פיקוח נפש בשבת: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "אדמו"ר הזקן " ב־"אדמו"ר הזקן "
מ (החלפת טקסט – "פיקוח נפש " ב־"פיקוח נפש ")
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר הזקן " ב־"אדמו"ר הזקן ")
שורה 1: שורה 1:
על פי דיני התורה, הותרה '''[[פיקוח נפש]] בשבת'''. מי שחולה חולי שיש בו סכנה מצווה לחלל עליו את השבת והזריז הרי זה משובח, והשואל רב מה לעשות במצב שיש בו חשש [[פיקוח נפש]] נחשב כ[[רוצח]], וגנאי הוא לרב שנשאל כך, כי היה לו לדרוש ברבים שאפילו ספק נפשות דוחה את השבת, כי כתוב "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם"{{הערה|ויקרא יח ה.}}, כלומר - ראה שיהא חי וודאי בעשיית המצוות ולא יבוא מהם לידי ספק סכנה{{הערה|שבת פה ב.}}. עם זאת, אסור לחלל שבת על רפואה שתועלתה אינה מוכחת, אלא רק אלא רפואה שהיא ידועה לכול{{הערה|רמ"א יורה דעה סוף סימן קנ"ה, שולחן ערוך הרב סימן שכ"ח סעיף ב'.}}. או על פי רופא מומחה{{הערה|ר"ן פרק י"ד, שולחן ערוך הרב סימן שכ"ח סעיף ב'.}}.
על פי דיני התורה, הותרה '''[[פיקוח נפש]] בשבת'''. מי שחולה חולי שיש בו סכנה מצווה לחלל עליו את השבת והזריז הרי זה משובח, והשואל רב מה לעשות במצב שיש בו חשש [[פיקוח נפש]] נחשב כ[[רוצח]], וגנאי הוא לרב שנשאל כך, כי היה לו לדרוש ברבים שאפילו ספק נפשות דוחה את השבת, כי כתוב "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם"{{הערה|ויקרא יח ה.}}, כלומר - ראה שיהא חי וודאי בעשיית המצוות ולא יבוא מהם לידי ספק סכנה{{הערה|שבת פה ב.}}. עם זאת, אסור לחלל שבת על רפואה שתועלתה אינה מוכחת, אלא רק אלא רפואה שהיא ידועה לכול{{הערה|רמ"א יורה דעה סוף סימן קנ"ה, שולחן ערוך הרב סימן שכ"ח סעיף ב'.}}. או על פי רופא מומחה{{הערה|ר"ן פרק י"ד, שולחן ערוך הרב סימן שכ"ח סעיף ב'.}}.
==מי מחלל==
==מי מחלל==
אדמו"ר הזקן מביא שנחלקו הראשונים האם יש לחלל את השבת בקטנים או על ידי נכרים - במקום שאפשר:  
[[אדמו"ר הזקן]] מביא שנחלקו הראשונים האם יש לחלל את השבת בקטנים או על ידי נכרים - במקום שאפשר:  


יש שטענו שגם אם יש לפנינו נכרים או קטנים שאינן בני מצוות, כך שאם המלאכה תעשה על ידיהם לא תעשה כאן מלאכה מהתורה, אין להפקיד בידיהם את מצוות חילול השבת למעם פיקוח נפש, מפני שני סיבות: האחת, אין כל בעיה שיהודי יחלל שבת למעם פיקוח נפש, שכן אין זה בגדר חילול שבת, שהרי נדחתה השבת בגלל פיקוח נפש, והשני - כדי שלא יבואו לומר שאסור לחלל שבת על ידי יהודי למלעלה מגיל מצווה וכך בפעם הבאה כאשר תבוא שאלה דומה יחשבו שאסור לחלל שבת לצורכי פיקוח נפש, ולכן אסור לתת לקטן או גוי לחלל שבת, דבר העלול להביא מכשול גדול{{הערה|שם=רמב"ן|רמב"ן בתורת האדם עניין הסכנה, ר"ן בשבת מ' א ד"ה אין.}}. בנוסף, אין להפקיד מלאכה זו בידי נשים, שמא יתעצלו בו או יפשעו במלאכה, אלא אם כן גבר עוסק במלאכה שאז ניתן לתת לאשה לסייע לו, כי הוא מזרז אותה להזדרז ולא להתעצל{{הערה|שם=רמב"ן}}, וכדאי גם לא לתת את המלאכה בידי [[עם הארץ]], אלא ליהודי [[תלמיד חכם]], מפני שני סיבות: האחת, כדי שלא יבואו הנשים ועמי הארץ להקל בחילול שבת (בכך שמתירים להם לחלל שבת פעם זו){{הערה|רמב"ם בפירוש המשניות מסכת שבת סוף פרק יח.}}, וגם כדי להראות ולהורות הלכה למעשה לרבים{{הערה|ט"ז על סימן שי"ח.}}.
יש שטענו שגם אם יש לפנינו נכרים או קטנים שאינן בני מצוות, כך שאם המלאכה תעשה על ידיהם לא תעשה כאן מלאכה מהתורה, אין להפקיד בידיהם את מצוות חילול השבת למעם פיקוח נפש, מפני שני סיבות: האחת, אין כל בעיה שיהודי יחלל שבת למעם פיקוח נפש, שכן אין זה בגדר חילול שבת, שהרי נדחתה השבת בגלל פיקוח נפש, והשני - כדי שלא יבואו לומר שאסור לחלל שבת על ידי יהודי למלעלה מגיל מצווה וכך בפעם הבאה כאשר תבוא שאלה דומה יחשבו שאסור לחלל שבת לצורכי פיקוח נפש, ולכן אסור לתת לקטן או גוי לחלל שבת, דבר העלול להביא מכשול גדול{{הערה|שם=רמב"ן|רמב"ן בתורת האדם עניין הסכנה, ר"ן בשבת מ' א ד"ה אין.}}. בנוסף, אין להפקיד מלאכה זו בידי נשים, שמא יתעצלו בו או יפשעו במלאכה, אלא אם כן גבר עוסק במלאכה שאז ניתן לתת לאשה לסייע לו, כי הוא מזרז אותה להזדרז ולא להתעצל{{הערה|שם=רמב"ן}}, וכדאי גם לא לתת את המלאכה בידי [[עם הארץ]], אלא ליהודי [[תלמיד חכם]], מפני שני סיבות: האחת, כדי שלא יבואו הנשים ועמי הארץ להקל בחילול שבת (בכך שמתירים להם לחלל שבת פעם זו){{הערה|רמב"ם בפירוש המשניות מסכת שבת סוף פרק יח.}}, וגם כדי להראות ולהורות הלכה למעשה לרבים{{הערה|ט"ז על סימן שי"ח.}}.
14,699

עריכות