חושך: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 4 בתים ,  15 בספטמבר 2016
מ
החלפת טקסט – "הרמב"ן " ב־"הרמב"ן "
מ (החלפת טקסט – "מחשבה " ב־"מחשבה ")
מ (החלפת טקסט – "הרמב"ן " ב־"הרמב"ן ")
שורה 2: שורה 2:
ה'''חושך''' - היפך ה[[אור]], מסמל את היפך ה[[קדושה]]. החושך הינו גם כינוי ל[[שלש קליפות הטמאות]] ול[[רע]]. זמן ה[[גלות]] מהווה תקופה של חושך, ככתוב: "כי הנה החושך יכסה ארץ".
ה'''חושך''' - היפך ה[[אור]], מסמל את היפך ה[[קדושה]]. החושך הינו גם כינוי ל[[שלש קליפות הטמאות]] ול[[רע]]. זמן ה[[גלות]] מהווה תקופה של חושך, ככתוב: "כי הנה החושך יכסה ארץ".
==מהות החושך==
==מהות החושך==
ישנה מחלוקת בין גדולי ישראל במהות החושך, האם הוא רק מצב המתקיים בהעדר אור,{{הערת שוליים|רס"ג בספר האמונות ודעות מ"א. מו"נ חלק ג' פ"י והביאו הרמב"ן (שמות ד, יא). ועיין גם כן זח"א רסג, א.}} או שהוא מהות ובריאה כלשעצמה,{{הערת שוליים|שמו"ר פט"ו כב. לקח טוב בראשית בתתלתו. חזקוני בראשית א, ב. חדא"ג מהרש"א תמיד לב, א. וראה ג"כ ירושלמי כרכות פ"ח ה"ו.}} וכמאמר: יוצר אור ו'''בורא''' חושך. [[הרבי]] הכריע כדעה השניה, והוסיף כי בעומק הענין הדעה השניה אינה חולקת על הדעה הראשונה, אלא מוסיפה עליה{{הערת שוליים|(ד"ה ויקח ה"א משנת [[תרצ"א]] - בקצור לשון קצת. ועיי"ש הביאור בסדר ההשתלשלות ובעבודה. וראה גם כן שערי אורה ד"ה בכ"ה ב[[כסלו]] פנ"ז).}}.
ישנה מחלוקת בין גדולי ישראל במהות החושך, האם הוא רק מצב המתקיים בהעדר אור,{{הערת שוליים|רס"ג בספר האמונות ודעות מ"א. מו"נ חלק ג' פ"י והביאו [[הרמב"ן]] (שמות ד, יא). ועיין גם כן זח"א רסג, א.}} או שהוא מהות ובריאה כלשעצמה,{{הערת שוליים|שמו"ר פט"ו כב. לקח טוב בראשית בתתלתו. חזקוני בראשית א, ב. חדא"ג מהרש"א תמיד לב, א. וראה ג"כ ירושלמי כרכות פ"ח ה"ו.}} וכמאמר: יוצר אור ו'''בורא''' חושך. [[הרבי]] הכריע כדעה השניה, והוסיף כי בעומק הענין הדעה השניה אינה חולקת על הדעה הראשונה, אלא מוסיפה עליה{{הערת שוליים|(ד"ה ויקח ה"א משנת [[תרצ"א]] - בקצור לשון קצת. ועיי"ש הביאור בסדר ההשתלשלות ובעבודה. וראה גם כן שערי אורה ד"ה בכ"ה ב[[כסלו]] פנ"ז).}}.


ב[[מכת חושך]] ניתן היה למשש את החושך - "וְיָמֵשׁ חֹשֶׁךְ".{{הערת שוליים|מדרש, מובא ברש"י שמות י, כא.}}
ב[[מכת חושך]] ניתן היה למשש את החושך - "וְיָמֵשׁ חֹשֶׁךְ".{{הערת שוליים|מדרש, מובא ברש"י שמות י, כא.}}