שוטה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 3 בתים ,  19 בספטמבר 2016
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 7: שורה 7:
נחלקו הפוסקים בהגדרת שוטה, האם די באחד משלשת סימני שוטה, כלומר אם אדם יוצא יחיד בלילה למקומות בודדים (בזמן חז"ל שהיו מצויים [[שדים]] ורוחות, והדבר היה נחשב לסכנה) האם גם אדם כזה נחשב שוטה לכל דבר, או שרק אם אין ידוע לנו מצבו הרפואי אנו משערים כי כנראה שהוא שוטה?  
נחלקו הפוסקים בהגדרת שוטה, האם די באחד משלשת סימני שוטה, כלומר אם אדם יוצא יחיד בלילה למקומות בודדים (בזמן חז"ל שהיו מצויים [[שדים]] ורוחות, והדבר היה נחשב לסכנה) האם גם אדם כזה נחשב שוטה לכל דבר, או שרק אם אין ידוע לנו מצבו הרפואי אנו משערים כי כנראה שהוא שוטה?  


ה[[סמ"ע]] קובע שדי בסימן זה לבדו שיוצא יחיד בלילה כדי להחשיבו כשוטה. וכן פוסק [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שו"ת סימן כו}} שכן שמע מה[[רמב"ם]]{{הערה|פרק ט' מהלכות עדות הלכה ט}}, ודלא כהתורת שלמים{{הערה|יורה דעה סימן א ס"ק נא}}.
ה[[סמ"ע]] קובע שדי בסימן זה לבדו שיוצא יחיד בלילה כדי להחשיבו כשוטה. וכן פוסק [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שו"ת סימן כו}} שכן שמע מה[[רמב"ם]]{{הערה|פרק ט' מהלכות עדות הלכה ט}}, ודלא כהתורת שלמים{{הערה|יורה דעה סימן א ס"ק נא}}.


לעומת זאת הצמח צדק בפירושו ל[[מסכת חגיגה]] מביא שמדברי התוספות{{הערה|חגיגה ג ב}} משמע שלשה סימנים אלו הם רק סימנים להחזיק אדם כשוטה, אך אם נראה בעליל שבשאר ענינים דעתו מיושבת אין לו דין שוטה. אך מביא שרוב הפוסקים כותבים כהרמב"ם, הלא הם תשובות מהרי"ו, שו"ת כרון יוסך, לרבינו שמחה אם שוטה באחד מארבעה הדברים המוזכרים בברייתא, ולפי הרמב"ם לאו דוקא באחד מדברים אלו אלא כל דבר שמראה על שהוא שוטה די להחזיקו כשוטה.
לעומת זאת הצמח צדק בפירושו ל[[מסכת חגיגה]] מביא שמדברי התוספות{{הערה|חגיגה ג ב}} משמע שלשה סימנים אלו הם רק סימנים להחזיק אדם כשוטה, אך אם נראה בעליל שבשאר ענינים דעתו מיושבת אין לו דין שוטה. אך מביא שרוב הפוסקים כותבים כהרמב"ם, הלא הם תשובות מהרי"ו, שו"ת כרון יוסך, לרבינו שמחה אם שוטה באחד מארבעה הדברים המוזכרים בברייתא, ולפי הרמב"ם לאו דוקא באחד מדברים אלו אלא כל דבר שמראה על שהוא שוטה די להחזיקו כשוטה.


==להלכה==
==להלכה==

תפריט ניווט