ניצוץ משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 501 בתים ,  28 ביולי 2016
הגהה, הרחבה
(←‏התגלותו: ע"פ האמור בשיחה)
(הגהה, הרחבה)
שורה 19: שורה 19:
ניצוץ משיח הוא 'נקודת היהדות' שבנפשו של יהודי - הנרמזת באות יו"ד, [[ראשי תיבות|ראש התיבה]] של שם עם '''י'''שראל{{הערה|שם=לקו"ש לט|1=שיחת ערב ראש השנה תשנ"ב סעיף ו', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=14 ספר השיחות תשנ"ב עמוד 6].}}. כמו כן מכונה נקודה זו "נקודת פנימיות הלב"{{הערה|שם=תניא|1=ראה [[תניא]] [[אגרת הקודש - פרק ד'|אגרת הקודש סימן ד']]. וראה ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16065&st=&pgnum=415&hilite= לקוטי שיחות חלק ב' עמוד 692 בהערה], שמקשר בין העניינים.}}.
ניצוץ משיח הוא 'נקודת היהדות' שבנפשו של יהודי - הנרמזת באות יו"ד, [[ראשי תיבות|ראש התיבה]] של שם עם '''י'''שראל{{הערה|שם=לקו"ש לט|1=שיחת ערב ראש השנה תשנ"ב סעיף ו', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=14 ספר השיחות תשנ"ב עמוד 6].}}. כמו כן מכונה נקודה זו "נקודת פנימיות הלב"{{הערה|שם=תניא|1=ראה [[תניא]] [[אגרת הקודש - פרק ד'|אגרת הקודש סימן ד']]. וראה ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16065&st=&pgnum=415&hilite= לקוטי שיחות חלק ב' עמוד 692 בהערה], שמקשר בין העניינים.}}.


דרגתו של ניצוץ המשיח היא בחלק העמוק ביותר שבנפש. בספר התניא מקביל [[אדמו"ר הזקן]] ניצוץ זה למדרגת ה[[חכמה]] שבנפש, ש"בה מלובש וגנוז אור ה' ממש"{{הערה|שם=שם|אגרת הקודש שם.}}. בדרך כלל, ביאר הרבי שזוהי דרגת{{הערה|ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/4/4b.htm לקוטי תורה ויקרא ד, ב]. שה[[אדמו"ר הזקן]] לא כתב בתניא אלא עד מדריגת החכמה ולא למעלה ממנה; ולכאורה כן הוא גם כאן.}} ה[[יחידה שבנפש]]{{הערה|שיחת שמחת תורה תשמ"ו דלהלן, ובמקומות רבים נוספים.}}. אמנם בשיחה נוספת חידש הרבי, שדרגתו של הניצוץ הוא לא רק בדרגת היחידה (שגם היא רק "שם" לנשמה עצמה) - אלא ב[[עצם הנשמה]] ממש{{הערה|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב, סעיף י': "נוסף על המדובר כמה פעמים שהגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו באה על ידי זה שכל אחד ואחד מישראל מגלה ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה – יש להוסיף ולתקן שעיקר הכוונה היא (לא לבחינת היחידה שהיא אחד מחמשה שמות שנקראו לעצם הנשמה, אלא) להתגלות עצם הנשמה ממש, שזהו אמיתת ענינו של משיח (הן ניצוץ משיח שבכל אחד ואחד מישראל, והן ועל אחת כמה וכמה משיח הכללי), העצם דישראל שלמעלה מבחינת היחידה".}}.
דרגתו של ניצוץ המשיח היא בחלק העמוק ביותר שבנפש. בספר התניא מקביל [[אדמו"ר הזקן]] ניצוץ זה למדרגת ה[[חכמה]] שבנפש, ש"בה מלובש וגנוז אור ה' ממש"{{הערה|שם=שם|אגרת הקודש שם.}}. בדרך כלל, ביאר הרבי שזוהי דרגת{{הערה|ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/4/4b.htm לקוטי תורה ויקרא ד, ב]. שה[[אדמו"ר הזקן]] לא כתב בתניא אלא עד מדריגת החכמה ולא למעלה ממנה; ולכאורה כן הוא גם כאן.}} ה[[יחידה שבנפש]]{{הערה|1=ראה שיחת ליל [[שמחת תורה]] [[תשמ"ו]] - [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=373&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ט, עמוד 358 ואילך] (בעברית - ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=347 תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א', עמוד 342 ואילך]). ובמקומות רבים נוספים.}}. אמנם בשיחה נוספת חידש הרבי, שדרגתו של הניצוץ הוא לא רק בדרגת היחידה (שגם היא רק "שם" לנשמה עצמה) - אלא ב[[עצם הנשמה]] ממש{{הערה|[[דבר מלכות]] שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב, סעיף י': "נוסף על המדובר כמה פעמים שהגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו באה על ידי זה שכל אחד ואחד מישראל מגלה ניצוץ משיח שבו, בחינת היחידה – יש להוסיף ולתקן שעיקר הכוונה היא (לא לבחינת היחידה שהיא אחד מחמשה שמות שנקראו לעצם הנשמה, אלא) להתגלות עצם הנשמה ממש, שזהו אמיתת ענינו של משיח (הן ניצוץ משיח שבכל אחד ואחד מישראל, והן ועל אחת כמה וכמה משיח הכללי), העצם דישראל שלמעלה מבחינת היחידה".}}.


