צום גדליה והקהל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עריכה והרחבה ~~~
אין תקציר עריכה
 
(עריכה והרחבה ~~~)
שורה 1: שורה 1:
ב[[צום גדליה]] ניכרת שנת הקהל בעיקר:
ענינה של שנת הקהל מתבטאת במיוחד ב[[צום גדליה]], בפן הרוחני והגשמי - במהות הצום ובחלותו ביום השלישי לתחילת השנה.


עניין שנת הקהל - אומנם מתחיל מראשית השנה [[ראש השנה והקהל|ראש השנה]], אך עניין ההקהל כלשון התורה הוא "מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה" - פירוש: כאשר מסתיימת שנת השמיטה ומתחילים לעבוד באדמה.
==הקשר הרוחני==


אך בשני ימי ראש השנה אי אפשר עדיין לעבוד באדמה, וזה מתחיל רק מ[[צום גדליה]] - ולכן בצום גדליה ניכרת במיוחד שנת הקהל - כי הוא הראשית הממשית של [[שנת הקהל]].
צום גדליה בא בעקבות פיזור בני ישראל, ביטול מלכות בית דוד וביטול חסד אומות העולם (שמינוי גדליה למלך ישראל היה בעקבות חסדו של נבוכאדנצר).
 
ו"הקהל" ענינו תיקון של שלושת הענינים: ב"הקהל" כל עם ישראל מתקבצים יחד, היפך מהפיזור אחרי מות גדליה; ההקהלה באה דווקא על ידי המלך; וזמן מצות הקהל הוא דווקא בחג הסוכות, אז מקריבים שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם, וכשמכירים באומות העולם - זה מסייע להם להתחסד כלפי בני ישראל.
 
==הקשר הגשמי==
 
שנת הקהל מתחילה אמנם מראשית השנה, מיום [[ראש השנה והקהל|ראש השנה]], בסיום שנת השמיטה, כמו שכתוב "מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה". ההבדל הניכר והגלוי בין שנת השמיטה לשנת הקהל הוא בעבודת האדמה, והיות שהבדל זה מתחיל וישנו רק מ[[צום גדליה]] - ניכרת במיוחד התחלת ופתיחת שנת הקהל בצום גדליה, כי הוא הראשית הממשית והגשמית של [[שנת הקהל]].


[[קטגוריה:הקהל ומועדי השנה]]
[[קטגוריה:הקהל ומועדי השנה]]
381

עריכות

תפריט ניווט