39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – "מבוא שערים" ב־"מבוא שערים") |
|||
(12 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 12: | שורה 12: | ||
בגיליון "דרך תמים" - ג קיץ ע"ו מובא אריכות בענין הצמצום ובדו שיח בין הרש"ג לרבי שנ"ל שכדאי להוסיף. | בגיליון "דרך תמים" - ג קיץ ע"ו מובא אריכות בענין הצמצום ובדו שיח בין הרש"ג לרבי שנ"ל שכדאי להוסיף. | ||
== | == תתי פרקים בעניין הצמצום == | ||
;מהות הצמצום | |||
* | *סילוק והעלם (כמשל הרב) | ||
*העכבה (קטנתי תשי"ז הראשון, ויל"ע בתרע"ח, ובתרצ"ב) | |||
* | ;פעולתו ועניינו | ||
*חילוקי הדרגות בפעלותו באור... | |||
*גילוי כח הגבול | |||
*פירוד החיצונית מהפנימית | |||
* | |||
*עניינו:בשביל הגילוי | *עניינו:בשביל הגילוי | ||
*שורש לכל עניין הצמצומים והדין (ראה גם | *שורש לכל עניין הצמצומים והדין (ראה גם ב[[מבוא שערים]] בתחילתו) | ||
;צמצום באור או במאור | |||
*צמצום באור (א. ולא בעצמות, מדוע? (1.כי אינו מפריע - המאור בהתגלות.(וירא תו"א) (המאור בהתגלות: ראה סה"ת תרמו -ן ע' קסא ואילך) 2. אין צורך כי ממנו לא יכול להיות המשכת הקו והתהוות העולמות (להבין לקו"ת) 3. '''אי אפשר''' צמצום בו: אינו בדמות הגוף (תניא) אני הוי' לא שניתי (לקו"ת))) | |||
::באור גופא בדרגות הנמוכות שבו. | |||
;צמצום שלא כפשוטו | |||
*שנמצא בכל מקום (לקו"ת הוספות ויקרא ועוד) | |||
*שנמצא בכל מקום ב'''גילוי''' (בריבוי מקומות, והמשך מרב ותלמיד) | |||
===דיונים בעניין=== | |||
:לא זכיתי להבין. מעיון בתורה אור פ' וירא מובן כי בעצמות לא שייך כלל וכלל צמצום, מפאת מציאות ה' שאינו שייך כלל להגבילו לגבי מקום אפילו ברוחניות. '''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' כ"ח באב ה'תשע"ו, למניינם 18:12, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | :לא זכיתי להבין. מעיון בתורה אור פ' וירא מובן כי בעצמות לא שייך כלל וכלל צמצום, מפאת מציאות ה' שאינו שייך כלל להגבילו לגבי מקום אפילו ברוחניות. '''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' כ"ח באב ה'תשע"ו, למניינם 18:12, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | ||
::אולי זה לא בסדר שאני רושם לעצמי רישומי דברים בדף השיחה, אבל זה הדרך הכי קלה ומהירה שמצאתי, וצודק שעלי להבהיר יותר את דברי. כוונתי היא שיש כמה נימוקים לכך שהצמצום הוא באור ולא במאור, בוירא היחס אל הצמצום הוא בכדי שיהיה נתינת מקום לעולם, ובמאור לא שייך צמצום ואדרבה הוא בהתגלות (ונשאר שצריך ביאור מדוע ההתגלות של המאור אינה מפריעה לעולמות), בעוד בלקו"ת המשמעות היא שעניין הצמצום הוא בשביל הגילוי שלאח"ז - המשכת הקו, ושם לכאורה הביאור שהצמצום בעצמות לא היה מועיל כי גם הארה כביכול מן העצמות לא היתה "שייכת" לעולמות, תודה על הערות מחזק את האחריות לכתוב דברים מדוייקים.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 20:23, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | ::אולי זה לא בסדר שאני רושם לעצמי רישומי דברים בדף השיחה, אבל זה הדרך הכי קלה ומהירה שמצאתי, וצודק שעלי להבהיר יותר את דברי. כוונתי היא שיש כמה נימוקים לכך שהצמצום הוא באור ולא במאור, בוירא היחס אל הצמצום הוא בכדי שיהיה נתינת מקום לעולם, ובמאור לא שייך צמצום ואדרבה הוא בהתגלות (ונשאר שצריך ביאור מדוע ההתגלות של המאור אינה מפריעה לעולמות), בעוד בלקו"ת המשמעות היא שעניין הצמצום הוא בשביל הגילוי שלאח"ז - המשכת הקו, ושם לכאורה הביאור שהצמצום בעצמות לא היה מועיל כי גם הארה כביכול מן העצמות לא היתה "שייכת" לעולמות, תודה על הערות מחזק את האחריות לכתוב דברים מדוייקים.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 20:23, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | ||
שורה 27: | שורה 35: | ||
המובא בסוף הערך אודות שכפשוטו יותר מובן בשכל - מובא באריכות הביאור לפי"ע בשיחות דחילת קיץ מ"ה(?). ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - כ"ח באב ה'תשע"ו - 22:23, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | המובא בסוף הערך אודות שכפשוטו יותר מובן בשכל - מובא באריכות הביאור לפי"ע בשיחות דחילת קיץ מ"ה(?). ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - כ"ח באב ה'תשע"ו - 22:23, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | ||
