12,050
עריכות
מ (החלפת טקסט – "חנוכה " ב־"חנוכה ") |
מ (החלפת טקסט – "המשטרה החשאית " ב־"המשטרה החשאית ") |
||
שורה 24: | שורה 24: | ||
תקופה מסויימת למד בישיבה בפולטבה שבאוקראינה בניהולו של הרב [[שמואל לייב לוין]], תחת השפעתו של החסיד הנודע הרב [[יחזקאל פייגין]]. | תקופה מסויימת למד בישיבה בפולטבה שבאוקראינה בניהולו של הרב [[שמואל לייב לוין]], תחת השפעתו של החסיד הנודע הרב [[יחזקאל פייגין]]. | ||
בחורף [[תרפ"ג]] הרגישו תלמידי הישיבה בפולטבה כי המשטרה החשאית עוקבת אחריהם, ועל כן נזהרו התמימים מלכתוב על הישיבה במכתביהם להוריהם. למרות זאת, טבעת החנק הלכה והתהדקה סביבם, ובימים שלפני חג הפסח כמעט והגיע הסוף. | בחורף [[תרפ"ג]] הרגישו תלמידי הישיבה בפולטבה כי [[המשטרה החשאית]] עוקבת אחריהם, ועל כן נזהרו התמימים מלכתוב על הישיבה במכתביהם להוריהם. למרות זאת, טבעת החנק הלכה והתהדקה סביבם, ובימים שלפני חג הפסח כמעט והגיע הסוף. | ||
באחד הימים הגיעו אנשי היבסקציה והבולשת בראשות מפקדם האכזר טייטל, לערוך חיפוש בבית הכנסת. הם בדקו כל פינה בישיבה, ולשמחת לבם גילו סלים מלאים ב[[מצות]] שמורה שנאפו עבור תלמידי הישיבה. אמנם הם לא החרימו את המצות, אבל כעבור זמן קצר הופיעה ידיעה ראשית בכל העיתונים המקומיים על החיפוש בבית הכנסת, כאשר צויין בהבלטה גם על סלי המצות. | באחד הימים הגיעו אנשי היבסקציה והבולשת בראשות מפקדם האכזר טייטל, לערוך חיפוש בבית הכנסת. הם בדקו כל פינה בישיבה, ולשמחת לבם גילו סלים מלאים ב[[מצות]] שמורה שנאפו עבור תלמידי הישיבה. אמנם הם לא החרימו את המצות, אבל כעבור זמן קצר הופיעה ידיעה ראשית בכל העיתונים המקומיים על החיפוש בבית הכנסת, כאשר צויין בהבלטה גם על סלי המצות. | ||
שורה 54: | שורה 54: | ||
כשהגיעה בתו הבכורה רבקה לגיל בית ספר, נמנע מלשולחה ללימודים ב'שקולע' כדי שלא ייכנס בה מהחינוך הקומוניסטי הכפרני. אולם כשיד הקומוניסטים החלה הלכה והיתה קשה יותר ויותר, שלח אותה לבית הספר, אך עשה כל מאמץ כדי שלא תגיע ללימודים בשבת. | כשהגיעה בתו הבכורה רבקה לגיל בית ספר, נמנע מלשולחה ללימודים ב'שקולע' כדי שלא ייכנס בה מהחינוך הקומוניסטי הכפרני. אולם כשיד הקומוניסטים החלה הלכה והיתה קשה יותר ויותר, שלח אותה לבית הספר, אך עשה כל מאמץ כדי שלא תגיע ללימודים בשבת. | ||
המשטרה החשאית הלכה והחריפה את המעקבים אחרי יהודים שומרי מצוות בכלל ואחרי חסידי ליובאוויטש בפרט. לדאבון לב, היו יהודים שלא עמדו בלחץ הכבד שהופעל עליהם, והם הפכו ל"[[מוסר]]ים". פעם גם ר' עוזיאל כמעט ונתפס בחכתו של [[איצ'ה המוסר]]. מספרת הבת בתיה: "הייתי אז ילדה קטנה, כשבאחד הימים ניגש אלי ברחוב הסמוך לביתינו יהודי ששאל אותי איפה גרים ההורים. עוד בטרם הספקתי לענות לו, ודודי הרב שמואל שטיינהארט בא ממול וצעק לעברי שלא אענה לו ולהתרחק ממנו. לא הבנתי מה הוא רוצה ממני, אך הדוד לא הרפה וצעק ‘אמא שלך קוראת לך, רוצי הביתה'. רצתי כש'המוסר' רץ בעקבותיי. | [[המשטרה החשאית]] הלכה והחריפה את המעקבים אחרי יהודים שומרי מצוות בכלל ואחרי חסידי ליובאוויטש בפרט. לדאבון לב, היו יהודים שלא עמדו בלחץ הכבד שהופעל עליהם, והם הפכו ל"[[מוסר]]ים". פעם גם ר' עוזיאל כמעט ונתפס בחכתו של [[איצ'ה המוסר]]. מספרת הבת בתיה: "הייתי אז ילדה קטנה, כשבאחד הימים ניגש אלי ברחוב הסמוך לביתינו יהודי ששאל אותי איפה גרים ההורים. עוד בטרם הספקתי לענות לו, ודודי הרב שמואל שטיינהארט בא ממול וצעק לעברי שלא אענה לו ולהתרחק ממנו. לא הבנתי מה הוא רוצה ממני, אך הדוד לא הרפה וצעק ‘אמא שלך קוראת לך, רוצי הביתה'. רצתי כש'המוסר' רץ בעקבותיי. | ||
"כעבור כמה ימים הגיעו אנשי המשטרה החשאית לעצור את אבא, אולם הם טעו בכתובת והגיעו אל השכן הגוי. לשמחתנו זה לא גילה איפה אנחנו גרים, ולא רק זאת, אלא מיד לאחר שעזבו את ביתו, הוא מיהר להודיע לאבא כי מחפשים אחריו. אבא הבין כי הוא על הכוונת, ומיד הוא נסע יחד עם המשפחה לעיירה נידחת בשם קרוקול, שם היינו המשפחה היהודית היחידה"... | "כעבור כמה ימים הגיעו אנשי [[המשטרה החשאית]] לעצור את אבא, אולם הם טעו בכתובת והגיעו אל השכן הגוי. לשמחתנו זה לא גילה איפה אנחנו גרים, ולא רק זאת, אלא מיד לאחר שעזבו את ביתו, הוא מיהר להודיע לאבא כי מחפשים אחריו. אבא הבין כי הוא על הכוונת, ומיד הוא נסע יחד עם המשפחה לעיירה נידחת בשם קרוקול, שם היינו המשפחה היהודית היחידה"... | ||
==שוחט ליובאוויטשי== | ==שוחט ליובאוויטשי== |