משתמש:שלום/מלאכת טוחן: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי "
מ (החלפת טקסט – "בחי' " ב־"בחינת ")
מ (החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי ")
שורה 4: שורה 4:
ב[[שו"ע הרב]]{{הערה| או"ח סימן שכא}} נפסק כי הצריך לדוך פלפלין וכיוצא בהם ליתן לתוך המאכל בשבת מותר לכתוש אותו בשינוי גדול מדרך החול, כגון ביד של סכין וכיוצא בו אפילו הרבה ביחד, אבל לא במדוך אפילו אינו של אבן כדרכו בחול אלא של עץ וכיוצא בו, ויש אומרים שצריך גם כן שידוך גם כן בתוך הקערה וכיוצא בה.
ב[[שו"ע הרב]]{{הערה| או"ח סימן שכא}} נפסק כי הצריך לדוך פלפלין וכיוצא בהם ליתן לתוך המאכל בשבת מותר לכתוש אותו בשינוי גדול מדרך החול, כגון ביד של סכין וכיוצא בו אפילו הרבה ביחד, אבל לא במדוך אפילו אינו של אבן כדרכו בחול אלא של עץ וכיוצא בו, ויש אומרים שצריך גם כן שידוך גם כן בתוך הקערה וכיוצא בה.


וכן לא ידוש במכתשת אע"פ שכותש ביד של סכין וכיוצא בו, ויש מתירין לכתוש במכתש (וטוב להחמיר במקום שאפשר) אבל אסור לחתכם בסכין אפילו כדי לאכול מיד והוא הדין לכל התבלין שאין דרך לאכלם אלא ע"י תערובת.
וכן לא ידוש במכתשת אע"פ שכותש ביד של סכין וכיוצא בו, ויש מתירין לכתוש במכתש (וטוב להחמיר במקום שאפשר) אבל אסור לחתכם בסכין אפילו כדי לאכול מיד והוא הדין לכל התבלין שאין דרך לאכלם אלא על ידי תערובת.


אבל כל דבר הראוי לאכילה כמות שהוא ואינו גדולי קרקע שאין במינו טחינה כלל, כגון [[בשר]] מבושל או צלי או גבינה וכיוצא בהם מותר לחתוך דק דק אפילו שלא לאכול מיד מפני שאין טחינה באוכלין, ואפילו היא גבינה קשה מאד מותר שהרי אפשר ללעסה בקושי ושם אוכל עליה,  אבל אסור לגוררה דק דק במורג חרוץ בעל פיפיות (שקורין רי"ב אייזי"ן בל"א) אפילו כדי לאכול מיד, דכיון שהכלי מיוחד לכך הרי זה דרך חול כמו שחיקת תבלין במדוך ובמכתשת והוא הדין בכלי אחר המיוחד לכך.
אבל כל דבר הראוי לאכילה כמות שהוא ואינו גדולי קרקע שאין במינו טחינה כלל, כגון [[בשר]] מבושל או צלי או גבינה וכיוצא בהם מותר לחתוך דק דק אפילו שלא לאכול מיד מפני שאין טחינה באוכלין, ואפילו היא גבינה קשה מאד מותר שהרי אפשר ללעסה בקושי ושם אוכל עליה,  אבל אסור לגוררה דק דק במורג חרוץ בעל פיפיות (שקורין רי"ב אייזי"ן בל"א) אפילו כדי לאכול מיד, דכיון שהכלי מיוחד לכך הרי זה דרך חול כמו שחיקת תבלין במדוך ובמכתשת והוא הדין בכלי אחר המיוחד לכך.