פנחס הורוביץ: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 20 בתים ,  25 ביולי 2016
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "נשא את" ב־"נשא את")
אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:
למרות שהיה תלמיד המגיד, אין מוזכר שמו של המגיד בספריו, מאחר שהמעתיק השמיט זאת במכוון, ומסיבה זו רבי [[חיים מצאנז]] הקפיד על מעתיק הספר{{הערת שוליים|שמן הטוב, קונטרס צפחת השמן להגרצ"י מיכלזון, ע"ו, ב.}}. מסורת זו מאושרת במשפחתו של בעל ההפלאה {{הערת שוליים|מפי מאוז'רוב זי"ע מקרובי המשפחה. אור יקרות חלק א' עמ' שצ"א.}}, ואף ראיה ניצחת לכך: בפרשת בשלח הביא רבינו דבר תורה בשם רבו המגיד "ושמעתי לפרש בשם הרה"מ", וכפי הנראה לא השמיטה המעתיק משום שסבר שהכוונה לבעל המגיד משנה...{{הערת שוליים|הנ"ל.}}
למרות שהיה תלמיד המגיד, אין מוזכר שמו של המגיד בספריו, מאחר שהמעתיק השמיט זאת במכוון, ומסיבה זו רבי [[חיים מצאנז]] הקפיד על מעתיק הספר{{הערת שוליים|שמן הטוב, קונטרס צפחת השמן להגרצ"י מיכלזון, ע"ו, ב.}}. מסורת זו מאושרת במשפחתו של בעל ההפלאה {{הערת שוליים|מפי מאוז'רוב זי"ע מקרובי המשפחה. אור יקרות חלק א' עמ' שצ"א.}}, ואף ראיה ניצחת לכך: בפרשת בשלח הביא רבינו דבר תורה בשם רבו המגיד "ושמעתי לפרש בשם הרה"מ", וכפי הנראה לא השמיטה המעתיק משום שסבר שהכוונה לבעל המגיד משנה...{{הערת שוליים|הנ"ל.}}


== קשריו עם [[אדמו"ר הזקן]] ==
== קשריו עם אדמו"ר הזקן ==


[[אדמו"ר הזקן]] כותב אליו אגרת{{הערה|1=נדפס ב[[ספר בית רבי]] פי"ח.}} על התלאות של המחלוקת ומאסרו בפטרבורג: "[[אור]] ישראל וקדושו, בוצינא קדישא [[חסיד|חסידא]] ופרישא, [[הרב]] הגאון המפורסם מופת הדור זיוו והדרו, [[איש אלוקים]] קדוש יאמר לו". בהמשך הדברים הוא כותב "מי אנכי כי באתי עד הלום, ואין הלום אלא [[מלכות]]{{הערה|1= [[זבחים]] קב א.}} מאן [[מלך|מלכי]] רבנן".
אדמו"ר הזקן כותב אליו אגרת{{הערה|1=נדפס ב[[ספר בית רבי]] פי"ח.}} על התלאות של המחלוקת ומאסרו בפטרבורג: "[[אור]] ישראל וקדושו, בוצינא קדישא [[חסיד|חסידא]] ופרישא, [[הרב]] הגאון המפורסם מופת הדור זיוו והדרו, [[איש אלוקים]] קדוש יאמר לו". בהמשך הדברים הוא כותב "מי אנכי כי באתי עד הלום, ואין הלום אלא [[מלכות]]{{הערה|1= [[זבחים]] קב א.}} מאן [[מלך|מלכי]] רבנן".


[[אדמו"ר הזקן]] מתנצל במכתבו על שכותב אליו: ונפשי יודעת מיעוט ערך נפשי עלי, להתייצב במקום גדולים כמותו ירבו בישראל".
[[אדמו"ר הזקן]] מתנצל במכתבו על שכותב אליו: ונפשי יודעת מיעוט ערך נפשי עלי, להתייצב במקום גדולים כמותו ירבו בישראל".
שורה 20: שורה 20:
אך [[אדמו"ר הזקן]] מעלה על נס את הקירוב המיוחד שזכה מבעל ההפלאה, ובזאת מרהיב עוז לכתוב אליו: "אך מקום גדולתו שם ענוותנותו וענוותו תרבני, ורחב לבי בעלותי על לבי חיבה יתירה הנודעת לי ממר שהוא רבה דעמיה שי' מימי קדם בק"ק מיעזריטש וק"ק ראונא{{הערה|1=הכוונה לקירוב שזכה בהיותם יחד אצל [[המגיד ממזריטש]].}} ונתמניתי במנין שלו וזכיתי לקבל [[ברכה|ברכתו]] סלה מדי [[שבת]] בשבתו".
אך [[אדמו"ר הזקן]] מעלה על נס את הקירוב המיוחד שזכה מבעל ההפלאה, ובזאת מרהיב עוז לכתוב אליו: "אך מקום גדולתו שם ענוותנותו וענוותו תרבני, ורחב לבי בעלותי על לבי חיבה יתירה הנודעת לי ממר שהוא רבה דעמיה שי' מימי קדם בק"ק מיעזריטש וק"ק ראונא{{הערה|1=הכוונה לקירוב שזכה בהיותם יחד אצל [[המגיד ממזריטש]].}} ונתמניתי במנין שלו וזכיתי לקבל [[ברכה|ברכתו]] סלה מדי [[שבת]] בשבתו".


באגרת עצמה מדווח [[אדמו"ר הזקן]] לבעל ההפלאה ובחתימתו הוא מזכיר את עצמו לפניו בשמו ובשם אמו "שניאור זלמן בן רבקה" בציינו "ומבקש ברכתו סלה".
באגרת עצמה מדווח אדמו"ר הזקן לבעל ההפלאה ובחתימתו הוא מזכיר את עצמו לפניו בשמו ובשם אמו "שניאור זלמן בן רבקה" בציינו "ומבקש ברכתו סלה".


== מחזק את [[אדמו"ר הזקן]] לסיים את השולחן ערוך ==
== מחזק את אדמו"ר הזקן לסיים את השולחן ערוך ==
בני [[אדמו"ר הזקן]] מעידים בהקדמה ל[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] כי טרם נסיעתו של רבינו לכסא הרבנות בפרקנפורט ורבי שמעלקא לכסא הרבנות בניקלשוברג, ראו הם את כתבי אדמו"ר הזקן, "וקלסוהו ושבחוהו עד למאוד, ואמרו לו חזק והתחזק לברך על המוגמר, לך נאה ויאה וזכות התורה תעמוד לזרעך ולכל ישראל".
בני אדמו"ר הזקן מעידים בהקדמה ל[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] כי טרם נסיעתו של רבינו לכסא הרבנות בפרקנפורט ורבי שמעלקא לכסא הרבנות בניקלשוברג, ראו הם את כתבי אדמו"ר הזקן, "וקלסוהו ושבחוהו עד למאוד, ואמרו לו חזק והתחזק לברך על המוגמר, לך נאה ויאה וזכות התורה תעמוד לזרעך ולכל ישראל".


נפטר ביום ב', ד' [[תמוז]] [[תקס"ה]], בשנת הע"ד לחייו. בנו ממלא מקומו היה רבי צבי הירש בעל "לחמי תודה".
נפטר ביום ב', ד' [[תמוז]] [[תקס"ה]], בשנת הע"ד לחייו. בנו ממלא מקומו היה רבי צבי הירש בעל "לחמי תודה".
39,916

עריכות