ניצוץ משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,659 בתים ,  29 ביולי 2016
עריכה
(←‏דרגתו ועניינו: לא צריך הפניה להערה באמצע המשפט)
(עריכה)
שורה 43: שורה 43:
*'''תביעת הגאולה''': על ידי [[הציפייה לגאולה]] והכרזת "[[ווי וונט משיח נאו]]" מגלה יהודי את ניצוץ המשיח שבו{{הערה|1=שיחת ח"י אלול תשמ"ב ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=cc16fa0e-d163-4e7e-899a-61bc7bad4594&st=%D7%A0%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A5+%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97&pgnum=445 התוועדויות ח"ד ע' 2191-2]).}}.
*'''תביעת הגאולה''': על ידי [[הציפייה לגאולה]] והכרזת "[[ווי וונט משיח נאו]]" מגלה יהודי את ניצוץ המשיח שבו{{הערה|1=שיחת ח"י אלול תשמ"ב ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=cc16fa0e-d163-4e7e-899a-61bc7bad4594&st=%D7%A0%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A5+%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97&pgnum=445 התוועדויות ח"ד ע' 2191-2]).}}.
*'''אהבת ישראל''': עבודת [[אהבת ישראל]] באופן המיוחד השייך לתקופתנו, תקופת "[[סף הגאולה]]", תוך הרגשת [[אחדות ישראל|אחדותם של ישראל]] שלמעלה מהתחלקות - אפשרית בכוחו של ניצוץ המשיח{{הערה|1=דבר מלכות שיחת ש"פ מטות מסעי תנש"א סעיף י"ג ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=268&hilite= ספר השיחות ח"ב ע' 718]).}}.
*'''אהבת ישראל''': עבודת [[אהבת ישראל]] באופן המיוחד השייך לתקופתנו, תקופת "[[סף הגאולה]]", תוך הרגשת [[אחדות ישראל|אחדותם של ישראל]] שלמעלה מהתחלקות - אפשרית בכוחו של ניצוץ המשיח{{הערה|1=דבר מלכות שיחת ש"פ מטות מסעי תנש"א סעיף י"ג ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=268&hilite= ספר השיחות ח"ב ע' 718]).}}.
===בהבאת הגאולה===
בזכות ניצוץ המשיח שאצל כל יהודי, יש בכוחו לפעול להביא את הגאולה הכללית - על ידי שהוא מביא את הניצוץ הפרטי שבו לידי גילוי בעבודתו עם כל [[עשר כוחות הנפש|כוחות נפשו]]. למרות שמדובר רק בניצוץ פרטי, ובעבודתו הפרטית של יהודי - הרי כיון שניצוץ המשיח הוא ענין פנימי ועצמי, חל עליו הכלל "העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו"{{הערה|1=תורת [[הבעל שם טוב]], ומשמעותה - שענין הנוגע לעצם הדבר ולא רק לחיצוניותו, גם כשהוא מתחלק לפרטים הוא באמת נמצא בכל פרט; לדוגמא, חיות הנפש המחיה את האברים כולם כאחד, גם כאשר "תופסים במקצתה" - החיות המלובשת באבר פרטי - הרי "תופסים בכולה", אותה חיות הנמצאת בכל האברים. ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/227 כתר שם טוב בהוספות, סימן קט"ז, ובהנסמן שם]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/30/8/1/153 לקוטי שיחות חלק לק ע' 153 ובהערה 55].}}, ולכן גם ניצוץ אחד יכול לפעול גאולה כללית בכל העולם{{הערה|שם=מו}}. זו גם הסיבה לפסק הרמב"ם{{הערה|הלכות תשובה פרק ג', הלכה ד'.}} שכאשר "עשה מצוה אחת - הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה" - כיון שבמצוה, אפילו אחת, מתגלה ניצוץ המשיח ופועל בעולם כולו{{הערה|1=שיחת שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל. שיחת [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=230&hilite= עשרה בטבת תשמ"ו, הערה 123].}}.
ניצוץ המשיח, שהוא הקשר של כל יהודי עם מלך המשיח, גם מדגיש יותר את כוחו של יהודי להכתיר את מלך המשיח ולהתקשר אליו בהכרזת "[[יחי המלך]]". שכן, אם לכל מלך יש קשר עמוק לעם (שלכן הוא תלוי בהם, "[[אין מלך בלא עם]]"{{הערה|{{הערה|רבינו בחיי על התורה וישב לח, ל. כד הקמח ערך ראש השנה (ב). עמק המלך שער שעשועי המלך תחילת פרק א. [[שער היחוד והאמונה - פרק ז']].}}) - אצל מלך המשיח הקשר עמוק אף יותר, בזכות הניצוץ מנשמתו שנמצא אצל כל יהודי.