כיוון שניצוץ המשיח הוא החלק העמוק ביותר הנפש, המאוחד עם [[הקדוש ברוך הוא]] בתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת (ועניין זה מרומז במאמר חז"ל{{הערה|סנהדרין צ"ז, א.}} "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת). היינו שנשמת היהודי מרגישה שהיא מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. וגם בעבודת האדם ענינו של הניצוץ הוא לא עבודה פרטית, אלא עצם הידיעה שהוא מאוחד עם הקדוש ברוך הוא{{הערה|אגרת הקודש ושיחות הנ"ל.}}.
כיוון שניצוץ המשיח הוא החלק העמוק ביותר הנפש, המאוחד עם [[הקדוש ברוך הוא]] בתכלית - לכן התקשרותו עם הקדוש ברוך הוא אינה בדרך שכלית וכדומה, אלא בדרך שלמעלה מטעם ודעת (ועניין זה מרומז במאמר חז"ל{{הערה|סנהדרין צ"ז, א.}} "משיח בא בהיסח הדעת", שכוונתו הפנימית היא - שעניינו של משיח הוא התקשרות באלוקות שלמעלה מן הדעת). היינו שנשמת היהודי מרגישה שהיא מאוחדת ודבוקה עם מקורה, הקדוש ברוך הוא, מצד עצם מציאותה. וגם בעבודת האדם ענינו של הניצוץ הוא לא עבודה פרטית, אלא עצם הידיעה שהוא מאוחד עם הקדוש ברוך הוא{{הערה|אגרת הקודש ושיחות הנ"ל.}}.
שורה 32: שורה 32:
===בזמן הגלות===
===בזמן הגלות===
למרות היות הניצוץ בהעלם בדרך כלל - ישנם כמה וכמה מקומות, זמנים ואישים שבהם הוא נמצא בגלוי יותר, המבוארים ב[[תורת החסידות]]:
למרות היות הניצוץ בהעלם בדרך כלל - ישנם כמה וכמה מקומות, זמנים ואישים שבהם הוא נמצא בגלוי יותר, המבוארים ב[[תורת החסידות]]:
*'''נשיא הדור''': כיון ש[[נשיא הדור]] הוא ה[[משיח שבדור]], ונשמתו היא היחידה הכללית הכוללת את כל נשמות הדור (כנ"ל) - לכן אצלו גלויה הארת המשיח והוא נותן את הכח לכל יהודי לגלות את הניצוץ שבו{{{{הערה|1=ראה שיחת ליל [[שמחת תורה]] [[תשמ"ו]] - [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16024&st=&pgnum=373&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ט, עמוד 358 ואילך] (בעברית - ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16057&st=&pgnum=347 תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א', עמוד 342 ואילך]). קונטרס בית רבינו שבבבל הנ"ל.}}. ובמיוחד אצל נשיאי {{קח|תורת |החסידות}}, השייכים באופן גלוי לביאת המשיח{{הערה|1=שיחת ער"ה תשנ"ב הנ"ל.}}.
*'''נשיא הדור''': כיון ש[[נשיא הדור]] הוא ה[[משיח שבדור]], ונשמתו היא היחידה הכללית הכוללת את כל נשמות הדור (כנ"ל) - לכן אצלו גלויה הארת המשיח והוא נותן את הכח לכל יהודי לגלות את הניצוץ שבו{{הערה|שיחות שמחת תורה תשמ"ו וקונטרס בית רבינו שבבבל הנ"ל.}}. ובמיוחד אצל נשיאי {{קח|תורת |החסידות}}, השייכים באופן גלוי לביאת המשיח{{הערה|1=שיחת ער"ה תשנ"ב הנ"ל.}}.
*'''תינוקות של בית רבן''': אצל [[ילד|ילדים]] שאר כוחות הנפש אינם מפותחים, וממילא גם אינם מעלימים על הנקודה הפנימית של עצם הנפש - ולכן ניצוץ המשיח אצלם גלוי יותר. זוהי גם כוונת [[חז"ל]] באמרם שהילדים נקראים "משיחי", כמאמר{{הערה|שבת קיט, ב.}}: "אל תגעו במשיחי - אלו תינוקות של בית רבן"{{הערה|1=שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים חודש אלול תשמ"א, ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&st=&pgnum=552&hilite= שיחות קודש חלק ד עמוד 532]). תורת מנחם התוועדויות - [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 273 ואילך.}}.
*'''תינוקות של בית רבן''': אצל [[ילד|ילדים]] שאר כוחות הנפש אינם מפותחים, וממילא גם אינם מעלימים על הנקודה הפנימית של עצם הנפש - ולכן ניצוץ המשיח אצלם גלוי יותר. זוהי גם כוונת [[חז"ל]] באמרם שהילדים נקראים "משיחי", כמאמר{{הערה|שבת קיט, ב.}}: "אל תגעו במשיחי - אלו תינוקות של בית רבן"{{הערה|1=שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים חודש אלול תשמ"א, ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4629&st=&pgnum=552&hilite= שיחות קודש חלק ד עמוד 532]). תורת מנחם התוועדויות - [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 273 ואילך.}}.
