מידות (ספירות): הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,117 בתים ,  11 בדצמבר 2022
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(12 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ה'''מידות''' הינו כינוי לשש ה[[ספירות]]: [[חסד]], [[גבורה]], [[תפארת]], [[נצח]], [[הוד]] ו[[יסוד]]. שש ספירות אלו הם ספירות של הרגשה, והם קשורות אל ה[[לב]].
[[קובץ:תרשים עשר ספירות עם צבעים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תרשים של [[עשרת הספירות]], המציג בין היתר גם את ששת המידות]]
ה'''מידות''' הם כינוי בקבלה לשש ה[[ספירות]]: [[חסד]], [[גבורה]], [[תפארת]], [[נצח]], [[הוד]] ו[[יסוד]]. שש ספירות אלו הם ספירות של רגשות וקשורות אל ה[[לב]].


ששם המידות נולדות מן ספירת ה[[בינה]]. שספירת ה[[בינה]] נקראת בשם "אם הבנים", וגם בשם "[[לאה]]" שהיא אם של שישה בנים, שהם ששת המידות.  
ששת המידות נולדות מן ספירת ה[[בינה]]. שספירת ה[[בינה]] נקראת בשם "אם הבנים", וגם בשם "[[לאה]]" שהיא אם של שישה בנים, שהם ששת המידות.  


ספירות אלו הם כנגד אות [[וא"ו]] שבשם [[הוי"ה]], שענינו הוא המשכה.
ספירות אלו הם כנגד אות [[וא"ו]] שבשם [[הוי"ה]], שענינו הוא המשכה.


בעולמות, התכללות של ששת המידות נקראת בשם [[פרצוף]] [[זעיר אנפין]]. זעיר אנפין של [[עולם האצילות]] נקרא בשם "קודשא בריך הוא", ביחס ל[[נוקבא]] של עולם האצילות הנקראת בשם "[[שכינה|שכינתיה]]".
בעולמות, התכללות של ששת המידות נקראת בשם [[פרצוף]] [[זעיר אנפין]]. זעיר אנפין של [[עולם האצילות]] נקרא בשם "קודשא בריך הוא", ביחס ל[[נוקבא]] של [[עולם האצילות]] הנקראת בשם "[[שכינה|שכינתיה]]".


==ענינם==
==ענינם==
בכללות נחלקים [[עשר הספירות]] לשני חלקים עיקריים: [[מוחין ומידות]]. ענין ספירות ה[[מוחין]], ספירות [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] הוא הקליטה והקבלה, וענין ספירות המידות הוא ההרגשה וההשפעה. ספירות ה[[מוחין]] קשורות אל ה[[מוח]], לעומת ספירות המידות הקשורים אל ה[[לב]].
בכללות נחלקים [[עשר הספירות]] לשני חלקים עיקריים: [[מוחין ומידות]]. ספירות ה[[מוחין]], ספירות [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] הם הקליטה והקבלה, וספירות המידות הם ההרגשה וההשפעה. ספירות ה[[מוחין]] קשורות אל ה[[מוח]], לעומת ספירות המידות הקשורים אל ה[[לב]].


==ענינם בעולמות==
==ענינם בעולמות==
שורה 14: שורה 15:


===בריאת העולם===
===בריאת העולם===
נאמר בתורה "'''ששת ימים עשה ה' את השמים והארץ'''" - ופירשו, שלא נאמר "בששת" (שהכוונה היא שזה הזמן), אלא ששת, שהכוונה היא, שששת הימים הם הכח של עשה ה'. שיום פירושו מידה ממידותיו ית' (שב[[עולם האצילות]]), וששת הימים הם ששת המידות שבאצילות שאיתם עשה ה' את השמים והארץ (העולמות העליונים והתחתונים).
בריאת העולם הייתה על ידי השש מידות העליונות ב[[עולם האצילות]].  


כמו כן נאמר ב[[שיר השירים]] "'''שוקיו עמודי שש'''", ומשמעותו, '''שוקיו''' זהו העולם ש"נשתוקק לבראותו", והכח להעמיד את העולם ('''עמודי'''), הוא '''שש''' - כלומר, ששת הספירות.
*''' "ששת ימים עשה ה'"''' בזוהר מבואר זה שלא כתוב "בששת ימים" (שמשמעותה במשך זמן של ששת ימים) מפני ש"ששת ימים" הכוונה לשש ספירות שנקראים "יומין" שעל ידם דווקא "עשה ה' את השמים ואת הארץ".
 
*'''"בראשית ברא אלוקים"''' ובמדרש חז"ל "בראשית ברא-שית" כלומר שתחילת בריאת העולם התחילה על ידי התהוות השש ספירות.
 
*'''"עולם חסד יבנה"''' פירושו, עולם על ידי חסד יבנה. והכוונה בחסד לכל המדות כי על פי המבואר בקבלה, חסד שייכת לכל המדות. פירוש נוסף שה"יבנה" הולך על ה"חסד" כלומר בשביל עולם, חסד עצמו יבנה.
 
*'''"זכור רחמיך וחסדך כי מעולם המה"''' שבחינת [[רחמים]] וחסדים שייכות לעולם דווקא שלולי העולם אין צורך בהם שעל מי יתחסד?
 
*"'''שוקיו עמודי שש'''"([[שיר השירים]]) משמעותו, '''שוקיו''' זהו העולם ש"נשתוקק לבראותו", והכח להעמיד את העולם ('''עמודי'''), הוא '''שש''' - כלומר, ששת הספירות.
 
==שורש המקום==
ששת המידות דבריאה הן שורש שש הקצוות של המקום הגשמי. {{ערך מורחב|ערך=[[רוחות העולם]]}}


==ענינם בעבודה==
==ענינם בעבודה==
האדם מורכב מ[[שכל]] ומידות. מטרת החסידות היא ליצור אצל האדם מידות נכונות, זאת על ידי השפעת השכל על המידות.  
{{ערך מורחב|ערך=[[מוח שליט על הלב]]}}
האדם מורכב מ[[שכל]] ומידות. מטרת החסידות היא ליצור אצל האדם מידות נכונות, זאת על ידי השפעת השכל על המידות - "מוח שליט על הלב".  


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 27: שורה 40:


[[קטגוריה:ספירות]]
[[קטגוריה:ספירות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
1,598

עריכות