==השפעתו==
==השפעתו==
שורה 51: שורה 56:


התגלות הניצוץ בכוחות הנפש מכונה "חידוש". היות וההתקשרות של כוחות ה[[נשמה]] עם אלוקות הוא קשר של "גילויים" - שני מציאויות נפרדות המתקשרות זה לזה, והזקוקים בכל עת לפעולת התעוררות מחודשת על מנת להשפיע בהם כוחות אלוקות מחודשים. לעומת זאת הקשר של הניצוץ משיח הוא קשר עצמי - שבעצם מציאותו הוא אחת עם אלוקות, שהוא סוג נעלה יותר באין ערוך במעלת ההתקשרות, לכן ההתחדשות בו היא תמידית, ועל ידי התקשרותו עם שאר חלקי הנפש הוא פועל "חידוש" בכל סוגי ההתקשרות שבכל הכוחות. ולכן גאולתם של ישראל לעתיד לבוא מכונה "חידוש" בברכת קידוש לבנה, בה אומרים: "שהם (עם ישראל) עתידים להתחדש כמותה". כי דווקא אז ב[[ביאת המשיח]] תתגלה בשלמות דרגת היחידה שב[[נשמה]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=325 שיחת פרשת ראה תנש"א סעיף ט].}}, שהיא הניצוץ משיח שבהם, ובהתגלותה תתגלה בכל הכוחות סוג התקשרות "חדשה" ונעלית.  
התגלות הניצוץ בכוחות הנפש מכונה "חידוש". היות וההתקשרות של כוחות ה[[נשמה]] עם אלוקות הוא קשר של "גילויים" - שני מציאויות נפרדות המתקשרות זה לזה, והזקוקים בכל עת לפעולת התעוררות מחודשת על מנת להשפיע בהם כוחות אלוקות מחודשים. לעומת זאת הקשר של הניצוץ משיח הוא קשר עצמי - שבעצם מציאותו הוא אחת עם אלוקות, שהוא סוג נעלה יותר באין ערוך במעלת ההתקשרות, לכן ההתחדשות בו היא תמידית, ועל ידי התקשרותו עם שאר חלקי הנפש הוא פועל "חידוש" בכל סוגי ההתקשרות שבכל הכוחות. ולכן גאולתם של ישראל לעתיד לבוא מכונה "חידוש" בברכת קידוש לבנה, בה אומרים: "שהם (עם ישראל) עתידים להתחדש כמותה". כי דווקא אז ב[[ביאת המשיח]] תתגלה בשלמות דרגת היחידה שב[[נשמה]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=325 שיחת פרשת ראה תנש"א סעיף ט].}}, שהיא הניצוץ משיח שבהם, ובהתגלותה תתגלה בכל הכוחות סוג התקשרות "חדשה" ונעלית.  
===מגאולה פרטית לגאולה כללית===
אודות לניצוץ שישנו אצל כל יהודי בכוחו לפעול את ביאת המשיח, זאת בנוסף ל[[מלך]] בכלל שמינוי מלכותו היא על ידי העם - '[[אין מלך בלא עם]]'{{הערה|רבינו בחיי על התורה וישב לח, ל. כד הקמח ערך ראש השנה (ב). עמק המלך שער שעשועי המלך תחילת פרק א, שער היחוד והאמונה פרק ז.}} אצל מלך המשיח שייכותו לעם מודגשת יותר, שהרי ניצוץ מנשמתו נמצא ומאיר בהם{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ח]] חלק ב עמוד 497.}}. כח זה נמצא אצל כל יהודי (גם) כיחיד, למרות שהוא לבדו רק 'ניצוץ' מנשמת משיח, שהמרחק בין הניצוץ לעצם הוא מרחק ללא ערך. למרות זאת, על פי הכלל ש"העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו" יש כח בניצוץ אחד להביא לגילוי כל העצם{{הערה|שם=מו}}.


===בגאולה השלימה===
===בגאולה השלימה===

תפריט ניווט