:כוונתך כנראה לשיחת ש"פ נשא תשמ"ג. יש עוד כמה שיחות בנושא הזה, ביניהן אחת בסעודה (שנמצאת ב"המלך במסיבו"), ונסמנו כולן איפשהו בספר "תולדות רבי משה" להר"א מטוסוב. {{כתב קטן|אגב, [[משתמש:חסיד]] - האם אפשר לברך "ברוך מחיה המתים"?}} • [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] - 23:33, כ"ח באב, [[שנת הקהל|הקהל]] ה'תשע"ו | :כוונתך כנראה לשיחת ש"פ נשא תשמ"ג. יש עוד כמה שיחות בנושא הזה, ביניהן אחת בסעודה (שנמצאת ב"המלך במסיבו"), ונסמנו כולן איפשהו בספר "תולדות רבי משה" להר"א מטוסוב. {{כתב קטן|אגב, [[משתמש:חסיד]] - האם אפשר לברך "ברוך מחיה המתים"?}} • [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] - 23:33, כ"ח באב, [[שנת הקהל|הקהל]] ה'תשע"ו | ||
::לכאורה לא.. א. אינני מתכנן - (ולצערי) אין ביכולתי - לשוב לכאן באופן קבוע. אני קופץ מדי פעם לביקור, ובעיקר מעלעל בערכי החסידות והגאולה החדשים והיפים, וגם נהנה קצת להיזכר בהווי התוסס. ב. מחי' המתים היינו בחברו שראהו.. ושמך איננו זכור לי כמי שערך בתקופתי (אם כי אני מלא הערכה לפועלך הרב כאן..). {{כתב קטן|או שהיית כאן בזהות אחרת?..}}. ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - כ"ח באב ה'תשע"ו - 23:37, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | ::אכן זו השיחה. ולשאלתך - לכאורה לא.. א. אינני מתכנן - (ולצערי) אין ביכולתי - לשוב לכאן באופן קבוע. אני קופץ מדי פעם לביקור, ובעיקר מעלעל בערכי החסידות והגאולה החדשים והיפים, וגם נהנה קצת להיזכר בהווי התוסס. ב. מחי' המתים היינו בחברו שראהו.. ושמך איננו זכור לי כמי שערך בתקופתי (אם כי אני מלא הערכה לפועלך הרב כאן..). {{כתב קטן|או שהיית כאן בזהות אחרת?..}}. ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - כ"ח באב ה'תשע"ו - 23:37, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | ||
:::א. א"כ, לפחות נבקש שיהיו ביקורים תכופים יותר... | |||
:::ב. אני אכן חדש (יחסית..) ומכירך רק מעלעול בדפים הישנים וכד'. אך למיטב זכרוני היה דיון בין הרבי הריי"צ לא' הרבנים בארץ הקודש בזמן ביקורו (קוק? זוננפלד?) מה מברכים כשנפגשים עם חברו הטוב שלא הכירו מעולם... {{קריצה}} • [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] - 23:47, כ"ח באב, [[שנת הקהל|הקהל]] ה'תשע"ו | |||
::::א. אדרבא גם מבחינתי. ב. אכן. {{כתב קטן|אם כי יצויין כי לדעתי העני' אף שחידוש הוא לברך על חבר טוב שלא הכירו מעולם, חידוש גדול יותר הוא כשמכיר את החבר ועדיין מוכן לברכו... ובדידן - הלוואי ולהווי כדין וכדין..}}. ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - כ"ח באב ה'תשע"ו - 23:58, 1 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
== הערות == | |||
#הקטע עם המלך במסיבו איננו כ"כ מדויק, ואינו ראוי לענ"ד כצורתו. | |||
#יש מכתב של הרבי שנדפס בהוספות ללקו"ש בנוגע לצמצום כפשוטו והשגח"פ. | |||
#ומן הסתם תוסיף ברוח הדבר מלכות של השבוע בנוגע לצמצום בדרך מרובע שמוזכר פעמים בודדות כב[[החלצו רנ"ט]]. • '''[[משתמש:כתית למאור|כתית למאור]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|בית הבד]]''' 09:35, 4 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
::אכן, יש צורך לעבד את החומר.. אלא שכמה שייעשה יותר בהתיישבות התוצאה תהיה טובה יותר, ולכן אני לא מתעסק בשאר הפרטים (לבנתים) רק בביאורי החסידות על צמצום שלא כפשוטו. | |||
::עניין הצמצום שקדם לצמצום הראשון כמדומני דורש ערך בפ"ע.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 09:41, 4 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
הרב [[משתמש:הנחה|הנחה]], אני מקווה שהריבוע לא הסיח את דעתך מערך זה..• '''[[משתמש:כתית למאור|כתית למאור]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|בית הבד]]''' 23:43, 22 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
:לא, בכלל לא. אלא שכל דבר דורש יישוב הדעת (אכן תודה לך שעוררת את עניין המרובע וגיליתי תחום מעניין שלא הכרתי) ואין זמני בידי לעסוק בזה, (אכן לעתים חש אני הערכה כלפי אותם עורכים שתמיד יש להם מה להוסיף ואינם חוששים מכך, ואצלי כל הוספה היא כבדה - עד שאני לא בודק אני חושש לכתוב (מה לעשות לכל דבר מעלה וחסרון...)--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 12:29, 23 בספטמבר 2016 (UTC) |
עריכות