*'''ראש חודש''': בכל [[ראש חודש]], כאשר ה[[לבנה]] מתחדשת, ישנה גם התחדשות ב[[עם ישראל]] שעליהם נאמר{{הערה|ראה סוכה כט, א.}} שהם "[[לוח עברי|מונים ללבנה]]" ו"דומים ללבנה". התחדשות זו היא גילוי ניצוץ המשיח, הפועלת חידוש בכל מציאותו של האדם ופועלת את ביאת המשיח{{הערה|1=דבר מלכות שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב סעיף ב', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=131&hilite= ספר השיחות חלק א' ע' 123].}}.  
*'''ראש חודש''': בכל [[ראש חודש]], כאשר ה[[לבנה]] מתחדשת, ישנה גם התחדשות ב[[עם ישראל]] שעליהם נאמר{{הערה|ראה סוכה כט, א.}} שהם "[[לוח עברי|מונים ללבנה]]" ו"דומים ללבנה". התחדשות זו היא גילוי ניצוץ המשיח, הפועלת חידוש בכל מציאותו של האדם ופועלת את ביאת המשיח{{הערה|1=דבר מלכות שיחת ש"פ תולדות תשנ"ב סעיף ב', [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=131&hilite= ספר השיחות חלק א' ע' 123].}}.  
שורה 42: שורה 42:
*'''ההתקשרות לנשיא הדור וקיום שליחותו''': כיון שבנשיא הדור מאירה בגלוי בחינת המשיח הכללית (כנ"ל), לכן בה[[התקשרות]] אליו וקיום [[שליחות|שליחותו]] מתגלה באדם ניצוץ המשיח, והוא חודר בכל [[עשר כוחות הנפש|עשר כוחות נפשו]]. זהו גם הרמז שבמילה "שליח", אשר בתוספת עשר היא ב[[גימטריא]] משיח - שכאשר היהודי מקיים את שליחותו בכל עשר כוחות הנפש הוא מגלה ומביא את המשיח. יותר מכך, כל מטרת קיומו של הניצוץ הוא כדי לתת ליהודי את הכח למלא את שליחותו{{הערה|שם=מו|1=ראה באריכות שיחת ליל שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל.}}. ובפרט בנשיאי החסידות שענינם הוא הבאת המשיח, שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ{{הערה|שם=לקו"ש לט}}.
*'''ההתקשרות לנשיא הדור וקיום שליחותו''': כיון שבנשיא הדור מאירה בגלוי בחינת המשיח הכללית (כנ"ל), לכן בה[[התקשרות]] אליו וקיום [[שליחות|שליחותו]] מתגלה באדם ניצוץ המשיח, והוא חודר בכל [[עשר כוחות הנפש|עשר כוחות נפשו]]. זהו גם הרמז שבמילה "שליח", אשר בתוספת עשר היא ב[[גימטריא]] משיח - שכאשר היהודי מקיים את שליחותו בכל עשר כוחות הנפש הוא מגלה ומביא את המשיח. יותר מכך, כל מטרת קיומו של הניצוץ הוא כדי לתת ליהודי את הכח למלא את שליחותו{{הערה|שם=מו|1=ראה באריכות שיחת ליל שמחת תורה תשמ"ו הנ"ל.}}. ובפרט בנשיאי החסידות שענינם הוא הבאת המשיח, שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ{{הערה|שם=לקו"ש לט}}.
*'''תביעת הגאולה''': על ידי [[הציפייה לגאולה]] והכרזת "[[ווי וונט משיח נאו]]" מגלה יהודי את ניצוץ המשיח שבו{{הערה|1=שיחת ח"י אלול תשמ"ב ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=cc16fa0e-d163-4e7e-899a-61bc7bad4594&st=%D7%A0%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A5+%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97&pgnum=445 התוועדויות ח"ד ע' 2191-2]).}}.
*'''תביעת הגאולה''': על ידי [[הציפייה לגאולה]] והכרזת "[[ווי וונט משיח נאו]]" מגלה יהודי את ניצוץ המשיח שבו{{הערה|1=שיחת ח"י אלול תשמ"ב ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=cc16fa0e-d163-4e7e-899a-61bc7bad4594&st=%D7%A0%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A5+%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97&pgnum=445 התוועדויות ח"ד ע' 2191-2]).}}.
*'''אהבת ישראל''': עבודת [[אהבת ישראל]] באופן המיוחד השייך לתקופתנו, תקופת "[[סף הגאולה]]", תוך הרגשת [[אחדות ישראל|אחדותם של ישראל]] שלמעלה מהתחלקות - אפשרית בכוחו של ניצוץ המשיח{{הערה|1=דבר מלכות שיחת ש"פ מטות מסעי תנש"א סעיף י"ג ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16067&st=&pgnum=268&hilite= ספר השיחות ח"ב ע' 718]).}}.


==השפעתו==
==השפעתו==

תפריט ניווט