמחה בחג==== | ====סעודות ושמחה בחג==== | ||
שורה 64: | שורה 69: | ||
גם כשנפגשים בימי החנוכה יש לנהוג בברכת "גוט יום טוב". | גם כשנפגשים בימי החנוכה יש לנהוג בברכת "גוט יום טוב". | ||
====אכילת מאכלי חלב ושמן | |||
==מנהגי החג== | |||
===צדקה=== | |||
בימי החנוכה צריך להיות הוספה יתירה בענין הצדקה{{הבהרה|כמדומה שמובא משהו בסגנון בשו"ע יש להרחיב לפי"ז}}. | |||
===דמי חנוכה=== | |||
{{ערך מורחב|ערך=[[דמי חנוכה]]}} | |||
דמי חנוכה הם מעות אותם נוהגים לתת לילדים בחג החנוכה על מנת לחנכם לצדקה. הרבי חילק מעות לתלמידי [[ישיבת תומכי תמימים המרכזית 770]] וכן הורה לתת משמו ל[[חיילי צה"ל]] בישראל. כמו כן הורה לכל המוסדות לתת מעות לתלמידיהם. | |||
===אכילת מאכלי חלב ושמן=== | |||
{{פסקה חסרה}} | {{פסקה חסרה}} | ||
שורה 75: | שורה 90: | ||
*כאשר [[כ"ד בכסלו]] יום הנצחון והצלה, חל ב[[שבת]] - צריכה ה[[שמחה]] דחנוכה להיות גם ב[[כ"ד]], כי אז הניצחון של המלחמה הוא באופן שאין שום רושם של טרחה וצער. | *כאשר [[כ"ד בכסלו]] יום הנצחון והצלה, חל ב[[שבת]] - צריכה ה[[שמחה]] דחנוכה להיות גם ב[[כ"ד]], כי אז הניצחון של המלחמה הוא באופן שאין שום רושם של טרחה וצער. | ||
==מבצע חנוכה והדלקות פומביות== | |||
{{ערך מורחב|ערך=[[מבצע חנוכה]]}} | |||
*מבצע חנוכה הינו מבצע אותו יזם הרבי מליובאוויטש שמטרתו לחזק את קיום מצוות ומנהגי חג החנוכה ולפרסם את נס החנוכה, לדאוג שבכל בית ומקום ציבורי תודלק [[חנוכיה]]. | |||
*לעורר את השכנים והידידים, והעיקר - להשתדל ולברר אם ישנם כאלה שאינם יודעים גודל ה"[[שטורעם]]" דעניני חנוכה, שגם אצלם יהיו כל עניני חנוכה בשלימות כולל גם בנוגע להכנה לחנוכה מבעוד מועד. | |||
*לאחרי הפירסום העיקרי על ידי קיום מצות נר חנוכה בבית הכנסת, ואמירת "[[הנרות הללו (ניגון)|הנרות הללו]]" כדאי ונכון להוסיף ב"פרסומי ניסא" גם על ידי הדיבור בעניני חנוכה. | |||
*יש לראות לנצל ימים אלו כדי לערוך [[התוועדות]] חסידים, או לקרוא לזה בלשון אחר, בכל מקום לפי ענינו, בכל יום מימי החנוכה, ולדבר שם דברי תורה, ולקבל החלטות טובות ובעיקר - לדבר בענין פרסומי ניסא, בכל הניסים ש[[הקב"ה]] עושה לבני ישראל - "בימים ההם בזמן הזה" מתוך ידיעה שהפרסומי ניסא ש[[הקב"ה]] עושה בזמנינו נוגע וקשורה להבאת הגאולה בפועל ממש{{הערה|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ וישב תשנ"ב.}}. | |||
==חנוכה בתורת החסידות== | ==חנוכה בתורת החסידות== | ||
שורה 191: | שורה 213: | ||
== ראה גם == | == ראה גם == | ||
*[[חנוכה | *[[מבצע חנוכה]] | ||
===ניגוני חב"ד לחג=== | ===ניגוני חב"ד לחג=== | ||
*[[ניגון הנרות הללו]] | *[[ניגון הנרות הללו]] |